Akin kanssa tuossa jo eilen viestittelin, mutta homma siirtyy myöhemmäksi. Tänään pistin nastat alle ja vähän neppailin jarruja. Ei ole vikakoodin poiston jälkeen enää joulukuusi syttynyt mittaristoon. Toki varmasti vain väliaikainen mielenhäiriö, mutta nyt toimii kuitenkin normaalisti.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Passatin piristäminen PES G2:lla ja upgreidaus 2.7bitiksi
Collapse
X
-
Tuli n.1700km:ä ajeltua ongelmitta. Nyt kotona kaupoilla käydessä joulukuusi palasi mittaristoon. Tuli aiemmin syksyllä softaa viilattua alakiekoilla osakuormalla ja nyt pääsi pitemmässä ajossa testaamaan kunnolla. Erittäin vaivatonta oli ohittaminen alle 80:stä 5:lla pintakaasulla. Kulutuskin hieman laski, joten oiskohan tuo softa lopultakin bueno? Tulihan tuolla "keski"-Suomessa luntakin ja oli tälle normaalille maavaralle oikein tarvetta. Vieläpä hieman lisääkin olisi ollut avuksi. Meinasin tosin hommat mennä vaikeaksi jo heti alkuun perillä, kun tiputin kaken lattialle ja avain irtosi. Oli onneksi toinen avain/kake mukana, joten selvisin pälkähästä.
Comment
-
Comment
-
Tarkoitus olisikin pistää välijäähy keulaan, mutta vaati kuitenkin lisäksi nestekiertoisen kennoston asennuksen imusarjaan. Sellaisesta yksi visio kuvassa.
-------
"Tehokkainta (helpointa?) olisi kierrättää ahtoILMA keulan kautta..."
Edelleenhän tuo ahdin on imusarjaan pultattu, joten aika haasteellista on ahtoilma keulan kautta tuoda.
Comment
-
Tuossa farkkupassatissa ei otsapinta-ala ja ilmanvastuskerroin mitään pienempiä ole, joten luulisi huipuissa tontittamisen olevan avuksi. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiEi kai se otsapinta-ala tontittamalla pienene?
Comment
-
Kyllähän renkaiden otsapinta-ala pienenee madaltaessa kun suurempi osa niistä menee lokarien sisään. Sama juttu kun eco-malleissa on kapeammat renkaat... tietysti siis pienemmän vierintävastuksen takia myös. Muistelisin lukeneeni aiheesta joskus TM:stä tai muusta vastaavasta. Tiedä sitten miten nuo "rengasspoilerit" jota on esim B6:ssa renkaiden etuopuolella, lokarin alareunassa... vaikuttavatko enemmän meluun vai ilmanvastukseen. Nämä tietysti on sellaisia asioita mitä voi olla vaikea käytännössä todeta. :)
Comment
-
Kyllä vesi-ilma kuuleri on ihan tehokas, jos ei helpoin tapa jäähdyttää ahtoilmaa. Kiinnitä huomiota kuulerin lisäksi siihen että pumppu on tehokas ja syyläri on mahdollisimman iso.
Jätä hinnat alkaen boschit hyllyyn, hommaa joku min. 100l/min@0, 3bar pumppu ja jonkin kauppakassin syyläri tai 2 pienempää keulaan, riippuen mitä mahtuu. Sitten vaan täyttöpytty jostain ja glykolit sisään.
Itsellä on projektissa kiinajäähy, fiatin liian pieni syyläri ja pikku-bosch. Toimii, pudotti helteessä TDIssä lämmöt 80-> 40. Tilanne vielä kuitenkin paranee kun saan uuden 5x tehokkaamman pumpun ja 2x suuremman syylärin kiinni.
Comment
-
Sehän ilmeisesti, tuon tyyppisen ahtimen kanssa, tavanomaisen välijäähdytyksen käyttö ei tule (käyttöautossa) kyseeseen kovan ujelluksen takia. Eli tosiaankin tällainen ahdin pitää olla pultattuna imusarjaan, jotta ujellusta kaiuttavat pinnat ovat mahdollisimman vähäisiä ja paksusta valusta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Joker Näytä viestiKyllä vesi-ilma kuuleri on ihan tehokas, jos ei helpoin tapa jäähdyttää ahtoilmaa. Kiinnitä huomiota kuulerin lisäksi siihen että pumppu on tehokas ja syyläri on mahdollisimman iso.
Comment
-
Mersussahan tuo ahdin tulee vakiona, joten välijäähdytys on jo suunniteltu siihen. Tähän G2:seen sitä ei ole ainakaan 2.8:iin suunniteltu. G1:ssähän tuo välijäähdytys onnistuu helposti, mutta tässä ei voi tuota ahdinta nostaa, kuin max. 30mm-40mm:ä ja sitten nousee hihnapyörä jo konepeltiin. Minulle ei ole valjennut, kuinka tuon ahdetun ilman saa tässä mallissa kierrätettyä välijäähyn kautta ns. normaalisti, jos ahdin pysyy imusarjan päällä. Tietysti sillä tavalla sen toteuttaisin, jos on mahdollista. Kuvassa ahdin katollaan imusarjassa. Imusarjassa tuo jäähdytyskenno sisällä. Viestissä 243 imusarjasta kuva kenno sisällä.
Comment
-
Ei varmaan järkevästi saa tuolla ahtimella ja imusarjalla mitenkään, siihen ajatukseen ei kannata ruutia paljoa polttaa. Sinun visiot vaikuttaa minusta hyvälle.
En ole mallinnuksia asiasta nähnyt, mutta eiköhän sinulla jäähdytyskapasiteettia rajoittava tekijä ole just pieni viiveaika kuulerissa.
Oman irtojäähyn kenno on noin 100x100x250, eli 100milliä paksuutta.
Suosittelen kyllä nostamaan ahdinta spacerilla maksimin ja pistämään mahdollisimman paksun kennon kuvien mukaisesti imusarjaan, kenno siis noususi imusarjasta vielä 30-40mm spacerin sisällä ylös. Toinen vaihtoehto olisi laittaa spaceriin toinen kenno ja glokolipiirit rinnan.
Joka tapauksessa lämpöongelmalle kannattaa tehdä jo jotain. Mihinkä väliin tuonne saisi ruutattua vielä vesi-metanoolia?
Comment
-
Tarkennetaan vielä, että nuo ylemmät kuvat olen kaivellut netistä ja tuohon omaan imusarjaan en ole vielä koskenut. Tuossa G2:ssa ei ole cooleria ollenkaan, joten kasvaneet ahdot pukkaa lisäämään lämpöä. Tarkoitus olisi tehdä yhdellä kennolla imusarjaan ja spacerilla korottaa. Mielellään tekisin nesteen läpiviennin spacerista, enkä poraisi imusarjaan. Kovin paksua putkea ei vaan saa siitä tulemaan. Jonkinlainen valmis kennosto pitäisi saada, mutta mitat selviää myöhemmin, jos en saa netistä kaiveltua.
Comment
-
Idea hyvä, kuinkahan tuo 30mm-40mm:ä riittäisi? Toki ehkäpä imusarjasta voisi jyrsiä lisää, niin paksumpi spaceri sopisi väliin. Saisi varmaan tuon 1.8t:n coolerin sopimaan, kun ahdotkaan ei ole sitä suuremmat. Kaikki ideat otetaan vastaan, kiitos.Viimeksi muokannut Kilu7; 31.12.2013, 15:13.
Comment
-
jos haluaa vesi+metanoli ruutalla lähtä leikkimään, niin ehdottomasti pistät sen ahdinta ennen. Ai miksikö? sen tuottama sumu saa ahtimen toimimaan paremmin ja tehokkaammin. Sitten viellä jos vaan mitenkään saat, niin mahdollisimman isolla jäähdyttimellä oleva vesikiertoinen välijäähdytys sitten ahtimen alle.
Mulla saattaisi olla jäähdytin + pumppu ylimääräisenä ;) Jäähdytin on isoimmalla pinta-alalla mitä urssin keulalle uskalsin tilata näkemättä, paksuutta sen 25mm, mutta eipä tuohon pitkiä kiinnikkeitä myöskään tarvinnut arpoa, ja pumppu on ihan OEM käytössäkin oleva yksilö.
Comment
-
Niin, ja nyt pitää muistaa, että mursu otti mekaanisen "enemmän" ruuvin käyttöönsä vasta kuin lysholmin patentit vanheni, koska joku ruotsalaisuus ilmeisesti.
Perus vanhanliiton Eaton ja sitten kunnolla "ruuvatut" lavat kun ovat ihan eri asia... valitettavasti nämä 90-luvun Eatonit ovat sitä 50- vai 60-lukuista perusmallia, ja helkkari ku mekkaloivat. (eli myös kaikki C4 ja B5 koppaan asennetut ja sovitetut mallit)
Uudemmat Eatonit ovat sitten ns "lysholm ruuvia" ja jaksavat kyllä tehdä sen PR2 ihan nätisti kartalla.
Comment
-
-
Kiitti pv ja alpi kuvista. Tuli tutkailtua tuota mesen hommaa ja 3.0 tfsin jäähdytystä. Muutaman puhelun jälkeen tultiin siihen tulokseen, että pitää rakentaa uusi imusarja. Tuo imusarjaan upotettava jäähdytys on nyt kuopattu. Nyt auto on päivittäin käytössä ja ei viitsi vielä vakioksi vielä palauttaa, joten täytyy luonnostella ensin ja mitat sitten myöhemmin. Tuli mukavasti uusia visioita ja kyllä tämä etenee, vaikka hitaasti...Viimeksi muokannut Kilu7; 4.1.2014, 22:52.
Comment
-
Tuli nyt testattua ahtoja -12c pakkasessa ja selvästi enemmän ahtaa. Veto tuntuu myöskin tasaisempana. Tankissa n.36 litraa e85:sta ja n.6 litraa 95:sta. Ei mainittavaa eroa näkynyt sytkäennakoissa tuolla seoksella. Lirauttelin varmuudeksi vähän 95:sta tankkiin, kun joutuu välillä kylmiltään räjäyttämään käyntiin. Pitää varmaankin ostaa kesäksi toinen auto ja pitää tämä talviautona.
Comment
-
Tuli nyt haettua shokkihoitoa uudesta neliveto tekniikasta. Testasin S3 s-tronicin launch controllia ja A7:kan ja kummatkin kitkoilla. Itsellähän tässä on pelkkä EDS eli ei edes ESP:tä. Pystyykö tuota vetopitoa mitenkään parantamaan näin jälkikäteen? Näillä keleillä ei pysty kiihdyttämään kunnolla, kun pito karkaa jo 4000rpm:n kieppeillä nastoillakin. Lähdöt on sitten täyttä sutimista vähänkään reilummalla kaasulla. Kuinkas onnistuu jälkikäteen ESP:n asennus ja onko tuosta launch controllista apua? Sitähän ainakin voisi kokeilla tuohon ME7:kaan.
Comment
Comment