Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Usean sähkövian syy

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Usean sähkövian syy

    ...on murtuneet johdot, varsinkin tässä karussa ilmastossamme.

    Paria oiretta aloin tarkistaa viikonloppuna:

    1. Toimimattomat peruutusvalot
    - sulakkeet OK, polttimot OK, mietin jo mielessäni kuinka mahtaa katkaisija löytyä, mutta syynä olikin irtipoikki katkennut johto takaluukun saranoinnin vieressä. Onneksi oli rikkonut hiukan myös suojateippiä, eli oli silmin havaittavissa ja vika löytyi nopeasti.

    2. Nihkeä käynnistyminen pakkasella
    - mittasin lämpötila-anturin toiminnan ja oli moitteetonta. Aloin jo pähkäillä rikastussuuttimen - vai kylmäkäynnistyssuutin, miksi sitä kutsutaankin - toiminnan kokeilemista, mutta huomasin että ko. suuttimelle tuleva johto oli aika terävällä mutkalla suojakuminsa sisällä. Suojakumi auki, ja aivan - molemmat johdot olivat poikki. Ei ihme ettei ruikkinut lisäbensaa.

    Tämä ihan vain muistutuksena, että tämäkin mahdollisuus kannattaa ottaa vianetsinnässä huomioon - ei varmaankaan kovin poikkeuksellinen ilmiö vanhemmissa ja kovia pakkasia kokeneissa autoissa. ;)

    #2
    No en menisi ainakaan kovin heppoisiksi noita johdotuksia sanomaan.. kyllä oli sitkeetä kamaa omassa kun kuorin johtoja valoja viritellessä :)

    Comment


    • #3
      Tuo takaluukun saranoinnin johto on kyllä jo suunnittelupöydällä tehty rikkoutuvaksi, sen verran jyrkälle mutkalle se menee. Itseltäni hävisivät rekkarivalot ja peruutusvalot ja takasumari. Ostin sitten viisi(?)napaista johtoa ja tein siitä uuden, katsotaan että minkä aikaa kestää.

      Comment


      • #4
        Juu, ei ne heppoista kamaa ole... Mutta pakkanen on aika ikävä seuralainen johdoille joita taivutellaan säännöllisesti.

        Siinä rikastussuuttimen johdossa ei muuten ollut turhia löysiä, joutui ehkä vähän liian terävälle mutkalle - kun ottaa huomioon, että moottori heiluu eniten sivusuunnassa, pituusakselinsa ympäri. Siihen nähden ei ollut kovin yllättävä seuraus se johtojen katkeaminen... nyt kyllä on heilumisvaraa ;)

        Btw, huolellisuus on kaikessa A ja O; olen jo pari kertaa todennut, ettei esim. liikennelentäjän tai kirurgin ura olisi minua varten... Jaa miksikö? No...

        Sunnuntaina tosiaan korjasin sen johtoliittimen, ja hykertelin mielessäni, että olipa taas näppärä korjaus, kyllä on miehessä mekaanikon vikaa!
        No, auto on vaimon käytössä näin arkipäivisin, ja olipa kironnut kuin turkkilainen kun sai lämmityksessä ollutta autoa sahata hyvän tovin että sai tulille! Kotiuduin töistä illansuussa ja totesin, että kastelee puolilämpimän koneen - pitänee irrottaa rikastussuuttimen piuha siksi aikaa kunnes saa vian paikallistettua... Ja vikahan löytyikin heti kun pellin aukaisin. Oli jäänyt johto irti lämpötila-anturista! Ei kun piuha kiinni, ja kas: auton kulkukin parani kummasti, kun sai taas lämpötilainfoa...

        Tarinan opetus: tarkista, tarkista ja vielä kerran tarkista että laitat paikalleen, mitä olet irrottanut! :D

        Comment

        Working...
        X