Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Simply (not) clever - Skoda 120L vm.1979

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Vanteet tuli maalattua kalikalilla. Kuvapäivitystä.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Audiowille; 13.11.2017, 13:15.

    Comment


    • #32
      Tuo on kyllä kivan nostalginen auto. Mutta ei se kyllä mitään muotoilupalkintoja ansaitse.
      Tädilläni oli aikoinaan 105/120 (en tiedä kumpi) ja Skoda 100 ennen sitä. Silloin hävetti olla kyydissä, mutta nykyään sellainen olisi kiva saada.
      Oliko noissa uudemmissa joku tyyppivika että taittoi pyörän tai akselin alle sopivissa olosuhteissa?
      Viimeksi muokannut makelja; 23.11.2017, 14:27. Perustelu: Lisäys

      Comment


        #33
        ”Pikkuvikainen perusauto”

        Liitteenä TM- raporttia koeajosta.

        Tuo taka-akselin alle taittuminen kuulostaa järkeenkäyvältä. Renkaita laitoin tunkkaamisen jälkeen paikalleen ja laskin perän alas. Kummatkin takarenkaat taittuivat sisään (miinus camber) voimakkaasti. Aluksi ihmettelin, että prkl mitä tsekkilaatua :D Kuplassa tekee samoin kuuluma. Liikutin autoa eteenpäin niin akseli renkaineen asettui omalle oikealle paikalleen. Varmaan tuo ilmiö voisi tapahtua vauhdissakin, uudemmissa malleissa tuo on korjattu.

        Jostain muistan lukeneeni, että tämäkin auto oli kaadettu testeissä, kuten sittemmin kaatunut A-Mersu
        Attached Files

        Comment


          #34
          Ainakin äidin kaikki 120L:ät ohjasi todella voimakkaasti kun vaihtoi kaasusta moottorijarrulle. Ihan kuin taka-akseli olisi ohjaava.

          Comment


          • #35
            Hauska yksityiskohta tuossa testiraportissa. Kytkinremontti. Alle 30tkm ajetussa autossa. Kestävää itälaatua.

            Comment


            • #36
              60-luvulla suunnitelluissa autoissa se moottorin kestoikä ilman remonttia oli alle 100 tkm, tuskin Skodankaan teknologia sen uudempaa on 1979 ollut :)

              Comment


                #37
                Anteeksi OT mutta harrastin joskus mk1 Escortteja. Niitä, ja Cortinoja mainostettiin suomen fordin toimesta että 100 tonnin jälkeen on helppo tulla vaihtamaan moottoria hernesaareen.

                Se Kent-moottori on tosin kyllä paljon vanhempaa perua. Taisi pyöriä vielä 2000-luvulla jonkun Ka:n keulilla?

                Olen yhden 120L skodan romuttanut kun saariston hiekkatiellä tuli Cadillac vastaan ja piti ottaa ulkokurvi, ulkokurvissa löysää soraa. Se mätkähti etukelkastaan kivikkoon. Toisesta meni kone mäsäksi kun piti keretä aina upinniemeen takaisin viikonloppuvapaan jälkeen. Se taisi olla 1,1 litraisella koneella, ja moottoritiellä piti vaihtaa koko ajan nelosen ja vitosen välillä mittarin viisareitten hyppiessä routavaurioiden tahdissa. Kansi paloi siitä. Kolmatta Skodaan en muista mikä sen kohtalo oli, mutta enköhän sitäkin rikkonut silloin.

                Comment


                  #38
                  Kaasari purettu atomeiksi, sekä orkkisskoopit löytäneet paikkansa etupeltiin. Tekeekö noilla halpis ultraäänipesureilla mittään?
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Tälläinen pesuri toiminut hyvin. http://m.motonet.fi/fi/tuote/803159/...tran-sailiolla Mahtuu just just fillarin takapakka ja krossimopon kaasari sisään. Tehopesua pullollinen,lämpö ja ultra päälle niin puhdasta tulee.

                    Comment


                      #40
                      Itsellä reilu 4 litrainen kahdella anturilla oleva. Kyllähän sillä sopivilla litkuilla jotain aikaan saa, mutta onhan se aika pieni ja mopo kuitenkin.

                      Peukku projektille!

                      Comment


                        #41
                        Loppujen lopuksi kaasaria tuli liotettua bensassa viikon verran. Sen jälkeen hammasharjajynssäys + paineilmaputsaus. Kyllähän sitä roinaa irtosi. Uusi neulaventtiilisarja olikin erilainen, kuin auton nykyiset.

                        Melko nihkeää oli kasata aivan atomeiksi laitettua kaasaria, jonka oli tehnyt jo viikkoja sitten. Onneksi otin purkaessa kuvia, netin kuvatarjonta Jikoveista ei ole kovin laaja. Haynes opas mustavalkoine kuvineen ei paljoa jeesannut. Yksi kierretulppa jäi yli vielä....

                        Täytyy vielä tulostaa uusia kuvia kaasarista ja jumppailla sitä kiinni.

                        Kattelinpa jo vierasmoottorivaihtoehtoja taas. Felicia 1.3 pitäs mennä jotenkuten tuonne..

                        Ja vika taisi löytyä miksi auto hyytyi. Bensapumppu oli irrottunut osittain lohkosta jota kautta ilmaa veti ilmaa sisään. No tulipahan kaasaria purettua/rikottua.

                        Comment


                          #42
                          Kylläpä hitaasti etenee. Uusi työ ja jälkikasvu viepi aikaa, kerkeää välillä pihatöiltä talliin piipahtamaan katsomaan kasattua kaasaria aina 45sek kerrallaan kunnes joku jostain huutaa..

                          Tekis mieli oikasta ja laittaa amatimiehelle jonnekin pajalla jotta kaasarin jo koko motin muutennii saisi ajokuntoon. Voisi kiinnittää huomiota ja hellyyttä auton muihin osa-alueisiin. Onko ehdotuksia/ajatuksia korjuupaikan valinnasta? Eli ei siis paikkaan jossa osataan ja halutaan lukea vain vikakoodia, vaan näitä vanhan koulukunnan korjaamoja?

                          Tai onko kukaan vienyt auton kaasaria noille pienkonepajoille laittoon?

                          Comment


                            #43
                            Hyvä että kirjottaa tänne huomatakseen että tosiaan se bensapumppu oli irti osittain kun viimeksi kurkkasin, täytyypä heti kun kerkiää (viikon päästä?) tutkia sen elämäntilanne. Senhän toimintaperiaatteen ja sielun elämän säi selville jo viime kesänä

                            Comment


                              #44
                              Sekavassa järjestyksessä kuten ajatukset, etenee myös hommat.

                              Ovien sisäpahvit ovat mustat, penkit pierunväriset. Ajatus kävi mielessä, että jos löytäisi jotkut sporttisemmat penkit esim. kasariretrokuppipenkit eteen ja verhoilisi tuo takapenkit mustalla keinonahkalla. Toinen vaihtoehto pitää orkkispenkit myös edessä ja verhoilla nekin mustalla keinonahkalla.

                              Tilaa on kyllä paljon ja mahdollinen etupenkkien vaihto vieraspenkkeihin ei ainakaan kiinnitysten ja tilan puolesta näytä mahdottomalta.

                              Samalla lyötyi noita paikkoja mitä pohjaan on tehty ja oikeassa etukulmassa tuleva paikkuukohde.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut Audiowille; 17.7.2018, 22:57.

                              Comment


                                #45
                                Melko märähkön pierun väriset penkit kyllä.
                                Nämä https://www.completos.fi/fi/tuote/si...ki-niskatuella vois olla passelit, mutta triplaako tämän hintaiset jakkarat jo ajoneuvoksen arvon? Löytyyhän noita toki ebaysta edukkaammin.

                                Comment


                                  #46
                                  Just jotain tollasta ajattelin unelmissa. Äkkiseltään prokkikseen nähden hintavat. Tietysti aika iso merkityksessä mukavuuden kannalta, ettei ihan kuraakaan viiti laittaa. Mies kyllä kestää kohtuullisilla penkeillä pitkää matkaa, toisin kun Skodan tekniikka. Jos 200-300e sais penkkiparin eteen. Tai sit jonkun purkuauton hieman sportimmat penkit halavalla ja niihen nahkaa päälle

                                  Comment


                                    #47
                                    Ebaysta tosiaan löytyis vähän edullisemmin kaikenlaista, esim. tällainen penkkipari www.ebay.com/itm/RETRO-CLASSIC-VINTAGE-RACING-BUCKET-SEATS-BLACK-PVC-BASKETWEAVE-W-SLIDERS-PAIR-/122654211515
                                    Kauhean pitkä linkki...
                                    Varmaan eu-alueelta löytyisi vielä edukkaammin, jos tuota osaisi käyttää paremmin.
                                    Viimeksi muokannut vV8m5; 17.7.2018, 23:20.

                                    Comment


                                      #48
                                      https://www.ebay.de/itm/FK-Oldtimers...t/192566905572

                                      Comment


                                        #49
                                        Täältä löytyy myös retropenkkejä. Itse tilasin keväällä yhden parin ja kaikki sujui ongelmitta.

                                        https://www.fk-shop.de/Sportsitze-Gurte/Oldtimersitze/

                                        Comment


                                          #50
                                          Joltain lontoonkieliseltä foorumilta luin noista takamoottoriskeidojen moottorien vaihdosta. No sittenpä tuli tehtyä perinteinen lomanaloitushankinta: lisää romuja pihaan kesäksi. Favorit on -94 104tkm ajettu toimiva laitos, jollain sähkökaasarilla. Tuon motin vaihtaminen pitäisi olla mahdollista 120:n myös lain puitteissa. Tiedä sitten riittääkö tietotaito, eihän se sinne ihan heittämällä mene.

                                          Taas on 3 Skodaa pihassa kolmelta eri vuosikymmeneltä.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #51
                                            voi lukottaa, myyty

                                            Comment

                                            Working...
                                            X