Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Corvette Z06 -02 ratavehe

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Corvette Z06 -02 ratavehe

    Kirjoitellaanpas tuosta konsernin ulkopuolisesta tuotteesta, millä on tullut nyt jo kolme kesää kurvailtua.

    Oli kevät 2020, ja sillon tuli joku tuntuma että useamman vuoden ratailtua S4:lla ja lähinnä pikkusilla turbokoneilla varustetuilla autoilla reviteltyä, että joku hyvä vaparikoneinen takaveto auto pitäisi kyllä laittaa ratapeliksi. GT Porschet pyöri mielessä(pyörii edelleen) ja silloin oli myös 944:n kesä pelinä jo olemassa. Rupesin tuumailemaan ekaksi 944:n jalostamista, mutta nopeasti totesin ettei riitä innostus tai aika aloittaa mittavaa projektointia, eli puoli valmista piti saada. Eikä semmoisen klassikon vääntäminen ratapeliksikään oikein tuntunut mukavimmalta vaihtoehdolta.

    Kesä meni jo puoleen väliin asti ja mitään ei tuntunut löytyvän ehdokas listoilta. Kunnes sukulaismies sanoi yhden kalareissun iltasaunassa lauteilla, että enkös mie pelannu pleikkarilla junnuna Gran Turismoa ja siinä Corvette oli kova peli. No hommahan eskaloitui sitten parissa viikossa tehokkaasti siihen että selviteltiin minkälainen aihio tuo olisi ja mitä hintaluokkaa olisi tarjolla. Budjettiin osuikin kuin naula päähän tämä C5 korimallin (vm 1997-2004) Corvette, kaikkine ihanine luukkuvaloineen ja sulavine linjoineen. Lisäksi tuo jenkkien legendaarinen varavoimalanakin toimiva LS-V8 moottori oli joskus jo kymmenen vuotta sitten aiheuttanut kiinnostusta. Loput ehdot kun oli että manuaali ja ok kuntoisella historialla, niin eipä siinä jäänyt kuin etsiä Z06:n mikä oli jo ratakelpoisin näistä valmiiksi.

    944:n meni samalla viikolla hyvään kotiin kun Corveten kotiutin pihaan. Kyseessä oli silloin orkkis 159tkm ajettu hyvän historian omaava Corvette. Punainen värikin osui kuin nenä päähän omaan makuun. Tämä on myyty uutena Las Vegasiin, siellä 2 omistajaa, peräkolaroitu liikennevaloissa tms(ei edes puskurin alla vaimennuskennot lyttääntyneet) huutokaupattu eteenpäin Saksaan Corvette Centralille, jossa kunnostettu ja myyty Viroon Suomalaiselle herralle, keneltä itse ostin auton. Ollut lähinnä kesäkruisailu käytössä loppuajasta ja pidetty vakiona. Mukana seurasi kaikki Carfaxit, kolarointi paperit, mittapöytäkirjat ja kuvat kolari korjauksista. Eli tästä amerikkalaisesta urheiluautostahan oli oikein hyvä pilata auto radalle.

    2020 Syksyllä kerkesin käymään Ahvenistolla ja Motoparkissa ottamassa tyypit jo autosta. Heti tuli selväksi että penkki, vyöt, paremmat renkaat ja jarrupalat piti ainakin laittaa. No nämähän tuli talven aikana heti hommattua, lisäksi KW V3 alusta ja 18" vannesetti. Vakionahan näissä on lehtijousi edessä ja takana, joka ei oikein omaa ideologiaan sopinut. Lisäksi 17/18" suht leveä vakio vanteistus aiheutti ongelmaa löytää järkevää rengasta, joten oli parempi laittaa suoraan vanteistus uusiksi. Kuskille tuli myös penkki Corbeaulta sekä 6-piste vyöt ettei tarvinnut enää lantiota jäykistellä että pysyi edes kyydissä. Jarrupalat päivittyivät kanssa Power Stopin tarckday sarjalaisiin. Sekä asensin öljylle lisäjäähyn. Näillä muutoksilla mentiinkin sitten kausi 2021.

    Sillon tulikin käytyä Kymiringillä, Ahvenistolla ja Motoparkissa. Corvettea tankattiin, vaihdeltiin jarrupaloja ja testailtiin rengaspaineita. Ja ruksittiin listaan päivitystarpeita taas seuraavalle talvelle.

    2021/22 talvella ei tullut juurikaan mitään isoja päivityksiä. Olin hommannut tuon RS4:n ja rakentanut autotallin pihaan siinä välissä, niin vapaa-aika olikin suunnattu muuhun hommaan. Mutta -22 kesällä hommasin takasiiven, kokeilin uusia renkaita (Federal RSR-Pro:t) päivitin eteen 2-osaiset levyt ja jarrujen sekä konetilan jäähdytystä, sekä asensin hyllyssä olleen Borlan putkiston paikoilleen. Ja tietty kävin ajelemassa muutamilla ratapäivillä taas. Syksyn mittaa alkoi kuumottaa tarve lähteä käymään ajamassa Nurburgringillä Corvetella kesällä 2023, ja talvella aloitettiinkin tähän varustautuminen.

    2022/23 talven aikana aloin tsekkaamaan konetta enempi läpi, ei siksi että siinä olisi vikaa, vaan ennakoivasti huoltaen. Käytin öljypohjan auki, vaihdoin öljypumpun ja nokkarattaat + ketjun. Hommasin long-tube pakosarjat ja asentelin kiinni. Sekä putkistoon 200cel metalli katit.

    Kesällä parit ratapäivät autoa testaillen ja Saksan reissua suunnitellen. Vähän ennen lähtöä vielä apparin penkki vaihtui Sparcon EVO L QRT:n ja 6 pistevyöt kaveriksi. Vähän mukavampi oli kyytiläisen kannalta kun ei tarvinnut koittaa pysyä kyydissä, vaan sai istua. Nyrren reissu meni ongelmitta, mitä nyt pohja ja helmat raapi Saksalaisten ahtaissa parkkihalleissa ja pihaliittymissä kiinni. Kipinähän siitä syttyi tuohon legendaariseen paikkaan, ja ensi Elokuussa oltais taas menossa. Reissun jälkeen vaan katsastus ja vehkeet taas talviseisontaan/lisä suunnitelmien toteutukseen.

    #2
    Tämän talven toimenpiteinä oli voimansiirron tarkastushuolto. Autobahna vauhdeissa tuli pari kertaa kytkinpolkimeen "lukko" ja jokin tuntui jumittavan liikeradassa. Joten ennakoivasti vaan rojut levälleen ja katotaan onko mitä vikana. Näissähän on transakseli tyyppinen vaihteisto, eli aski on takana ja perän suoraan sen jatkeen. Paketti yhdistyy koneeseen torqutuubilla jonka sisällä kardaani pyörii. Kardaanin laakerit vaihtelin uusiin, mutta iso ylläri ettei nuo kumiset rättinivelet olleet edes alkaneet pinnasta kovettumaan. Kevyt putsaus niille ja ja paketti takasin kasaan.
    Tuli sit samalla etiäinen että otampa perän koppaa auki ja saan näin isoimmat öljymujut siivoiltua kuorien sisältä. Siinähän tipahti lattialle ensimmäisenä metallin palanen joka ei kyllä irtaallaan siellä kuuluisi olla. No eipä muuta kuin koko perä pöydälle ja osiin. Syylliseksi metalli muroihin paljastui lukkoyksikön kitkapakkojen päällä olevat jousiprikat. Molemmilta puolilta prikat poikki ja osittain silppuna. Tuuri käynyt koska magneetit olivat poimineet nuo hilut ja isoimmat pysyneet lukon sisällä. Eli selvittiin paikkojen kunnollisella pesulla, kitkapakkojen + prikkojen uusinnalla(päivitin suoraan uudempiin C6ZR1 mallin prikkoihin kun ovat paksummat ja americanjoen mielestä nuo C5:n vakiot onkin heikko lenkki) ja toki tiivisteet joka paikkaan uusiksi samalla.

    Comment


      #3
      Onneksi se ei levinnyt Nyrrelle :)

      Comment


        #4
        Näinpä. Toki ei se perä mitenkään oireillut, lukkokin piti vielä normi käytössä. Aavistuksen viheltää ajossa, mutta sekin ilmeisen tyypillistä näille 'murica vehkeille kun on toleransseja.

        Comment


          #5
          Nopea peli näillä muutoksilla ja tämä saattoi aikanaan osittain antaa sytykettä omankin hankintaan. Joskus yllättyy kun hiukan löysää Audilaseja nokalta edes hetkeksi :)

          Comment


            #6
            On kyllä varmasti kova vehje juuri tämäntyyppiseen touhuun. Krooninen C5 vettekuume täälläkin osoitteessa...

            Comment


              #7
              Tästä on kyllä itelleni tullut, rata-ajossa varsin, parasta lystiä per eurot.

              Muita päivityksiä tosiaan tänä talvena:

              Jarrut päivittyivät eteen 356mm AP-Racingin 2-osaisille levyille ja 6 mäntäisille satuloille, taakse 4-mäntäinen C6Z:n ja 340mm levylle. Etusaloiden kannakkeet ja levyjen keskiöt on vielä teossa tällä hetkellä.

              Shifteri vaihtui Tick merkkiseen metallirunkoiseen, vakio metalli/muovi/nylon yhdistelmä alkoi olla jo vähän joustava.

              Kytkin McLeodin RST 2-levyiseen, eli massalevyillä oleva katuversio

              Nokka päivittyy kanssa "vähän" räyhäkkäämpään, ja toivottavasti saadaan sitä toivottua amerikan choppia. Ekologisuudesta en tiedä, mutta efekti on tässä tärkein. Ja toki moottoriin toivottua lisäpotkua tuonne 4500-6800rpm välille. Samalla vaihtuu uudet nostajat, työntötangot, venttiilin jouset hiluineen, kannet ovat tällä hetkellä koneistamolla täyshoidossa ja kaikki tiivisteet + pultit uusiksi samalla.

              Vielä auki päivitänkö imusarjan myös, tuo LS6:n vakio pitäisi olla hill-billyjen mielestä toimiva ja reilu tonnin investointi ei oikein sille 10hv lisäykselle ehkä ole nyt tarpeen tuhlata. Suuttimet päivittyvät nokan vaihdon myötä myös isompiin, näistä vielä säätäjän kanssa neuvottelu auki.

              Comment


                #8
                Perinteiseen tapaan näemmä pieniä päivityksiä kun tekee kerralla useita niin yllättävän monta harrateyksikköä saa visalla höylätä...

                Comment


                  #9
                  Se on juuri näin. Ja kun tekee yhden investoinnin silloin ja toisen tällöin, niin tuntuu ettei tähän ees ole paljoa mennytkään rahaa tänäkään talvena =)

                  Comment


                    #10
                    Aika hyvin ja aikataulussa tuli saatua tämän talven muokkaukset valmiiksi. Jarruja/alustan säätöjä päästy kokeilemaan kadulla vasta. Tarkoitus olisi keretä Kymiringille 8.6 ajelemaan ratatestiä, kun ei muuten taida oma kalenteri anna myötä ennen elokuun nyrren matkaa käydä radalla.

                    Penkissä kävin Jyväskylässä TDI-Tuningin Hannulla, ja saatiin lukemiksi ihan sitä mitä haettiin perus nokkavirillä. 465hv ja 611nm tuli siellä penkissä toistuvasti ja ilman nakukorjauksia jne.

                    Jo vuosi takaperin hommattu C6 lookillinen etupuskurikin tuli nytten laitettua paikoilleen. Tämän idea tehdä keulasta hengittävä, kun orkkis vetää jäähytysilmat puskurin alta. Eikä se toimi oikein lippojen ja splitterien kanssa. Enää pitäis se splitteri keretä tähän rakentaa, vähän semmoisella C5.R kisaversio tyylillä, ei niinkää nykymuodin pitkälle ulottuvaa astinlautaa.

                    Tuli myös IG puolelta bongattua tuommoiset BBS E88 keskiöt Corvetteen käypäisellä pulttijaolla. Vähän piti madaltaa navan pinnasta että sai ET lukua paremmaksi ja nyt on lippoja/kannuja laitettu tilaukseen.

                    Click image for larger version

Name:	20240424_115424588_iOS.jpg
Views:	465
Size:	95,1 Kt
ID:	1971167 Click image for larger version

Name:	20240525_203828154_iOS.jpg
Views:	529
Size:	184,5 Kt
ID:	1971168 Click image for larger version

Name:	20240521_192035998_iOS.jpg
Views:	542
Size:	135,1 Kt
ID:	1971169

                    Comment

                    Working...
                    X