Ei se tulppa välttämättä itse ole päässyt vielä sulamaan pahasti. Mulla näytti tältä. Keraamin rapistuessa noin siellä on keskielektrodi ollut melkoisen lämmin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Golf Variant 4-motion VR6T
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viestiPlatina- ja iridiumtulpat eivät sula mutta helposti hehkuvat niin paljon että tuhoisa preignition alkaa.. pienempikokoinen elektrodi ei ole tässä suhteessa etu. Etanolivehkeeseen perinteinen kupariytimellä oleva tulppa on parempi
Eli jos ajatellaan että tulpat olisi saman lämpöarvoisia, niin kumpiko sitten olisi haitallisempi tilanne, se että kuparinen sulaa vai se että iridium hehkuu?
Mites liian laiha seos pitkässä vedossa vaikuttaa etanolilla? Esim jos seossuhde olisi vaikka 0.82 vrt 0.88? Mitä tästä voi aiheutua?
Auttaako vesi (metu)-ruiskutus hillitsemään tulpan lämpötilaa tollasessa pitkässä vedossa korkeapuristeisessa moottorissa (liian) korkeilla ennakoilla?
Comment
-
Kuten aiemmin todettua niin lämpöarvo ei vaikuta suoranaisesti maaelektrodin lämpötilaan eli pelkästään se ei pelasta. Saab aikoinaan Biopower-moottoreita kehittäessä huomasi kestävyyskokeissa etanolilla ko. ongelman ja E85 käyttöön tulikin maaelektrodin jäähdytyksen kannalta parempi tulppa (BKR7ESC-11). Kyseinen tulppa tosin on muuten suunniteltu 100hv/litra käyttismoottoriin.
On se peli jo menetetty siinä vaiheessa kuin kuparinen sulaa eli eipä siitä ole iloa jos iridium tai platinakärki jää sulamatta. :) On siis jo niin ylikuumentunut että preignition tuhoaa moottorin muuten.
Liian laiha seos on näissä monesti osasyyllinen, etenkin silloin kun vähempitehoinen sulaa etanolilla. Mutta itselle eteen tulleissa on todennäköisesti seos ollut jopa lambda 1 yläpuolella. Kun taas isompitehoiset on sulaneet rikkaallakin seoksella jos muuten on vaan ollut liian kuuma tulppa/liikaa ennakkoa/"liikaa tehoa" :) Onhan siinä 0.82 seoksessa tietysti hieman enemmän höyrystymislämpöä sidottavaksi kuin 0.88 eli täytös ja siten palotila ovat hieman viileämpiä.
Vesiruiskutus auttaa siinä missä kaikki muutkin keinot jotka laskee täytöksen lämpötilaa. Ennakko on kuitenkin on selkeästi määräävä parametri eli en usko että pelastaa yksinään.
Comment
-
Mikäs tässä aiheen menopelissä oli seokset viinalla, entä ennakot tuossa poks kohdassa ?
Mikä on sitten viinalla "liian" laiha näissä luokkaa 300 hv/litra laitteissa, entäs ennakko vs puristussuhde ?
Omassa laitteessa maililla ja radalla todennut, että viinalla pitää olla 0.85 tai alle seokset, että pysyy lämmöt kurissa. Tuossa max 30 ennakkoa ylhäällä ja vakio tuttu. Vesiruiskua käytän myös viinalla radalla, on sitten hyötyä tai ei mutta ainakin imuilmaa laskee.
Comment
-
Kyllä paras teho etanolillakin on laihemmalla seoksella, mutta optimitehon alue on laakeampi kuin bensalla eli 0.78 lambda etanolilla (vrt. 0.85 esimerkiksi) verottaa vähemmän kuin bensalla.
250-300hv/litra laitteet etanolilla olen säätänyt 0.80 tienoille varmuuden vuoksi, ennakko puolestaan on hyvin moottorikohtaista. Mutta 30 astetta (7000rpm kohdalla?) kuulostaa äkkiseltään todella kovalta (liialtakin) ennakolta vakiopuristeiseen biturboon. Bensaennakoihin verrattuna olen käyttänyt luokkaa 5 astetta enemmän yläkierroksilla eikä tällöin ennakkoa lisäämällä teho ole enää sanottavasti noussut. Vääntöalueella voi käyttää sitten suhteessa selvästi enemmän ennakkoa kun siellä bensa on niin nakutusrajoitteinen.
Etanolihan palaa nopeammin kuin bensa eli samalla ennakolla tulee enemmän tehoa, enemmän sylinteripainetta ja matalammat pakolämmöt kuin bensalla.
Comment
-
Milläs paineilla Väinölällä tuollaisia ennakoita on? Vertailuna, urssissa n. 9:1 purkalla, 2 bar paineella semmoista vähän vajaa 20 astetta.
Jos penkkiä ei ole käytössä, niin melko hyvänä nyrkkisääntönä on ollut vetää bensalla nakurajalle ja siitä viinalle 5 astetta lisää. Tämä on penkissäkin muutamaan kertaan todettu, että hyvin osuu parin asteen sisään hehtaarille. Omassa pelissä oli nykysetupilla erittäin rajusti nakurajoitteinen bensalla, niin päästiin viinalla vääntöhuipussa 7 astetta korkeammalle. Tehoa joka asteella tuli 30-35hp. 8. asteella nousi vain n. 5 hp, joten pakitettiin siitä takaisin. Sytkä nousee hieman kohti rajoittajaa.
Comment
-
Menee vähän OT tämä aihe mutta asia on kyllä hyvää ;) Toki voisi avata oman aiheen.
Mulla siis 30 ennakkoa rajoittajan 7500 tuntumassa, siitä laskee lineaarisesti olleen reilu 20 jossain 3000-4000 välissä ahtopiikissä (2.1 bar). Ahtoa saattaa hyvinä päivinä saada rajoittajan tuntumaan 1.75 bar. Seos 0.82-0.85 maastossa viinalla.
Bensalla ennakko 5 vähemmän about ja seos reilusti 0.7x
Comment
-
Mikko, sillä mitä poks-kohdassa oli arvot, on aika vähän merkitystä. Tässä koettu vaurio ei synny sekunnissa, jos edes kahdessa, eli logia pitää katella koko vedon ajalta. Ja edellisen vedon.
Comment
-
Päivelläänpä hieman tätä myös. Talvikauden kiireisin aika meneillään ja paljon on kaikkea touhuttu.
Vanhasta moottorista jäi käyttöön kampiakseli ja kiertokanget. Nämä kävivät myös tarkastuksessa ja veivit saivat uudet yläpään helat. Samanlaiset männät tilattiin jenkeistä ja kasattiin perinteisesti acl laakereilla.
Aihio aeb kannen porttasi kansiset ja samalla asennettiin 1mm suuremmat venttiilit. Kansi kävi myös cnc koneessa, jolla ajettiin vesiura ja palotilat pyöristeltiin.
Vaihteisto löytyi yksityiseltä käytettynä Itävallasta. Tässä asennettuna oli sqs 4-vaihteinen dog tyyppinen ratas setti ja peloquin lukko. Tämä purettiin ja vaihdettiin hieman paremmin omaan rengas kokoon sopiva perävälitys. Askin mukana seurasi saman firman tekemä seq shifteri.
Kori kävi Valtaalalla Töysässä kaarien valmistuksessa. Samalla purulla vaihtui taka-akselille uretaani puslia ja eteen 8-mäntäiset D2 jarrut.
Ahtimeksi valikoitui tällä kertaa bw s366 sx-e
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Repo/promo Näytä viestiTuliko CNC porttaus? Missä?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Dona Näytä viestiJäikö nuo lootan siirtohaarukat vakioks? Noissahan on ollu ongelmia keston kanssa? Vai onko joku parannus, mitä en vaan erota kuvasta?
Comment
-
Joo siis kansiset teettää nuo cnc jutut muualla, mutta samalla reissulla onnistuu. Porttaus käsipelillä silti tehty.
Siirtohaarukat jäivät nuo, ilmeisesti niillä repineet pojat vuosia, joten ei kai ihan paskaa ole. Jos hajoaa niin keksitään parempaa tilalle.
Tulpat ovat ngk kilpakamaa ja ihan kaupasta saa ostettua. Vastaavia käytetty esim. eräässä evossa tiellä vuosia. Hinnaltaan aika tyyriit, mutta jos pelaavat niin on varmasti joka euron arvoiset.
Yläheloissa oli hieman väljää, varsinkin siinä pytyssä joka suli. Uudet samaa kamaa, jota PO käyttää. Ilmeisesti kovempaa kamaa ja vain pinnassa tää ns. messinki tai vastaava.
Comment
Comment