Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ajotietokoneen jälkiasennus onko kukaan suorittanut?
Onko tarkkoja kuvia millä työkalulla saa ratin irti????
Jos tarkoitat sitä ratin keskellä olevaa ruuvia joka näyttää isolta torxilta niin se on XZN kärki M12 koossa. Jos kuitenkin tarkoitit millä ratin keskiön tai siis airbagin saa irti niin se lähtee kahdella torxilla ratin takaa.
Mitenkähän, onnistuuko ajotietokoneen+vakionopeussäätimen asennus ihan samalla tavalla -01 A3:een (faceliftattu)? Ainakin siinä on tuo 3-osainen mittaritaulu, ovatkohan osat muutenkin samanlaisia kuin mitä A4:ssä?
kyselit tuota FIS:n jälkiasennusta B5:een... itsekin harkitsin sitä, kunnes tutkin sähkökaavioita:
- ovisensorien johdotukset mittaristolle uusiksi, vanhoja johtoja pitää katkoa
- ajovalojen ja vilkkujen johdot uusiksi, bulb monitoring device pitää ostaa...
- myös sumuvalojen johdotukset uusiksi
- tuulilasinpesunesteen anturi + johdotus mittaristolle
- radion/navin/keskuslukituksen/hälyn johtoja uusiksi...
- ajotietokoneen viiksi + johdotukset
Siispä kaikki mittariston harmaalle liittimelle tulevat parikymmentä piuhaa pitää vetää jostain ja vanhoja lowline-sähköihin kuuluvia johtoja pitää katkoa sieltä sun täältä. Sieltä sun täältä pitää vetää myös maihin sitä sun tätä.
Ainoa positiivinen asia tuossa mittariston päivityksessä taitaa olla se, että lisämittarit (öljynlämpö, volttimittari) taitaa toimia ilman erityistoimenpiteitä.
Onko ajotietokoneellisen (A4 B5) mittaristosta mahdollista ottaa vain käyttöön nuo lisämittarit (öljy+voltti) ? Eli onko se ajotietokoneen näytön koko suurempi kuin mitä on ei ajotietokoneellisessa ?
Voisko joku ottaa ajotietokoneen näytöstä mitat ?
Niin katon omastani onko samat mitat.
Onhan tuo FIS-näyttö selkeästi suurempi kuin tavallinen.
Elsasta: "The dash panel insert for the Audi A4 is available in two different versions. The Lowline version is equipped with a "mini-check" system, and the Highline version has a multi-function monitor with LCD display."
Tässä kuvat:
Lowline:
Lowline ja lisämittarit:
Highline:
Tuo lowline-versio lisämittarein on takaa samanlainen, eli vain vihreä ja sininen 32-pinninen liitin. En löytänyt noista sähkökaavioista mitään syytä, mikseivät lisämittarit toimisi jos laittaisi tuollaisen lowline-mallin lisämittarein perusmittarin tilalle. Öljyn lämpötila tulee ECU:lta vihreän liittimen nastalle 15 (violetti johto).
Jos joku on mittaristonsa joskus vaihtanut parempaan, voisi kertoa, että toimiko lisämittarit vai ei :)
Laitoin itse tuon anturin paikalleen, ja vahvalla itsetunnolla varustellulta DIY-mieheltä hommaan kului pari tuntia. Eräällä hullunrohkealla puuhaan meni saman verran, vaikkei "tiennyt mitä teki", ja ohjeina oli tämä sama:
- Vasen etupyörä pois ja sisälokari pois myös. Jälkimmäisen irroitukseen piti ottaa n. kymmenkunta ruuvia irti. Rengas oli viidellä isolla. :D
- Pississäiliö on siinä etupuolella, eli vasemmalla. Jotenkin pälyilin sitä alkuun takapuolelta ja ihmettelin, että mitä perkelettä pitää vielä oikein purkaa. Aikani (n. 30 sek) pähkäiltyäni kurkkasin myös itsestäni vasemmalle puolelle, ja siinähän se säiliö oli nätisti käsillä. Anturin tilalla oli pelkkä korkki vain.
- Korkin tilalle sitten se anturi, joka maksoi n. 27? tiivisteen kanssa. Säästön paikka oli tässä, korkista kun vetää vaikka kaksi naula läpi tiivisti ja johdot päihin, niin homma toiminee yhtä lailla.
- Anturin toisen nastan (abikoilla kiinni, voisi tosin kyllä juottaa ennen asentelua johdot kiinni) vedin maihin vetämällä sen kiinni yhteen säiliön pidikeruuveista. Toinen nasta sitten yläkautta ympäri kohti kabiinia. Ylhäällä menee jotain johtokouruja, joita kannattaa hyödyntää.
- Läpivienti näppärästi siitä muiden mukana, eli siitä yhdestä kohtaa menee huikea nippu johtoja jalkatilaan, et voi olla huomaamatta. Sinne sitten ujuttaa johtoa ja katsoo mistä tulee läpi...
- ...Helppoa kuin heinänteko, se läpivienti näkyy jalkatilassa ilman, että mitään pitää purkaa ja johdon saa sieltä poimittua esim. ruuvarilla erikseen.
- Ajattelin ensin viedä johdon suoraan sinne mittariston taakse, sinisen liittimen (T32) nastalle/johdolle nro yksi. Se on kuitenkin melko nipussa ja muutenkin vaikea käsitellä, joten lähdin arpomaan, missä T17-liitin sijaitsisi.
- Kytkinjalanlepuutusmuovi irti (1 ruuvi), ja sitten sitä listaa vaan repimään, joka on siinä vasemman jalan vieressä, joka jatkuu kynnyslistana ja jatkuu siihen sulakepesän tienoille. Lähde purkamaan sitä takaapäin, eli siitä keskipilarin kohdalta revit vaan irti tai listan keskeltä. Ronskisti vaan, siitä se lähtee. Lista on kuitenkin vähän paremmin kiinni sieltä ylhäältä, sulakepesän tienoilla (ruuvi?), jossa on liitoskohta seuraavaan listaan. Jätä purku tähän, vähän se on tiellä, mutta kyllä riittävästi pystyy tekemään.
- Nyt sitten näkyykin jo sellainen paneeli, jossa on paljon liittimiä. Irroita niistä musta liitin (toki se kauimmainen ja pahimmassa paikassa), se lähtee kun vähän ruuvaria näytät sinne kielien ja nipsujen väliin. Kai tähän joku VW-työkalukin olisi.
- Tässä vaiheessa tarvitset yhden koskettimen kaupasta. VW-koodi on: 000 979 018. Maksoi 4,54?, sellainen keltainen johto, jossa on sopivat liittimet päissä (johto poikki, tarvitset vain toisen).
- Johtoon, jonka vedit läpi, pitäisi nyt sitten juottaa tämä kosketin. Sen jälkeen se pitää ujuttaa sen mustan liittimen koloon numero 9. Ensin pitää avata sen liittimen lukitus (se vihreä juttu tulee liittimestä ulos muutaman millin, kaksi niksausta ehkä), sitten ujutat sen koskettimen sisään, ja kuuntelet, että se naksahtaa paikoilleen, *nips. Sitten työnnät sen vihreän jutun takaisin sisään, ja laitat liittimen takaisin paneeliin.
- Lista kiinni, kytkinjalkalepuutusmuovi kiinni, rojut pois autosta ja kas, peppusuihkuanimaation pitäisi olla kadonnut.
Kun valo syttyy, niin on siellä vielä nestettä. Ei varmaan paljoakaan, mutta en mä sitä koskaan ole tyhjäksi kuitenkaan kerinnyt ruiskia valon syttymisen jälkeen. Omat muistikuvat korkista olivat sellaiset, että toki se korkki siellä pohjan tienoilla oli, mutta jäihän siitä nyt itse säiliön pohjaan vielä "senttitolkulla" matkaa. En tiedä/muista missä pumppu sijaitsee.
Pelimies tekee anturille oman reiän ylemmäs tai jatkaa niitä anturin nastoja jollain rautapuikoilla sojottamaan vähän ylemmäs (ja eristää toki puikot muualta paitsi päistä). Nyt vähän pioneerihenkeä, eikä hanskaa heti tiskiin ennakkoluulojen pelossa! :)
hinta asennettuna Oulussa 380? ja Tampereella 435?, vastaa täydellisesti tehtaalla asennettua FIS:ä eli on myös johdotus pissapojan säiliölle ja sisältää tietenkin 2 vuoden takuun asennus päivästä. Aika houkutteleva hinta toi Oulun hinta kun vertaa audin hinnastoa jos sattuu sellaisen uuteen ottamaan. Täytyy menkein harkita oulussa poikkeemista kun ei satu itsellä olemaan tallia jossa voisi alkaa repiä paikkoja auki.
Samalla tuli mieleeni että onko kukaan kysellyt tai tutkinut onko mahdollista kohtuu kustannuksella vaihtaa nelipuolainen ohjauspyörä sport malliseen?
Siis asennus B6-B7 malleihin kyseiseen hintaan, ei tarvitse uusia kuin pyyhkijän viiksi, ohjelmoida kone ymmärtämään tuleva informaatio ja anturi pissapojan säiliöön sekä johtosarja sinne.
Jaa'a. Joensuun Laakkonen kertoi mulle että ei saa asennettua ollenkaan helposti. On kuulemma niin iso homma, paljon antureita ja muuta sälää. Samaa sanoi Oulun Pörhö kun Laakkosta en suostunut uskomaan. Kuulemma -03 on paha vuosimalli, -02 ja -04 helpompia!?
Minulla on -03 A4 ja ajotietokoneen jälkiasennus sujui helposti. Pojat merkkiliikkeissä eivät itsekään välttämättä aina tajua huoltamistaan vehkeistä eli ei heitä aina kannata uskoa.
Viiksi, ohjelmointi mittarimoduulille ja rattimoduulille + pissapojan anturin asennus. Muuta ei tarvita. Tämä pätee varmasti kaikkiin B6-malleihin. Ei ole mitään järkeä muutella tehtaalla johdotuksia ja anturointeja siten, että muka -03:ssa olisi erit kuin -02:ssa ja -04:ssä...
Onko kukaan asentanut ajotietokonetta ja cruisea Audi 1.8TQ:h B5 -96 ja mitä maksoi ja toimiiko.Miten asennus käy, jos asennettu .Mitä joutuu muuttamaan ed. main asennuksessa.
Kiinnostais kyllä kovasti tuo FIS:in saaminen pelkällä viiksen vaihdolla + anturilla B6:een. Osanumerot ovatkin jo tässä threadissä, pitäneen aktivoitua kesällä rassailemaan.
mikkoata: sulta voi varmaan kysellä tarkempia ohjeita jos tarvii, onko sulla VAG-COM:ia?
Ehkä vähän offtopiccia ja on saattanut olla juttua jo jossakin, mutta saako noihin vanhempien A4:sten ajotietokoneeseen näkymään soittimen tietoja kuten uudemmissa? Tarvitseeko jotain lisälaitteita tai onko edes mahdollista?
Kiinnostaisi kovasti myös täällä, onko kellään kokemusta A6 -00 jälkiasennuksesta.
Autoon laitettu vakionopeudensäädin jälkikäteen... vielä kun sais FIS:n ;)
Mistä viiksen löytäisi halvemmalla kuin kotimaasta (149?)? Olen parin viikon ajan seurannut Saksan Ebayta, mutta eipä siellä noita näytä liikkuvan profiilin autoon, tai sitten en osaa vain etsiä..
Comment