On se samassa linjassa. Kartion keskeltä lähtee tukivarsilinja.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Peugeot 205 Turbo 40
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Eli ei ole. :) Nivelpisteet pitää saada samaan linjaan ja pallonivelen nivelpiste on siinä pallon keskellä.
Comment
-
No niin, nyt on taas uusi versio tehtynä:
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...ta/Nilkka6.pdf
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+.../Nilkka6_2.pdf
Comment
-
Nuo 6-versiot alkavat omasta mielestä olla ihan toimivat. Ainoa ongelma on, että pyörän kääntökulmaa ei ET35-vanteella tule kuin 20 asteen luokkaa. Kikkailemalla ja pienemmällä ET:llä saa lisää, mutta ei mitenkään mahdottomasti. Ei tietysti rata-ajossa merkitse mitään, mutta mites talvirata-ajossa tai jos muuten "joutuu" korjaamaan perän luistoa vastaohjauksella? 7-versionkin tein, jossa raidetanko tulee pyörän sisältä ulos ja 35 mm pidemmälle sivusuunnassa, mutta tuo vaatii ihan pöljän raidetankokulman.
Sitten vielä vähän mietityttää 115 mm pitkä raidetankovarsi. T89:ssä mitta on 150 mm ja Pösössä tällä hetkellä 130 mm. Nopeus ei haittaa, kunhan ohjauksesta ei tulisi liian vikuri. Reilu caster auttaa tietysti pitämään rengasta suorassa. Pituutta saa tietysti lisää nostamalla vartta pyörän keskilinjaan, mutta sitten joustoliikkeessä auraus muuttuu.
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+205+Turbo+40/Muuta/
Nyt saa kommentoida, ajatuksena olisi piakkoin laittaa palikat laserilla leikkaukseen. Tukivarsien sisäpään holkkeja onkin jo kassillinen sekä 4 kpl pyöränlaakeripesiä, jotka sorvataan laakerin mittaan sitten hitsauksen jälkeen.
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...219_192340.jpg
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...219_192407.jpg
Comment
-
Nepsterissä on 120mm alapallon ja raidetangon pään välinen etäisyys, että varmaankin se 115mm on tuossa ihan ok.
Pari juttua noissa on. Nythän sulla näyttäis olevan ala- ja yläpallot pystysuorassa samassa linjassa. Eli KPI/SAI on 0. Jonkinlainen KPI kannattaisi tuohon nilkkaan varmaan rakentaa, muuten Scrub radius menee reilusti positiivisen puolelle ja alkaa kuopat ja mukulakivet heiluttaa rattia. Näkisin että sillä on ehkä suurempikin vaikutus siihen suuntavakauteen, kuin tuolla ohjausvarren mitalla.
KPI/Scrub radius sitten ehkä viimekädessä määrittää myös sen, että mikä ET on järkevä vanteissa. Sen voi rakentaa myös niin että esim. ET10-20 toimii moitteettomasti ja näin saa lisää tilaa tehdä kääntövartta.
Etulaakeriksi tuollainen Audi-tyyppinen laakeri on tähän tarpeettoman raju, siinä riittäisi kaksoiskartiorullalaakeri kuten jossain kakkiksen takapyörässä ikään. Tai nepsterin etupyörässä. Mutta sinänsä sillä ei ehkä välttämättä ole saavutettavissa mitään sen kummempaa, vaikka olisikin pienempi laakeri. Halvempi tietty, mutta se on aika yksi lysti. Helpompi tietysti tuulettaa jarrulevyjä, kun laakeri on vähemmän tiellä. :)
Comment
-
Joo, kyllähän tuo etulaakeriksi vähän raju on. Mutta mennään nyt tuolla. Hirveästi ei painoakaan lisää tule, kun navan puolella pitäisi sitten olla laakerille pesä kuitenkin, joka taas nostaa navan painoa. Ja tuleepa optio nelivedolle. ;)
Minkähän verran kannattaisi milleissä tuoda yläpalloa sisään? Tai minkä verran asteissa kallistusta? Takapää varmaan voi olla suorassa, mutta eipä se varmaan haittaa sielläkään? Jos tekisi siis 4 kpl samanlaisia nilkkoja.
Edit: 3.5 astetta saa helposti kallistusta. Jos enemmän tarvitsee, niin sitten pitää alkaa piirtämään enemmänkin uusiksi.Viimeksi muokannut pasi_; 20.2.2014, 23:03.
Comment
-
-
Joo, tarkoitus on piirrellä tukivarret kyllä, niiden kohdalla en usko ongelmia olevan. Jarrulevyjä on maailmassa niin paljon, että uskoisin sopivan löytyvän. Mutta pitää kuitenkin asiaa vähän penkoa, hyvä kun muistutit.
Edit: helvetin hyvä, että tuli katsottua jarrulevyjä. Pitää tuoda napaa jonkin verran ulospäin, että varmasti mahtuu. :)Viimeksi muokannut pasi_; 21.2.2014, 10:24.
Comment
-
Nyt on sovitettu S3:n 312x25 mm levy napaan. Paljon syvempää levyä ei mahdu, joten vanteen ET varmaan pienenee, ettei satula ota kiinni vanteen naamaan. 9x16" vanne, ET35 ja 245 mm kumi. 8 asteen KPI:lla saavutetaan tuo reilu 14 mm:n scrub radius. Ettei jää kiinni siitä, niin tein yläpalloon säädön, jolla KPI:ia voi muuttaa välillä 4-12 astetta. :)
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...ta/Nilkka8.pdf
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+.../Nilkka8_2.pdf
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+.../Nilkka8_3.pdf
Comment
-
Tässä vähän takapään hässäkkää: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...o/Suunnittelu/ ja camberin käytöstä eri ylätukivarren säädöillä: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...nittelu/VSusp/. Alatukivarsi on alimmassa kohdassa.
Comment
-
Lisää putkia sovitettu: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...o/Suunnittelu/.
Ongelmaksi muodostui sivulla olevat, jo autoon hitsatut pitkittäispalkit. Ne on pakko laittaa tukivarsien tieltä poikki. Pitänee turvakaarihäkistä vetää pari putkea niitä tukemaan.
Comment
-
Ettei ihan mene piirtämiseksi, niin piti jotain konkreettistakin tehdä. Laatikko tuli kiinni suoraan runkoon ja laatikon taakse tuli vielä 5 mm:n alumiinista ristikko, joka myös tukee alapalkit tuohon ylempään takapalkkiin:
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...o/IMG_1921.JPG
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...o/IMG_1934.JPG
Tukivarsien sisäpään kiinnityspalkit tuli myös hitsailtua ja porailtua:
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...o/IMG_1928.JPG
Kaveri sorvasi myös kartioholkkeja palloniveliin ja soviteholkit uniballeihin: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...o/IMG_1927.JPG
Seuraavaksi sitten palkkien hitsausta paikalleen.
Comment
-
Tukivarsipalkit hitsattuna paikalleen: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...o/IMG_1939.JPG.
Sitten odotellaa laserleikkaustarjousta pikkuosista, niin pääsee tekemään nilkan ja tukivarret.
Comment
-
Comment
-
Taas nytkähti vähän homma eteenpäin, kun laserilla lämmitettyjä palikoita saapui laatikollinen: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...404_170556.jpg.
Comment
-
Alusta on tarkoitus tehdä ilman kompromisseja sellaiseksi, että mutkassa mennään kovaa.
Comment
-
Palikoista syntyi kalikka. :) Eipä tarvinnut kuin paria pellinpalaa vähän reunasta viistää, istuvuus oli aika täydellinen. Eivät menneet hukkaan SolidWorks-tunnit. Tigillä hitsailen tuon sitten nippuun, kun migin sauman laatu tuntuu riippuvan kuun asennosta. Välillä hyvää, välillä saattaa räkäistä ja taas tulee siistiä. Kuvastakin näkee.
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Peugeot+...405_155058.jpg
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiPasin luova hulluus on kyllä sitä laatua, että lakki pitää ottaa päästä pois.
Jos koskaan niin nyt on paikallaan sanonta jonka lukiokaverini sanoi joskus minusta - muut tekee mitä osaa, Pasi mitä haluaa !
Comment
-
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tuon nilkan tornin yms vastaavat osat voisi suunnitella myös yhdestä palasta särmättynä, ei tarvitse hitsata niin paljoa. Mikäli tietysti palvelu pitäisi saada tuolta mistä laseroidut osat tulee. Solidin tutoriaaleista löytyy asiasta lisää.
edit: Solidin sheet metal tutoriaalia solidista tai youtubesta, helppo homma jos skillssit on riittäneet näiden nykyisten osien suunniteluun.Viimeksi muokannut andre_; 5.4.2014, 22:34.
Comment
-
Comment