Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Porsche Cayenne "kajakki" '04 turbo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Porsche Cayenne "kajakki" '04 turbo

    Taannoin eräällä keskustelualustalla pähkäilin vähän riskimmän vetoauton hankintaa, sellaisen jolla vetomassaakin olisi vähän reilummin. Paketti- ja retkeilyautoja tulikin katseltua, mutta ei ne sitten saaneet ostohousuja päälle nousemaan. Tutkalla oli X5, X6 sekä Touareq ja Q7, mutta ei niistäkään löytynyt sellaista, joka olisi herättänyt omistamisen halua.

    Kaveri siinä sitten tuli hätiin ja kertoi että turbo Cayenne vois olla saatavilla. Cayenne on ollut minulle sellainen neutraali auto, joten annoin sille sitten mahdollisuuden ja sovittiin koeajosessio. Olin kyseisen auton nähnyt tapahtumissa, mutta en ollut koskaan siihen kiinnittänyt huomiota, ehkä siksi ettei maasturigenre ollut aikaisemmin kiinnostuksen kohteena. Hieman lähempi tarkastelu osoitti että auto on varsin hyvässä kunnossa noin yleisesti, toki 20 vuoden käyttö on jättänyt omat jälkensä, mutta mitään ehdotonta show stopperia ei silmiini osunut. Koeajokaan ei tuonut mitään huolestuttavia asioita eteen, oikein mukavalta se tuntui.

    Satunnaisiin vetotarpeisiin Touareq 2.5 dieselillä ja rautajousilla olisi varmasti halvempi ja kenties järkevämpikin ratkaisu, mutta minun autohankinnoissa järjellä on aika harvoin ollut mitään tekemistä. Salorinteen Mikon Cayenneprojektia seurasin loppuun asti, mutta siitä huolimatta keskustelua myyjän kanssa jatkettiin, ja kun ehdoista oltiin samaa mieltä, niin auton haku omaan pihaan oli edessä. Reilun 100 km matka pussipimeässä meni mukavasti, mitä nyt surkeat kaukovalot vähän häiritsi, mutta ne eivät saaneet hymyä hyytymään. Surkeudellekin löytyi selitys ja se on aika helposti korjattavissa, siitä lisää sitten kun opeeraatio on suoritettu. Tiedossa oli, että kessy ei toimi takaovissa eikä peräkontissa, niihin pitää paneutua tarkemmin jahka ehdin. Korissa on muutamissa kohtaa korjaamista ja nekin hoidetaan pois kunhan ilmat lämpenee niin että ulkona tarkenee työskennellä. Sevotronicissa on jotain häikkää, ohjaus on tasaisen raskas nopeudesta riippumatta. Ulkomaanfoorumeilta löytyy asialle jos jonkinlaista selitystä, mutta mitään sellaista selitystä, joka useimmin toistuisi, en ole löytänyt.

    Nyt kun on ollut muutaman päivän vesikelejä, niin ikkunat eivät tahdo pysyä kirkkaina. Pitää olla huurteenpoisto koko ajan päällä, ettei lasit huurru. Kosteutta lienee jossakin, sitä pitää tutkiskella enemmän kunhan kelit paranee. Mikon kuvailemat ensifiilikset ovat oikein osuvia eli tässä on jotain sellaista, joka saa hymyn huulille. Ymmärrän ja tiedostan oikein hyvin, että se hymy kyllä äkkiä hyytyykin, koska kyseessä ei ole ihan uusi auto. Mutta Mikko sen on jo osoittanut, että kyllä tämän kanssa pärjää kun vain haluaa ja siksikin ostopäätös oli lopulta aika helppo.

    Auton varusteita valittaessa on ostajalla ollut oikein väriliitua ja sitä on myös melkoisen surutta käytetty, eli kaikki pillit ja viheltimet noin pääsääntöisesti löytyy. Ainoa asia joka tekisi varustelistasta 11/10 on peräkontin luukun avaaminen ja sulkeminen käsin koskematta. Senkin varusteen on näihin saanut ja tietenkin hydraulisena, sen retrofittaamista pitää tutkia. Varsinainen säästöpossu tämä ei ole, vakuutukset täysilläkin bonuksilla maksaa persettä vaille hevosen ja alkoholiakin tämä juo melkoisia määriä. Kulupuoli oli tiedossa eikä tällaistä kukaan hanki säästömielessä. Kulut on kuluja silloin kun niitä maksaa, mutta kun autoon kiipeää sisälle ja lähtee ajamaan, niin kaikki kulut muuttuu saataviksi.

    Tehosta ja väännöstä minulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta isommat suuttimet löytyy ja RE85:lle ohjelmoitu. Pieni perusteltu epäilys on olemassa siitä, että samalla kertaa on tehoillekin saattanut tapahtua jotain. Mutta joka tapauksessa, en usko että tarvitsen tehoa yhtään enempää, jos kohta toisenlaisiakin mielipiteitä varmasti on. Bensasofta olisi hankintalistalla syksymmällä, koska autolla olisi tarkoitus käydä myös ulkomailla. Tuleeko tästä projektia, sen näyttää aika, mutta kirjailen nyt kuitenkin tänne, mitä kaikkea kajakin parissa olen puuhastellut.

    Yhden vähän ehkä yllättävänkin piirteen tämä auto on tuonut minussa esiin. Ajaessa olen huomannut että yhtäkkiä ei ole mihinkään kiire. Letkan perässä voi hyvin körötellä muiden vauhdin mukaan ja vaikka latu edessä olisikin tyhjä, niin ei tarvitse ajaa kortin menettämisen rajalla. Mieluusti katselee jopa vähän pidemmän reitin koska matkanteko on melkoisen mukavaa. Tai sitten olen vain tullut vanhaksi, mitä en suinkaan ole halukas ollenkaan myöntämään.
    Attached Files

    #2
    Nyt on kunnollista.

    Comment


      #3
      Eilen päätin perehtyä tarkemmin kaukovalo-ongelmaan. Autossa on bi-xenonit, ja projektorit on uusittu, mutta kaihdin on jäänyt kytkemättä, joten ne eivät kaukovaloina toimi. Otin projektorit irti ja totesin että kytkemättä jää minultakin; solenoidin kelat oli purkautuneet ja lankojen päät jossain näkymättömissä. Mutta mikäs hätä tässä matalassa kaivossa, kliksuttelin Retrofitlabilta uudet projektorit, niistä kun on entuudestaan hyvät kokemukset C5 ympäristöstä. Cayennessa projektorien vaihto on suorastaan naurettavan helppo C5:een verrattuna, kaiken saa irti takaosan luukun kautta ja tilaa on reilusti.

      Kun umpiot oli irti, niin päärin päivittää H7 halogeeniapupitkät H7 20W ledeihin, sellaiset kun sattui valmiiksi jo hankittuna olemaan. Vähän joutui kiinnitysklipsuja vääntelemään jotta H7 ledit sai kiinni. Nyt ei tullut otettua ennen/jälkeen -kuvaa, mutta riittänee kun sanon ettei valon määrä ja teho juurikaan halogeeni H7:lla lisääntynyt. Allaolevasta kuvasta voi päätellä, ettei valon määrä ledeilläkään juuri lisääntynyt, mutta on sitä enemmän kuin H7 halogeeneissa. Yläkuvassa lähivalot päällä, alakuvassa lähivalojen kanssa H7 ledit päällä.
      Click image for larger version

Name:	pixlr.jpg
Views:	744
Size:	69,6 Kt
ID:	1982479

      Comment


        #4
        Kuvailemasi servotronicin ongelma löytyy myös omasta torakasta. Vaihdoin vuodenvaihteessa hammastangon, servotronicin venttiilin otin vanhasta, se oli vanhassa toimiva ja ”uudessa” käytetyssä hammastangossa venttiilin liitin oli hajalla. No hammastangon ei enää vuoda, mutta tehostus ei tosiaan muutu nopeuden mukaan niinkuin kuuluisi. Mitään vikakoodia ei anna aiheesta.

        Comment


          #5
          Kyllä tämä veijari niin sukuaan tunnustaa, että välillä ihan pahaa tekee. Toissaehtoona käytin kajakkia iltapesulla ja eilen illalla sitten lähdettiin likan kanssa harrastuksiin. Niin eipä mene oikea etuovi kiinni, kun lukkomekanismi on jäätynyt. Meillä on ollut kaksi C5-korin A6:sta, yksi 3B Passat ja B5 A4 ja kaikissa on ollut talvella sama murhe jommassa kummassa etuovessa. Ja miksipä servotronicmurhekaan tosiaan rajoittuisi pelkästään Cayenneen. Sen verran olen internetistä lisää lukenut, että aika momessa tapauksessa on löytynyt viallinen johtosarja, eli se joka tulee ohjausyksiköltä servotronicin venttiilille.

          Lazy olisiko sinun tapauksessa mahdollista, että johtosarja olisi jostain kohti rikkoontunut kun olette hammastankoa vaihtaneet? Tämän vaihtoehdon ajattelin tutkia kajakista.

          Retrofitlabilta tuli Aharonin projektorit eilen, pitää viikonloppuna laittaa ne paikoilleen.

          Comment


            #6
            On se ihan mahdollista. Johtosarja on aika ohuutta johtoa.

            Comment


              #7
              Snow Rally Ringin jäärata tuli koeajettua Cayennella. On kyllä helpoin auto viedä millä olen tähän mennessä jäärataa ajanut. Ehkä Subaru Outback on yhtä mukava ja helppo viedä jääradalla, mutta Cayennen teho, ja se että sitä on koko ajan käytössä vähintäänkin riittävästi, sekä takavetopainotteisuus tekee kyllä ajamisesta todella helppoa tällaiselle takavetoisiin tottuneelle kuljettajalle. Vaikka servotronic ei sen enempää servonnut kuin tronikoinutkaan -se ei ole kokonaan pois pelistä kuitenkaan- ohjaustuntuma on erittäin hyvä. Ohjaus palauttaa ja keskittää todella hyvin, eli ei tule helposti sellaista tilannetta, kuin esim. C5:ssa muutamankin kerran, että ohjaus on kierroksen pielessä.

              Eikä Cayenne matka-ajossakaan ole yhtään hullumpi kaveri. Kulku on vakaata, hiljaista ja ilmajousituksen kanssa mukavan pehmeää. Reilun 1600 kilometrin lenkki pohjoiseen ja takaisin ei todellakaan harmittanut ajaa. Polttoaineenkulutus rauhallisessa matka-ajossa talvinopeusrajoituksilla on vajaa 16l / 100km E85:lla, pidän sitä varsin kohtuullisena. Paluumatkalla, ison ja karkeakuvioisen renkaan rullausvastuksen kasvu märällä ja osittain myös veden peitossa olevalla tiellä näkyi keskikulutuksen kasvuna parin litran verran sadalle kilometrille. Noin muuten alipaineenpuolellahan tuo enimmäkseen tasamaalla menee, joissain ylämäissä kun vaihde vaihtui pienemmälle, ahtopainemittari vähän värähti, mutta palasi hetimiten nolliin takaisin. Tuollaisen matkakoeajon jälkeen en löydä mitään moitittavaa. Mukava matka-auto.

              Paluumatkalla alkoi oikean etupyörän laakeri ääntämään. Se on oireillut jo hetken, mutta en oikein ole saanut selvää kumpi puoli ääntää. Nyt sekin on sitten selvillä.

              Projektorit tuli vaihdettua ennen reissua ja kyllä tuolla nyt näkee pimeässäkin ajaa. Jännän tasalaatuisia ovat ajovalojen polttimot, kun xenoneita lukuunottamatta kaikki polttimot lakkasivat toimimasta yksitellen. Eivät kai tykänneet ajovalojen irroittamisesta ja uudelleen kiinnittämisestä. Parkkien tilalle laitoin Philipsin Ultinon W5W ledit (eivät ole tieliikennekäyttöön hyväksytty), mutta niistä tietysti auton polttimovalvonta huomauttaa joka kerta kun virrat laittaa päälle. Biltemasta saa dedikoidun vastuksen, joka Bebekissä todennäköisesti maksaa eurosenttejä, edulliseen 5.5 euron hintaan. Onko joku näitä kokeillut että onko polttimoidenvalvonta näihin tyytyväinen?

              Comment

              Working...
              X