Jatketaanpa retrofittaus-artikkelisarjaani, koska tokihan aina pitää olla jotain projektia auton kanssa. Tälle(kään) retrofittaukselle ei varsinaisesti ollut mitään tiettyä ehdotonta tarvetta, mutta halusinpa kokeilla, että onnistuuko homma. Eli potilaana jälleen kerran A4 B8 ja tällä kertaa ohjelmassa adaptiivisen vakionopeudensäätimen retrofittaaminen.
Lähtötilanne: 2010-mallinen, nelivetoinen A4 B8 Avant varustettuna 3.0 TDI (CCWA) -motilla. Normaali vakionopeudensäädin oli autoon asennettu jo tehtaalla. Kun alla puhutaan CP:stä, sillä viitataan Component Protectioniin.
Tätä retrofittausta varten tuli luettua aika paljon foorumeja, koska joku nämä retrofittaukset on aina ehtinyt tehdä ennen sinua. Foorumien ja sekalaisten sivujen läpikäynnin jälkeen minulla oli aika hyvä tieto siitä, mitä tarvitsee asentaa, jotta homman saa toimimaan:
Osat hankin pääosin puolalaiselta Allegro-sivustolta, joka on joku paikallinen ebay-tyyppinen kauppapaikka. Ebaysta ACC-osia ei tuntunut oikein löytyvän tai jos löytyi, ne olivat aivan hävyttömän hintaisia. Viestittelyt hoidin kauppiaiden kanssa mailitse Google translatoria käyttäen ja osat maksoin EU-maksulla etukäteen. Näissä on toki on aina riski, että käteen jää musta pekka, eli osa ei joko saavu lainkaan tai sitten se on väärällä tavalla hankittu, mutta tässä auttaa, että katsoo hieman, kenen kanssa käy kauppaa: kymmenet tai sadat positiiviset palautteet kertovat aika hyvin.
Tutkan osalta päädyin osaltaan hieman vahingossakin tuohon B-loppuiseen osaan, joka on itse asiassa tarkoitettu facelift-malliin. Hinta oli edullinen ja ostokiimassa päädyin ostamaan sen. Kotona sitten huomasin tutkan kannakkeesta, että sepä ei olekaan ihan alkuperäisen B8-version näköinen, koska mukana tuli päivitetty, faceliftin puskuriin sopiva kannake. Tämä aiheutti hieman ongelmia, kun tutka piti saada sumuvalomuovissa olevan reiän kohdalle ja faceliftin kannakkeella tutka jäi liian ylös - nämä ratkaistiin alumiinilistalla, johon porailin sopivat reiät, jotta sain tutkaa alemmas. Mittauksessa ja porailuissa onnistuin lopulta varsin hyvin, vaikka muutama prikka sinne tänne pitikin laittaa hienosäätöä varten. Itse kannake sentään istui törmäyspalkissa jo valmiina oleviin reikiin suoraan (reiät olivat valmiina, mutta reikiin piti laittaa niittimutterit), mutta tuon kannakkeen ja itse tutkan kehyksen väliin piti tosiaan viritellä alumiinilistaa. Tutkia on useampaa eri versiota ja suoraan B8:iin sopivat 8K0907561, 8K0907561A ja 8K0907561C tutkat, mutta ymmärtääkseni B- ja C-revisiot kalibroituvat hieman helpommin.
Lähtötilanne: 2010-mallinen, nelivetoinen A4 B8 Avant varustettuna 3.0 TDI (CCWA) -motilla. Normaali vakionopeudensäädin oli autoon asennettu jo tehtaalla. Kun alla puhutaan CP:stä, sillä viitataan Component Protectioniin.
Tätä retrofittausta varten tuli luettua aika paljon foorumeja, koska joku nämä retrofittaukset on aina ehtinyt tehdä ennen sinua. Foorumien ja sekalaisten sivujen läpikäynnin jälkeen minulla oli aika hyvä tieto siitä, mitä tarvitsee asentaa, jotta homman saa toimimaan:
- Omassa autossani ei ollut tehdasasenteisena sokean kulman avustinta tai kaista-avustinta, joten autossani oli vain ns. low-tasoinen CAN Gateway -boksi. Jotta tutka ryhtyisi keskustelemaan muiden laitteiden kanssa, tarvitsi tuokin päivittää extended-tasoon, eli CAN Gateway (ks. alempaa luettelosta muut soveltuvat), 8T0907468AE
- Tutka sis. kiinnike, 8K0907561B (tämä on facelift-mallin tutka, mistä johtuen jouduin modaamaan tutkan mukana tullutta kiinnikettä - tarinaa alempana)
- Tutkan johtosarja Kufatecilta, osanumero 39676
- Viiksisarja (sis. "slip ring"), 8K0953502BL + 8K0953568G. Näitä on montaa eri versiota, eli kannattaa pitää huomiota, että hankittavassa on esim. Avant-mallin takalasinpyyhkimen edellyttämä toiminto, mikäli sellaista tarvitset. Pelkkä viiksisarjan vaihto ei riitä, vaan pitää olla myös parempi slip ring -versio (minulla siis osanumero 8K0953568G).
- ACC-yhteensopiva mittaristo 8R0920930J (alunperin Q5:stä). Päädyin hankkimaan Q5:n mittariston, koska en halunnut vaihtaa autoni alkuperäistä mittaristoa toiseen (mittarilukema + CP), vaan ainoastaan käyttää ACC-yhteensopivaa mittaristoa luovuttajana, josta sitten otan tarvittavat komponentit irti omaan, autossa jo olevaan mittaristoon. Kannattaa huomioida, että teknisesti ACC toimii ilman mittariston ACC-ledejäkin pelkän FIS-näytön avustamana, mutta koska sain halvalla tuon Q5:n mittariston, niin ajattelin tehdä homman "päätyyn saakka" (ks. linkki). Sähköt näissä A4/A5/Q5-mittaristoissa ovat siis samat, vaikka ulkomitat ja ulkoasu hieman eroavatkin.
- Sumuvaloritilä, jossa reikä ACC:n tutkaa varten, 8K0807682E (S-line, kromisella sumuvalorinkulalla - näistäkin löytyy montaa eri versiota)
Osat hankin pääosin puolalaiselta Allegro-sivustolta, joka on joku paikallinen ebay-tyyppinen kauppapaikka. Ebaysta ACC-osia ei tuntunut oikein löytyvän tai jos löytyi, ne olivat aivan hävyttömän hintaisia. Viestittelyt hoidin kauppiaiden kanssa mailitse Google translatoria käyttäen ja osat maksoin EU-maksulla etukäteen. Näissä on toki on aina riski, että käteen jää musta pekka, eli osa ei joko saavu lainkaan tai sitten se on väärällä tavalla hankittu, mutta tässä auttaa, että katsoo hieman, kenen kanssa käy kauppaa: kymmenet tai sadat positiiviset palautteet kertovat aika hyvin.
Tutkan osalta päädyin osaltaan hieman vahingossakin tuohon B-loppuiseen osaan, joka on itse asiassa tarkoitettu facelift-malliin. Hinta oli edullinen ja ostokiimassa päädyin ostamaan sen. Kotona sitten huomasin tutkan kannakkeesta, että sepä ei olekaan ihan alkuperäisen B8-version näköinen, koska mukana tuli päivitetty, faceliftin puskuriin sopiva kannake. Tämä aiheutti hieman ongelmia, kun tutka piti saada sumuvalomuovissa olevan reiän kohdalle ja faceliftin kannakkeella tutka jäi liian ylös - nämä ratkaistiin alumiinilistalla, johon porailin sopivat reiät, jotta sain tutkaa alemmas. Mittauksessa ja porailuissa onnistuin lopulta varsin hyvin, vaikka muutama prikka sinne tänne pitikin laittaa hienosäätöä varten. Itse kannake sentään istui törmäyspalkissa jo valmiina oleviin reikiin suoraan (reiät olivat valmiina, mutta reikiin piti laittaa niittimutterit), mutta tuon kannakkeen ja itse tutkan kehyksen väliin piti tosiaan viritellä alumiinilistaa. Tutkia on useampaa eri versiota ja suoraan B8:iin sopivat 8K0907561, 8K0907561A ja 8K0907561C tutkat, mutta ymmärtääkseni B- ja C-revisiot kalibroituvat hieman helpommin.
Comment