Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VW Jetta mk2 syncro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • VW Jetta mk2 syncro

    Tuli ostettua otsikon mukanen "pikku" projekti iltojen iloksi ja vihaksi. Jonkinlaista "rarekakkaa" kyseinen peli on, kun suomessa näytti 1 olevan rekisterissä eikä saksassakaan ollu tällä hetkellä yhtäkään syncro jettaa myynnissä.



    Kaikenlaisia variaatioita on käynyt jo tekniikan osalta mielessä, kokonaan vakio tekniikka, vakio voimansiirto ja koneena kevyesti piristetty 1.8 ja jostain syystä tuli jo sulateltua ajatusta poikittaisesta 1.8t tekniikasta haldexi jatkona (riippuen kuinka maltillisilla muutoksilla menee). Alkuperäisestä tekniikasta puuttuu orkkisa kaasari ja orkkis pakosarja, mukaan tuli lähes uusi? weber ja pakosarja on joku rosterisarja muuten kaikki alkuperäiset tekniikan osat löytyy myös uudet kardaanintukilaakerit tuli mukaan.

    Korissakin hommaa aivan riittävästi alkuun, mätää jonkun verran ei tuhottomasti mutta "vanhat" paikat sen näköisiä että uusiks menee kaikki. Ulkonäkö tarkoitus pitää mahdollisimman orkkiksena ja jotain vanhempaa ei niin tuuninki mallista vannetta tarkotus laitella alle esim. snowflaket mielyttäis kovasti omaa silmää.

    Tukivarret yms pienemmät alustan osat käy kaverilla hiekkapuhalluksessa ja isommat osat putsailen itse piikkisika laikan kanssa ja kaikki maalataan hammeritella mustaksi. Tukivarsiin laitetaan mukana tulleet powerflexit ja navat kasataan uusilla laakereilla, lähes kaikki muutkin alustan osat vaihdetaan uusiin kun ei edes hirveästi uudet maksa.

    Etujarruja napojen kanssa tuli mukaan parit erilaiset muistaakseni vakiot ja gti? Ainakin ne toiset oli 5 pulttisella jaolla ja kuulemma saattoi olla vr6 myyjän mukaan, enempää niitä en kerenny tutkimaan. Tarkoitus olisi vakiotekniikalle vakiojarrut laittaa ja taakse ainakin uudet sylkyt kun ovat ihan jumissa, etujarrujen kunto pitäis selvittää kunnolla että vaihdanko vai kunnostanko satulat.
    Viimeksi muokannut eerola; 21.9.2015, 13:19. Perustelu: Tekstiä lisätty

  • #2
    Peukku harvinaisesta löydöstä! Golf II Syncron omistaneena seuraan tätä projektia mielenkiinnolla!

    Comment


      #3
      Kaiken kaikkiaan niin harvinainen laite, etten itse ehkä uskaltaisi kovin peruuttamattomia muutoksia alkaa tekemään. Mitä lähempänä museokuntoista, sen isompi arvo sillä on.

      Comment


      • #4
        Tosiaan kaikki mahdolliset muutokset teen niin että alkuperäsen osan saa suoraan paikalleen eikä mitää ylimääräsiä ruveta muokkaamaan juurikin sen takia että siitä saa täysin orkkiksen. Ei tosiaankaan ole tarkoitus väkisin alkaa eri tekniikkaa rakentamaa niin että joutuu vaikka jakolaatikolle tekemään tilaa siinä kohtaa jää tekniikan vaihto tekemättä (mitä en välttämättä edes tee vaikka menisikin suoraan). Kuhan nyt korin kanssa päästään alkuun nii ruvetaan tekniikka asiaa miettimää tarkemmin. Tarkoituksena ois lähiaikoina saada alustan osat hiekkapuhallutettavaksi kaverille, uudet laakerit motonetista ja powerflex puslat tukivarsiin jotka tuli auton mukana.

        Koppahan ulkopuolelta tullaan pitämään niin orkkis kunnossa kuin mahdollista tuskin edes merkitöntä maskia tulee. Helmoja joskus paikattu mutta ne teen kokonaan uudestaan.

        Katsotaan nyt kun alkuun pääsee mitä osia pitää alkaa haalimaan mutta kaikki tärkeimmät eli kaikki nelivedon osat on joten mitään suurta hätää ei ole osien saatavuuden kanssa.

        Comment


        • #5
          Viikonloppuna tuli vähän tarkemmin tutkailtua jettaa tarkemmin ja myös vanhoja mätäpaikkoja, lähes kaikki vanhat paikat menee uusiksi mutta yksi hyvä löytyi joka ei tarvitse kuin hitsata loppuun ja siistiä joku kun sen on aloittanut "ydinjäte" langalla hitsaamalla.



          Taka-akseliston putsailin pinta ruosteesta piikkisika laikalla ja maalailin (jollain uudella? direct to rust) hammeritella mustaksi. Etupalkkeja tuli mukaan kaksi joista aloittelnin paremman fiksausta, kevyttä pinta kukkaa ja pikkurillin kokoinen reikä. Reikä tuli paikattua siististi 1.25mm pellillä. Päälle kun vetää tuon hammeriten niin eipä huomaa että olisi joskus paikattu




          Myös kuskin etuovea aloittelin fiksaamaan siitäkin löytyi kevyttä kukkaa jotka myöskin putsailin piikkisika laikalla pois. Joku joskus kolauttanut tuon oven johonkin joten täytyy hieman oikoa. Apukuskin ovi menee vaihtoon kun siinä on suunnilleen limutölkin kokoinen reikä ja kun perus mallin ovi käy niin ei ole järkeä alkaa paikkaamaan yhtä ovea jonka saa muutamalla kympillä.



          Myöskin joku aikasemmin viritellyt kuppipenkit eteen "siististi" tehdyt raudat saavat lähteä ja jostain pitäisi löytää nahkapenkit eteen niinkuin syncro malliin kuuluu. Kuvassa näkyvät bitumoinnit revin pois ja tutkin lattian kunnon kokonaan ja putsaan pienetkin alkavat ruosteet kerralla pois ja teen vanhat mätäpaikat uusiksi.



          Uudet helmat tilasin alvadista 15e/kpl joten tehdään nekin kerralla siistiksi eikä edes tuohon hintaan kannata itse alkaa väkertämään uusia helmoja. Yksi oven kahva puuttui niin tilasin nekin uudet alvadista 4e/kpl. Muillekkin osille myöhemmin tarvetta mutta ostetaan sitten tarpeen mukaan ja alustan osia kun saa melkein samaan hintaan motonetistä niin ei ole järkeä tilailla alvadista.

          Comment


          • #6
            Ilmajoella on toinen jetta mk2 syncro. Juuri pari viikkoa sitten katsastus setä kertoi [emoji4]

            Comment


              #7
              Joku joskus sanoi, että mikäli jotain autoa on valmistettu 2 kpl, niistä toinen on Suomessa.

              On kyllä miellyttävän edullisia nuo korjausosat.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja To87 Näytä viesti
                Ilmajoella on toinen jetta mk2 syncro. Juuri pari viikkoa sitten katsastus setä kertoi [emoji4]
                En epäile etteikö löytyisi muitakin omien tietojen mukaan olisi uutena 4kpl tuotu suomeen näitä syncroja.

                Ei todellakaan ole osien hinnat päätä huimaavia jopa takapyörän laakerit motonetissä hylly tavaraa, varmaankin 80/90 audeissa samat takapyörän laakerit kun netin mukaan melkein joka motonetissä vähintään yksi hyllyssä.

                Comment


                  #9
                  Itellä ei ole kovin hyviä kokemuksia Hammeriten ruosteenesto-ominaisuuksista, joten harkitsisin jonkun toisen tuotteen käyttämistä alustan osissa. 2-kerrosmaalaus olisi poikaa näissä Suomen olosuhteissa. Epoksi pohjalle ja uretaani päälle esimerkiksi. En halua dissata mutta vituttaa huomata vaivalla hinkattujen osien ruostuvan taas parin talven ajelujen jälkeen.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä. Apurunkon vedin näillä lällymmillä aineilla ja taka-akselin happomaalilla, hiontavärillä ja 2K automaali päälle, niin hieman on pinnan kestävyydessä ollut eroa. :) Pohjissa on kova työ, niin ei kannata tehdä turhaksi hommaa huonolla maalilla. Maaliasiaan kun vähän perehtyy, niin taitaa tulla jopa edullisemmaksi tehdä hyvin kuin näillä 1K heinäseiväsmaaleilla.

                    Comment


                    • #11
                      Ei tuolla jetalla talvella ajeta metriäkään sitä varten on audi. Hammerite lupaa 8 vuoden keston ruostetta vastaan, mutta mitäs aineita te suosittelette jos ei hammerite sitten pidä ruostetta kunnolla? Vielähän tuo ei ole paha uudestaan putsata jos laittaisi jotai muuta ainetta.

                      Comment


                        #12
                        Epoksi pohjalle ja uretaani päälle esimerkiksi
                        Siinä olis oma valinta. :) Tuotemerkkejähän on monia, enkä osaa sanoa onko yksi parempi kuin joku toinen. Inertaa ovat jotkut kehuneet pohjamaalina.

                        Comment


                        • #13
                          Viime päivityksen jälkeen ollu hieman hiljasta edistymisen suhteen. Alustan osat maalailtu ja laitettu kiinni niin pääsee kori työt aloittelemaan, jetta rullasi tänään robottiin ja huomenna olisi tarkoitus alotella kori työt laajemmin. Toissa viikonloppuna tuli pohjasta raavittua bitumia pois (jota on aivan riittävästi vielä poistettavana) ja tutkailtua mistä alottelisi.



                          Samaan penkkiin jetta rullas kun missä tuli audi tehtyä.



                          Onhan tuo bitumin poistaminen aika tappo touhua tosin menetelmät ei tainnut olla parhaat kun tuli bräkkisellä pehmennettyä ja rappaus lastalla raavittua sitä pois ja jämät tuli uitettua bräkkiksessä ja tiskiharjalla hinkkasin pois... Seuraavaksi kokeilen lämpöä jos lähtis mukavemmin irti eikä aikaa kuluis niin paljoo toivottavasti :D. Sitten nuo penkin raudat lähtee seuraavana oottamaan vaikka seuraavaa jokkis projektia tai ainakin jonnekki muualle menee kun tähän jettaan.



                          Taka kallistuksenvakaajan kiinnikkeitä joutu pikkusen muokkaamaan powerflexin takia mutta tulihan oikein viimesen päälle nekin hierottua ja 2k spray maali ja 2k lakka päälle.



                          Aika monta kirosanaa pääs takatukivarsien asennuksen kohalla, powerflexit piti olla suoraa menevät no eipähän ne tietenkään muokkaamatta mahtunu mitekään päin takakelkkaan ja kylmän viileesti tuli kavennettua n 5mm per tukivarsi että sai menemään. Powerflexi oli vielä tehty niin että sisemmän puoleiset osat kapeampia kuin ulkopuoliset ja vielä joutui niistä kaventamaan.

                          Tähän mennessä varaosien saanti ollu helppoo mutta ainoa ongelmia tuottavat osat ovat takaiskarit joita ei tunnu mistään löytyvän tai ainakaan semmoisia jotka varmasti sopivat, classic cars oli ainoa mistä löysin varmasti sopivat uudet oem iskarit 172e/kpl

                          Luultavasti loppuviikosta tulee päiviteltyä enemmän kun kori töitä pääsee kunnolla alottelemaan, uudet helmat oottelee hyllyssä ja joku paikka oli fiksusti alotettu tekemään niin luultavasti niistä aloittelen. Myös tinaamista pitäis harjotella tohon kuskin oveen, eihän se vaikealta näytä kun ammattilaisen tinaamista katseli tarkasti ja kuunteli neuvoja. Itse tekemällä kun tulee juuri sitä mitä sattuu tulemaan varsinkin kun ekoja kertoja harjoittelee.

                          Comment


                          • #14
                            Vieläkin muistan massanpoisto hommia escortista, höyrypesurilla pesin pohjasta massoja pois oli sitte ukko märkä ja paskainen siinä touhussa.

                            Comment


                            • #15
                              Alustamassan poistossa tullu käyttyä paineilma talttaa ja teräsharja laikkaa, mukavasti niillä lähtee kun sen verran kovaa tavaraa toisin kuin tuo stp bitumi mikä on tosi pehmeää ja sitkeää.
                              Viimeksi muokannut okkim; 13.11.2015, 06:53. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                              Comment


                              • #16
                                Koritöitä tuli tuossa loppuviikosta aloteltua, hommat alottelin jonkun näppärästi hitsaamista penkinraudoista ja yhden raudan irrottamisesta voin jossain kohtaa laittaa videota kun saa käsin rykästyä irti :S . Penkinrautojen erittäin tukevasta kiinnityksestä siirryttiin tutkimaan turvavöiden vastakappaleita, no eihän nekään oikeastaan olleet kiinni.



                                Seuraavana alottelin kuskinpuolen helmaa joka oli muuten ok kuntonen päällepäin mutta ei ollu ku heftailtu kiinni, päätin uusia ne alvadista kuitenkin ~15e/kpl luokkaa ja ihan hyvä. "Hitsisauman" vierestä auki leikkaus ja helman kääntö alaspäin että pääsee tutkimaan, no sieltähän löytyikin toinen helma alta. Ei muuta kun molemmat helmat irti ja tutkimaan kunnolla, sisäosille ei tavinnu tehdä mitään, pientä oikomista sisäosille kun joskus tunkkailtu kasaan molemmin puolin, siistiä kaikki ruosteen alut ja hitsattavat pinnat ja sinkki päälle.



                                Helma ei ihan ollut vanha pois ja uus tilalle meiningillä oleva, pienesti joutui vasaralla antamaan rakkautta ja oli täydellinen. Rei'ittimellä reikiä kauhea määrä napsutella ja lukkopihdeillä hieroa se täydellinen kohta ja wallius laulamaan. Wallius kun oli riittävästi laulanut nii pääs rälläkkää huudattamaan ja saumojen siistimiseen, vaikka sen verta siistiä saumaa saa aikaseks että harmittaa hivasta tasaseksi. Jostain syystä tuli kokeiltua miltä audin vanne näyttää jetan alla ja kyllähän tuommonen 18x8.5 vanne aika jäätävältä kakkisen alla näyttää.



                                Kuskin puolen takapyörä kotelo vaati yhden paikan lisää ja 3 paikan uudestaan tekemisen kun joku "heppari hesasta" käyny aikasemmin rykäsee joka paikkaan heppejä n 0.5cm välein. Tehdään nyt nuo kaikki paikat viimesen päälle kerrasta.

                                Comment


                                • #17
                                  Jos massaa tarttee viel irroitella, niin suosisin hakemaan hiilihappojäätä. Semmoisen köntsän kun tiputtaa massa päälle, antaa jäähtyä puolminsaa tms niin irtoaa ihan kun kopauttaa.
                                  Ei järin likaista, melko nopeaa ja jälkityöt helppoja kun siistimisestä selviää lakaisemalla.
                                  esim :
                                  https://www.youtube.com/watch?v=fO3YORzEUuQ
                                  https://www.youtube.com/watch?v=eRG8VhANJJM
                                  Viimeksi muokannut repsa; 17.11.2015, 09:34.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Viime päivityksestä taas jonkun verran aikaa, mutta edistyminen on ollut parempaa kun tänne päivittely. Mätä hommat alkaa olemaan muutamaa paikkaa vaille tehtynä, jonka jälkeen pitäis pohjasta pintaruosteet hinkutella pois niin sais pohjan maalailtua. Kori grilliä on tullut suunniteltua juurikin tuota pohjan maalausta varten, eteen tuli tehtyä jo pyörillä oleva jota suunnittelin lähinnä tuota maalausta varten ja suurin tarve sille oli moottorin huolto.

                                    Akku kotelon luota löytyi hyvinkin pieni reikä paikan kokoon nähden, mutta paikattu alue oli sen verran pahasti ruvella niin oli huomattavasti helpompi tehdä isompi lappu kuin alkaa parsimaan pientä reikää umpeen joka olisi luultavasti kolmin kertaistunut neppaillessa. Ei muuta kuin mittailemaan ja kanttailemaan ja viimeiset muodot tuli naputeltua orkkis muotoon ennen kun leikkasin vanhan pellin pois.



                                    Taka helmaan ei löytynyt korjaus palaa, tai no koko kyljen tilaamalla siitä ois selvinny ~130e/kpl viron pojilta... jäi kauppaan. Ei siinä sitten muu auttanu ku taas mittailla, kanttailla, leikellä ja sitten liimata valmis tuote kiinni. Korjaus pellin tekemiseen meni kuitenkin aika paljon aikaa ja "turhaa" työtä ois säästänyt tilaamalla koko kyljen. Tulipahan tehtyä ja hyvänkin siitä jopa sai.



                                    Lattiaan tehdyt paikat oli mitä oli, eli siis suurimmat mätä roippeet leikattu pois ja pohjaan lappu ja sisä puolelle lappu, molemmat mallia hepattu sieltä täältä. Nyt tehty niin lähelle orkkis muotoja kun vaan pystyin.



                                    Akku kotelon paikan suunnittelu/toteutus jolla sai hyvin tehtyä alkuperäisen muodon.



                                    Moottori ja laatikko tuli erotettua toisistaan niin sai suoja pellin pois välistä niin pääsee kaveri työstämään laippaa moottori pukkiin. Laatikkoa irrottaessa jakolaatikko hieman aiheutti pään vaivaa mutta sai kuitenkin purettua mitään tuhoomatta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuohon taka-akselin nilkkaan pitäisi mennä 32b syncropassatin levyjarrut, jos oikein muistelen. Tai jos ei, niin saman passatin alatukivarsi pitäisi olla sopiva. Aikaa omasta tutkinnasta on ~15 vuotta, joten kannattaa tarkistaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Taka helmaan ei löytynyt korjaus palaa, tai no koko kyljen tilaamalla siitä ois selvinny ~130e/kpl viron pojilta... jäi kauppaan
                                        Juu, ei tuohon hintaan kyllä olisi kannattanut itse tehdä, ei edes harrastamisen ilosta. Vähänkään jos on oikeassa mitassa ja muodossa, niin helpottaa tekoa kummasti.

                                        Comment


                                          #21
                                          Juu, muumikeula passatista menee tuonne levyjarrut taakse, mutta vaihtoon menee aivan kaikki muut osat paitsi tukivarsi. Hinnat on kovat ja saatavuus on heikkoa.

                                          Comment


                                            #22
                                            10mm paksu kakkiksen etulevy ja esim b5sen nelikon satula, adapterilla kiinni. Tämmöstä muistelisin lukeneeni. Käy varmaan muukin satula mutta b5sessa tulee vaijeri alakautta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja matrikkel Näytä viesti
                                              Tuohon taka-akselin nilkkaan pitäisi mennä 32b syncropassatin levyjarrut, jos oikein muistelen. Tai jos ei, niin saman passatin alatukivarsi pitäisi olla sopiva. Aikaa omasta tutkinnasta on ~15 vuotta, joten kannattaa tarkistaa.
                                              Tukivarresta löytyy kiinnitys myös satulalle eli olisi helppo laittaa levytkin taakke. Kuitenkin lähin entisöinti linjalle ja tarkoitus laittaa museo kilpiin 2018 kun Jetta täyttää vaadittavat 30 vuotta. Tuossa tuli uumoiltua noiden takapään osien kanssa esim jarrurummut että t3 portterissa vois olla samat, uudet jetan rummut sen 60e/kpl motonetistä ja alvadilta 40e/kpl niin jäävät ostamatta siihen hintaan kun alkuperäisetkin vielä voimissaan ja hyvä kuntoiset.

                                              Hyvät noista takahelman paikoista tuli vaikka ite taiteilin, alkuperästä helmaa oli sen verta hyvin paikan alla tallessa että sai muotoonsa naputeltua ja väkerreltyä. Jos budjetti (lompakko) sallisi laittaa 260e+rahdit korjauspaloihin niin olisin saattanut harkitakkin, opiskelijana kun ei niin paljoa töitä kerkeä tekemään että rahaa olisi niin paljon "ylimääräistä". Tarkoitus kuitenkin ajoneuvo asentaja koulutuksen jälkeen vielä korikorjaajaksi opiskella niin senkään puolesta "pikku" pellin taiteilut ja väkertelyt ei ole pahasta, ja onhan noita hommiakin tullut aikaisemminkin tehtyä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Taas on jokunen työ tunti käytetty aikaa viime päivittelyn jälkeen ja mätä hommat alkaa olla loppu suoralla. Alvadilta tuli joulun tarjouksista tilailtua takapelti ja etuloksut, takapelti piti olla jetan oma jota se ei kuitenkaan ollut ja siitä sitten soittoa viron pojille jotka lupasivat rahat takaisin, ei muutakun seuraavan päivänä paikalliseen varaosa myymälään ja uumoiltiin asiaa tulemalla siihen tulokseen ettei jettaan ole valmistettu kyseistä korjaus peltiä kun edes kokkerholmin katalogista ei löydy. Illalla takas hallille touhuumaan takapeltiä joka nyt on kiinni ja pysyy, pieniä muutoksia siihen joutui tekemään istuvuuden takaamiseksi, hinauslenkille reikä ja sovittelemaan uudestaan, lukkopihdeillä vähän kiinni ja sommittelemaan. Alareunasta ~10cm pois, pakoputken reikä ja uutta kanttausta niin näyttää alareunastakin tehdas tekoselta, alareunan valmistuttua piti alkaa leveyttä leipomaan jolloin pelti kapeni ~5cm verran. Etuloksut oli todella hyvä laatuiset tarvikkeet (joku halpa kiinalainen merkki) istui hyvin paikoilleen ja oli kuin VW:n tehtaalta tulleet.

                                                Kuvastahan näkee kuinka tuo takapellin istuvuus on onnistunut ja muut takapään paikat, takapelti ei ollut riittvän korkea enään uudelleen muotoilun jälkeen jolloin piti suorasta pellistä kanttailla hieman jatkoa. VW merkin ympärystään joutui pikku paikan tekemään, puhki asti ei ollut vielä mätä mutta hyvin syöpynyt oli niin päätin tehä siihen suosiolla paikan ettei myöhemmin tarvitse virheitä korjailla.



                                                Takapellin saumausksesta tuli niin tehdastekoisen näköinen kuin oli mahdollista tehdä, tuohonhan tulee vielä korikitti joten sauman pohjalla olevat epätasaisuudet eivät tule näkymään.



                                                Takakontin pohjakin vaati pienen korjaus palan johon tuli taottua orkkis vahvistukset niin hyvin kuin mahdollista, onhan tuo parempi kuin edellisen tekijän suorapelti jossa vahvistuksen muodot oli täytetty possumassalla kun ei vahvistuksen muotoja viitsitty tehdä.



                                                Joulukuun alussa tuli samanlainen maski vastaan ihan suomen markkinoilla ja totesin että pakko saada tuo hellan lisävalomaski, valitettavastihan se meni nenän edestä :/. Ei muuta kuin ebayn ihmeelliseen maailmaan tutkimaan ja sieltä tuli parikin maskia vastaan ja kyseisestä maskista päätin puolet tarjota ja melkein heti tulikin myyjältä hyväksyntä tarjoukseen joten rahat ja maski vaihtoivat omistajaa, myyjä varmasti tyytyväinen mutta luultavasti ostaja tyytyväisempi kohtuu hintaisesta harvinaisuudesta. Kuten kuvasta näkee niin ulommat valot eivät kuuluneet kauppaan mutta sehän ei asiaa haitannut kun niitä umpioita saa 15e/kpl motonetistä ja istuvuus on täydellinen, jostain pitäisi löytää lisävalojen kivenisku suojat jotka tuntuu olevan todellakin kiven alla. Maskiahan ei museo leimaan saa mutta jääköön talteen johonkin seuraavaan kakkis projektiin kun on museoinnin aika.



                                                Pohjan edellinen omistaja oli aikaisemmin hionutkin pellille mutta puhdas peltihän ei siitä parin kuukauden ulkoruokinnasta tykännyt vaan piti uudestaan hinkata pohja puhtaaksi joka odottelee maalaamista. Moottorin purin huoltoa varten joka olisi tarkoitus laakeroida ja rengastaa uusiksi ja kansi huoltaa itse amiksella. Lohko pitäisi myös maalata uudestaan ennen kuin alkaa mitään kasailemaan sisä tai ulkopuolelle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Viime viikolla käytin kaiken mahollisen ajan pohjan maalaus kuntoon saamiseksi ja työtä oli sopivasti ennen maalausta. Edellinen omistajahan oli jo lähes koko pohjan hinkannut pellille joka ei oikein tykännyt parin kuukauden ulkoruokinnasta vaan oli pientä pintaruostetta kerännyt ja vielä oli vanhoja massoja pinnassa mitkä piti hinkata pois, jonka jälkeen saumat tiivistettiin. Torstai iltana siirsin jetan koripenkistä nosturille että sai akselit pois ja oli helppo laittaa grilliin kiikkumaan, perjantaina vielä viimeisiä putsauksia pohjalle ennen maalausta. Jollain voi olla tarvetta tietää mitä maaleja ja minkäverran mitäkin meni niin laitetaan nyt tähän samalla, eli perjantaina suihkittiin pohjamaali joka oli happopohjaväri jota meni 2 x 500ml sprei purkkia, pintavärinä vedettiin pensselillä valkoinen jos nyt oikein muistan niin 1l purkki maalia ja 0.33l kovettajaa josta riitti hyvinkin kahteen kerrokseen.



                                                  Pohjamaalattuna



                                                  Väri pinassa



                                                  Lauantaina oli vuorossa pohjan massaus jossa käytettiin dinitrolin siveltävää massaa (3 purkkia riitti kahteen kerrokseen) aluksi koitin lastalla levittää mutta kuitenkin sen verta notkeaa että päädyin siveltimellä levittämään. Eka kerros massaa vedettiin päivällä 15 aikaan ja toinen kerros illalla 21 aikaan ja sen jälkeen sai sunnuntaihin asti kuivua rauhassa ennen akseleiden takaisin laittoa.

                                                  Taka-akselin kanssa oli pieniä ongelmia kun kaveri ei kerennyt tulla auttamaan ja kun puruinkin akselit irti yhtenä pakettina niin päätin myös laittaa paikoilleen yhtenä pakettina. Takapäähän meni sitten ihan leikkimiseksi tunkkien ja liinojen kanssa mutta sain kuitenkin takapään nippuun muutaman kirosanan saattelemana. Etupäätä mallailin myös yhtenä pakettina mutta päärin kuitenkin irroittaa tukivarsista olat ja tolpat ja laittaa etukelkka tukivarsien kanssa paikoilleen jolloin riitti hyvinkin kädet yksin tekiessä eikä tarvinnut kirota. Illalla takas penkin päälle häpeämään ja viimeistelyjä ennen maalausta, Pieniä ruoste täppiä siellä täällä, lommoja, takalasin reunan korjaus ja sitten viimeistellä ovet ja luukut niin olisi kori maalaus kunnossa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No niin viime päivityksen jälkeen jettahan on edistynyt hyvinkin ja päivittäminen jäänyt hieman vähemmälle. Päivitysten välillä jetta on saanut tekniikan huollettuna, kori on maalattu ja muutama muukin pikku juttu tehtynä.

                                                    Kori kun oli rullaavana ja pohja maalattu/massattu niin keskityin moottorin huoltamiseen ja läpikäyntiin. Kaikki atomeiksi uudet laakerit, renkaat ja tiivisteet. Kannen kävin läpi venat meni läppäämällä, kannesta joutui höyläämään 3 kymmenystä ennen kuin oikeni kokonaan. Männät pesin ultraäänessä jossa karsta paska lähti hyvin irti niin rengas urista kuten päältä. Ero ultrassa kerran pestyn ja koneesta irroitetun välillä on aika iso kuten kuvastakin näkee.



                                                    Kun kone ja laatikko oli nostettu keulalle niin tuli aika käydä vetoakselit ja kardaani läpi, akseleille putsaus ruosteista ja uusi maali päälle. Kaikki nivelet kävin läpi joista 2 päädyin uusimaan ja loput putsasin ja rasvasin, toinen uusituista nivelistä oli mahdollisesti edelisen omistajan käyttämän vaihdelaatikko remontin jäljiltä kun nivelestä paljastui asennus kivet jotka oli tehneet hyvät jäljet kuuliin ja kooliin. Ei muutakuin uutta orkkis niveltä tilalle ;) "Uusi" siis hyllyssä 90 luvulta sopivaa autoa odotellut nivel löytyi Sport Autosta joka sponsoroi nivelen, joita löytyi 2 kappaletta hyllystä mukaan.


                                                    Erään paaliin menevän 340 volvon alta tuli pelastettua kenno melberit jotka sitten päätin kunnostaa jettaan kesävanteiksi, jokaisessa enemmän ja vähemmän hapettumaa ja kanttari jälkeä joten hioin ja maalasin kaikki vanteet uusiksi. Vanteethan on kooltaan 13"x6" jotka saivat uudet uniroyal rainexpert 3 renkaat 175/70 koossa, joka on ensiasennus kumin koko ainakin syncrossa.

                                                    Jälkeen maaalauksen, kiilloituksen ja lakkauksen.



                                                    Kun ensimmäiset vanteet olivat valmiit, vetolaitteisto kunnostettu ja asennettu tuli vuoroon jarruputkien rakentelu, etkastahan löytyi sopivasti mitat joka putkelle ja molemmat etuputket olivat vielä tallessa joista oli helppo muodot kopioida mutta takaputket aiheutti hieman päänvaivaa jota olikin sitten 5.5 ja 5 metriä per takaputki, tosin ensinmäiset 3.2m yhtenäinen jonka jälkeen tulivat jatkot joista jatkui paineen säätimelle ja säätimen kautta syintereille. Jarruputket maalasin vielä vihreiksi kun kaikki mutkat oli taivuteltu ja juntturit asennettu, kuten alunperinkin putket ovat vihreitä.

                                                    Etuvasen putki vertailukohtana uusi itse taivutettu ja alkuperäinen.



                                                    Kun jetta viimein oli ajokunnossa ja kori oli jo muuten ollut maalaus kunnossa niin olikin sitten hyvä aika viedä se maalarille makoilemaan josta sain sen tänään takaisin, täysin kokonaan maalattuna, ovet sisältä ja ulkoa, oviaukot jne eli koko auto.



                                                    Sen verran sain illalla tehtyä muutakin kuin ihailtua jettaa että takavalot sain putsattua, hinkattua ja asennettua.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Porsche-miehet ovat jostain löytäneet vielä tuota alkuperäisen kaltaista vihreää jarruputkea. 9XX:llä oli joku linkkikin aiheesta, mutta tarkemmin en muista missä.

                                                      Tämä on kyllä hieno projekti. Pidä tuo linja.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eikö tuota vihreää putkea saa marmorilta. Ainakin kaveri väänteli siitä uudet putket kanttikuatroon.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mitäs tälle?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Taitaa valtio rajoittaa tekemistä tällä hetkellä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X