Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A7/A6 4G kyynärnoja jumissa yläasennossa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A7/A6 4G kyynärnoja jumissa yläasennossa.

    Alkuperäinen kirjoittaja tuomaspitkanen Näytä viesti
    Suunnittelematon projekti tuli eteen nyt kovilla pakkasilla: Keskikyynärnoja jäi yläasentoon. Varovaisella heiluttelulla selvisi, että ongelma on mekaaninen, ja että voimalla tuota ei kannata lähteä ”korjaamaan”. Pienellä lisäselvittelyllä tuli ilmi, että kyseessä on A6/A7 -mallien tyyppivika etenkin kovilla pakkasilla, eli mekanismin lukitussalpa jämähtää lukitus-asentoon, ja ainoa tapa vapauttaa salpa on purkaa kyynärnoja irti. Laitetaan tähän muistiin kuvaus, jos/kun jollekin tulee sama eteen.

    Prosessi on onneksi melko helppo: 1. Takatilan tuuletusritilä irti (lähtee vetämällä, on klipseillä, mutta huomaa johdotus). 2. Kaksi ruuvia irti, jonka jälkeen koko kehys lähtee ulospäin (on ruuvien lisäksi myös klipseillä kiinni, varo taas johtoja). 3. Ilmaputken irroitus sen verran, että 13mm pultti tulee näkyville (ilmaputki lähtee varovasti vetämällä). 4. 13mm pultin irroitus, jonka jälkeen kyynärnojan voi nostaa ylös ja pois.

    Kuvassa näkyy keskellä metallinen salpa, jota painamalla lukitus vapautuu, ja kyynärnoja liikkuu taas normaalisti. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä, ja taas toimii hienosti!
    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...92#post1910992

    Dramaattisesti iski minunkin autoon tämä käsinoja jämähtäminen yläasentoon Joulupäivänä kun olin lähdössä Lahdesta Imatralla käymään. Totesin että autopesun jäljiltä ei aukea A7:n takaovet joten jätin korjaukset odottamaan parempia aikoja. Eilen jo kerkesin aktivoitua mutta totesin ettei mukana ollutkaan sopivia ulosvetäjiä nii jätin leikin sikseen etten riko mitään.

    Tein sitten saatavilla olevista materiaaleista ulosvetäjät ja niiden tuomalla uudella tarmolla tänään remontin kimppuun. Katsoin youtubesta vähän mallia ja siellä oli videossa että venäläiset ovat poranneet käsinojan lukitusmekanismin kohdalle reijän josta ruuvimeisselillä voi vapauttaa lukitusmekanismin. Skippasin myös Tuomaksen työjärjestyksen kohdan 2.

    Kun käsinoja oli pöydällä laitoin CRC Multilubea eli sinistä -35'c - +200'c vaseliiniä mekanismiin. Kyllä sen verran smuuthimmaksi muuttui käsinojan toiminta että voi olla tehdasrasvat olleet ehtoopuolella. Kuitenkin koska Audi, niin tuo noja jämähtää voitelusta huolimatta kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, siksi porasin tuon 3,3mm reijän. Mietin että 3D-tulostan siihen jonkun tulpan mutta on niin näkymättömässä että saattaapi jäädä ilman tulppaa.

    Luulen että pelkästään tuon reijän poraamalla saisi jumittuneen käsinojan vapautettua, mutta sitten se jäisi voitelematta. Siis muilla kellä sama ongelma tulee vastaan eikä jaksa urheilla käsinojaa irti.

    #2
    Tämä kun irroitettiin omaksi ketjukseen niin täydennetään vähän miten tuo homma menee. Aloitusviestissä olevan linkin takaa löytyy asiasta aika hyvä valokuvat. Tosiaan jätin itse tuon keskikonsolin takapään verhoilun irroittamatta ja irroitin käsinojan pultin 13mm hylsyllä ja kulmanivel-adapterilla, ei siis onnistu muuten ja noinkin hieman haastava.

    Tuo ilmastoinnin suulake irtoaa fiksuiten kun suulakkeen sisällä olevista reijistä vetää koukulla tai T40207 mallisella työkalulla, oma tekeleeni oli ruuvi paksuudeltaan noin 3,1mm ja tuon L-sakaran pituus noin 15mm.

    Tuosta vielä videolinkkejä miten homma hoituu:

    https://www.youtube.com/watch?v=cAVBVyd2vkg

    https://www.youtube.com/watch?v=JbnLU_IKWfk

    Comment


    • #3
      Näitä tosiaan näköjään tapahtuu. Ja erinomainen idea tuo reiän poraus! Tuo täytyy ehdottomasti itsekkin tehdä, jos (/kun) vika taas ilmaantuu, ja käsinoja on sitä varten taas irroitettava.

      Comment

      Working...
      X