Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointihuolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Jäähdytinpalvelu M. Vuorinen Hämeenlinnassa vaihtoi sisäkennon, anturin sekä jonkun venttiilin ja ilmastointi tuli kuntoon. Heillä on jotkut CO laitteistot ilman poistamiseksi(?) ilmastoinnin putkista. Erittäin asiantuntevaa sakkia. Ainut miinus oli se, että kasaavat kennoja samassa tilassa huoltamon kanssa ja autossa oli pari päivää paha haju. Se lähti pois kun ajelin ikkuna auki.

    Comment


    • #32
      Mitä itse näiden parissa olen puuhaillut ja alan kavereiden kanssa jutellut, niin kovin on kaksijakoinen tämä "huoltotarve".
      Omasta mielestäni toimivaa magneettikykimellä varustettua ilmastointi järjestelmää ei tulisi käyttää ns. ilmastointihuollossa, ennenkuin kylmän tuotto alkaa hiipumaan. Sillä jokainen järjestelmän avaus kerta on potentiaalinen ulkopuolisten epäpuhtauksien lähde. Näihin jatkuvasti pyöriviin en ota kantaa, kun en niihin ole perehtynyt juurikaan.

      Paineistettu järjestelmähän on 100% "tiivis" toiseen suuntaan. Eli siis, järjestelmään ei pääse epäpuhtauksia ulkopuolelta niin kauan, kun järjestelmän paine on suurempi kuin vallitseva ympäristön paine. Toki ne letkut, liitokset, yms. vuotavat, mutta tässä tapauksessa vain ulospäin.
      Itse kylmäaine ei käytössä kulu vaan öljyyn sitoutuu kosteutta, josta muodostuu syövyttäviä happoja.
      Ilmastointia tyhjennettäessä tulee aina mukana öljyä, joka ilmeisestikin saadaan 97-99% eroteltua mutta suurin osa öljystä (hatusta heittäen 95%) jää kuitenkin järjestelmään. Tuossa "ilmastointihuollossa" jätetään laitteistoja tuhoava pilaantunut öljy huomoimatta lähes kokonaan. Joten mielestäni tuo ilmastointihuolto 2v. välein on itse järjestelmän kannalta vain hyvä rahastuskeino. Ja tiedän, sen koko järjestelmän tyhjentäminen öljystä ts. huuhteleminen, on sen verran työläs ja hidas homma, ettei siihen maksajia löydy ennenkuin pakon edessä esim. kompurarikon jälkeen jos silloinkaan...
      Tämä huoltamatta jättäminen nyt pätee vain niille, jotka tiedostavat minkälainen järjestelmä autossasi on ja tietävät edes pääpiirteittäin miten se toimii. Toki siinä vaiheessa, kun faasimuutokset järjestelmässä alkavat heikentyä, on aika täyttää järjestelmä. Mutta ennen tätä hetkeä suoritettu "ilmastointihuolto" on mielestäni vain haitaksi järjestelmälle. Joten miksi huoltaa ollenkaan jos se toimii. Tähän jos mihin, sopii vanha lause: If it works, don't fix it!

      Toki harva autoilija kuitenkaan tuosta ilmastointijärjestelmästä ja sen toiminnasta tietää sen enempää kuin, että se tekee kylmää, niin varmasti ihan hyvä on välillä käyttää auto ilmastointihuollossa ns. varmuuden vuoksi. Mutta tuo suositeltu 2v. välein on kyllä liioittelua ja rahan haaskausta.

      Comment


      • #33
        Kompuran vaihtoa

        Oklisi nyt edessä kompuran uusiminen tuohon 1,9 Tdi:hin. Samalla lienee kuivainkin viisainta vaihtaa.
        Kompurahan putoaa aika kivuttomasti ala kautta, mutta mites tuo kuivain?
        Muistelen joskus nähneeni oikean puoleisen etupyörän etupuolella jonkun 10-15cm:n harmaan "purkin", onko tuo nyt mahdollisesti kuivain? Jos on, ei kai tuon vaihtoon kovin kauan aikaa tuhraannu ammattilaiselta?

        Comment


          #34
          Alkuperäinen kirjoittaja jaolpi Näytä viesti

          Paineistettu järjestelmähän on 100% "tiivis" toiseen suuntaan.
          Itse kylmäaine ei käytössä kulu vaan öljyyn sitoutuu kosteutta, josta muodostuu syövyttäviä happoja.
          Mistä sitä kosteutta pääsee sitoutumaan järjestelmään, jos se on sisäänpäin tiivis?
          Ja eikö tuo 2v välein öljyjen vaihtaminen ole siinä tapauksessa ihan fiksua, kun järjestelmä kiskotaan tyhjäksi ja tilalle tulee uutta öljyä, joka hieman sekoittuu vanhaan, sitä kuitenkin laimentaen.


          Eikös kylmäaineöljy voitele myös kompuraa ja jo 1.8T koneet ovat opettaneet, kuinka tärkeää on vaihtaa öljyt ajoissa.

          En täytä ilmastointeja ammatikseni.

          Comment


          • #35
            Öljy ei yleensä lähde järjestelmästä pois jos se ei ole "pilaantunutta"

            Jokainen saa ihan itse päättää mitä tekee ilmastoinnilleen, täyttöhuollolla sitä ei kyllä rikki saa.

            Comment


            • #36
              Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
              Mistä sitä kosteutta pääsee sitoutumaan järjestelmään, jos se on sisäänpäin tiivis?
              No niiden "huoltojen" yhteydessä ja yleensäottaenkin aina kun järjestelmä on auki.

              Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
              Ja eikö tuo 2v välein öljyjen vaihtaminen ole siinä tapauksessa ihan fiksua, kun järjestelmä kiskotaan tyhjäksi ja tilalle tulee uutta öljyä, joka hieman sekoittuu vanhaan, sitä kuitenkin laimentaen.
              paitsi, että sieltä vaihdetaan vain muutama %, öljyistä. Eli sama kuin moottorin öljynvaihdossa valuttaisi 4-5 litrasta 0,2l vanhaa ulos ja lisäisi uutta 0,2l tilalle -> vaikutus lienee olematon

              Alkuperäinen kirjoittaja juudas Näytä viesti
              Öljy ei yleensä lähde järjestelmästä pois jos se ei ole "pilaantunutta"

              Jokainen saa ihan itse päättää mitä tekee ilmastoinnilleen, täyttöhuollolla sitä ei kyllä rikki saa.
              Öljy ei varsinaisesti lähdekään, mutta aina sitä on jonkin verran liuenneena kylmäaineeseen, joka sitten talteenottolaitteessa erotellaan.

              Tuskin sitä täyttöhuollolla rikki saa, mutta turhaa se on 2v. välein, toimivaan järjestelmään.

              Juu... en minäkään näitä ammatikseni tee, mitä nyt vähän mielenkiinnosta aiheeseen joskus yrittänyt syventyä... ja jokainen saa tehdä niin kuin haluaa.

              Comment


                #37
                Normaalisti öljyntäyttömäärä on jotain 0.1dl mitä järjestelmään työnnetään huollon yhteydessä.
                Paljonko siellä on öljyä tehtaalta lähtiessä?
                Kuppiin kuitenkin tulee ihan "reilusti" tavaraa kun sitä tyhjentää. Joten väite, että vaihdossa 95% jää tulematta, ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Ellei tehtaalta laiteta litraa öljyä. Ja tätä kautta näkisin öljynvaihdon ihan hyvävä, voitelemassa se siellä on.

                Comment


                  #38
                  ei kai tuon vaihtoon kovin kauan aikaa tuhraannu ammattilaiselta?
                  Ei mene, PAITSI jos liitoksen kierteet ovat päättäneet syöpyä kiinni. Jos ovat syöpyneet kiinni, niin eivät irtoa ehjänä (alumiinia) edes kuumentamalla. Tällöin joutuu vaihtamaan auton puoleiset liittimet (kierre "juntturit") ja pätkät putkea.

                  Comment


                  • #39
                    No en nyt ole vielä näihin VAG-laisiin niin perehtynyt, että ulkoa muistaisin. Ainakin noihin jenkkivehkeisiin kokonaisöljymäärä on luokkaa 2-2.5dl.
                    Pikaisella matematiikallla tuo 0.1dl on karkeasti 5% kokonaismäärästä.

                    Comment


                    • #40
                      Eurovehkeissä se on luokkaa 100-300ml

                      Comment


                      • #41
                        Alkuperäinen kirjoittaja jaolpi Näytä viesti
                        Mitä itse näiden parissa olen puuhaillut ja alan kavereiden kanssa jutellut, niin kovin on kaksijakoinen tämä "huoltotarve".
                        Omasta mielestäni toimivaa magneettikykimellä varustettua ilmastointi järjestelmää ei tulisi käyttää ns. ilmastointihuollossa, ennenkuin kylmän tuotto alkaa hiipumaan.
                        Hehheh, perusteleppa tämä asia!!??

                        Sillä jokainen järjestelmän avaus kerta on potentiaalinen ulkopuolisten epäpuhtauksien lähde. Näihin jatkuvasti pyöriviin en ota kantaa, kun en niihin ole perehtynyt juurikaan.
                        Sillä ei ole mitään väliä minkälainen se järjestelmä on. Oli sitten mg-kytkimellä tai ei. AINA pääsee kosteutta avatessa. Ja toisekseen, tuosta 2 bar imupaineista ei ole paljoa varaa tiputtaa alemmaksi, jos vajautta on järjestelmässä..

                        Itse kylmäaine ei käytössä kulu vaan öljyyn sitoutuu kosteutta, josta muodostuu syövyttäviä happoja.
                        Tämähän oli jo selventävästi tuolla aiemmin kerrottu.

                        Ilmastointia tyhjennettäessä tulee aina mukana öljyä, joka ilmeisestikin saadaan 97-99% eroteltua mutta suurin osa öljystä (hatusta heittäen 95%) jää kuitenkin järjestelmään. Tuossa "ilmastointihuollossa" jätetään laitteistoja tuhoava pilaantunut öljy huomoimatta lähes kokonaan.
                        Huoltolaitteessa on ns. öljynerottelu säiliö, jonka pohjalla on solenoidi venttiilin ohjattu tyhjennys. Se ei tiedä minkä laatuista öljyä siellä on ja sinne tulee se öljy suurimmassa osin, joka on sitoutunut kylmäaineeseen. Sen säiliön erottelukyky on tuo 97-99%. Loppu jää erottelusäiliöön kylmäaineesta eroteltuna ja osa saattaa mennä huoltolaitteen säiliöön. Ja suurin osa jää auton omaan järjestelmään, oli se sitten hapanta tai puhdasta. (Taisin mainita hieman epäselvästi aiemmassa omassa viestissäni!)

                        Joten mielestäni tuo ilmastointihuolto 2v. välein on itse järjestelmän kannalta vain hyvä rahastuskeino. Ja tiedän, sen koko järjestelmän tyhjentäminen öljystä ts. huuhteleminen, on sen verran työläs ja hidas homma, ettei siihen maksajia löydy ennenkuin pakon edessä esim. kompurarikon jälkeen jos silloinkaan...
                        Tämä huoltamatta jättäminen nyt pätee vain niille, jotka tiedostavat minkälainen järjestelmä autossasi on ja tietävät edes pääpiirteittäin miten se toimii. Toki siinä vaiheessa, kun faasimuutokset järjestelmässä alkavat heikentyä, on aika täyttää järjestelmä. Mutta ennen tätä hetkeä suoritettu "ilmastointihuolto" on mielestäni vain haitaksi järjestelmälle. Joten miksi huoltaa ollenkaan jos se toimii. Tähän jos mihin, sopii vanha lause: If it works, don't fix it!
                        No jokainen huoltaa ja hoitaa laitteitansa oman tapansa mukaan. Mutta kannattanee miettiä, että nämäkin kompressorit ovat imukaasujäähdytteisiä ja vajaana käyminen/katkokäynti lyhentää toiminta-aikaa huomattavasti.
                        Työlästä, ei todellakaan! Tai no jos ei ole ammattilainen, niin sitten saattaa olla =DD

                        Toki harva autoilija kuitenkaan tuosta ilmastointijärjestelmästä ja sen toiminnasta tietää sen enempää kuin, että se tekee kylmää, niin varmasti ihan hyvä on välillä käyttää auto ilmastointihuollossa ns. varmuuden vuoksi. Mutta tuo suositeltu 2v. välein on kyllä liioittelua ja rahan haaskausta.
                        Harva autoilija haluaa maksaa kompressorin, lauhduttimen, kuivaimen, kylmäaineiden jne jne kuluja sen takia, että ennakoivat huollot ovat laiminlyötyjä, joissa olisi mahdollisesti havaittu toimintaa haittaavat puutteet.
                        Viimeksi muokannut Murre; 17.10.2012, 20:37. Perustelu: Edit.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti

                          Mutta palataan vielä asialle tulevalla viikolla...
                          Pahoittelen, että en ole ehtinytkään selvitää vielä muutamaa asiaa. Yrittäjänä on kädet täynnä kaikenlaista kylmätekniikkaa aamusta iltaan :/

                          Edit: Ohessa liitetiedosto .pdf versiona. Sivu 4 ja osat nro. 4 ja EV7 jne. Tuolta selviää kiistan alaiset epäselvyydet laitteen toiminnasta.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Murre; 17.10.2012, 20:54. Perustelu: Liitetiedosto lisätty!

                          Comment


                          • #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                            Hehheh, perusteleppa tämä asia!!??
                            No jospa koitan vähän perustella ehkä hieman kärkästäkin väitettäni ;)

                            Niin kauan kun järjestelmässä on kylmäainetta sen verran, että nämä faasimuutokset toteutuvat täydellisesti ei mielestäni ole mitään syytä avata turhaan järjestelmää. R134a nesteytyvänä kaasuna sallii jonkinmoisen vajaatäytön ilman minkäänlaisia ongelmia prosessin toiminnassa. Toki jossain vaiheessa, järjestelmän aina vähän "vuotaessa" tulee piste, jolloin kylmäainetta ei enää ole riittävästi, jotta se kaikki nesteytyisi lauhduttimessa. Tällöin kylmän tuotto romahtaa. Tällöin paineanturin ohjaamana järjestelmä menee ns. katkokäynnille ja viimeistään tuolloin kyllä pitäisi huomata kylmäntuoton hiipuneen.
                            Paineanturi(t) suojaavat kompuraa. Jos kylmäainemäärä on liian vähäinen -> imupaine putoaa liian alas -> paineanturi pysäyttää kompuran, jotta se ei pyörisi ilman voitelua / jäähdytystä.

                            Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                            Sillä ei ole mitään väliä minkälainen se järjestelmä on. Oli sitten mg-kytkimellä tai ei. AINA pääsee kosteutta avatessa. Ja toisekseen, tuosta 2 bar imupaineista ei ole paljoa varaa tiputtaa alemmaksi, jos vajautta on järjestelmässä..
                            Niin... tässä yhteydessä ei ollut tarkoitus mitenkään eritellä magneettikytkimellä varustettua ja jatkuvasti pyörivää, vaan todeta juurikin se, että yleisesti ottaen jokainen avauskerta on potentiaalinen epäpuhtauksien (esim. kosteuden) lähde järjestelmästä riippumatta. Ja kuten tuohon vajauteen jo tuossa yllä totesin, nesteytyvä kaasu kompensoi paineen muutosta ts. vajaatäyttöä yllättävänkin pitkään.

                            Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                            Huoltolaitteessa on ns. öljynerottelu säiliö, jonka pohjalla on solenoidi venttiilin ohjattu tyhjennys. Se ei tiedä minkä laatuista öljyä siellä on ja sinne tulee se öljy suurimmassa osin, joka on sitoutunut kylmäaineeseen. Sen säiliön erottelukyky on tuo 97-99%. Loppu jää erottelusäiliöön kylmäaineesta eroteltuna ja osa saattaa mennä huoltolaitteen säiliöön. Ja suurin osa jää auton omaan järjestelmään, oli se sitten hapanta tai puhdasta. (Taisin mainita hieman epäselvästi aiemmassa omassa viestissäni!)
                            Sitähän minäkin tarkoitin, että ei se osaa erotella hapanta ja puhdasta,vaan joka tapauksessa järjestelmään jää suurin osa öljystä. Eli täyttöhuollossa tehtävällä öljyn lisäyksellä ei todellakaan ole mitään merkitystä järjestelmän öljyn laatuun. Sillähän vain korvataan se määrä mikä sieltä väkisinkin tulee tyhjennyksen yhteydessä ulos. Liian usein vain kuulee puhuttavan tuolla liikkeissä, jotka täyttöhuoltoa tarjoavat, nämä kyseiset sanat "vaihdathan sä moottoriinkin öljyt vähintään kerran vuodessa"

                            Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                            No jokainen huoltaa ja hoitaa laitteitansa oman tapansa mukaan. Mutta kannattanee miettiä, että nämäkin kompressorit ovat imukaasujäähdytteisiä ja vajaana käyminen/katkokäynti lyhentää toiminta-aikaa huomattavasti.
                            Työlästä, ei todellakaan! Tai no jos ei ole ammattilainen, niin sitten saattaa olla =DD
                            No sempä takia ne tuodaan heti huoltoon siinä vaiheessa kun kylmäntuotto alkaa hiipua eli ts. silloin kun kylmäainevajaudella on merkitystä prosessin toimintaan.
                            Ei, en ole ammattilainen, eikä huolto todellakaan ole työlästä, vaikkei mulla kotona automaattikonetta olekkaan. Hoituu se ihan perus "kylmäkallenkin" laitteilla näihin omiin autoihin ja koneisiin.

                            Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                            Harva autoilija haluaa maksaa kompressorin, lauhduttimen, kuivaimen, kylmäaineiden jne jne kuluja sen takia, että ennakoivat huollot ovat laiminlyötyjä, joissa olisi mahdollisesti havaittu toimintaa haittaavat puutteet.
                            Olen täysin samaa mieltä. Useimmat meistä maksaa vakuutusmaksujakin juuri samasta syystä. Halutaan välttää kalliit riskit maksamalla pikkuhiljaa etukäteen sama summa tai enemmänkin. Jokainen voi valita mitä riskejä on valmis ottaamaan. Enkä halua tästä lähteä kenenkään kanssa väittelemään mikä on oikein ja mikä ei. Toin vain esille oman mielipiteeni.

                            Lisäksi en ymmärrä miksi autoista (lähes kaikista) on jätetty ns. lasisilmä pois. Siitä nyt kuitenkin pystyisi aika nopeasti toteamaan paljon järjestelmää avaamatta. Sehän vähän sama kuin moottorista olis jätetty öljytikku pois (vaihdat varmuuden vuoksi, kun et tiedä paljonko on jäljellä). Työkoneista tämä silmä useinmiten kyllä löytyy.


                            Ja ei minulla yleisesti mitään näitä ilmastointihuoltoja tekeviä vastaan ole, vaikka joku sellaisen kuvan saattaisi mielipiteistäni saadakin. Mutta se, että useimmissa näissä "täyttö"paikoissa ei ole ilmastoinnista mitään muuta tietoa, kun se, miten auton tiedot syötetään huoltokoneelle ja miten rahastetaan. Ja lisäksi se, että jos siellä väitetään 2v. auton tarvitsevan ilmastoinnin täytön niin se vain täytetään, eikä selvitetä / osata selvittää, että minkähän takia 2v. auto on jo hukannut kylmäaineensa. Tietääkseni jo lakikin kieltää täyttämästä vuotavaa järjestelmää.

                            Toki alalla on myös todella asiansa osaavia kavereita, joihin ymmärtääkseni Markokin kuuluu ja näitä kavereita, jotka oikeasti osaavat tarvittaessa myös korjata ilmastointeja, arvostan suuresti.

                            Comment


                              #44
                              Paineanturi(t) suojaavat kompuraa. Jos kylmäainemäärä on liian vähäinen -> imupaine putoaa liian alas -> paineanturi pysäyttää kompuran, jotta se ei pyörisi ilman voitelua / jäähdytystä.
                              Ei aivan pidä paikkaansa. Todella monessa autossa on vain yksi anturi painetta mittaamassa joka on korkeapaine puolella. Tämän Clubin autot ovat lähes kaikki tällaisia. Ja järjestelmä voi hyvinkin mennä päälle kun ainetta on vain 10% jäljellä (monessa autossa menee), tämä määrä ei enään riitä siirtämään öljyä ympäri järjestelmää, öljy tuppaa jäämään järjestelmän alimpiin kohtiin.

                              Comment


                              • #45
                                No sanotaan nyt näin, että kompressorin, lauhduttimen, höyrystimen, "syöttölaitteen", putkiston jne mitoitusarvoihin verrattuna, ei ole suotavaa kylmäaineen vajaus lainkaan. Koska järjestelmässä ei ole ns. varaajaa, jonne kylmäaine nesteytyneenä varautuisi ja siellä olisi joustovaraa riippuen varaajan koosta. Tai no, nesteytyneenähän sitä on osittain jo lauhduttimessa, mutta ei sen varauskyvyllä juhlita..

                                Tästä johtuen vajaana käyvä kylmälaiteen nesteputkeen syntyy kaasukuplia (alijäähdytys häviää), höyrystimelle syntyy liian suuri tulistus (höyrystimen kuormitus pienenee) ja kompressorille tuleva imukaasun ja "kuumakaasun" tiheys muuttuu jne. Sen enempää en lähde tässä johdattelemaan kylmätekniikan maailmaan..

                                Ennen oli henkilöautoissa näkölasi useimmiten kuivaimeen integroituna, mutta nykyään säästetään valmistamisessa ja ne ovat poistuneet. Ja onhan sekin yksi potentiaalinen vuotokohta piirissä.
                                Viimeksi muokannut Murre; 18.10.2012, 20:03.

                                Comment


                                • #46
                                  Alkuperäinen kirjoittaja jad Näytä viesti
                                  Ei aivan pidä paikkaansa. Todella monessa autossa on vain yksi anturi painetta mittaamassa joka on korkeapaine puolella. Tämän Clubin autot ovat lähes kaikki tällaisia. Ja järjestelmä voi hyvinkin mennä päälle kun ainetta on vain 10% jäljellä (monessa autossa menee), tämä määrä ei enään riitä siirtämään öljyä ympäri järjestelmää, öljy tuppaa jäämään järjestelmän alimpiin kohtiin.
                                  On vissiin tullut liikaa touhuttua noitten jenkkipelien parissa, kun tuo alipainekytkin (taitaa oikeasti olla nimeltään matalapainekytkin) on niin kovasti iskostunut päähän. Ja noissa järjestelmissä kyllä huomaa pätkivästä kompurasta aika helposti, jos kylmäaine on vähissä.

                                  Jotenkin alkaa toi jenkkien systeemi tuntua yksinkertaisen toimintavarmalta...

                                  Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                                  No sanotaan nyt näin, että kompressorin, lauhduttimen, höyrystimen, "syöttölaitteen", putkiston jne mitoitusarvoihin verrattuna, ei ole suotavaa kylmäaineen vajaus lainkaan. Koska järjestelmässä ei ole ns. varaajaa, jonne kylmäaine nesteytyneenä varautuisi ja siellä olisi joustovaraa riippuen varaajan koosta. Tai no, nesteytyneenähän sitä on osittain jo lauhduttimessa, mutta ei sen varauskyvyllä juhlita..
                                  Eikös toi kuivainkin toimi jonkinlaisena nestevaraajana... lienee tilavuudeltaan kuitenkin n.30% täytöksestä.

                                  Comment


                                  • #47
                                    B5 korin loppuun ainakin löytyy tuo matalapainekytkin.

                                    Comment


                                      #48
                                      B5 korin loppuun ainakin löytyy tuo matalapainekytkin.
                                      Mielestäni on vain yksi anturi (olen melko varma tästä) korkeapaine puolella. Kyseisessä anturissa on lähtöpaine ja yläpaine mittaus.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kyllä B5:ssa on imupuolen painekytkin, ainakin niissä missä itse olen näppejäni liannut. Tuon pitäisi huoltomiestenkin tietää aika saletisti, koska tuohon laitetaan imupuolen letku kiinni huollossa/mittauksissa (käsittääkseni muuta paikkaa ei löydy).

                                        Comment


                                        • #50
                                          B5 Pistokkeiden paikat on muistaakseni hieman eritavalla 94-97 ja 97-01? Joten oisko järjestelmä päivittynyt jossain vaiheessa.

                                          Comment


                                            #51
                                            Aina oppii "uutta" :)

                                            Comment


                                            • #52
                                              Todella monessa autossa on vain yksi anturi painetta mittaamassa joka on korkeapaine puolella. Tämän Clubin autot ovat lähes kaikki tällaisia.
                                              Ei ihan. Aika paljon kauempaa on jo useampi kytkin. Typ44:n järjestelmäkaavio:
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #53
                                                Viittasin lähinnä tämän vuosituhannen vehkeisiin.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja jaolpi Näytä viesti
                                                  Eikös toi kuivainkin toimi jonkinlaisena nestevaraajana... lienee tilavuudeltaan kuitenkin n.30% täytöksestä.
                                                  Riippuen ajoneuvomallista, toisissa on tilavuutta kuivaimen yhteydessä ja toisissa vähemmän.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Olisiko tietoa, missä täällä Tampereen alueella saisi teetettyä perusteellisen ilmastointihuollon? Laite kyllä toimii, mutta sille ei ole tehty ainakaan viiteen vuoteen mitään. Tarkoitan perusteellisella kuivainta, öljyä jne. Mikä olisi kohtuullinen hinta moisesta?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Työn osuus vie aikaa muutaman tunnin kuivainta vaihdettaessa jos vanhasta kuivaimesta irtoaa kierteet kivuitta.
                                                      Jos on kiinni ja kunnolla, niin enemmän siihen tuhraantuu aikaa. Lisäksi kannattaa vaihdattaa kuristin nestelinjasta, joka sijaitsee siellä akkukaukalolla. Tähän päälle vuototestaus typellä, tyhjiöinti, kylmäaineet ja koekäyttö.

                                                      Vanhan kuivaimen mukana lähtee öljyä ja uuteen lisätään oikea määrä. Mutta tämähän huomioidaan koneeseen syöttäessä tietoja..

                                                      Jos vuotoja löytyy, niin sehän nostattaa hintaa.. Kaikki on niin tapauskohtaista ja tuntityöllä selviää ;)

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Kävin teetättämässä ilmastoinnin täyttöhuollon, kun ainakaan minun omistajuusaikana (5 v.) ei laitteelle ole tehty mitään. Yllätys oli melkoinen, kun laitteessa oli vieläkin liikaa ainetta. Oikea täyttömäärä on 600g ja laitteen mukaan pois tuli 665g.

                                                        Jossain väittävät, että normaalisti laitteistosta häviää kylmäainetta 10%/vuosi. Liekö sitten noin suurta, en tiedä.

                                                        Jos tuo on oikein, niin ilmastointi on aikanaan reippaasti ylitäytetty tai sitten huoltolaitteen vaaka ei toimi oikein. Jälkimmäinen tarkoittaisi kaiketi sitä, että nyt ilmastointi on vajaa.

                                                        Olisiko alan ammattilaisilla kommentteja?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Se on reippaasti yli täytetty tai sitten vaaka on kalibrointi-alueen ulkopuolella...

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Olisiko moinen ylitäyttö aiheuttanut jotakin oireita imastointilaitteen toiminnassa?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Usein täyttömäärä on sallittu esim -+50g annetun arvon määrän kohdalla.

                                                              Kyllä se ongelmia on saattanut tuottaa. Kovilla ainakin on kompressorin venttiilit, jos siellä OIKEASTI on ollut tiineenä!

                                                              Se on nyt paha sanoa, kun ei ole tietoa järjestelmän käyntipaineista...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X