Laittelin A4 vm. -13 akun varaustilan näkyviin MMI:hin ja nyt ihmetyttää, kun ei meinaa millään saada näyttämään täyttä (jää yhtä pykälää vajaaksi). Välillä on pidetty vuorokausia defan 4A laturissa (myös ctek:llä ladattu sen mukaan täyteen) ja välillä ajettu 300km siivuja yhtä soittoa. Onko tossa nyt sitten virranhallinta tyytyväinen hitusen vajaaseen akkuun, vai eikö se vaan enää ota energiaa vastaan. Vai onko nyt sitten vaan akku väsähtänyt?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B8.5 akku ei näyttäisi latautuvan täyteen MMI:n mukaan
Collapse
X
-
Mulla on sellainen tuntuma, että tuo akunhallinnan 100% tarkoittaa aivan uuden akun täyttä varausta. Kun akku vanhenee ja kapasiteetti pikkuhiljaa tippuu, niin se ei voi koskaan enää nousta sinne täyteen. Tavallaan loogista, koska jos se näyttö sopeutuisi akun kulumiseen, niin lopulta tarpeeksi huonolla akulla voisi päätyä tilanteeseen jossa mittari näyttää 100% eli akussa on niin paljon varausta kuin mahdollista, mutta auto ei silti jaksa enää käynnistyä.
Mielelläni toki kuulen jos jollain on tästä parempaa/poikkeavaa tietoa.
-
Mikä on akun jännite sen jälkeen, kun se on ladattu täyteen ja auto on seissyt vaikka yön yli (tietysti laturi irti)? Jännite pitäisi päästä mittaamaan niin, ettei ovia availla tai muutakaan virrankulutusta käynnistellä. Lämpötila (tallissa tai jos auto ulkona)? Akun tyyppi (AGM vai tavallinen)? Noilla tiedoilla voi tutkia ja hutkia vähän lisää.
Onko VCDS käytössä?
Comment
-
Webasto thermoconnect on tainnut aamuisin ennen weban käynnistystä näyttää luokkaa 12,7 volttia. Pörhön huollon yhteydessä saamani akkutestiraportin mukaan AGM akku, ja niin kai se tolla start-stop-saatanalla varustetussa pitääkin olla. Ja aina ulkolämpötilassa, tällä viikolla -10 ... 0C.
VCDS löytyy.
Comment
-
Kokeilepa VCDS:llä:
1. Applications
2. History data
3. Valitse 19 -> Start ja kun valmis niin Analyze
4. Battery history -ikkunan pudotusvalikosta voi sitten katsella BMS:n tietoja. Sieltä löytyy mm. Actual State of charge, eli paljonko akussa on BMS:n mielestä varausta. Siitä voinee sitten tehdä jotain johtopäätöksiä, kun vertaa MMIn näyttöä ja uuden vastaavan akun kapasiteettia [Ah]. Edellyttää tosin että muistiin on jäänyt viime päiviltä joku tietue.
Comment
-
Varmaan tarkoitus oli sanoa, että kiinnostaa paljonko akussa on ampeeritunteja.
Akun lepojännite antaa suuntaa varaustasosta, mutta ei sekään kovin tyhjentävä tieto ole. Paskan akun lepojännitteen voi saada nostettua sinne 100% varaustasolle, mutta ei se lohduta jos akku on niin huono että se 100% on enää vaikka 15Ah.
Comment
-
Olen antanut itseni ymmärtää että näissä laitteissa missä äly pitää tilaa akun varauksesta, jättää se samainen äly lataamatta täyteen koska milloin vain voi tulla tilanne eteen että päästöoptimoidut parametrit laukeaa ja voidaan ottaa ilmaista energiaa talteen. Ts. laturi lataa suunnilleen vain moottorijarrutuksessa tehokkaasti ja sitä varten jätetään sitten vapaakytkin auki laturilta muulloin mahdollisimman paljon.
Comment
-
Ei kai sitä latausta vapaakytkimellä säädellä, vaan laturin magnetointivirralla. Se siis pitää kyllä paikkansa, että latausta säädellään koko ajan ja se on voimakkaimmillaan moottorijarrutuksessa. Täyskaasukiihdytyksessä tuskin ladataan ollenkaan. Muissa tilanteissa sitten jotain siltä väliltä, riippuen lukuisista parametreistä.
Comment
Comment