Kannattaako? Laturin uusimisen seurauksena alkoi muutama johto lyömään läpi niin että hirvittää. Biltema myy settiä 29EUR:oon, Bremit maksaa jotain 80 - 120 EUR:oa. Säästänkö?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Bilteman tulpanjohdot 2.3 lötköön?
Collapse
X
-
Laita Berut. Hinta 60-70? tarvikeliikkeissä. Ei voi olla liian kallis hinta, jos kerta on varaa halpoja vaihdella vuosittain.
Comment
-
Oikea tyyppi on kuparijohto 5 kOhm etuvastuksella. Muut sotkevat sytkää. Mulla veti huonosti alarekisterissä väärillä johdoilla. Oikeilla johdoilla tuli ihan eri auto ajaa kaupungissa.
Comment
-
Ehdin sitten ostamaan Bilteman setin kun olitte niin hitaita! Mutta lupaan ja vannon että jos lyö läpi niin seuraavaksi sitten Berua tai Bremiä. Silikonieristeiset näyttivät olevan entisetkin ja oikeastaan mitään fyysistä syytä läpilyönneille en löytänyt, että saa nähdä....
Comment
-
Eipä siinä sytkäpiuhassa tarvitse olla mitään näkyvää vikaa, kun sähkö jo karkaa sieltä pois. Piuhassa kulkee kymmenien kilovolttien jännite ja läpilyöntiin riittää esim. jo pieni murtuma siellä eristeen sisällä olevassa hiilijohtimessa. Silikonieriste on sinänsä ihan yhtä hyvä, kuin joku muukin eriste. Kyse on yleensä siitä, että piuhan sisällä olevaan hiilijohtimeen tulee murtuma tms. epäjatkuvuuskohta (= johtimen vastus kasvaa), jolloin "kipinän" on helpompi hypätä piuhasta pois, kuin mennä sytkätulpalle. Sähkö kun menee aina sieltä mistä helpoiten pääsee.
Comment
-
Oikea tyyppi on kuparijohto 5 kOhm etuvastuksella. Muut sotkevat sytkää. Mulla veti huonosti alarekisterissä väärillä johdoilla. Oikeilla johdoilla tuli ihan eri auto ajaa kaupungissa.
Bensankulutus laski myöskin ihan mitattavasti. Edellinen kuukausi, jolloin keskikulutus oli ysillä alkava, oli johtojen vaihtoa edeltävä kk viime vuoden syyskuussa. Laskin tuossa että varovaisesti arvioitunakin johdot ovat maksaneet itsensä takaisin alle vuodessa.
Paljon ajavalle halvat johdot tulevat kalliiksi, kun säästetyt rahat tankkaa muutamassa kuukaudessa.
Comment
-
Yksi vikapaikka -en muista onko vielä noin uusissakin- on ainakin -80 luvun puolivälin vitosissa kannan suuntainen putki, jonne sytytysjohtimet ohjautuvat jakajalta haarautuakseen jokaiselle sytytystulpalle. Kahdessa vitosessa (KU ja KV) on ollut täsmälleen samanlainen vika: sytytysjohto lyö läpi tuohon metalliseen putkeen aiheuttaen käyntihäirioitä. Toisessa oli selkeä hankauma johdossa ja kun pimeällä oikein tarkkaan katsoi, pieni sininen kipinä näkyi heikosti.
Toisessa näytti kaikki olevan päällisin puolin kunnossa. Kytkettiin sitten Audi velipojan pajalla testeriin ja niinhän se näytti hieman erilaista palokäyrää ja poikkeavaa sytytysjännitettä ykkössylinterille. Mitä ilmeisimmin siis löi läpi tuohon ainoaan metalliseen osaan, joka johtimen lähistöllä on. Vaihdettiin sitten kaikki johdot uusiin. Samalla mittauksella löytyi myös hieman vuotava jakajan alipainerasia.
Comment
Comment