Aamupäivää raadille.
Projektina seuraavanlainen: -98 TDI-syncropassatin muuttaminen herkemmin syttyvälle polttoaineelle. Kyseessä on siinä määrin audi, että en katso pyhäinhäväistyksenä kirjoitella asiasta täällä...
Syy moiseen on auton alkuperäisen AFN-dieselin hajoaminen venttiilinpainimen romahtamiseen, toinen syy että pätevä dieselauto löytyy jo. Neliveto vain on niin kiva että se olisi mukava saada käyttöön, edes toiseen autoon. Kaksivetoisuus ja suomen talvi ei vaan sovi yhteen, audiharrastajina ymmärtänette mitä tarkoitan ;-)
Projektin tilanne on sellainen että Dieseli on kiskottu irti jo aikoja sitten, ja nyt myös moottorinluovuttajan moottori on lattialla. Moottori on kiskottu irti AVK:lta ostetusta ojaan ajetusta -99-etuvetopassatista, mittarin mukaan ajettu vain 220tkm ja aika hyvältä ainakin venttiilikopan alla näyttikin. Bensamoottori on koodilla AEB, muuten kai hyvä mutta cruise tällaiseen lienee kohtalaisen homman takana, katsotaan sitä sitten joskus. :)
Tähän mennessä on havaittu että dieselissä ja bensapelissä on siinä määrin samoja osia, että mekaaniselta puolelta homman pitäisi mennä jokseenkin helposti. Mm. polttoainelinjat näyttäisivät olevan suurimmalta osalta samat, tankin pään lähin pätkä toki on erilainen.
Moottoriin toki vaihdetaan jokseenkin kaikki kulutusosat, sekä kytkinpaketti luonnollisesti jäykistetään, varmaankin vakiokokoisella kytkimellä koska tarkoitus on vain näppärä kakkosauto eikä tunaaminen. Jos tehoa aikoisi saada enemmän kuin vakio-osilla irtoaa niin hinta nousee alta aikayksikön moninkertaiseksi jopa luovuttajan ja vastaanottajan yhteenlaskettuun arvoon nähden.
Ensimmäinen kysymys löytynee tästä: Mistä löytäisi kuvan/kaavion missä olisi ecu-kotelon liittimien pinnijärjestys, eli mitä missäkin pinnissä kyseisissä liittimissä on. Liittimet nähtävästi ovat samoja, mutta oletattavissa on että dieselissä ja bensassa on eroja, vaikkakin toiminnot joita ohjaamossa on, lienevät samoja.
Toisena kysymyksenä yleisesti mitä mahdollisia sudenkuoppia moisessa projektissa kenties on nähtävissä? Haasteen lisäämiseksi luonnollisesti projektin kohde on alunperin diesel, variant ja syncro, luovuttaja taas bensa, etuveto ja sedani...
Kaivellaas loppuun vielä pari kuvaa rytkyttimistä, viimeisenä kuva löydöksestä dieselissä...



Projektina seuraavanlainen: -98 TDI-syncropassatin muuttaminen herkemmin syttyvälle polttoaineelle. Kyseessä on siinä määrin audi, että en katso pyhäinhäväistyksenä kirjoitella asiasta täällä...
Syy moiseen on auton alkuperäisen AFN-dieselin hajoaminen venttiilinpainimen romahtamiseen, toinen syy että pätevä dieselauto löytyy jo. Neliveto vain on niin kiva että se olisi mukava saada käyttöön, edes toiseen autoon. Kaksivetoisuus ja suomen talvi ei vaan sovi yhteen, audiharrastajina ymmärtänette mitä tarkoitan ;-)
Projektin tilanne on sellainen että Dieseli on kiskottu irti jo aikoja sitten, ja nyt myös moottorinluovuttajan moottori on lattialla. Moottori on kiskottu irti AVK:lta ostetusta ojaan ajetusta -99-etuvetopassatista, mittarin mukaan ajettu vain 220tkm ja aika hyvältä ainakin venttiilikopan alla näyttikin. Bensamoottori on koodilla AEB, muuten kai hyvä mutta cruise tällaiseen lienee kohtalaisen homman takana, katsotaan sitä sitten joskus. :)
Tähän mennessä on havaittu että dieselissä ja bensapelissä on siinä määrin samoja osia, että mekaaniselta puolelta homman pitäisi mennä jokseenkin helposti. Mm. polttoainelinjat näyttäisivät olevan suurimmalta osalta samat, tankin pään lähin pätkä toki on erilainen.
Moottoriin toki vaihdetaan jokseenkin kaikki kulutusosat, sekä kytkinpaketti luonnollisesti jäykistetään, varmaankin vakiokokoisella kytkimellä koska tarkoitus on vain näppärä kakkosauto eikä tunaaminen. Jos tehoa aikoisi saada enemmän kuin vakio-osilla irtoaa niin hinta nousee alta aikayksikön moninkertaiseksi jopa luovuttajan ja vastaanottajan yhteenlaskettuun arvoon nähden.
Ensimmäinen kysymys löytynee tästä: Mistä löytäisi kuvan/kaavion missä olisi ecu-kotelon liittimien pinnijärjestys, eli mitä missäkin pinnissä kyseisissä liittimissä on. Liittimet nähtävästi ovat samoja, mutta oletattavissa on että dieselissä ja bensassa on eroja, vaikkakin toiminnot joita ohjaamossa on, lienevät samoja.
Toisena kysymyksenä yleisesti mitä mahdollisia sudenkuoppia moisessa projektissa kenties on nähtävissä? Haasteen lisäämiseksi luonnollisesti projektin kohde on alunperin diesel, variant ja syncro, luovuttaja taas bensa, etuveto ja sedani...
Kaivellaas loppuun vielä pari kuvaa rytkyttimistä, viimeisenä kuva löydöksestä dieselissä...




Comment