Moro,
Kyseessä siis access start authorization module.
Foorumilla muutamakin keskustelu asian tiimoilta. Suurin osa tainnut korjauttaa joko marmorilla tai jossakin muualla.
Allekirjoittaneella alkoi ongelmat pari-kolme kk sitten. Illalla normaalisti parkkiin, auto aamulla ihan mykkä. Eli perinteiset jutut, virrat laitto päälle, vain radio toimi ja mmi. Mittaristo pimeänä, rattilukko ei aukea jne.
Vikakoodi :
00288 - Steering Column Lock Actuator (N360)
014 - Defective
No, auton sai henkiin kuittaamalla j518 modulista vikakoodit pois. Samaa vikaa ei ole ilmennyt toista kertaa.
Tästä noin kk eteenpäin alkoi tulemaan näyttöön tekstiä "Please take load off steering", ja sama homma. Ei mihinkään tule eloa, ratti jumissa. Akun irrottamalla joksikin aikaa sai tämän nollautumaan tai rämppäämällä avainta lukkoon ja takaisin. Tästä viasta en ole lukenut koodeja.
Kuitenkin, menestyksekkäästi näitä moduleita korjataan, joten tilasin uuden releen ja mikrokytkimet. Rele (ACT512) paikallisesta elektroniikkaliikkeestä ja mikrokytkimet ebaysta. Purin modulin autosta irti ja juottelin uuden releen vanhan tilalle. Kytkimiä en vielä vaihtanut, kun eivät ole tulleet. Ainakin pikasella testauksella toimii, täyttä testiä pääsen tekemään vasta, kun saan auton kunnolla ajoon (tällä hetkellä turbo levällään).
Ja itse modulin irroituksesta. Ei ole kovin kummoinen homma tehdä.
-muovit pois jalkatilasta
-2 kpl sähköliittimiä irti itse modulista
-4 kpl isoja ruuveja irti jolloin rattiakseli tippuu kokonaisuudessaan
-ratin bokseille menevät sähköliittimet irti (2kpl)
-koko rattiakseli ratteineen päivineen liukuu pois ohjausakselista -> koko paskan voi nostaa tallin pöydälle
-itse moduli on kolmella torx-ruuvilla + yhdellä kannattomalla pultilla kiinni, joten sen saa oikein helposti irti ilman suurta väkivaltaa
-torx ruuvit ovat modulin yläpuolella, joten ne eivät näy akselin ollessa autossa kiinni
-alapuolelta näkyy yksi kannaton pultti + 2 kannallista. Yksi pulteista lähti isolla talttameisselillä, kahteen joutuin poraamaan pikkureiän keskelle ja vastakierretapilla pois.
Mutta itse ongelmaan, onko joku näitä korjaillut itse ja mistä on saanut tilattua modulin sisällä olevan sähkömoottorin? Moottori on JOHNSON merkkinen ja jotain koodeja on kyljessä, mutta huonosti osaa googlekaan kertoa. Jotkut myy netissä moottoria siihen 50 eurolla, mutta aika kallis hinta on tuommosesta moottorista. Tuo rele on vain yksi mahdollinen ja jostainhan se pitää aloittaa. Samalla vaihtaisi tuon moottorinkin jos jostakin vain sellaisen löytää.
Kuvia linkin takaa : https://photos.app.goo.gl/2vY2RM08RhFilLsN2
Kyseessä siis access start authorization module.
Foorumilla muutamakin keskustelu asian tiimoilta. Suurin osa tainnut korjauttaa joko marmorilla tai jossakin muualla.
Allekirjoittaneella alkoi ongelmat pari-kolme kk sitten. Illalla normaalisti parkkiin, auto aamulla ihan mykkä. Eli perinteiset jutut, virrat laitto päälle, vain radio toimi ja mmi. Mittaristo pimeänä, rattilukko ei aukea jne.
Vikakoodi :
00288 - Steering Column Lock Actuator (N360)
014 - Defective
No, auton sai henkiin kuittaamalla j518 modulista vikakoodit pois. Samaa vikaa ei ole ilmennyt toista kertaa.
Tästä noin kk eteenpäin alkoi tulemaan näyttöön tekstiä "Please take load off steering", ja sama homma. Ei mihinkään tule eloa, ratti jumissa. Akun irrottamalla joksikin aikaa sai tämän nollautumaan tai rämppäämällä avainta lukkoon ja takaisin. Tästä viasta en ole lukenut koodeja.
Kuitenkin, menestyksekkäästi näitä moduleita korjataan, joten tilasin uuden releen ja mikrokytkimet. Rele (ACT512) paikallisesta elektroniikkaliikkeestä ja mikrokytkimet ebaysta. Purin modulin autosta irti ja juottelin uuden releen vanhan tilalle. Kytkimiä en vielä vaihtanut, kun eivät ole tulleet. Ainakin pikasella testauksella toimii, täyttä testiä pääsen tekemään vasta, kun saan auton kunnolla ajoon (tällä hetkellä turbo levällään).
Ja itse modulin irroituksesta. Ei ole kovin kummoinen homma tehdä.
-muovit pois jalkatilasta
-2 kpl sähköliittimiä irti itse modulista
-4 kpl isoja ruuveja irti jolloin rattiakseli tippuu kokonaisuudessaan
-ratin bokseille menevät sähköliittimet irti (2kpl)
-koko rattiakseli ratteineen päivineen liukuu pois ohjausakselista -> koko paskan voi nostaa tallin pöydälle
-itse moduli on kolmella torx-ruuvilla + yhdellä kannattomalla pultilla kiinni, joten sen saa oikein helposti irti ilman suurta väkivaltaa
-torx ruuvit ovat modulin yläpuolella, joten ne eivät näy akselin ollessa autossa kiinni
-alapuolelta näkyy yksi kannaton pultti + 2 kannallista. Yksi pulteista lähti isolla talttameisselillä, kahteen joutuin poraamaan pikkureiän keskelle ja vastakierretapilla pois.
Mutta itse ongelmaan, onko joku näitä korjaillut itse ja mistä on saanut tilattua modulin sisällä olevan sähkömoottorin? Moottori on JOHNSON merkkinen ja jotain koodeja on kyljessä, mutta huonosti osaa googlekaan kertoa. Jotkut myy netissä moottoria siihen 50 eurolla, mutta aika kallis hinta on tuommosesta moottorista. Tuo rele on vain yksi mahdollinen ja jostainhan se pitää aloittaa. Samalla vaihtaisi tuon moottorinkin jos jostakin vain sellaisen löytää.
Kuvia linkin takaa : https://photos.app.goo.gl/2vY2RM08RhFilLsN2
Comment