Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Huutokaupasta halvalla, Transporter T4 ja LT 46

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kytkimen ilmaus oli/on ongelmana täälläkin. Pitää likistää pedaali aivan lattiaan kiinni että vaihde menee päälle. Pitäisiköhän tuohon joku alipainetoiminen ilmauslaite tai vaihtoehtoisesti säiliön paineistus olla?

    Comment


    • #32
      T4 vehkeiden kanssa on tutuksi Tolkkifoorumi.com. Siellä on tietoa ja todella usein asiallista neuvomista. Pääosin T3-foorumi, mutta kaikkia volkkarin hyötyajoneuvoja siellä kaivetaan aktiivisesti.

      Comment


        #33
        Viimeksi kun t4 portterin kytkintä ilmasin niin taisin tehdä vaan niin että mulla oli letku kiinni ilmausnipassa ja pumppailin poljinta aikani jonka jälkeen nippa kiinni. Painekorkillahan sitä voi toki myös yrittää.

        Comment


          #34
          300km takana ja hyvin rokkaa. Ilmasin kytkimen vielä kerran antamalla painetta säiliön korkista ja pieni parannus siihen tuli eikä ilmaa ainakaan enää pitäisi olla. Vaihteensiirrintä pitänee kuitenkin vähän tuunailla, sillä tuntuu että ykkönen ja kakkonen pitää aika tiukkaan työntää sisään, keskeltä kolmonen ja nelonen tippuu hyvin. Harmillisesti en muista minkälainen se oli ennen remonttia.

          Mulla oli tuohon ebaystä ostettuna se siirtimen täys puslasarja mutta ne näytti kuitenkin niin hyviltä (ja työläiltä vaihtaa) että jäivät pussiin.

          Koneen oikealta puolelta kuuluu joskus tyhjäkäynnillä ihan pientä vikinää ja apulaitehihna värisee sen verran että uskon kiristimen olevan lopussa.

          Comment


            #35
            - laitoin pohjapanssarin paikalleen, apulaitehihnan vikinäkin hävisi olemattomiin ;)
            - käytin irti ja rasvasin vaihteensiirtimen keskikiinnikkeen
            - huomasin että moottorin alakiinnikkeen pultin olin unohtanut kiristää kunnolla
            - nollasin huoltovälin VCDS:llä
            - putsasin vuosien paskat liukuoven alaurasta ja rasvailin muutkin liu'ut uusiksi

            Joku noista auttoi sen verran että nyt kaikki vaihteet menee nätisti päälle, epäilen kohtia 2 ja/tai 3. Olen oikein tyytyväinen autoon.

            Comment


              #36
              Kaikki tuunailee ja lähettää kesäkuvia ni minäkin. Maali 3.9e, lonkerot 7e ja 2h omaa laatuaikaa.
              Attached Files

              Comment


                #37
                VW LT 46

                Portteri lähti seuraavalle omistajalle ja just kun päätin että nyt pitää vähän harrastuksesta pitää taukoa, niin samana iltana löyty ohittamaton tarjous. Kättä taskuun ja nimiä paperiin, kaupan kävi LT 46, 16h bussi. 2.8TDI, paripyörät, kokonaismassa 4600kg.

                Tutkailen pyhien yli että mitä sillä oikein tekisin, tämänhetkisenä ajatuksena vähentää penkkirivejä ja rekisteröidä kevyt kuorma-autoksi. Tutkimukseni mukaan riittää muutaman penkkirivin poisto, vankka väliseinä ja 80km/h nopeudenrajoitin.

                Siitähän onkin sitten hyvä jatkaa tätä huutokauppaketjua tarinalla pienestä rakentamisesta ja viranomaisten paperien pyörittämisestä. Tai ehkä tästä joku tarjoaa tämmöisenään sopurahan... kuka tietää :)
                Attached Files
                Viimeksi muokannut aakman; 23.5.2017, 20:07.

                Comment


                • #38
                  Mahtuuko suorana seisomaan, iso kämpperi tulis ainaki tuosta.

                  Comment


                    #39
                    Spontaani repeäminen ostokselle. Nyt mahtuu kyytiin isompikin perhe. :)

                    Comment


                      #40
                      Talli käy pieneksi :-). Melko vähän on mittarissa, eli olisiko mennyt ympäri ja 1,3Mkm. Miksi Pörhö olisi tuota muutoin huutokaupassa myynyt.

                      Comment


                        #41
                        Onhan tuon ikäinen pikkubussi vähän hankala myytävä, yrityksille se ei enää oikein mene ja yksityiset harvemmin tuon kokoista haluaa, matkailubussia siitä on vaikea rakentaa ja päivittäiskäytössä vähän hankalan kokoinen... Onko tuossa kuinka pahasti ruostetta?

                        Comment


                          #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viesti
                          Talli käy pieneksi :-). Melko vähän on mittarissa, eli olisiko mennyt ympäri ja 1,3Mkm. Miksi Pörhö olisi tuota muutoin huutokaupassa myynyt.
                          No ei tuo nyt sentään missään Hanko-Ivalo pikalinjalla ole ollut :) Taulussa jotain 290tkm. Kuten edellinenkin ostokseni, tässä puolsi pitkälle se että historia on hyvä. "Ensimmäiseltä omistajalta" :) ja täydellinen Pörhön huoltokirja alusta asti, viimevuodet säntillinen historia sitten Kaupungin varikolla. Leimattu talvella Pörhön toimesta.

                          Ei auto tietysti ruosteeton ole, mutta sen mitä Sprinttereitä ja Craftereita nyt viimeajat katellu niin tämä on loistavassa kunnossa. Ja kuten asiaan kuuluu, pikkuvikainen, ensitutkinnalla:

                          1) ajoneston valo vilkuttaa kojetaulussa (ei vaikutusta ajamiseen)
                          2) vänkärin ovi on sähkömoottorilla toimiva mutta moottorissa on joku vika
                          3) ajaessa välillä kuuluu moottorista semmonen *boooo*, samoin kun auton sammuttaa niin jää vähäksi aikaa kuulumaan kumea ääni. Saattaa olla joku laite joka kuuluukin toimia noin, pitää tutustua lisää
                          4) Kilometrinäyttö vilkkuu ja siinä käy joku herja. Vaatinee VCDS:ä avuksi.

                          Comment


                            #43
                            Neloskohtaan sellainen kysymys, että minkälainen piirturi autossa on? Onko piirturissa kiekko? Se voi olla yksi potentiaalinen herjan syy.

                            Comment


                              #44
                              Tuohan olisi urheiluseuralle loistava peli. 12 pelaajaa, koutsit ja jojot kaikki yhteen autoon. Paljonko tuollaisesta saa maksaa?

                              Comment


                                #45
                                Styroksilta loistovinkki, sehän se oli. Ykköspesään oli juminut iänikuinen kiekko joka onneksi tarpeeksi kikkailemalla tuli ulos.

                                Harald, näitähän saa ihan kättelemällä, nettiautossa ja nettikoneessakin oli pari, hintaluokka kirjava viidestä ylöspäin. Toisaalta tämän kuntoisesta luulen että tein hyvät kaupat, 11.9ke oli Pörhön pyynti muutaman kuukauden, tästä maksoin huutokaupan kautta.

                                PS. Eikä tarvi pyöräkoukkua, saa mamman pyörän kyytiin perälle, 300kg nostava hissi perässä.
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut aakman; 25.5.2017, 11:27. Perustelu: joku piilotti ostohinnan mutta kiinnostuneet löytää sen vaikka huutokauppasaitilta

                                Comment


                                  #46
                                  Mä en oo oikein ammattilainen näiden moottoreiden kanssa, niin kertokaapa onko syytä miettiä tuon kiristimen vaihtoa? Hinta Virossakin 120e joten ei ihan huvikseen viitsi vaihtaa. Hihna heiluu aika paljon tyhjäkäynnillä, joskin onhan tuo AUH kone muutenkin aika karkeakäyntinen. Hihna on kuitenkin ihan ehjä ja pystysuunnassa ei ole heittoa, eli kulkurata on suora. Youtubeen ladattuna pari videota:

                                  https://youtu.be/JRA-Nx-5cfw
                                  https://youtu.be/DXaPleeuFsM

                                  Aiemmassa postissa mainitsemani kumea ääni tulee tuosta alipainepumpusta, jolle näyttää olevan oma ilmansuodatinkin. En nopeasti löytänyt mitään dokumenttia tai SSP:tä missä tuon toimintaa olisi kuvattu.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #47
                                    On tuossa paljon autoa tuolle rahalle (jos tuo hinta mikä on Huutokauppa.com pitää kutinsa). Pitää alkaa itekin seuraamaan tuota jos jotain mielenkiintoista sattuisi löytymään.

                                    Comment


                                      #48
                                      Tämänhän piti olla vaggilainen mutta nyt jo haiskahtaa enemmän mersulta :) Oletin tietysti että VCDS käy semmoisenaan, mutta OBD liitin ei oo ihan tavallinen. Tilasin varulta parista eri kiinalaisesta paikasta kun toimitusajat niillä on kirjavia viikosta kuukauteen. Ei onneksi ollut hinnankirossa, ~4e.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kerrohan toimiiko tuo adapteri ja VCDS, sekä saako siitä mitään irti?
                                        OTO:na tulee siliteltyä tuollaista vastaavaa punaista vankkuria, joskin ei ole pikkubussi. Mutta pitkä LT46 juuri 2.8 koneella.
                                        Kilometrinäyttö vilkkuu jos ei ole piirturin kiekkoa sisällä

                                        Comment


                                          #50
                                          Kerron ehdottomasti tuloksia kun adapteri saapuu. Tuo km-näytön vilkkuminen selvisikin. Paras vinkki olisi miten koko piirturin saa disabloitua, ettei tarvi aina vaihdella kiekkoa. Samaa ei kuitenkaan kehtaa pitää viikosta toiseen.

                                          Kesän ja perheellisen retkeilykauden tultua kiinnostaisi vähän sähkötekniikka lisäakun ja invertterin muodossa. Jotkut toimivat kyllä 12V:lla (dvd-soitin, kylmäkaappi, puhelinlaturit...) joten niille riittäisi takaosaan normi tupakansytytin. Mutta jotkut vaatisivat 230V (4G WLAN tukiasema, läppärin laturi...). Hetken googlailtuani tässä taitaa olla tuttu juttu että jotenkin toimivan saa muutamalla kympillä ja paremman siniaaltoa tuottavan siten muutamalla satasella. Kokemuksia?

                                          Takatilaan ajattelin tämmöisen patentin rakentaa, onneksi siellä on se peränostin joten sopiva sähköliitäntä löytyy läheltä valmiiksi.

                                          Comment


                                            #51
                                            Mersuhan tuo on sukujaan, aikanaan Sprinterin perillisiä. Tai yhteistyössä MB ja VW:n tekemä, mersu valmisti ja sai muistaakseni puoli vuotta myydä Sprinteriä yksinään ennenkuin LT tuli markkinoille.

                                            Comment


                                              #52
                                              Ollu tässä jonkun viikon taas muita kiireitä, mutta tuo ylempien kuvien välikappale saapui postissa ja toimii ihan hyvin. Joskaan ei tunnu pääsevän kuin Engineen sekä Immoon, ei niitä taida tämän ikäisessä paljon muutakaan elektroniikkaa olla :) Mutta sen vilkkuvan immon valon sai resetoitua pois, yksi askel eteenpäin.

                                              Alunperinen idea oli siis muuntaa tämä kuorma-autoksi, mutta kun kävin konttorilla jututtaa niin olisivat halunneet lujuuslaskemia seinästä. Jätin vielä seinätkin verhoilematta että voi todeta kiinnitykset mutta ei. Laskelmiin ei ihan tietotaito riitä, joten pitää opiskella asiaa. Koripajalla tehty kelpaisi kuulemma "automaattisesti". Trafin sivuilta:
                                              --
                                              Myös yksityishenkilön todistus hyväksytään, mikäli todistuksesta selviää henkilön nimi, yhteystiedot sekä laskelmat. Mikäli laskelma on suoritettu ATK-ohjelmalla, on siitä pystyttävä toteamaan käytettävät laskentakaavat.
                                              Esimerkiksi verkosta, vanerista tai muusta kevyestä materiaalista valmistettujen seinien osalta vaaditaan laskelmat siitä, että kuormatilan etupäädylle asetetut lujuusvaatimukset täyttyvät.
                                              --

                                              Comment


                                              • #53
                                                Mistä päädyit tekemään? Puulaskentaa löytyy theseus.fi insinööritöistä paljon laskentaesimerkkejä joista soveltaa. Myös lujuusoppia rakennusmateriaaleille löytyy kirjastosta. FEM-laskenta tulokset kävisivät sellasenaan jos saat jonkun ne piirtämään ja tekemään joutoaikanaan jos tunnet lujuuslaskentaa tekeviä sillä tasolla.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Pitääpä tutustua noihin vinkkeihin. Materiaalina oli kertopuu rungoksi ja filmivaneri pintaan. Lattiaan ja kattoon sen sai tosi hyvin kiinni, kiitos Pegabussin jo tekemien rakenteiden kiinnityskohtien. Myös muut lain vaatimat kiinnityspaikat kuormatilassa löytyy enemmän kuin tarpeeksi valmiina, siellä kun oli mm. turvavyöpaikkoja ja pyörätuolin kiinnitystä varten pisteitä.

                                                  Tässä vielä tuon väliseinän vaatimus:
                                                  --
                                                  Etupäädyn ja ohjaamon suojan tulee murtumatta ja repeämättä kestää päädyn tai suojan alalle tasaisesti jakautunut eteenpäin suunnattu kuormitus, jonka suuruus on:
                                                  1) umpinaisella kuormakorilla varustetussa ajoneuvossa, jonka kuormatila liittyy välittömästi ohjaamon rakenteeseen, 15 prosenttia ajoneuvolle tai kuormakorille sallitusta kantavuudesta, kuitenkin vähintään 5 kN ja enintään 30 kN;
                                                  --

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Muutama vuosi sitten siirsin kevytkuorma-autosta väliseinän. Sain jatko-ohjaamoja työkseen tekevältä paperin, missä kertoi vaan seinän olevan tukeva ja nimi alle! Ei mitään laskelmia tarvittu, olisko maksanu 50e kyseinen paperi.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Joku tuommonen nimi pitäs löytää itelläkin, 50e olis halpa hinta siitä ettei tarvi alkaa muistelee 20v takaisia DI-opintoja :)

                                                      Vaihdoin tänään ilmanputsarin ja hermot siinäkin meinas mennä. Ja ennenkun ne menee niin pitänee googlailla ja vaikka ostaa erwin aikaa tähänkin malliin. Vaikka konehuoneessa periaatteessa on tilaa, on tuokin semmoisessa paikassa etten keksinyt muuta kuin irroittaa turbolta pari putkea. Eikä siinäkään mitään mutta ne klemmarit oli veemäisessä paikassa ja kiinnitetty semmoiselta puolelta mihin ei oikein päässy käsiksi. Aloin jo miettii omaa automotivaatiota kun mielellään säästäis näitä hermoja niihin isompiin remontteihin.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Kannattaa joskus harjoitella etelä-Eurooppalaisten pakujen korjausta niin mikään ei enää harmita. Kertakäyttötuotteita sano...

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Vaikka nämä on enemmän työkoneita niin silti kiinnittänyt huomiota tyhjäkäynnin karkeuteen. Se on tasainen mutta tärisyttää aika kovasti. Selailin huoltokirjaa ja tähän on vaihdettu pari vuotta sitten kaksi suutinta. Siitä mietteliäänä sitten VCDS:llä kun luin Enginestä grouppia 013, sieltä antaa suuttimien arvoja mg/str:
                                                          1) 1,84
                                                          2) 0,28
                                                          3) -1,29
                                                          4) -0,85

                                                          Dieselit ei oo oikein tuttuja ja googlaillen nuo arvot on haarukassa (+-2) mutta pitäisikö niiden olla lähempänä tosiaan? Tyhjäkäynnin karkeuden lisäksi joskus olen havaitsevani pienen nykäyksen kun esim. tasakaasulta sievästi kiihdyttää. Kyseessä AUH kone, 2.8 CR

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Tossa koneessa on venttiilien säätö 45000km välein. Varmaan kannattaa kattoa. Saattaa olla edellisestä hieman aikaa.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Kiitoksia tästä vinkistä. Sen innoittamana hieman surffailin ja löysin 2.8 AGK moottorin SSP:n jossa oli kuvattu ilmeisesti tuo tarkoittamasi venttiilien säätö. Jakopäähän näyttäisi sitämyöten olevan rattailla. AGK ja AUH moottorit ovat oletettavasti rakenteeltaan lähes samanlaiset.

                                                              --
                                                              Valve timing adjustment
                                                              To adjust the valve timing, turn the crankshaft to cylinder 1.
                                                              Also turn the camshaft to cylinder 1 (with camshaft sprocket loosened) and lock in place with the camshaft lock 3445. Then tighten the camshaft sprocket. The intermediate gears have no marking for
                                                              adjustment.
                                                              --

                                                              Pitää tutustua paremmin ja miettiä tekisikö tuon itse vai käyttäisikö liikkeessä. Joku pätevämpi samalla varmasti näkee jos siellä on muuta epäilyttävää.

                                                              Muokattu: Löytyi SSP 266 joka käsittelee AUH moottoria, mutta siinä ei mainita tuommoista venttiilien säätöä, vain "Gear backlash adjustment" josta tarkemmin kerrotaan kuulemma Workshop Manualissa.
                                                              Viimeksi muokannut aakman; 26.6.2017, 20:30. Perustelu: oikea ssp

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X