Löysin tuosta C4:sta sisävalon vaihdon yhteydessä antennin alta jonkun mokkulan. Onko näissä vahvistin? Sille väittivät ainakin Passatissa tulevan syötön antennikaapelin kautta ja että after-market-soittimia varten löytyy adapterikaapeli. Ei viitsisi huvikseen ostaa adapteria.
Eiköhän tuossakin antennivahvistin ole.
Jos on piiskamallinen vahvistin, niin yleensä se on integroitu antennin jalkaan siten ettei välttämättä tajua koko vahvistinta olevan.
En tiedä miten sitten C4:ssä.
DC-blokki, josta tässäkin ketjussa puhutaan, maksaa luokkaa 15e biltemassa.
Ostin tuollaisen Bilteman antenninvahvistimen myös, ja siinä on se sininen virtajohto, voiko sen yhdistää tuohon mankalle menevään johtoon missä on jatkuva virta 12v?
Mittailin noita johtoja mankan takaa ja en ollut löytävinäni herätä virtaa niistä?
Eikö se olisi siihen parempi laittaa?
Tyhjentääkö akkua jos se virran vetää tuohon jatkuvaan??
Viimeksi muokannut M-I; 4.4.2009, 15:37.
Perustelu: muutettu tekstiä
Jos kytkettynä jatkuvaan 12v niin myös kuluttaa jatkuvasti virtaa. Eli mieluummin herätevirtaan tai jos ei ole niin virtalukon jälkeen ettei tyhjennä akkua.
Johtunee siitä, että se ei ole mikään vahvistin vaikka sitä sillä nimellä markkinoidaan. Itsellä ne on kyllä toimineet jos itse vahvistin on olemassa ja kunnossa.
Syöttää virtaa antennin tyvessä olevaan vahvistimeen. Jos tätä ei ole, tai on rikki, niin mötikällä ei ole virkaa. Eli tarviaa sen mötikän, ja antennin jalan, jossa on vahvistin. Itsekkään en saanut kuulumaan ennen kuin uusin koko antenni systeemin.
Tota noin, tuossa taannoin syssyllä alkoi radio perin huonosti kuulumaan ja vain lähinnä ylen asemat vaivoin löytymään ja lopulta viaksi paljastui se antennin jalassa oleva "mötikkä" eli vahvistin joka lienee lähinnä navigaattoria tai puhelinta varten, tosin sen kautta kulkee radionkin singnaali. Tuon mötikän sisään oli kosteus pesinyt ja hapettanut radioon lähtevän antenni johdon kokonaan poikki. Kelit olivat perin huonot enkä alkanut irroittamaan ja tutkimaan enempää vaan juotin ulkona paikallaan johdon päässä ollessa hyppylangan ohi sen vahvistimen suoraan piiskan kantaan ja katso, alkoi kuulumaan ilman enempiä vahvistuksia, tosin se virroituspötikkä radion takana antennijohdossa on paikallaan ja toiminnassa, en enää viitsinyt tutkia enempää vaikuttaako sen oleminen tai poisotto mitenkään kuuluvuuteen, joka nyt on hyvä. Täytyy sitten kun aikaa ja harrastusta löytyy mahdollisesti korjata se vahvistinkin vaikka ei sitä tarviikaan...
Noita antenneja jalan kera (eli siinä antennin jalassa on se vahvistin) saa Biltemasta 30-40e.
Sitten kun laittaa jälkiasennusoittimen kanssa sinne soittimen päähän sen virtaa syöttävän patukan, niin jo kuuluu.
Tuossa sellaisesta kuva, mutta siinä on GPS:n antenni samassa.
Tämän kyseisen laitoksen kuitenkin korvasin Bilteman antennipaketilla, siinä kun on sopiva liitinkin valmiina. Eli on VAG-peleihin tarkoitettu.
Tämän kyseisen laitoksen kuitenkin korvasin Bilteman antennipaketilla, siinä kun on sopiva liitinkin valmiina. Eli on VAG-peleihin tarkoitettu.
Tein myös saman operaation. Laitoin 20€ kiina-GPS-antennin kojelaudan sisään ja katolla ainoastaa Biltema-antenni. Hyvin kuuluu ja toimii diversity systeeminkin kanssa. Diversity systeemissä se diversity-boksi syöttää virtaa antennivahvistimelle.
Radion huono kuuluvuus vaivaa A6 C4 Avantissa ja luultavasti vika on antennissa, koska toisella antennilla (tavallinen ilman vahvistinta eikä edes asennettu kunnolla siten että kori tulisi maatasoksi) kuuluvuus on hieman parempi. Vähänkään syrjemmässä ei ole kuuluvutta juuri ollenkaan ja kaupungissa taas kuuluu rasahtelua jne.
Mittasin että nykyinen antenni saa sähköä alkuperäisen johtosarjan kautta soittimelta (jälkiasennettu Sony). Valkoinen piuha kulkee koaksiaalikaapelin vieressä ja jännite on otettu Power antenna-piuhasta (sininen).
Jälkiasennetulla "vahvistimella", joka on siis ilmeisesti vain sähkönsyöttö, ei ole juurikaan mitään vaikutusta. Mahdollisesti ehkä vain huonontaa kuuluvuutta.
En ole vain varma onko tuo nykyinen antenni edes alkuperäinen... Takakontin kattovalon luota löytyi antennin johdot ja pari liitintä. Toinen liitin on tuo +12V syöttö ja toinen koaksiaali jossa on jako.
Antennista, antennin keskeltä sisuksista, tulee ohut musta/violetti piuha, johon on kytketty tuo 12V syöttö ja toinen on koaksiaali, joka on toisessa noista liittimistä kiinni.
Onko alkuperäisen antennin signaalijohto kiinteä soittimelle saakka vai onko siinä liitintä tuolla kattovalon luona?
Kattelin Bilteman sivuilta ja mainostavat tällaista:
KATTOANTENNI VAHVISTIMELLA Tuotenro 31601
Sisäänrakennettu vahvistin. Pituus: 45 cm. Sopii: AUDI, SEAT, SKODA ja VW.
Mallikuvassa on vain antenni ja siitä lähtee koksin pätkä. Onko tietoa onko tuossa erikseen sähkönsyöttö johtoa ja onko koaksiaalissa liitintä?
Mutta miksi siellä on erillinen johto? Valkoinen johto kulkee koaksiaali kaapelin vieressä ja on kytketty auton alkuperäiseen johtosarjaan. Ei ainakaan näytä jälkiasenteiselta.
Antennin luona piuha menee antennin sisään. Ja kuten jo aikaisemmin laitoin, minulla oli jonkin aikaa tuo jännitesyöttömokkula välissä, jolla ei saanut muuta tulokseksi kuin vielä paskemman vastaanoton.
Antenni on luultavasti vaihdettu eikä ole alkuperäinen, oletetaan näin.
Edit: vai siis meinasitko tuota Bilteman antennia...että siinä sähkönsyöttö tapahtuu koksia pitkin?
Olikos tuo Bilteman antenni samanlainen kuin Tele-Tukun 7677901 -osanumeroinen antenni? Vai onko Tele-Tukun antennissa erillinen sähkönsyöttö vahvistimelle, katalogin kuvan mukaan olisi? Meneekö Tele-Tukun malli suoraan alkuperäisen koaksaalin liittimeen vai vaatiiko koko kaapelin vaihdon?
Antennivahvistimelle on sähkö erillisellä kaapelilla. Visuaalisesti ja teknisesti alkuperäistä vastaava, jopa virtapiuhan liittimessä oli VW/Audi -merkit. Johdot joutuu kiskomaan uusiksi erilaisten liittimien takia, mutta säästyy monelta vaivalta ja lopputuloksena on erittäin hyvä kuuluvuus. Käsittääkseni Bilteman malli on sama kuin tämä.
Bilteman antenni on samanlainen kuin Tele-Tukun 7677918. Paitsi että liitintä tuossa ei näy mutta periaate on sama, vahvistinta syötetään koksia pitkin.
Comment