Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V8 Torakka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Joopa, kyllä ne vehkeet vaan pelaa merkittävästi paremmin kun lopettaa härväämisen ja korjaa omat virheensä.

    Nyt käy vehkeet nätisti, oikein tosi nätisti. Ei mulla oo ennen ollu näin tasaisesti käyvää 40v kasia pihassa. 093 kentän arvot jäi -1 ja +1 joiden kanssa pystyn nukkumaan yöni.

    Muita jatkohuomioita, ainakin molempien vasemman puolen ovien lukon mikrokytkimet on mykkiä mutta se nyt ei enää ajoa estä. Koitan tänään ehtiä vielä näyttään katsastuksella ja mahdollisimman pian ilmastointihuollossa.
    Attached Files

    Comment


      #32
      Katsastusmies löysi väljiä koiranluita taka-akselilta, ei muuta mainintoja eli ei muuta kun kovaa ajoo. Tosin, kolmeen kertaan tehty venakopan avaaminen näköjään viimeisellä kerralla eskaloitui öljyvuodoksi. Eilen ei vielä vuotanut mutta nyt viimeisen kasaamisen jälkeen oli jäänyt läntti alle. Eli sen nyt saa ensiksi parsia vielä sitä ennen.

      Ilmastointihuoltoon poikkesin kun on samassa rakennuksessa katsastusaseman kanssa. Heti kun laitto täyttöyhteet kiinni, alkoi suhina kuulumaan kuskin pyöräkotelosta sisälokarin takaa eli tässäkin se sama putki vialla mikä näissä kaikissa muissakin. Niitä ei näköjään saanut enää uusia. Onko vinkkiä ilmastoinnin kovan alumiiniputken korjauksesta? Pätkä välistä pois ja jollain helmiliitoksilla kasaan vai mitenkä tuollaista lähtee tekemään? Pitää se nyt ensin toki purkaa näkyviin ja varmistaa mutta lähtötiedot on niin vahvat korimallin tuntien että se sama ruonkoaisan ympärille väännelty putki siellä on hieroontunut rikki.

      Comment


        #33
        Voisko sen vain korvata letkulla, niitä kun tekee melko moni kylmäfirma.

        Comment


          #34
          Jos se on se putki joka yleensä ja jota epäilen niin se on tommonen vähän monimutkanen teettää. Käytettyjä saa purkuautoista edelleen mutta on kaikissa sama rakenne ja kaikki ne on jo yhtä vanhoja niin mieluummin vaan korjais sen vauriokohdan.
          Attached Files

          Comment


            #35
            Jos putkessa on vain reikä, niin ehkä sen saisi hitsattua tukkoon.

            Comment


              #36
              Jos sen sais sulatettua tig:llä umpeen?

              Comment


                #37
                No mää tiedän yhden tiggihitsaajan jolta meinasin just sitä kysyä kunhan saa sen käkkyrän kaivettua joskus ensi viikolla sieltä näkyviin ja irti paremmin tutkittavaksi.

                Comment


                  #38
                  Ei sitä ilmastoinnin putkea pirukaan hitsaa tai juota, se on jotain semmosta seosta että ei tuu onnistuun.

                  Laittelen kuvat toiseen ketjuun kliman putkista ja syystä miksi ne alkaa vuotamaan kaikissa.

                  Tänään vaihdoin ne takavakaajan linkit joista toisesta katsuri huomautti, eipä siinäkään mitään ihmeellistä, mitä nyt koiranluun alapää tulee kiinni iskunvaimentajan alasilmän läpi menevään pulttiin. Eli siihen jolla koko jousijalka on kiinni kynkässä. En arvannu sitä pulttia kokonaan päästää pois kun en tienny mihin suuntaan ja kuinka lujaa koko pyöräntuenta pomppaa jos pultin käyttää kokonaan irti. Vanhoilla pulteilla ja uusilla muttereilla meni kasaan.

                  Comment


                  • #39
                    Isän tukkirekeen juuri vaihdettiin tälläinen https://www.ebay.com/itm/255191305648
                    Se toki 3L dieseli, mutta yhtäkkiä en näyttäisi olevan kuin eri kohdasta tuo täyttöliitin?

                    Comment


                      #40
                      Paljonko noin kustansi kansityöt? Menikö kaikki ohjurit uusiksi?

                      Comment


                        #41
                        Työt oli kaikkiaan jotain 800€ kantturoissa, en muista ihan tarkkaan. Pakopuolen ohjurit uusittiin kaikki 16, imupuoli oli aivan ok ja jäi vanhat paikoilleen.

                        Comment


                          #42
                          Vähän eteni taas tänään. Takailmastoinnin korkeapaineputkeen teki Turun Thermohuolto pätkän uutta väliin, nopealla aikataululla ja mielestäni varsin kohtuullisella hinnalla. Olis melkein se matalapaineputkikin kannattanu korjauttaa ennemmin kun ostaa uusi tarvike joka ei oikein mitenkään meinannu soveltua paikoilleen. Oli kulmat vähän sinnepäin putken mutkissa ja alkuperäiset pultit ei sopinu kumpaankaan päähän vaan piti kiinnikkeistä lähtien soveltaa.

                          Sain ne sinne nyt kuitenkin paikoilleen kamalan virpomisen ja kiroomisen kanssa, laitoin mittarit kiinni ilmastoinnin täyttöyhteisiin ja tohautin vajaan 4 kiloa ilmaa. Eihän se oo lähelläkään ilmastoinnin käyttöpaineita mutta jotenkin jännittää paineilmaa sen enempääkään sinne tarjota. Katotaan ny josko vaikka huomiseen asti pysyis samassa. Ei ainakaan saippuavedellä kurkaten heti löytyny vuotavia liitoksia.

                          Jos huomenna tähän aikaan on sama paine edelleen sisällä niin kasaan lopullisesti paikalleen ja vien seuraavana päivänä täyttöhuoltoon. Sinänsä ihan sovelias ajankohta olis saada kuntoon kun meteoriitti ennustelee yli +30 asteen lämpötiloja.

                          Comment


                            #43
                            Uusi kuivain olis odottamassa mutta mitäs raati on mieltä, vaihdanko sen kotona valmiiksi ennen kuin ajan täyttöhuoltoon vai vaihdattaako siellä vasta? Kaikissa ohjeissa aina lukee että sitä ei saisi pakkauksesta ottaa ennen kuin ihan viime hetkellä just ennen kun saa laitettua paikoilleen.

                            Sitä vaan että nyt kun se systeemi on ollut auki ties kuinka pitkään niin siellähän on kosteutta. Imaseeko se kuivain ittensä heti täyteen jos sitä systeemiä ei heti kuivaimen vaihdon jälkeen tyhjiöi?

                            Comment


                              #44
                              En tiedä imeekö se itsensä täyteen, mutta itse olen tehnyt niin että imen sinne alipaineen heti asennuksen jälkeen ja vien sitten täyttöön. Sillein ei luulis menevän metsään.

                              Comment


                                #45
                                No se olis toki vaan ei mulla mahda olla semmosta alipainepumppua mikä tuohon soveltuis. Tarvii kokeilla saanko siihen jonkun viriteltyä kiinni. Ei se kuivaimen vaihtokaan kyllä oo kun viiden minuutin homma kun vähän esivalmistelee. Jarrutehostajan sähköinen alipainepumppu pitää purkaa pois edestä mutta se nyt ei järin monimutkainen homma ole. Että jos oikein nätisti pyytää niin ehkä ne sen siellä täyttöhuollon yhteydessä vois vaihtaa. Ja määhän voin tuosta ottaa vaikka vanhan valmiiksi pois kun ei siinäkään enää mitään vahinkoa tapahdu. Itse asiassa nyt kun tässä kirjoittaessa miettii niin määhän voin itte sen uuden painaa paikalleen siinä viimeisellä minuutilla ennen kuin ajaa halliin sisälle niin jää elementeille altistumisen aika mahdollisimman lyhyeksi. Joo. Kiitos ryhmään pääsystä :)

                                Comment


                                  #46
                                  Kylläpä siellä oli paine pysyny tasan siinä mihin eilen laitoin. Räiskin loput kasaan, huomiselle jäi pohjapanssarien laitto ja jäähdytysnesteiden täyttö sekä ilmaus ja sittempä sinne ilmastoinnin täytölle.

                                  Pieni käsilutku alipainepumppu löyty jota olen käyttänyt lähinnä jarruja ilmatessa, en oikein usko että sillä saa riittävää alipainetta että kiehuttaisi kaikki jämät pois järjestelmästä. Sai sillä silti ihan selvän mittarissa näkyvän alipaineen vedettyä niin että kun laittoi vartin päästä mittarit uudestaan kiinni niin järjestelmä oli edelleen alipaineen puolella. Kaipa minä sen kuivaimen vaihdan kotona valmiiksi, imaisen tyhjäksi sen mitä tuolla saa ja ajan samantein suorinta tietä sen 10 minuutin matkan täyttöhuoltoon.

                                  Comment


                                    #47
                                    Ei käsipumpussa riitä potku saamaan kunnon alipainetta. Mutta ehkä siitä jotain hyötyä saa.

                                    Comment


                                      #48
                                      Kylläpä se klima vaan toimimaan lähti. Tein just noin kuin kaima edellä, vaihdoin kuivaimen kotipihassa, imaisin alipaineen järjestelmään ja ajoin huoltoon. Vuototesti meni läpi ja kompurakin toimii (tästä oli pieni jännitysmomentti kun ei ollut mitään käryä koska se on viimeksi tehnyt mitään. Vähän meinas yskittää näillä nykyhinnoilla painaa toista kiloa kylmäainetta koneeseen mutta sen verran tuollainen auto takailmastoinnin kanssa vaatii.

                                      Tuli samalla ajettua ensimmäinen yhtään pidempi yhtäjaksoinen koelenkki. 50km testiajolla ei mitään mainittavaa, kaikki toimii aivan 10/10. Apukuskin sivupeilin lasi tärisee matkavauhdissa ja jossain nurkassa hinkkaa jarrukilpi laikkaan mutta asiat on kokonaisuudessaan aika hyvin jos tuollaiset on korjauslistalla tärkeimpinä. Otan nyt heti käyttöautoksi vähäksi aikaa ja ajan kunnon shakedownin mutta isommilta osin tämä olis pikkuhiljaa valmis. Ensimmäinen ostotarjouskin tuli jo vaikkei auto ole edes myytävänä :)

                                      Comment


                                        #49
                                        Kuitenkin siinä on R134a kylmäaine, se uusi R1234yf vasta kallis on.

                                        Comment


                                        • #50
                                          12 kg pullossa jotain 35...40€/kg mutta vähittäin autoon asennettuna vähän enemmän?

                                          Comment


                                            #51
                                            Ja mitä olen kuullut alan ammattilaisilta ja huoltamoilta, niin nuo uudemmat aineet eivät tahdo edes pysyä järjestelmissä sitäkään vähään mitään R134 pysyi. Kait se mailma näinkin pelastuu

                                            Comment


                                              #52
                                              Muutaman päivän nyt päässyt ajamaan koeajoa autolla, noin 60km/h vauhdissa jurisee ja tärisee jokin voimansiirrossa. Oon näkemättäkin melko varma että kardaanin keskilaakerin kumi siellä on päreinä. Sama oli entisessä Cayennessa ja varsin yleinen vikakohde muutenkin. Pitääpä siitäkin nikkaroinnista tehdä korjauskertomus sitten kun joutaa taas tätä autoa pajottamaan, siihen on helppo ja halpa ghettorig korjaus tai kallis ja hankala toinen tapa.

                                              Comment


                                                #53
                                                Nonnih, ghettokorjaus tehtynä kardaanin keskilaakeroinnin ripustukselle. Näissähän on aika lapsellisen heikko se ripustuksen kumi ja menee sitten aikanaan rikki ja alkaa jurisemaan ja kumin lopulta kokonaan ratkettua alkaa jo hakkaamaan kardaani kiinni auton koriin. Tässä yksilössä oli vielä siinä jurnutusvaiheessa mutta niin ärsyttävä että piti ryhtyä parsimaan.

                                                Youtubesta löytyy "Cayenne driveshaft jimi fix" hakusanalla videoita aiheesta. Tiivistettynä vanha kumivulkanointi kardaanin laakerin ulkokehän ja ripustimen rungon väliltä jollain mattoveitten tyyppisellä pois. Tilalle vaikka vesiletkusta tjms tehdä uusi kumiosa. Entiseen Cayenneen tein saman patentin ja sillä ajettiin välillä aika laillakin eniten täysiä ilman ongelmia.

                                                Uusia keskilaakereita myydään kyllä kaupassa mutta kardaanin irrotus ja purku on sen verran suuritöinen että oon todennu tämmösen puolessa tunnissa tehtävän niggaroinnin olevan aivan hyvä.

                                                Koeajolla kävin äsken ja kaikki kardaanin jurinat ja tärinät jäi pois.

                                                Tapoja on monia, ite oon nippareista ja letkunpätkistä tehny tommosen pötkylän jonka kiinnittää siihen kannatinrautaan. Kardaani tuntuu nyt tukevalta eikä oo enää käsin heiluttaen kuin murto-osa siitä heilumisesta ja väljästä mitä alkuperäisellä kumilla.

                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Aikamoinen viritys, mutta mitä sitä moittia jos vaan toimii ?

                                                  Ostin tuohon Urs4 kardaanin keskilaakerin sillä varauksella että alkuperäinen olisi ollut aivan loppu jo vuoskymmen sitten, mutta aika häkellyttävää että melkein 33v auto ja tuo laakeri on vielä ihan kohtuu hyvässä kunnossa. En tiedä mistä tekivät sen aikoinaan mutta on kestänyt vaikka minkälaista rääkkäystä sillä se on varma ettei edelliset omistajat pitäny autoa kun kukkaa kämmenellä. "They don't make 'em like they used to" pitää kai paikkaansa joidenkin osien kohdalla

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Ei saakeli, meinas silmät tippua päästä, mut hyvä jos toimi :D Tää menee kyllä Pelle Pelottoman kategoriaan heittämällä :D Tuotahan vois jatkojalostaa niin, että liimais ton komeuden vaikka tuulilasiliimalla kiinni, mut toisaalta ihan turhaa jos se noinkin pysyy :)

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Tukevampi se noista letkunpätkistä tehtynä on kuin tuo kaksi milliä vahva alkuperäinen kumilurttana joka päästää kepin hakkaamaan eestaas. Alkuperäinenhän on nimenomaan liimattu laakerin ulkokooliin mutta ainevahvuus on aika olematon ja vanhuuttaan hapera. Sen sain osittain ihan käsin revittyä irti. Noita vesiletkun pätkiä ei käsin saa rikki.

                                                      Laakeri tässäkin oli aivan kunnossa. Jos se olisi ollut rikki tai huono niin sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää kardaani irti ja purkaa jolloin on tietenkin ihan sama vaikka vaihtaisi koko ripustuksen. Siihenkin on olemassa sitten aftermarket ratkaisuja jotka on ikuisia. Tämä vesiletkuista rakennettu räpellyshän ei ota mitään kantaa laakerin toimintaan, ainostaan laakerin ulkokehän ja tuon koriin kiinnittyvän häkin välisen tuennan tukevoittamiseen.

                                                      Kaiken suurin syyhän tähän lopulta on helppous, tuon askartelee auton alta kolmessa vartissa, tarvittaessa vaikka tien päällä. Ei tarvi edes nosturia tai tunkkia tai irrottaa pyöriä. Nostaa jousituksen ylös ja kurkkaa helman alta niin mahtuu helposti ja nopeasti tekemään. Kustannuksia tulee parikymmentä nippusidettä ja 30cm pätkä kumiletkua.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Ei ku mä meinasin, että olis liimannu noi letkunpätkät sinne, mut tosiaan varmasti aika turha vaiva pelkästään siitä, ettei olis nippareilla kasattu :D

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Itse tein saman virityksen omaan Volkkariin vuosia sitten. Toimii ja kestää.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X