Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuulilasin pyyhkijät

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuulilasin pyyhkijät

    Elikkäs tein ton kuuluisan voitelu operaation ja liukkaasti luistaa mutta se poiki uuden ongelman.
    Aina kun panee virrat päälle pyyhkijät alkaa toimiin ja tihkuasento ei pelaa.
    Pysähtelevät mihin sattuu. Olisiko rele paskana? Onko pyyhkijän moottorissa jotain juttua kun asentoa sai etsiä tovin kun käytin moottorin päältä irti sen vivun. Onko oikealla kohdalla?
    Toinen ongelma on ilmastoinnin econ nappi eli se econ ei lähde pois painamalla.
    Silleen saa tulemaan kylmää kun välillä käyttää offilla ja sisäilman kierrolla niin econ sammuu.
    Mikähän lie vikana?
    Kiitoksia etukäteen vastauksista!

    T.Entinen henkeen ja vereen mersumies pulassa!
    Viimeksi muokannut 8866; 5.11.2013, 19:51. Perustelu: Kirotusvirhe korjattu

    #2
    pyyhkijät

    Tihku rele vaihdettu ja pyyhkijät elää ihan omaa elämäänsä!
    Mikä lie vikana taidan viedä Laakkoselle.

    Comment


      #3
      Se moottorihan ei tiedä missä asennossa pyyhkijä kulloinkin on, mutta luulis ettei sitä väärin saa asennettua.

      Eihän tuossa mitää älyä pitäis olla, mutta voiskohan viiksi olla ottanu nokkiinsa.

      Comment


      • #4
        Itselläni pyyhkijät nykii kun laitan ne pyyhkimään. Pitäisi kokeilla tuota releen vaihtoa.
        SIjaitseeko tuo pyyhkijöiden rele siellä kuskin puolen oven sivustassa (Audi A4 1999)?
        Ja mikä se niista releistä siellä on?

        Comment


        • #5
          Samaa vikaa pyyhkijöiden kanssa kuin edellisellä kirjoittajalla. Mikä mahtaa lisäksi olla vikana kun pyyhkijät pyyhkii välillä todella hitaasti ja sain ne kerran jopa "sammumaan" kun satoi pidemmän aikaa. Missähän mahtaa olla vika. Akku huonossa kunnossa vai pyyhkijöiden rele?

          Comment


            #6
            Taitaa olla alunperin kyse ihan VAG-tyyppiviasta; koneiston rungon ja pyyhkijän tapin väli hapettuu/jumittuu. Puhdistus ja esimerkiksi aseöljy auttanee suoraan, mutta lopulta runko luovuttaa.

            Comment


            • #7
              Astrossa oli lähes samanlainen ongelma, pyyhkijät lähtivät joskus itsestään päälle.

              Siellä pyöri levy, jossa oli kupari(?) "liuku" ja siinä olevasta katkoksesta (selkeästi erottuva) moottori tiesi, missä pyyhkijät alhaalla kääntyvät.

              Siihen liukuun ottava lärpätin oli muistaakseni se ongelma. Astrossa oli myös pesurinpumppu kytketty tuohon niin, että ei ruiki silloin, kun pyyhkijät kääntyvät alhaalla ja kun vika oli päällä ei pesuri toiminut ollenkaan.
              Tihkukytkimenrele on myös riippuvainen tuosta liusta/lärpättimestä, muuten pyyhkivät tauotta. Luulisin että Audissakin toimintaperiaate on aika samanlainen.

              Viasta on jo kauan aikaa, joten kannattaa suhtautua toimintaperiaatteeen selitykseen varauksin. :)

              Comment


              • #8
                Joo vika on kuulemma juurikin tuo hapettunut pyyhkijöiden mekanismi. Ei kai auta muu muin alkaa purku hommiin. Kaverilla oli viikko sitten sama ongelma 04 vuoden A4:ssa joten ilmeisesti ei kehitys tällä saralla eteen päin mennyt. Kuulemma siellä on jotkus tapit jotka ruostuvat. Oli kuulemma joutunut käyttämään raakaa voimaa ja vasaraa että oli saanut ruoste osat kääntymään. Aika vahva saa moottori olla, että oli kuitenkin vielä pyörittänyt niita jotenkin. Sitten olivat putsanneet kaikki osat ja laitteneet vaseliinia väliin. Pelittää kuulemma taas hyvin. Oli kuulemma ollut aika iso urakka.

                Comment


                  #9
                  Eihän tuo voitelu mikään kovin iso urakka ole, jos ei tarvitse alkaa tuota koneiston irrotusta varten purkamaan puolta autoa. Varret kyllä irtoavat akseleiltaan normaalilla, reilulla voimankäytöllä... :) Voiteeksi akseleille kannattaa mielestäni laittaa esim. veneen potkuriakselin rasvaa, ei liukene veteen -> toivottavasti pidempi "huoltoväli".

                  Suunnittelijat ovat tuossa olleet taas fiksuja kun täytynyt laittaa nuo kuparihelat väliin, sen tietää mitä siitä tulee.

                  Comment


                  • #10
                    Tuollaisissa paikoissa, joissa on jatkuva liike, pitäisi olla pronssilaakeri tai mieluummin kartiorullalaakeri. Kustannuskysymys.

                    Comment


                    • #11
                      Selvisikö ongelma ? itselläni sama vika tuli herkistelyn jälkeen ja pyyhkijät pysähtyvät milloin mihinkin asentoon..

                      Comment


                      • #12
                        Liekö vieläkään tullut selvyyttä miten tuon pyyhkimisen saa pois kun virrat laittaa päälle.
                        Eli kun autoon laittaa virrat, lähtee pyyhkimet pyyhkimään about 3x, sama homma kun starttaa tai käyttää kertapyyhkäsyä. Välillä näyttäisi että pyyhkäsee ensin pikkasen alaspäin ennenkö lähtee nostamaan.
                        Mulla oli vivusto irti about 5kk, auto ollu kuitenkin normaalissa käytössä. Pyyhkijöitä saatettu yrittää käyttää kerran tai pari ilman koneistoa. Minkäänlaista vikakoodia en tuolta saanut.

                        Comment


                        • #13
                          Vaihdoin pyyhkijöiden moottorin ja itsestään pyyhkiminen loppui kun seinään käynnistäessä. Lienee A8 ja S8 moottoreilla jotain eroa. Nyt ilmeni vaan seuraava ongelma, en huomannu katsoa miten päin se mekanismin tappi oli moottorissa. Pyyhkijät pyörii siis hyvin epämääräsesti tällä hetkellä. Pienellä googlettelulla ei tuntunut löytyvän kun A4 pyyhkijöiden "parking" asentoa.

                          Eli jotain tän tyylistä olis hakusessa.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla oli kasin vivustossa nuolet missä kohdassa vivusto on parkkiasennossa. Siihen kiristin ja osui kohdalleen ekalla yrityksellä.

                            Vivuston oikea asento
                            Nuolet

                            Aja moottori park asentoon. Eli ilman vivustoa ympäri ja nollille. Siihen kohti vivusto kiinni ja kiristys. Sillä ei ole väliä jos moottori vähän pyörii kun kiristät, kunhan käyttöakseli ei liiku moottorin akselilla. Tarkista, että vivusto on suorassa nuolien välissä.
                            Viimeksi muokannut harrastelija; 26.10.2013, 14:34. Perustelu: Lisätty kuvat

                            Comment


                            • #15
                              Kiitän tuhannesti tästä. Kunhan pääsen töistä kotiin niin pitää kokeilla.

                              Comment


                              • #16
                                Kuinka remontti eteni?

                                Comment


                                • #17
                                  Kierteet meni moottorin tapista niin piti eilen tehdä uudet. Yö-vuoron jälkeen en sitten enään jaksanu aamulla ruveta ruuvaaman, uusi yritys huomenna aamulla. Vivusto on kasassa, pitäisi vaan kiinnittää autoon.
                                  Mikäli toi sade hellittää yöllä ja töissä on hiljasta, saatan käydä ruuvaamassa jo yöllä sen paikalleen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pyyhkijät näyttäis pyörivän nyt oikein. Vielä ei oo kiinni autossa, autoon iski pari muuta "pientä" muuttujaa ja pääty nyt seisomaan toviks jos toiseks.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X