Valve timing adjustment
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Huutokaupasta halvalla, Transporter T4 ja LT 46
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Huhulta ja Metaxilta arvokkaan oloista tietoa, kiitoksia!
Venttiilien säätöä kokeillaan myöhemmin, mutta N75 tilaan suosiolla uuden. Samalla tulee kun Sparetolta moniurahihnan kiristin+hihna. Tuolla aiemmin mulla olikin video jossa epäilen sen hihnan olevan vähän löysällä, ja sattumalta eräs vanhan liiton LT kuski vahvisti että se kiristin on kulutustavaraa.
N75 pressure converter: 1J0906627A
moniurahihnan kiristin: 062145299A
hihna: 062145933A
Comment
-
Sain myytyä tuon peränostimen, se kun oli vähän epäkäytännöllinen ja sijoitin siitä saadut rahat koukkuun, edullinen ebay löytö. Kerrankin oli helppo projekti, poislukien se vtutus kun oot selällään auton alla ja silmät+korvat täynnä hiekkaa. Toisaalta vasta ollaan puolivälissä, sähköt seuraavaksi. Ja sitten pitäs päättää että meenkö autokouluun ajamaan een c1 vai d1 perään...
Comment
-
Kävin kyselemässä jo aiemmin ja kun ei oo ammattiajolupia niin molemmat C1E ja D1E joutuu ajaa erikseen eikä niissä oo mitään yhteistä että kannattaisi ajaa samalla :( Pari tonnia kappale.
Metaxin vinkki N75 semmoista *booo* ääntä pitävänä oli oikea ja tuore Pierburgin valmiste löysi paikalleen, on erittäin helpossa paikassa vaihtaa (kuva 1). Se jäi joskus satunnaisesti ulisemaan minuuteiksi vaikka auton oli sammuttanut. Ei pienellä testillä tee sitäkään enää.
Samalla vaihtui moniurahihna ja kiristin, nekin oli yllättävän helppo vaihtaa, ei tarvi purkaa mitään edestä, kiristimen 8mm kuusiokolon mahtuu irroittamaan visko+flekti paikallaan, samoin hihnan mahtuu ujuttamaan flektin ja syylärin välistä. (kuva 2). Kiristintä itseään on helppo löysätä 3/8" neliöräikällä.
Comment
-
Kuorma-autoksi muutoskatsastus vielä odottelee ja kun normi määräaikaiskatsastusikkunakin meinasi mennä umpeen niin piti käyttää konttorilla bussina. Nopeudenrajoittimen tarkastus meinasi aiheuttaa viivästystä, sillä vaikka konttorin nettisivujen mukaan he tekee niitäkin, ei tähän työkaluja löytynyt. Ehdotin että näytän sen itse VCDS:llä mutta ei kelvannut :) Onneksi lähellä olevasta hallista löytyi ammattitaitoa ja nimenkirjoitusoikeutta sen verran että dokumentti saatiin 10min varoajalla. Palvelualttiudesta molemmille puljuille kymppi!
Jarrut ja auto muutoinkin oli tiptop joten tämä nyt vuodeksi taas pois päiväjärjestyksestä. Raskaalle kalustollehan tuo vuosittainen leimaaminen on vähän erilainen kuin henkilöautolle, eli 6kk aikaikkuna on merkitty paperiin eikä siihen saa jatkoa edes inssiä syvälle silmiin katsomalla.
Vaikka ehkä raskaasta kalustosta puhuminen on vähän liioittelua niin ei LT:tä ilmaan saanu tässä normipuolella kun meni nosturilla takarenkaat niukasti yli (kuva) ja piti siirtyä viereisen hallin monttuun.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jupu Näytä viestiMuutama vuosi sitten siirsin kevytkuorma-autosta väliseinän. Sain jatko-ohjaamoja työkseen tekevältä paperin, missä kertoi vaan seinän olevan tukeva ja nimi alle! Ei mitään laskelmia tarvittu, olisko maksanu 50e kyseinen paperi.
Oulun kaupungilla olis huutokaupassa paraikaa melkein samanlainen LT, en mää sitä ihan ilmaseksi anna pois huudeilta viedä ;) https://nettivasara.fi/kohde/6657
Comment
-
Pikkutuunausta, otin nuo kaupungin siniset raitateippaukset sivusta pois. Ekakertalaisen vinkit:
Kuumailmapuhaltimella kun lämmitti kulmaa niin pysty kynnellä rappaa sen verran että lähti irtoamaan. Siitä sitten sopivasti lämmittämällä teippi lähti aika kivuttomasti. Sopivasti tarkoittaa ettei lämmitä liikaa, koska silloin teippi pehmenee liikaa ja katkeaa vetäessä. Jos lämmittää liian vähän se myös katkeaa koska on liian tiukassa kiinni. Ja ksyleenillä sitten se jämä liimapinta pois maalipinnasta. Ksyleenin kun antaa hetken imeytyä siihen liimaan niin onnistuu pyyhkiä puhtaalla rätillä pois.
Lisäksi laitoin sulakerasian takakonttiin. Sinänsä turvallinen viritys että tuo tuleva plus-piuha on tukevaa tekoa ja tulee suoraan etuakulta sulakeen kautta, oli siinä sitä invahissiä varten. Asennus on tulevaa invertteriä ja mm. retkijääkaappia varten.
Toinen akku on tuossa vähän mallin vuoksi eikä tarkoitus ole pitää sitä noin kytkettynä vaan kytkeä hupiakuksi jota ladataan erotinreleen kautta mutta ei purkaudu tuonne etuakulle päin. Lisäksi autossa on aina yks täysi akku jos esim. kylmänä tulee ongelmia, webasto imee ajoakun tyhjäksi tmv.. Lisäksi tietysti akku pitää kiinnittää kunnolla.
Comment
-
Nyt kun tällä enemmän ajellu niin hattua pitää nostaa sille joka työkseen mummuja kuskannu kaupungissa :) aika raskas kytkin+lyhyet välitykset+vaatimaton vääntömomentti tekee ajamisesta työlästä A8:n automaattiin tottuneelle. Toisaalta 500km matkapätkä viikonloppuna sujui lepposasti.
Vitosella kun ajaa 60km/h niin kierrokset on ~1500 ja selvästi tuntee että auto vähän nykii. Kun kierroksia/vauhtia nostaa se loppuu. Hyviä arvauksia mistä tutkia lisää? Moottori on siis 2.8TDI (AUH), ilmeisesti sama kuin sen ajan Sprintereissä:
- muuttuvasiipinen ahdin (siivet jumissa? ahtovuoto? vuoto jossain muussa imupuolen letkussa?)
- commonrail (suuttimet?)
- ei egr:ä (olenko tutkinut oikein?), voiko imupuoli paskaantua muuten?
Ja ei, VCDS ei näytä vikakoodeja ;)
Comment
-
Nätisti tuli 100q perässä Oulu->Kemi. Ei kellään ajatuksia mistä lähtisin tutkimaan tuota nykimistä? Oon miettiny että käyttäs turbon joka tapauksessa irti niin näkee onko siellä suunnalla mitään erikoista ja mikäettei käyttäisi jossain turbohuollossa. Isompaa+ohjelmaa... no ei kai sentään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viestiMetaxin vinkki N75 semmoista *booo* ääntä pitävänä oli oikea ja tuore Pierburgin valmiste löysi paikalleen, on erittäin helpossa paikassa vaihtaa (kuva 1). Se jäi joskus satunnaisesti ulisemaan minuuteiksi vaikka auton oli sammuttanut. Ei pienellä testillä tee sitäkään enää.
Comment
-
Sama mölinä pellin alta jatkui ja tilasin saman Pierburgin N75:n uusiksi, sillä korjaantui. ~11kk se kesti edellinen :( Taisi maksaa Sparetolla luokkaa 40e, onko kokemuksia kannattaako näiden takuuasioita alkaa edes miettimään? (olis liian helppoa laittaa sähköpostia firmaan niin kysytään täällä :) )
Comment
-
Käytin LT:n leimalla ja paria polttimoa vailla kympin suoritus. Katsastaja ystävällisesti myös ilmoitti kuluneista etulevyistä joille suositteli vaihtoa ja uudet levyt+palat lähti samantein tilaukseen kun tarvin toiseenkiin volkkariin osia.
Mulla oli joskus jemmaan jääny lisävalot ja olin lisäksi Biltemasta tallettanut valoille kilpitelineen sekä relesarjan. Aloittelin asennukset vetämällä katkaisimen kabiiniin. Siihen kävi nätisti C4:sta löytynyt nappi, olen oikein ylpeä tuodessani volkkariin vähän laadukasta audin osaa ;)
Comment
-
Vaihdoin joutessaan hehkut kun ne on nätti koneen päältä vaihtaa, niihin pääsee hyvin käsiksi. Ja edullisesti+nopeasti osat tuli Sparetolta. Oon viimeaikoina käyttäny enemmän Autodocia halvempien hintojen ja postikulujen takia, mutta sieltä tilaus kestää aina parisen viikkoa saapua. Sparetolta tiistaina iltapäivällä tilaus ja DHL toi osat ovelle perjantaina.
Hehkuja vaihtaessa saa vähän enemmän tilaa kun käyttää raitisilmasuodattimen irti, joten vaihdoin sen sitten samalla. Aika tummaksi tuokin vuodessa/13tkm mennyt.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viestiMulla oli joskus jemmaan jääny lisävalot ja olin lisäksi Biltemasta tallettanut valoille kilpitelineen sekä relesarjan. Aloittelin asennukset vetämällä katkaisimen kabiiniin. Siihen kävi nätisti C4:sta löytynyt nappi, olen oikein ylpeä tuodessani volkkariin vähän laadukasta audin osaa ;)
Comment
-
Kiinan baari löysi tiensä keulalle, mutta en saanu vielä sähköjä kytkettyä joten hetki vielä että siitä kokemuksia.
Mutta nyt sitten samalla tuli ensimmäinen isompi vika autoon. Eli sammuu yhtäkkiä ajosta, mutta heti startista lähtee uudestaan käyntiin. Eilen teki ensimmäisen kerran ja vain yhdesti, eli aamulla kun lähdin liikkeelle niin 50m päässä sammui. Startista käyntiin ja toimi koko päivän ihan oikein.
Tänään aamulla lähti käyntiin ok ja sammui melkein samaan paikkaan kuin eilen. Avaimesta käyntiin ja nyt pääsi 5m kunnes taas sammui. Tyhjäkäynnillä pelasi oikein, mutta heti kun lähti ajamaan niin kohta taas sammui.
Tuolla tavalla käynnistelin ja ajoin pikkumatkan viitisen kertaa, kunnes pidin pienen paussin. Sitten käyntiin, annoin käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin ja taas pystyi jatkamaan matkaa normaalisti.
Ei vikavaloja (vikakoodeja en usko että jää, mutta pitää illalla lukea) eikä mitään röpötystä vaan ihan kerrasta veto pois. Viittaisko tämä enemmän polttoaineen saantiin vai johonkin anturi/sähkövikaan?
Moottori on siis 2.8TDI, common rail tekniikan AUH. Laitanpa vielä liitteisiin jemmaan moottorin SSP:n.
Comment
-
Kerkesin vihdoin lukemaan vikakoodit ja sieltähän löytyi jotain. Nollasin kuvan koodit ja seuraavaksi kun kokeilin käynnistää niin herjasi Immobilizeria... latasin akkua vähän aikaa ja nollasin kaikki, käyntiin uudella avaimella ja sehän heräsi. Tämä Immo ei liene syy mihinkään, vaan seuraus useista starteista ja akun jännitteen tippumisesta.
Toimi kilometrin kunnes taas sammui. Nyt antaa koodiksi enää 17646 - Fuel Injector for Cylinder 2 (N31). Voinemme siis paikallistaa vian siihen. Ainut ihmetys että miksi auto sammuu kokonaan jos yksi suutin prakaa, onko se joku turvatoiminto?
Auto käynnistyy hetkeksi kun koodit nollaa mutta sitten antaa taas saman.
Hinasin auton tallille toisella yhtä epäluotettavalla konsernituotteella ja korjaaminen jatkuu suuttimen vaihdolla parin viikon päästä, kun muilta töiltä joutaa. Vaihdan samalla tuon nokka-askelin sensorin, mistä alussa näkyi vikakoodi, joskaan se siis ei toistunut.
edit: SSP:n mukaan Injector 2 (N31) on kolmas keulasta lukien. Osanro 062130201. Näiden hinnat näyttäs olevan 300-400e pinnassa :-o
Hall (G40) osanro nETKA:n mukaan 062905161 jota mikään kauppa ei tunne. Sen sijaan Googlen mukaan sen uusi osanumero voisi olla 057130767.
Pitää vissiin tienata hetki...
Comment
-
En vielä tilannutkaan uutta suutinta, vaan otin sen VCDS:n mukaan viallisen irti ja kuskasin Oulun Dieselhuoltoon, oikein ystävällinen palvelu joskin hinta jäi epäselväksi. Vikakoodin mukaanhan vika on suuttimen sähköissä. Jollain testerillä pikaisesti katsoivat että solenoidi ja käämi(?) olisivat ehjiä, eli jää oikeastaan kaksi vaihtoehtoa.
1) Ajavat sitä suutinta penkissä ja toivotaan että se vika tulee siinä päälle lämmetessään, jolloin vian voi korjata. Autohan käyttäytyi vähän näin, koska koodien nollaamisen jälkeen sen sai taas vähäksi aikaa käyntiin.
2) Vika onkin esim. johtosarjassa. Sen aion eliminoida siten että kun saan suuttimen huollosta takaisin, laitan sen eri sylinteriin.
Onneksi suuttimen irroitus on aika helppo operaatio joten eiköhän tässä korjauksessa ensi viikolla edetä.
Comment
-
Suutin siis kävi huollossa ja sille tehtiin ultraäänipesu sekä koeajettiin penkissä, liitteessä paperi. Yksi arvo on punaisella mutta se ei kuulemma kovasti haittaa, jonka uskon. Suutin todettiin siis ehjäksi ja toimivaksi.
Laitoin suuttimen kuitenkin toiseen sylinteriin, että eliminoin samalla vikapaikkoja jos vielä vikaa on. Ja sitähän oli :( sain auton nippuun, tyhjäkäytin vartin ja pääsin ajamaan 5km päähän, kunnes auto sammui Toppilaan ja vikakoodi on tismalleen sama, mutta siinä sylinterissä johon tuon "ehjän" vaihdoin.
Suuttimen sähköissä siis on varmuudella vika, joka näköjään esiintyy vasta kunnolla lämmittyään. Huokaus. Auto narun perässä taas hallille enkä osta vieläkään uutta osaa vaan menen kysymään suutinhuollosta miksi olen maksanut 62e virheellisestä analyysistä ja pystyykö se korjaamaan tuota Oikeasti.
Comment
-
Vein suuttimen aamulla huoltoon ja hain puoliltapäivin takas. Nyt siihen vaihdettiin solenoidi ja säädettiin penkissä runkoon sopivaksi. Ja autokin pelaa nii kuin pitää.
Siis moottori, mutta tässä seisomisen aikana siihen on ilmestynyt uus vika. Jarrupoljin painuu pohjaan esim. tyhjäkäynnillä, mutta kun nopeasti pumppaa niin se jäykistyy toimimaan normaalisti. Nesteet ei vuoda ulos, tehostimessa vai mistä sylinteristä näissä tiivisteet pettää?
Comment
-
Nyt kun auto on taas ajossa niin pääsin testaamaan tuota ledipanelia. Ei ollu oikein lähiössä vielä pimeää ja suunnattu liian alas, mutta kyllä mä jo tällä kokemalla uskallan väittää että on 35e arvoinen (25" 162W). Ei varmasti ole laatupaneleiden vertainen, mutta uskoisin että tässä on "bang for the buck".
Pitää pikkusen nostaa keilaa ylemmäs ja ottaa pimeellä tiellä uus analyysi. Huom, tietysti suljetulla tiellä, koska näitähän myydään työ-/tulvavalona eikä taida pelkkä CE-hyväksyntä riittää tieliikenteeseen.
Comment
-
LT seisoi talven ja on taas ajossa. Tuo jarruvika ei ollut korjaantunut itsestään 5kk aikana :) joten pitää liata käsiä sen kanssa. Olin jo aiemmin tilannut uudet levyt ja palat eteen, yllättävän kivuttomasti ne vaihtuikin alle.
Ilmasin molemmilta puolilta alipaineella imemällä ja sama homma, ilmakuplia tulee vaikka hamaan tappiin asti. Nestettä ei kuitenkaan kulu ulospäin, joten laitoin tilaukseen tuon pääsylinterin, pakko kai se siinä on vika olla.
Comment
Comment