Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 (BUG) latausongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Q7 (BUG) latausongelma

    Ei ihan vastaavaa tarinaa löytynyt niin aloitetaan uusi.

    Akku meni tyhjäksi kun vaimo yritti starttailla autoa käyntiin kaupan pihassa (kotoa lähtiessä ei ollut ongelmia). Vika löytyi tankilta suodattimelle menevästä letkusta, jossa oli reikä. Ei kai antanut käynnistyslupaa -> akku tyhjäksi -> lavetilla korjaamolle, letkun paikkaus ja akun lataus.

    Exiden 95 Ah AGM akku oli vaihdettu ja koodattu motonetissa vajaa vuosi sitten (myös startti vaihdettu samalla). Kun pääsin VCDS:llä käsiksi autoon, niin huomasin että koodaus ei ollut AGM akulle vaan tavalliselle (forumilta löytämäni listauksen mukaan).

    Auto toimi seuraavaan päivään asti kunnes virrat loppui kesken matkan. Nyt on Exiden 105 Ah AGM akku jonka akkupalvelu vaihtoi ja "koodasi" paikalleen (pakkorako kun kuvitelma oli että akku mennyt sököksi ja matka loppui keskelle Helsinkiä). Kotia päästyä katsoin taas koodauksen; laskurit oli saatu nollattua, mutta koodaus oli alkuperäiselle 110Ah akulle...vaikka firmassa tiedettiin kertoa että "nämä audit on tarkkoja siitä että koodaus on tehty oikein..." No vaihdoin sen vastaamaan 105 Ah AGM akkua ja koodaus onnistui (000915105CF TU3 ...)

    Ongelma vaikuttaa nyt olevan se, että laturi ei lataa akkua jostain syystä. Hehku merkkivalo ei kylläkään pala mittaristossa, joka indikoisi laturivikaa. Yleismittarilta latauspisteistä sekä VCDS:llä mitattuna akun jännite ei muutu vaikka auto olisi käynnissä. Ja vaikka polkee kaasua niin jännite pysyy samana -> 61- Battery regul. Measuring blocks: Generator voltage (specified) 14, 50V , Battery voltage (actual) heiluu 11, 85 -11,95V. Nämä mitattu kun autolla ajettu tänään yht. n.50-60km (25km yhteen suuntaan). Ja aamulla ennen lähtöä yleismittarilla mitattuna jännite oli luokkaa 12,2-12,3V (ollut latauksessa yön yli). Eli ei ollut ajon aikana paljoa latautunut.

    Laturi kuitenkin tiensä päässä?
    Jännitteen säädin rikki?
    BEM vikaantunut?
    Jotain katkosta akun ja laturin välillä?!

    Erikoista kuitenkin, että virheellisellä koodauksella auto on toiminut ihan normaalisti, ennen tuota akun tyhjenemiskeissiä...

    Auto siis Q7 3,0tdi -06

  • #2
    Tälläisiä vikakoodeja tuli 61- Battery regul.

    3 Faults Found:
    02254 - Interface to Generator
    004 - No Signal/Communication
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100100
    Fault Priority: 4
    Fault Frequency: 13
    Reset counter: 253
    Mileage: 329392 km
    Time Indication: 0
    Date: 2017.09.14
    Time: 12:09:55

    03041 - Energy Management Active
    000 - -
    Freeze Frame:
    Fault Status: 01100000
    Fault Priority: 7
    Fault Frequency: 21
    Reset counter: 255
    Mileage: 329392 km
    Time Indication: 0
    Date: 2017.09.14
    Time: 12:10:15

    02256 - Quiescent Current
    001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00110001
    Fault Priority: 7
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 38
    Mileage: 329392 km
    Time Indication: 0
    Date: 2017.09.14
    Time: 22:37:35

    Täytyy huomenissa tsekata uudestaan vieläkö nuo tulee kun nyt pitäisi olla oikein koodattu ja sitten akkukin lienee latautunut täyteen.

    Comment


    • #3
      Laturin sinisen johdon tarkastus BEMmille, jos ok niin ääni jännitteen säätimelle

      Comment


      • #4
        Et ilmeisesti tarkoita pelkästään silmämääräistä tarkastusta vaan mittaamista? ei ole nuo sähköhommat niin tuttuja. Mutta pitää tsekata nyt ainakin kiinnitys BEMiin ja ettei ole mitään hapettumaa tms.

        Comment


        • #5
          Joo mittaamista, tai näkeehän sen silmälläkin jos johto on irti poikki.
          Pitäisi saada laturin päästä se pikkuliitin irti, siihen jatkojohto ja sisälle akun viereen BEMin liittimen siniseen johtoon yhteyden tarkistus. Helpommin saa laturin liittimen käsiin alapuolelta. Kai se aika epätodennäköstä on että johdossa vika ois, mutta hyvähän se on tarkistaa ennenku lähtee osia vaihtelee.

          Comment


          • #6
            Äkkiseltään vaikuttaisi laturilta.

            Comment


            • #7
              olikos tälle ongelmalle ratkasua? itellä -07 Q7 ja melkee sama ongelma...latausvalo palaa ja yleismittari näyttää sen 11.7...mikään muu valo ei taulus pala...autolla ajettu 290tkm 3.0tdi

              Comment


              • #8
                Onhan moottorin maadoitus kunnossa ?

                Comment

                Working...
                X