Kertokaa tietämättömälle miten airbagilla varustettu ratti irroitetaan. Käykö se yksinkertaisimmillaan kuten ilman airbagia eli kiskaistaan merkinantopainike irti ja mutteri auki, vai vaatiiko jotakin varotoimia. Pitäis irroittaa mittaristo valaistuksen kunnostusta varten kun on nuo syksyn pimeät tulossa. Tai mahtuuko mittaristo tulemaan pois paikaltaan kun vetää ratin niin taakse ja alas kun se liikkuu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Airbag-ratin irroitus
Collapse
X
-
mjf777
ennenkö rupiat millään tavalla irrotamaan airbäkkiä niin akulta johrot irti vähintään puolituntia aikaisemmin et kerkiää "sähkö varaus loppua" ettei pussi räjährä silmille muuten normaalisti ??
Comment
-
mjf777
ei välttämättä räjähräkkääm mut jos siä tapahtuukin jotain mitä ei pitääsi niin sen jälkeen ei tartte enää irroirtella mitään enää ikinä ku on niskat poikki on meinaan mahroton voimma siinä päkis ja virta avaimien pois otto ei vaikuta yhtään mitään. oon nimittäin kolarikorjaamolla töis. et parenpi vara ku vahinko. ja on aikasen mukavan hintaisia nuo päkit jos poksahtaa.
Comment
-
Bosstones
Bägien voimista puheen ollen: Airbagin pamautus Avi pätkä
M.Niemen sivuilta vapaa lainaus: Laitoimme yhden airbagin maahan pussi ylös päin ja siihen noin 10 sentin päähän yläpuolelle tyhjän 30l kanisterin. Kannu käy noin 15metrin korkeudella. Latauksessa voi mennä hetki riippuen yhteysnopeudesta
Comment
-
Bosstones
-
No ei se oikeastaan niitä ole. Mihis se bägi siitä räjähtää jos ohjainlaite ei anna virtaa? :P
Tuo bägien räjäytys on ihan mielenkiintoista hommaa, sillä saa yhdelle jos toisellekkin jotain muuta housuun kun kalsarit :)
Se mikä on pistänyt mietityttämään on se että jos kolariin ei kuole koska bägi räjähti, niin siihen sen tuottamaan tunkkaiseen ja kitkerään hajuun kylläkin. Muutaman kerran on takuuna vaihdettu ja sitämyöten räjäyttämällä tuhottu bägi syttynyt jopa palamaan..
Joku shitroenin kursseilla kerrottu urbaani legenda kertoo että jostain autosta oli molemmat pussit räjähtäneet kun auton omistaja oli heittänyt päällänsä olleen turkin kojelaudalle. Eli ilmeisemmin siinä laitteessa ei kuitenkaan kaikki olleet kohdallaan.
Loppukaneettina kuitenkin, että teki mitä tahansa, ni aina se silmille tulee :)
Comment
-
Bosstones
no ei siihen välttämättä kuole ellei ohimo oo kiinni ratissa etc etc.. toisaalta se pussi maksaa ihan suhteellisen paljon + keskusyksikkö + työt + testaukset .... ;) kyllähän siitä kertyy hintaa kun se poksahtaa.. toisaalta lunnaiksi sen saa aika helposti siten.
Comment
-
-
Hävisi tuo soitinkoodin pelote tästä hommasta. Tarvittavaa johdonpätkää vakkariviiksen asennukseen ei eilen tullut vaan postipaketissa tulikin naviplussan irroitustyökalut. Ettei menisi ihan munimiseksi niin nyppäsin sitten tuon soittimen irti kojetaulusta, johtoihin en koskenutkaan, liittimiä vain silmäilin. Nyt se sitten huutaa sitä koodia eli ilmeisesti tunnistaa jostain että grammari on käytetty autosta irti vaikka johdot olisivatkin koko ajan kiinni.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestiIlman muuta. Tuo menee minustakin luokkaan overkill. Sama kuin, että jokainen pultti ja mutterihan pitäisi aina uusia irrotuksen jälkeen.
Comment
-
Adukka: Siellä mahtaa olla rattispiraali rikki.
Ainakin mitä on tullu nuita airbagin töitä tehtyä ei oo kertaakaan räjähtäny ja on yleismittarillaki vastusta bagistä mitattu eikä oo sillonkaan räjähtäny. Muistaa vaan että ei käytä virtoja kun on bagi irti ja kyllä ne voi niillä vanhoilla pulteilla kasata.
Comment
-
Öh? Auton järjestelmä varmaan tietää mitä tekee ja millä jännitteillä & virroilla ihan siksi että asiaa on jopa suunniteltu.
Meille ainakin kovaan ääneen infottiin ko. konsernin kursseilla että sinne ei sitten mennä sorkkimaan flukella vaikka kuinka mieli tekisi.
Toki mullehan on ihan yks ja sama jos joku haluaa näin toimia :)
Comment
-
noh, mut mistäpä sitä kuules apophis tietäisi minkälaisilla paskamittareilla ihmiset niitä resistansseja mittailee. periaatteessa nalli on esd-herkkäkin, niin tästä luulisi asioista enemmän tietävälle heräävän jo vähän kelloja päähän että kuinka herkästä hilusta on loppupeleissä kyse.
http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi-misc/31122009.mp4 tuolta näkeepi mitenkä se paskeinen sit tulee naamalle kun sattuu huonosti. kuvattu toissatalvena (2009)
Comment
-
Googlellahan aiheesta löytää paljon infoa. Nämä 'akunkenkä irti' jne. hommat on jostakin perimätietona lähteneet elämään, vaikka jo tässäkin ketjussa useampi on sanonut että ei ole pakollinen toimenpide.
Bagi on herkkä kapistus, mutta toisaalta 'vahingonlaukaukset' on todella tarkaan karsittu pois. Muutenhan nuo tulisi naamalle jatkuvasti kun talvella laittaa villapaidan päälle ja koskee rattiin.
Resistanssi on googlen mukaan alhainen 2-5 ohmia, joten tosiaan jos siihen kytkee vähänkään jännitettä ilman sarjavastusta, niin laukeamisvirta voi ylittyä. Mutta Flukella mittaamalla jos sen saa laukeamaan, niin en usko ennenkuin joku linkittää youtube videon :) Toisaalta en yllytä kokeilemaankaan.
Onhan nuita videoita
http://www.youtube.com/watch?v=rlJQ6z6yXp0
Comment
Comment