-96 taitaa olla erillisellä immoboksilla. Siinä tapauksessa immoemulator lienee helpoin. Vähän uudemmissa menee ohjelmoinnilla helpommin.
Mulla on noita Immoemulaattoreita muutama hyllyssä.
Joo, siinä on se erillinen immoboksi (valkoinen) , aika outoa kyllä että auto ei enää käynnisty tai edes pyöritä moottoria. Pitää varmaa ekana se immoemulattori asentaa ja tutkii sitten starttia yms.. voisin vaikka ostaa ne immoemulattorit sulta? Varmaa ajonesto hajos koko autosta kun mittariston ei myöskään tuu ajonestovaloa ollenkaan :D.. miten sen asennus sitten tapahtuu? Ja toimiiko sitten vikakoodien luku jos toi emulaattori on kiinni kun luin jostain että sitten ei pysty enää vikakoodeja katsomaan? En myös sitten tilaa sitä ajonestoantennia ja sitä johtoa jos immoemulaattoril saa jotenki ajoneston pois
Noin pari kuukautta sitten Audissani ilmeni ajonestovika. Auto käynnistyi muttei pysynyt käynnissä. Sitä päivän ihmeteltyä se käynnistyi apuvirran avulla ja kaikki vaikutti olevan sen jälkeen hyvin kunnes seuraavana päivänä vika palasi eikä apuvirralla kikkailu enää auttanut. Siitä hinaus tuttujen hallille, jossa aikamme ihmeteltiin vikaa, muttei mitään löytynyt. Pari kertaa se siellä käynnistyi nimenomaan apuvirralla, mutta mitään pysyvää ei keksitty. Sieltä hinaus kotipihaan, ja tilasin VAG K +CAN commander kaapelin siinä toivossa että ajoneston saisi ohjelmoitua eepromista pois. Ilmeni, että sillä ei käsittääkseni pysty ohjelmoimaan nimenomaan ME7 mallin ECUja, joka minulla siis on. Softalla en siis päässyt kiinni koko ECU:n ohjelmointiin. Sen jälkeen testasin samalla kaapelilla ja vielä erikseen tilatulla "tyhmällä" kaapelilla muutamia ulkomaisia cmd-käyttöisiä softia, joilla pitäisi pystyä juuri tätä ECUa ohjelmoimaan, mutten niilläkään yhteyttä saanut. No, otin lainaan kaverin koneen, jossa VCDS ja luin itse vielä kertaalleen vikakoodit. Vikakoodeja löytyi tällaisia:
Lukemisen jälkeen kokeilin naittaa avaimet ja ajoneston + ecun ja ajoneston toisiinsa. VAG K+ CAN commanderilla sain mittaristosta irti sen SKC-koodin, jota pystyin käyttämään naittamiseen. Näiden jälkeen ajonestovika katosi ja autolla pystyi käymään muutamia testilenkkejä eri päivinä. Kuitenkin vika palasi takaisin eikä auto enää ollenkaan suostu käymään. Enää en osaa keksiä, että mitä voi yrittää tai mikä on oikea lähestymistapa. Osaako joku auttaa tai keksiä edes suunnan mistä ruveta korjaamaan?
Lukupuola se ei todennäköisesti ole, koska mittaristossa ei missään vaiheessa ole jäänyt ajoneston valo vilkkumaan. Sitä testasin vielä erikseen auton mukana tulleella avaimella, joka oli juuresta katkennut. Sain pihdeillä käännettyä katkennutta avainta, ja ajoneston valo jäi vilkkumaan, eli jotain älyä siinä lukupuolassa on. Mittariston irrotettua huomasin, että lukupuolalta lähtevä johto on jälkiasennettu, eli jotain vikaa siellä ilmeisesti aiemminkin on ollut. Fiksun näköinen asennus kuitenkin on, eikä ole mikään kaikista pahin patentti. Voiko vika olla lambda-anturissa, kun siitä vikakoodia antaa? Luulisin itse, että ei, niin sanottiin myös elektroniikkahuoltoliikkeessä, jonne soitin. (He eivät suostuneet ohjelmoimaan ECUa ollenkaan, koska eivät olleet varmoja että vika korjautuisi). Tietty jos joku tietää että vika voi anturista johtua niin mielelläni olen väärässä ja alan vaihtamaan sitä. Olen siis yrittänyt akunkenkien irroitusta pitkiksi ajoiksi, niiden puhdistamista, maadoituspisteiden puhdistamista ja olen elektroniikan puhdistusainetta suihkutellut sinne tänne eri liittimiin.
Mistä tietää muuten varmuudella, että minkä mallin immo kyseessä on? Ross-techin mukaan se on IMMO2, koska VCDS:ssä immon kohdalla lukee vain 14-merkkinen immo-identnr, kun taas IMMO3:ssa siinä pitäisi sen lisäksi lukea myös auton VIN. Jossain toisessa ketjussa mainittiin, että autossa on IMMO3, jos avaimen metalliosan juuressa on kaiverrettu W. Sekin avaimestani löytyy, joten sen mukaan minulla olisi IMMO3. Lisäksi siinä naittamisen yhteydessä VCDS pyyti sitä SKC-koodia, jonka laitoin ja naittaminen onnistui. En tiedä oliko se tarpeellista, mutta ainakin sen laittamalla naittaminen onnistui. (IMMO2 ei siis ilmeisesti tarvitse sitä koodia, mutta se silti löytyy??).
Pahoittelut, jos aiheesta on muitakin ketjuja, olen ison osan niistä tutkinut suomeksi ja englanniksi, muttei mikään niksi ole auttanut eikä oikeastaan samanlaisia vikoja oikein kellään muulla ole ollut.
Viimeksi muokannut Killeri; 11.5.2025, 21:14.
Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.
Ajoneston vika ei johdu lambda-anturista. Etkö siis saa ohjelmoitua ajonestoa uudelleen pois päältä? Onko vikakoodi sama?
Ja onko se nyt päällä sen takia että mittaristo ja ECU ei ole paritettu, vai hukkasiko se avaimet? (ilmeisesti ei koska kerroit että ajoneston valo vilkkuu rikkinäisellä avaimella).
IMMO2 mittaristo ja ECU parittuu ilman SKC-koodia, tai ainakin niissä mitä minä olen testaillut (prefacelift S4:t)
Jos siinä ME7 sarjan ecu on niin siitä immon kokonaan poistaminen on varsin triviaali operaatio, ecu irti autosta ja toimittaa vaikka tuossa edellisessä viestissä ilmoittautuneelle hahmolle. Mulla ei ehkä hermot kestäisi alkaa perkaamaan jos on tiedossa että joku edellinen omistaja on jo asiaa jollain tavalla puukottanut, pitäisi ensin palauttaa uusilla osilla kaikki alkuperäiseksi kun ei tiedä mitä ja miksi on aiemmin tehty. Käynnistykseneston poistohan on vähän piraattia sekin mutta eipä tarvi taistella vaan pääsee selvittämään noita muita vikoja.
Comment