Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Valomuisti typ89

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Valomuisti typ89

    Morjens!

    Tuli hommattua tuollainen wanha ropponen talviautoksi ja onnistuin heti ekalla kauppareissulla jo unohtamaan valot päälle. Onko olemassa helppoa tapaa kytkeä valomuisti toimintaan vai pitääkö rakentaa alusta alkaen esim. parkkivalojen syöttö virtalukon jälkeen? Autohan on 80 '87.

  • #2
    lähivaloautomaatti

    Itse toteutin Caravelleen kyseisen kaavion mukaisen, alennetulla jännitteellä toimivan lähivaloautomaatin (mallia Pelle Peloton), joka sytyttää/sammuttaa lähivalot laturin käynnin mukaan:


    Automaatin rele saa ohjauksen laturin D+ navalta, jolloin valot syttyvät auton käynnistyttyä. Releen maapuolelle laitoin halvan kytkimen, jotta valot saa tarvittaessa kytkeä pois päältä moottorin käydessä.
    Releen navasta 87 molemmille lähivaloille kytkin kolme 6A diodia myötäsuuntaan sarjaan, jolloin valoille tuleva jännite aleni noin 11 volttiin auton käydessä. Säästää kummasti polttimoita. Seisontavalot/takavalot kytkin releen navasta 87 diodin kautta oikealle ja vasemmalle erikseen. Tuon voisi tietty toteuttaa kaksoisreleelläkin.

    Diodipaketti
    Paketin juotin kasaan jättäen diodien johtimet jäähdytyksen takia mahdollisimman pitkiksi. Eristin johtimet kutistesukalla ja päälle tuli vielä liimapintainen sukka, joka tiivistää paketin kosteudenkestäväksi. Paketti lämpenee hieman, mutta ei liiaksi.

    Tuollainen alennetulla jännitteellä toimiva järjestelmä tulisi periaatteessa olla hyväksytty ajoneuvokäyttöön, joten en ota vastuuta kytkennästä. Tärkeämpi lienee, että valot ovat aina toiminnassa, kun auto on liikkeellä. Että mistäkö tietää kytkeä oikeat valot päälle, ettei vahingossa aja himmein lyhdyin? Mittarivalot eivät pala automaatin päällä ollessa.

    Comment


    • #3
      Tuskinpa kukaan sanoo mitään jos kasikymppiseen tekasee jännitettä alentavan valomuistin, kun mulla ruotsintuonnissa se on vakiona. Tosin siinä palavat mittarivalot aina, jonka johdosta niitä saa sitten olla vaihtelemassakin.

      Japskeissahan valomuisti on toteutettu juuri noin että mittarivalot ei pala. Tai uusimmissa näyttää olevan että mittarivalot palavat mutta kojetaulun valot ovat pimeänä.

      Voltin-parin pudotuksen huomaa kyllä jo pimeällä, varmasti tulee napsautettua oikeat valot päälle.

      Ja kun lukee kysymyksen uudestaan, niin eikös suomikasikymppisissä ole valosummeri vakiona? Ainakin mulla 1.8S Kat-versiossa oli, ja on nykyisessäkin. Ei unohdu valot päälle. Ovikytkimestä saa herätettä, ja siellä voi olla vikapaikkaa jos summeri ei pelitä.

      Comment


      • #4
        Kyllähän siinä se VAG -mallinen valomuisti on, joka jättää parkit päälle. Audeissa on lisäksi usein summeri. Vaikka parkit jäisivät päälle pitkäksikin aikaa, tuo ei akkua tyhjennä. Itseäni on enemmän häirinneet ohikulkevien huomaavaiset kommentit: "sulla jäi valot päälle".
        Mittarivalojen polttaminen päiväsaikaan on kyllä turhuutta ottaen huomioon, kuinka suhteettoman hintavia polttimot ovat, miten usein niitä joutuu vaihtamaan ja miten hankala ne on vaihtaa.

        Comment


        • #5
          Saattaa tosiaan olla että siellä on summeri mutta se ei toimi ovikytkinten viallisuuden takia. Tasan kerran olen kuullut summerin ujeltavan mutta luulin sillä kertaa sen olevan muistutus avaimen olosta virtalukossa kun ovi avataan. Pitää rassata ovikytkimet niin selviää tuokin.

          Audi-untuvikkona kysyisin myös, että millaiset ne mittarivalot tuossa kasikympissä ovat ja montako tarvitaan jos vaihtaa kaikki?

          Comment


          • #6
            Ovikytkimestä puheen ollen, tuossahan on hieman pidemmät tapit kytkimessä kuin normaalisti. Laitoin motonet yleismallin kytkimen ja siihen venttiilinhattu jatkoksi :) Ei ole järjettömän epäesteettinen ja ennenkaikkea halpa.

            Olisikohan jossain konsernin autossa rele jolla saisi valomuistin ilman tinaamista?

            Comment


            • #7
              Oven valokytkimen nastan ja valokatkaisijan parkkivaloille menevän johdon väliin valosummeri, joka huutaa aina, kun parkit (ja/tai ajovalot) ovat päällä-asennossa ja ovi avataan.

              Comment


              • #8
                Kyllähän sieltä se summeri löytyi kun irrotti, avasi ja putsasi ovivalokatkaisijan :) Sisävalo alkoi toki toimimaan samalla. Yhtä kyytiä tuli vaihdettua kokolailla kaikki lämppärin ja mittariston taustavalot sekä penkinlämmittimien ja takasumarin nappien merkkivalot. Vielä vanha Alpinen kasettimankka (paras radion kuuluvuus kaikista autoradioista mitä minulla on ollut) tauluun niin kyllä on työmatkat aamuhämärissä aivan eri tuntuisia!

                Comment


                • #9
                  Relettä?

                  Pientä uppia.
                  "Olisikohan jossain konsernin autossa rele jolla saisi valomuistin ilman tinaamista?"

                  Tuossa itsekkin mietin, että jos ajovalot ja parkit saisi päälle auton käydessä vain releen laittamalla, toimisi mukavasti mankan dimmer- toiminnon kanssa.

                  Comment

                  Working...
                  X