Ei se ennakon määrä ole itseisarvo, vaan sillä on muutaman asteen levyinen optimialue jolla hyötysuhde ja teho on korkein. Korkeammalla puristussuhteella sitä vaan tarvitaan vähemmän että päästään optimiin. Jos nakutus ei tule eteen niin lisää puristusta = lisää tehoa/vääntöä. Se mikä sen sijaan voi hyvinkin tulla eteen on liian korkea sylinteripaine ja sitä kautta komponenttien kesto (sylinterikansi, kannentiiviste, kiertokanki), sen takia puristussuhteen kanssa ei kannata hullutella viinallakaan jos meinaa korkeita tehollisia keskipaineita ottaa. Huipputehon kohdalla tehollinen keskipaine ja siten sylinteripaine on aina alle maksimin, joka on huippuväännön kohdalla.
Riippuu siis mitä moottori kestää ja mikä on tehollisen keskipaineen (ominaisväännön) tavoite, mutta noin 10 on sinänsä varmaan ihan hyvä. Jos turbossa riittää painesuhdetta ja kaikki yritetään puristaa irti, niin ysin tienoille voisi olla järkevä tiputtaa että pysyy varmemmin nipussa. Esim. 600-700Nm vääntöä 2-litraisesta moottorista hyvällä polttoaineella ja hyötysuhteella on valtava määrä sylinteripainetta komponenttien kestettäväksi.
Riippuu siis mitä moottori kestää ja mikä on tehollisen keskipaineen (ominaisväännön) tavoite, mutta noin 10 on sinänsä varmaan ihan hyvä. Jos turbossa riittää painesuhdetta ja kaikki yritetään puristaa irti, niin ysin tienoille voisi olla järkevä tiputtaa että pysyy varmemmin nipussa. Esim. 600-700Nm vääntöä 2-litraisesta moottorista hyvällä polttoaineella ja hyötysuhteella on valtava määrä sylinteripainetta komponenttien kestettäväksi.
Comment