Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä akku?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä akku?

    Hei,
    Tarttis A6:seen 1,9 Tdi:hin uuden akun.
    Autossa ei ole eberiä eikä mitään muitakaan sähköylellisyyksiä.
    Nyt paikallaan on Vartan H3w:n 100Ah.
    Tartteeko olla noin iso mötkö vai riittääkö pienempikin.
    Ehdotuksia merkistäkin otetaan vastaan.


    Samasta akusta pyytävät Oulun akkutalossa 125e.

  • #2
    Trane SMF, voittanut 2 viimeistä TM akkutestiä. Itsellä myös eberikäytössä pärjännyt pari talvea erittäin hyvin.

    http://www.pjp-batteries.com/

    Comment


    • #3
      Voi olla, että itselläkin on uuden akun osto edessä.

      Tuolla TMn vanha 2009 vertailu: http://tekniikanmaailma.fi/autot/ver...kaynnistysakut

      Josta lopputulokset:
      1. Trane
      2. Faam
      3. Varta Silver
      4. Banner
      5. Energie Silver (paras kylmäkäynnistyvyys)
      6. Exide
      7. Bosch (oleellisesti huonompi kuin saman tehtaan sama Varta eri tarroilla!)
      8. Hankook
      9. Powerline
      10. Zap
      11. Biltema, jossa ei muuta hyvää kuin pitkä takuu.




      Kuinkahan suuri akku tuossa omassa A3 1.8T mallissa oikein on?

      Comment


      • #4
        Onkohan tuon akun pakko olla noin suuri tossa mun autossa vai riittääkö pienempi...
        Näytti maksava 160 euroa tuo Tranen 100 Ah. Aika hintava.
        Viimeksi muokannut 8866; 5.12.2010, 22:48. Perustelu: Ei käytetä allekirjoituksia, nimi näkyy profiilissa.

        Comment


          #5
          Osta vastaavan kapasiteetin akku kuin autossa on alun perin.

          Comment


          • #6
            Polartechin akut ovat kuulemma täysin samaa tavaraa kuin Varta. Vain tarrat puuttuu. Näin sanottiin ainakin Turussa yhdessä akkuliikkeessä, olikohan akkupojat, akkuexpertit tjsp. Ostin viime talvena/tänä keväänä sitten vanhan Vartalaisen tilalle Polartechin vastaavan. Mitään mielipidettä tosta polarista en vielä uskalla sanoa.

            Optimathan on ihan huippuakkuja jos oikeen hifistellä haluaa. Maksavat vaan niin julmetusti.
            Viimeksi muokannut Kotzi; 30.11.2010, 17:29.

            Comment


            • #7
              Itellä ollu nyt parisen vuotta sama Exide mikä testis oli mukana. Hyvin jaksaa vieläki vaikka webastoa on huudatettu ihan kiitettävästi. Toki koitan aina joka viikko ladata c-tekillä akun ku saan auton talliin.

              Comment


              • #8
                Kävin tänään testauttamassa ja kun akkua testerillä kuormitettiin, niin jännite tippui jonnekkin 8V tuntumaan. Kuulemma alle 9V ei saisi mennä => akku kaput.

                Nähtävästi tuohon malliin voi laittaa jopa 55Ah akun, mutta kovasti kaikki suosittelee vähän isompaa. Nyt autossa näkyi olevan muistaakseni 62Ah.
                Ns. paremmat akut maksaa n.100-150e. Tarvikeliikkeiden akut on 55-90e. Varmaan laitan vähän halvemman, sillä en usko että kalliimmat on tuplasti parempia. Käyttöikä on kuitenkin sama tai lähes sama.

                Mutta voinkos itse vaihtaa akun ilman apuvirtaa? Tapahtuuko mitään jos vain irrotan vanhan ja laitan uuden paikoilleen?

                Comment


                • #9
                  Tuli tuossa mieleen että nyt on ainakin Jyväskylässä parissa paikkaa 60 Ah akkuja saanut 39.90.
                  Vaikka eivät mitään merkki akkuja olekkaan niin tuohon hintaan tuli itselle ostettua yksi ihan kaiken varulle.

                  Niin ja akkuja löytyi tuohon hintaan Taloustaloista ja kuulemma myös Minimanista.

                  Comment


                  • #10
                    Hain tollasen samanlaisen joka oli paikallaan eli Varta H3 100 Ah. 125 euroa makso, mut ei oo tuohon autoon tarvinnu akkua vaihtaa 9 vuoteen, joten ihan ok akku on ollut...

                    Comment


                    • #11
                      2007 A6 2.0 TDI:n akku on todella halpa vaihdattaa Audi Centerissä. Viikolla kävin vaihdattamassa ja hinta ei ollut kuin 429.99e, melko halpaa..

                      Comment


                      • #12
                        Ihanan kallista vai miten se meni. Mulla meni just alle 150e Turun VV-autoon kun vaihdatin akun siellä. 72 Ah orkkis tuli.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Hydrophyte Näytä viesti
                          2007 A6 2.0 TDI:n akku on todella halpa vaihdattaa Audi Centerissä. Viikolla kävin vaihdattamassa ja hinta ei ollut kuin 429.99e, melko halpaa..
                          Kuinka tuo on mahdollista?

                          Comment


                          • #14
                            Ei ole kuittia tässä, mutta jotenkin näin se meni:

                            -Akku 92Ah (kuulemma joku vitun jarruenergiantalteenotto,vaikka ei eihän sellasta edes tässä autossa ole) 270e
                            - Työ
                            - Koodaus (Pitää oikein ottaa saksaan yhteys ja koodata oikeesti akku autoon!!)

                            Pitää huomenna kattoo kuitista miten toi hinta tuli. Oletin, että ~200e tulee maksamaan, mutta tulikin vähän enemmän..

                            Comment


                            • #15
                              Nyt on uusi akku A4:sessa. Ei montaa senttiä jäänyt sinne kaukalon reunoille. Akkuna siis Exide Excell 100Ah.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Hydrophyte Näytä viesti
                                Ei ole kuittia tässä, mutta jotenkin näin se meni:

                                -Akku 92Ah (kuulemma joku vitun jarruenergiantalteenotto,vaikka ei eihän sellasta edes tässä autossa ole) 270e
                                - Työ
                                - Koodaus (Pitää oikein ottaa saksaan yhteys ja koodata oikeesti akku autoon!!)

                                Pitää huomenna kattoo kuitista miten toi hinta tuli. Oletin, että ~200e tulee maksamaan, mutta tulikin vähän enemmän..
                                Tuosta kyllä melkein kannattaisi vähän älähtää, posketon hinta ja vedätyksen makua. 270eur akusta on järjetön hinta ja siihen vielä 1,5h töitä päälle, huhhuh. Koodaus tod. näk. siitä, että akku ollut pidempään irti, jolloin avaimet, radio jne. jouduttu laittamaan taas käyttökuntoon. Sekään ei ole iso homma.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                  Koodaus tod. näk. siitä, että...
                                  Olen ymmärtänyt, että tässä koodataan akun tyyppi, ampeeritunnit yms. akunlatauselektroniikalle, jotta se osaa ladata akkua optimaalisesti + myös lukea varaustilan oikein. Mikäli varaustilanne luetaan väärin, niin voi olla että auto alkaa pudottamaan toissijaisia laitteita (saattovalot jne) pois päältä kun luulee varaustilanteen olevan heikko.

                                  Edit: Silti samaa mieltä, että olipas kyllä saakelin kallis akun vaihto!

                                  Comment


                                  • #18
                                    429.99e, melko halpaa..
                                    o_0 siis häh? Nyt menee "hieman" yli tajunnan... Ja jo on akulle keksitty hinta, tuolla 270 eurolla olisi saanut jo optiman yellow top akun.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja trajanie Näytä viesti
                                      Olen ymmärtänyt, että tässä koodataan akun tyyppi, ampeeritunnit yms. akunlatauselektroniikalle, jotta se osaa ladata akkua optimaalisesti + myös lukea varaustilan oikein. Mikäli varaustilanne luetaan väärin, niin voi olla että auto alkaa pudottamaan toissijaisia laitteita (saattovalot jne) pois päältä kun luulee varaustilanteen olevan heikko.

                                      Edit: Silti samaa mieltä, että olipas kyllä saakelin kallis akun vaihto!
                                      Voi olla, vaikka en omastani tuollaista optiota ole löytänyt, ja ei-oem akku on ihan hyvin pelittänyt - ja jos tuollainen optio onkin, sen koodaus on joidenkin minuuttien homma. Tuskin on eroa B6 ja B7 välillä tuossa, ja jarruenergian talteenottoa ei takuulla ole.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos akku on ostettu ajatuksella, että autossa olisi jarrutusenergian alteenotto, ei tällöin voida normaalia lyijuakkua käyttää, vaan on autoon laitettava geeliakku. Tämä pompsauttaa siis hintaa ihan kivasti. hintatietoja noista akuista ei käytössä ole joten summaa en spekuloi sen enempää.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                          ...sen koodaus on joidenkin minuuttien homma. Tuskin on eroa B6 ja B7 välillä tuossa, ja jarruenergian talteenottoa ei takuulla ole.
                                          Tässä näytti olevankin C6. C6:een ja B8:iin tuo on tullut vasta. Koodaus ei tosiaankaan liene iso homma mutta osaahan merkkari vikakoodien luvustakin ottaa sen 40€.

                                          Ja aivan - jarruenergian talteenottoa ei näissä vanhemmissa (<-09) erittäin suurella todennäköisyydellä ole. :)

                                          Hydrophytelle vielä, että foorum(e)illa on ollut tarinoita ~350€ akunvaihtohinnoista eli kyllä tuossa se 20% on ylimääräistä. Kannattaa reklamoida.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Asentajalle sanoin ettei tässä mitään jarruenergiantalteenottoa ole, johon vastasi, että laittoi samanlaisen kuin siellä oli. Itse uskoisin isomman akun syyksi tehdasasenteisen Webaston.

                                            Todennäköisesti tällä viikolla auto lähtee uudelle omistajalle..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Osaako joku sanoa, mahtaako http://www.hessumobiili.fi/tuotteet.php?tuote=15841 käydä B7:aan?

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja trajanie Näytä viesti
                                                Tässä näytti olevankin C6. C6:een ja B8:iin tuo on tullut vasta. Koodaus ei tosiaankaan liene iso homma mutta osaahan merkkari vikakoodien luvustakin ottaa sen 40?.
                                                Jep, en osaa lukea.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja jeremiah Näytä viesti
                                                  Osaako joku sanoa, mahtaako http://www.hessumobiili.fi/tuotteet.php?tuote=15841 käydä B7:aan?
                                                  Uskoisin käyvän, itse asensin maanantaina Exiden vastaavan kokoisen 100Ah akun.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Lainaan tätä keskustelua.... Mikähän mulla tökkii autossa kun viime talvena vaihdatin uuden akun ja nyt sitten yllättäen näillä pakkasilla eilen illalla olikin akku tyhjänä kun piti lähteä kauppareissulle. Auto seisoi pari päivää käyttämättä ja aiemmin viikolla tuli tehtyä kuitenkin parin tunnin reissu. Kaverin autosta hyppyvirtaa apukaapeleilla ja lähti käyntiin ja kesti semmoisen pari tuntia käyttää ennenkuin oli latautunnut täyteen. Taitaa jostakin vuotaa sähköt tai sitten tuo uusi akku on sökö, onneksi on 2v takuu tuossa. Ostin boosterin että saa ehkä sitten sillä käyntiin josko kohta uudelleen tekee saman. Oli niin pahasti tyhjentynnyt ettei jaksanut edes pyörittää konetta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt olisi uusi Vartan Dynamic Blue G3 95Ah asennettuna.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jo pari viikkoa sitten tuli akkuliikkestä tuomio, että akku on vaihdettava. En ehtinyt vielä akkua vaihtaa, ajattelin ensin yrittää "elvyttää" ja ladata sitä c-tek:llä. Noh, akku toimii ja auto lähtee käyntiin "kuin palmun alta" :) Ja en siis edes ladannut sitä! Aloin kyllä epäillä tätä akkuliikkeen tuomiota kun kuulin edelliseltä omistajalta, että akku on max.2½v vanha. En kyllä todellakaan ala akkua vaihtamaan jos mitään ongelmia ei ole...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tarvis tässä neuvoja ku alkaa oleen tuo akku aika lopussa.
                                                          Eli uus akku tarvis alkaa hommaan, oli tänään webasto 15min päällä ja auto urheilun puolelle kääntu seki homma sitte.

                                                          Nyt tarvis siis sellasen akun, että vois huoletta pitää webastua sen puolituntia päällä et ei tarvi pelätä tuota käyntiin lähtemistä.

                                                          Jonku verran on tuota hifiäkin tullu laitettua et nillekki jonku verran tarvii virtaa sitte.
                                                          Ite ku en ole näitten kans oikein asian tuntia niin aattelin kysästä et josko täältä sais apuja.

                                                          Nii ja sais hinta sais olla mieluiten mahollisimman halpa mutta ei kuiteinkaan kovin paljoa yli 100€.

                                                          edit. Nii ja tuohon profiilin autoon tulis tuo akku.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Satkulla saat jo valita. Laadukkaita vaihtoehtoja (esim. Trane) lueteltu ylempänä tässä viestissä. Luultavasti luokkaa 60Ah on autoosi sopiva.

                                                            Ihan muistutuksena: Yksikään akku ei kestä Webaston käyttöä jos ei välissä ajeta tai muuten ladata riittävästi. Simppeliä: Jos akku keskimääräiseen ajosuoritteeseen liittyen latautuu vähemmän kuin puretaan, joku kaunis päivä se on tyhjä. Laadukas akku latautuu ja antaa virtaa paremmin kylmällä jne., mutta edellinen pätee silti. Jokainen lyijyakku kärsii huomattavasti joka kerta kun varaustila päästetään liian alas, joten tämä perusfakta on syytä pitää mielessä. Eli vielä: Älä pilaa kallista akkua päästämällä se tyhjäksi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X