Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bmw e90 325i

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Bmw e90 325i

    Click image for larger version  Name:	file.php?id=7737.jpg Views:	211 Size:	234,4 Kt ID:	1981155
    Eipä juuri projekti ole tämä, mutta jos sopii, niin kirjoittelen auton vaiheet ja modaukset.

    Bmw tuli omistukseen 5/2023 voittohuudolla 2900€ (+toimituskulut 199€ sekä rekisteröintimaksu 45€).

    Auto on valmistettu Regensburgin tehtaalla Saksassa 19.9.2008 ollen ensimmäisiä lci e90. Käyttöönotto 30.9.2008 kotipaikkana Altötting noin 100km tehtaasta jossa Ilmeisesti vuoteen 2013 asti. Tämän jälkeen osoitteena ainakin Laichingen joka omistaja laitattanut autoon ap-coiloverit 12/2018.

    Suomeen auton toi Kuopiolainen autoliike 8/2020, ajomäärä 210tkm. Ensimmäinen omistaja Suomessa piti auton 2/2023 asti. Vaihdettu jakoketju ja vvt-pyörät 2/2021 ajomäärällä 221tkm. Vaihdettu vauhtipyörä ja kytkin 2/2023 ajomäärällä 269tkm. Vuosikatsastuksissa hylkyjä, 2022 vuodelta vain hylky ja 2023 ensin hylky ja sitten hyväksytty (päästöt saatu vaivoin rajoihin). 2022-2023 ajomäärää ei juurikaan lisääntynyt.

    Toinen omistaja Suomessa osti auton seuraavana päivänä kun se oli ilmestynyt autoliikkeeseen 2/2023. Kolmen kuukauden kuluttua purkivat kaupan. Sitten auto olikin huutokaupassa. Havaittuina vikoina öljynkulutus ja käyntihäiriö.
    Viimeksi muokannut Killeri; 16.1.2025, 17:24. Perustelu: Viestit yhdistetty.

    #2
    BMW:llä osattiin tuohon aikaan muotoilu, E90 miellyttää silmää mutta kyllä se annelinsilmät vaatisi. Ei kai tuollaisessa vapari-kutosessa ole kovin montaa mahdollista vikapaikkaa?

    Comment


      #3
      Kyllä niitä tuossa N53 koneessa riittää. Ei se nyt ehkä ole ihan mikään 1.4 tsi mut yhtä ja toista tuohonkin voi tulla. Hajos mitä vaan, se maksaa aina 300e :D Jos valvetronicci alkaa yskiä, siellä on noita n.300e maksavia osia aika monta. Yleensä noi alkaa kenkkuilla pitkien huoltovälien vuoksi. Pieniä öljykanavia menee tukkoon, kun öljyt muuttuu tervaksi koneessa. Näissä taitaa olla jo NOX anturitkin. Sitten on vielä koko korkeapainepuoli bensasysteemeissä... Mut on kyllä pieniruokainen kutonen, kun on kunnossa. Jakopäitäkin näihin on tehty, mut yleensä ei kyllä ainakaan alle 150tkm. Venttiilikumit menee myös, mut se ei oireile juurikaan, kun se öljy palaa ennen katteja. Risa huohotusjärjestelmä saattaa myös aiheuttaa öljynkulutusta. Yhden N53 koneen tiedän leikanneen kiinni katkenneen männänrenkaan vuoksi. Täytyy silti sanoa, että on tuossa ollut hinta kohdillaan :) Mä en itse koskan lähtenyt penareissa noihin suorasuihkuihin. Tuon edellisestä N52 versiosta on paljonkin kokemuksia. Paljon meni pientä osaa koneen ympäriltä uusiksi (disat, vanos solkut, kaasuläppä, puolat, EKMP bensapumpun ohjausyksikkö, bensapumppu ja esimerkiksi kaikki huohotuksen osat), mut oli se kiva kone silti. Tuossa topicin koneessa taitaa koko huohotussysteemi olla rakennettu venttiilikoppaan.
      Viimeksi muokannut JM; 10.1.2025, 08:53.

      Comment


        #4
        Onko valvetronic sitä bmw/psa epäpyhän yhteistyön tulosta? Seetirenkaat putoilee mukeihin, jakopää rallattaa, kaiķki öljyllä toimiva tukkeentuu ja karstottuu sisältä?

        Comment


          #5
          Ei oo, valvetronic tuli mukaan jo kauan ennen psa yhteistyötä joskus 2003 (E46 LCI) nurkilla. PSA tais saada sen käyttönsä yhteistyön myötä. Tippuvista seetirenkaista en oo kullut, mut mä en oo noita uudempia kauheesti harrastanut nykyistä miniä lukuunottamatta. Se karstoittuminen on vaan ylipitkien öljynvaihtojen syytä. Esimerkiksi omassa kutosessa kone oli ihan siisti sisältä, kun öljyt oli vaihdeltu kympin välein. Sama homma tossa minissä. Kone täysin puhdas sisältä, kun öljyjä on vaihdeltu ajoissa.
          Viimeksi muokannut JM; 10.1.2025, 09:52.

          Comment


            #6
            N53 moottori ei onneksi ole valvetronic. Huohottimen kalvo oli rikki (tai asennus ketuiksi ketju/vvt remontin yhteydessä) ja osa öljynkulutuksesta varmasti tästä. Osa sitten ulkoisesti öljynlauhduttimen tiivisteestä. Ei nyt ainakaan viime öljynvaihdon jälkeen ole 2tkm aikana pinta laskenut kun sain vihdoin aikaiseksi sen lauhduttimen tiivisteen vaihtaa. Käyntihäiriö/päästöt/ym. johtui tuosta laihaseossysteemistä joka kyllä ihmetyttää että miten tuollainen on laitettu tuotantoon.

            Comment


              #7
              Tuossa on NOx-katti johon kertyy bensan sisältämä rikki. Katti täytyy regeneroida viimeistään 7tkm välein korkeassa lämpötilassa. Regenerointi ehtona on minimissään 115km/h ajonopeus ja yli puoli tankkia bensaa (ja vähintään puolituntia näitä). Jos regenerointia ei tehdä, niin cel ja vikakoodi. Koodi tulee vain kerran ja jos sen kuittaa, niin kaikki näyttäisi olevan ok. Moottori ei kuitenkaan enää toimi laihaseostilassa ja kaikki adaptaatiot lakkaa säätymästä mistä hiljalleen seuraa moottorin toiminnan kuralle meneminen. Tähän sitten vielä NOx-anturi ongelmat ja nopea NOx-katin tehon heikkeneminen.

              NOx-anturin vaihdoin noxemiin (409€), koodaus ecu:lle että NOx-katti uusittu sekä adaptaatioiden resetointi. Maf-anturin uusin myös (142€). Noilla toimin palasi henkiin.
              Viimeksi muokannut pv; 13.1.2025, 08:39.

              Comment


                #8
                Tuollainen regenerointihan on Suomen oloissa helppo toteuttaa, esim. talvirajoitusten aikana. Hyvä jos ess kesäaikaan pystyy motarilla ajamaan tuota nopeutta puoli tuntia kun eessä joku karavaanari tai rekkapena lähtee ohittaan toista samanlaista ja jyystää viis kilometriä vasemman puoleisella kaistalla kolmekymppiä alle rajoituksen.

                Comment


                  #9
                  N53 aftersales training sanoo että moottori toimii euro 4 normien puitteissa vaikka regenerointi ei onnistuisi. Ilmeisesti ajateltu, että voi ajella korjaamolle ja vaihdattaa katin kun cel alkaa loistaa. Onko haluttu näyttää että osataan tällainen moottori tehdä (ja sitten vastaava teholuokka korvattiinkin ahdetulla neloskoneella).

                  Tuulilasi täytyi vaihdattaa (320€).

                  Tämä 325i 3L on siitä hyvä, että sama moottori on myös 330i mallissa, vain ohjelmassa eroa (ja nimellisesti imusarjassa).

                  DSC koodauksella otettu jarruilla toimiva tasauspyörästön "lukko" käyttöön. Toimii yllättävän hyvin.

                  Koodattu myös valoasioita (kirkkauksia, polttimon tarkistuksia, viiveaikoja).

                  Ajovalot vaihdettu tarvikeumpioihin. Näihin vaihdettu h7 projektori bi-led projektoriksi.


                  Click image for larger version  Name:	20241022_112307.jpg Views:	0 Size:	625,0 Kt ID:	1981446
                  Viimeksi muokannut pv; 16.1.2025, 11:26.

                  Comment


                    #10
                    Noihin on myös vaihdettu N54 imusarjoja. Ylös tulee vähän lisää lyöntiä ja alhaalta lähtee vähän. Toi "lukko" on ihan jees. Parempi kuin ilman tuota toimintoa. Ettei kuitenkin olis niin, että siinä 330i mallissa on isommat Disa läpät imusarjassa? Näin on ainakin N52 koneessa.

                    https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1902505

                    Noita N54 imusarjoja löytyy todella edullisesti, jos sille tielle haluaa lähteä. Samalla lähtee ne disat.

                    Comment

                    Working...
                    X