Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bilteman tulpanjohdot 2.3 lötköön?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Bilteman tulpanjohdot 2.3 lötköön?

    Kannattaako? Laturin uusimisen seurauksena alkoi muutama johto lyömään läpi niin että hirvittää. Biltema myy settiä 29EUR:oon, Bremit maksaa jotain 80 - 120 EUR:oa. Säästänkö?

    #2
    Minä laitoin yhteen 5-zyl satkuun Motonetin HotWirekset (hiilijohtimet). Toi mun mielestä ihan ok, mutta sarja kesti alta vuoden.

    Comment


    • #3
      Varmaan kannattaa satsata bremeihin, niin ei tarvitse ruoskia itseään niillä Biltsun
      johdoilla kun lyövät läpi kohtakin. Mistä sait tollasen hintahaitarin bremeistä?

      Comment


      • #4
        Voihan siihen laittaa halppiksetkin ja uusia vuoden päästä. Veljeni, joka on ollut autosähköalalla kolmisenkymmentä vuotta, suositteli minulle hemmetin kalliita silikonijohtimia ja nelikärkitulppia. Laitoin sitten sellaiset, niin ei tarvi seuraavaan 50tkm:iin vaihtaa.

        Comment


        • #5
          Laita Berut. Hinta 60-70? tarvikeliikkeissä. Ei voi olla liian kallis hinta, jos kerta on varaa halpoja vaihdella vuosittain.

          Comment


          • #6
            Just tilasin merteililtä Bremin sarjan 65e.

            Comment


            • #7
              Kerran erehdyin silikonisarjan asentamaan ja oli viimenen kerta, ei toiminut millään, läpi löivät
              jo parin viikon päästä. USpartsilta saa metritavarana hyvää kaapelia, jos kiinnostaa itse tehdä.
              Tosiaan Berut/Bremit, niin hyvä tulee pitkäksi aikaa.

              Comment


              • #8
                Oikea tyyppi on kuparijohto 5 kOhm etuvastuksella. Muut sotkevat sytkää. Mulla veti huonosti alarekisterissä väärillä johdoilla. Oikeilla johdoilla tuli ihan eri auto ajaa kaupungissa.

                Comment


                  #9
                  Ehdin sitten ostamaan Bilteman setin kun olitte niin hitaita! Mutta lupaan ja vannon että jos lyö läpi niin seuraavaksi sitten Berua tai Bremiä. Silikonieristeiset näyttivät olevan entisetkin ja oikeastaan mitään fyysistä syytä läpilyönneille en löytänyt, että saa nähdä....

                  Comment


                    #10
                    Eihän biltemasta voi ostaa mitään muuta kuin 10v takuulla olevia työkaluja! Että oikein moottorin osia? Huh :)

                    Comment


                      #11
                      Eipä siinä sytkäpiuhassa tarvitse olla mitään näkyvää vikaa, kun sähkö jo karkaa sieltä pois. Piuhassa kulkee kymmenien kilovolttien jännite ja läpilyöntiin riittää esim. jo pieni murtuma siellä eristeen sisällä olevassa hiilijohtimessa. Silikonieriste on sinänsä ihan yhtä hyvä, kuin joku muukin eriste. Kyse on yleensä siitä, että piuhan sisällä olevaan hiilijohtimeen tulee murtuma tms. epäjatkuvuuskohta (= johtimen vastus kasvaa), jolloin "kipinän" on helpompi hypätä piuhasta pois, kuin mennä sytkätulpalle. Sähkö kun menee aina sieltä mistä helpoiten pääsee.

                      Comment


                      • #12
                        Oikea tyyppi on kuparijohto 5 kOhm etuvastuksella. Muut sotkevat sytkää. Mulla veti huonosti alarekisterissä väärillä johdoilla. Oikeilla johdoilla tuli ihan eri auto ajaa kaupungissa.
                        Vahvistan tämän. Eron todella huomasi vaikka vanhat johdot eivät vielä lyöneetkään läpi. Lisäksi vanhoissa johdoissa resistanssi meni johdon pituuden mukaan, joten kipinä oli heikoin ykkössylinterille.

                        Bensankulutus laski myöskin ihan mitattavasti. Edellinen kuukausi, jolloin keskikulutus oli ysillä alkava, oli johtojen vaihtoa edeltävä kk viime vuoden syyskuussa. Laskin tuossa että varovaisesti arvioitunakin johdot ovat maksaneet itsensä takaisin alle vuodessa.

                        Paljon ajavalle halvat johdot tulevat kalliiksi, kun säästetyt rahat tankkaa muutamassa kuukaudessa.

                        Comment


                        • #13
                          Yksi vikapaikka -en muista onko vielä noin uusissakin- on ainakin -80 luvun puolivälin vitosissa kannan suuntainen putki, jonne sytytysjohtimet ohjautuvat jakajalta haarautuakseen jokaiselle sytytystulpalle. Kahdessa vitosessa (KU ja KV) on ollut täsmälleen samanlainen vika: sytytysjohto lyö läpi tuohon metalliseen putkeen aiheuttaen käyntihäirioitä. Toisessa oli selkeä hankauma johdossa ja kun pimeällä oikein tarkkaan katsoi, pieni sininen kipinä näkyi heikosti.

                          Toisessa näytti kaikki olevan päällisin puolin kunnossa. Kytkettiin sitten Audi velipojan pajalla testeriin ja niinhän se näytti hieman erilaista palokäyrää ja poikkeavaa sytytysjännitettä ykkössylinterille. Mitä ilmeisimmin siis löi läpi tuohon ainoaan metalliseen osaan, joka johtimen lähistöllä on. Vaihdettiin sitten kaikki johdot uusiin. Samalla mittauksella löytyi myös hieman vuotava jakajan alipainerasia.

                          Comment

                          Working...
                          X