Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Porsche 944 Turbo S Cabriolet -89

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Porsche 944 Turbo S Cabriolet -89

    Kerrankin ajattelin kirjoitella tarinaa omasta projektista, kun kyseessä ei ole mikään japanin laiva tai perus harmaa käyttöauto. Onhan se myös vaggilainen, joten toivon mukaan se tänne sopii :-)

    Tosiaan otsikon mukainen possu eksyi omalle tielle täysin sattumalta, olin kuitenkin juuri saanut rakenneltua kesäksi itselleni mieluisen harraste/ huruttelu auton joten tarvetta toiselle kesäautolle ei todellakaan ollut. Varsinkin kun tuntuu ettei sillä yhdelläkään juuri ehtinyt ajella. Tästä kuitenkin kuultuani ei oikein jarruakaan voitu painaa, oli kyseessä sen verran mielenkiintoinen projekti "järki" hinnalla että olihan se pakko käydä hakemassa pois. Samaan hengenvetoon lähti vielä vanha kesäauto myyntiin, joten tässä sitä taas ollaan. Yksi vanha käyttöauto ja toinen raakile mistä pitäisi kesän ajoihin auto rakennelle. Tosin mille kesälle, se jääköön nähtäväksi.

    Kyseessä siis alunperin 3-litraisella koneella varustettu S2, johon tehty täydellinen tekniikan vaihdos vanhan omistajan toimesta. On myöskin vaihdettu nurkkiin isompaa brembon jarrua, bilsteinen alustaa, turbon vannetta, 968 ovipahveja ym pientä ja kivaa kilkettä. Auto myös hiljattain (km pohjaisesti) ylimaalattu ja rätti vaihdettu kokonaan uuteen.

    Sitten päästäänkin siihen miksi tämä on projekti. Autoa kun kävin katsomassa, niin konehuoneessa lymyili paljon sähköjohtoja ja vesiletkuja, mutta jotain isompaa uupui kuten kuvistakin saattanee havaita. Auton konehuoneessa on ollut pienimuotoinen tulipalo, jonka korjaus oli ehditty jo hyvin aloittamaan. Mm. uusi johtosarja oli siirretty toisesta turbosta kuin myös vesiletkut ja muut irralliset hilppeet. Tässä yhteydessä myös keula oli maalattu uudelleen vaikka edellisestä maalauksesta ei tietojeni mukaan vielä kauaakaan ollut aikaa. Kuitenkin kone todettiin purettaessa melko valmiiksi kauraksi joten uutta konetta alettiin autoon rakentelemaan. Kuitenkin itselleni hämäristä syistä koneen kasaus ei koskaan saanut oikein tuulta alleen ja projekti seisoikin vuosia tallin nurkassa pölyä keräämässä.

    Lopulta vanha omistaja totesi ettei hän tästä koskaan autoa jaksa itsellensä tehdä, vaan päätti laittaa auton tuttujen kautta myyntiin. Loppu onkin sitten historiaa, kun sana kiiri minulle asti ja tässä sitä ollaan. Uuden ja jännän äärellä.

    Vaikka auton hain jo kesällä, niin nyt olen vasta päässyt pureutumaan projektiin kunnolla kun alkoi vuodenvaihteessa kesäloma.

    Tähän mennessä laatikko on ehditty pudotettu alas, vaihdettu hiukan stefoja ja o-renkaita. Muuten vaikuttaa ihan soivalta peliltä, trans-akseli odottaa laakereita jonka jälkeen se lähtee ulkopuoliselle huollettavaksi ja koneen ehdin juuri viime päivinä ottaa tutkinnan alle. Koneen piti olla myynnin puheiden pohjalta läpi käyty, mutta niin paljon vanhoja stefoja ja o-renkaita oli paikat täynnä ettei enää kyennyt olla purkamatta koko tekelettä muttereihin. Tähän mennessä kansi on viety koneistettavaksi/ tarkistettavaksi. Alakerrasta olen ehtinyt mittailla kampiakselin radiaali-ja aksiaalivlykset jotka ovat onneksi hyvinkin tehtaan toleransseissa. Mielummin jopa sieltä alapäästä toleransseja.

    Seuraava ihmetelyn aihe on sylinteriputket ja niiden alusil pinnoite. Tuntuu netistä lueskelun perusteella olevan melkoista sipistely tavaraa ja työstö on oma taiteen lajinsa. Harmittavinta tässä on se, että putkissa on ihan muutama pienen pieni hiusnaarmu ja nyt itseni kanssa taistelenkin hankinko tarvittavat työstö tahnat/ vermeet vai annanko muutaman pienen pienen naarmun vain olla. Toisaalta kannattaahan se nyt tehdä kun tässä pisteessä jo ollaan, mutta toisaalta mieli miettii voiko yksi tai kaksi hiusnaarmua puristuksissa ja lopputuloksessa lopulta näkyä.

    Loppuun vielä muutama kuva ja päivityksiä tulee sitä mukaan kun projekti etenee.

    Click image for larger version  Name:	IMG_4239.jpg Views:	0 Size:	324,5 Kt ID:	1933814 Click image for larger version  Name:	IMG_6029.jpg Views:	0 Size:	161,1 Kt ID:	1933815Click image for larger version  Name:	IMG_3781.jpg Views:	0 Size:	212,1 Kt ID:	1933816 Click image for larger version  Name:	IMG_6035.jpg Views:	0 Size:	172,7 Kt ID:	1933817

    #2
    Vastailenkin heti itse itselleni. Soittelin muutamalle koneistamolle Turkuun jossa kaikki nostivat heti kädet pystyyn. Lopulta erään toisen merkin foorumia selaillessa vastaan tuli suositus Keravan R-koneistuksesta juurikin Alusil pintojen kanssa. Soitellessa lupasivat hoonata putket oikealla tahnalla mielestäni melko suopeaan 50€/ muki hintaan. Ei kun lohko konttiin ja Keravaa kohti…

    Comment


      #3
      Käyhän lukemassa kokemuksia tuosta puulaakista vaikka 9XX foorumilta ennen hoonausta. Ei taida olla mitenkään varmaa, että menee nappiin. Itse taistelin ihan saman asian kanssa, kun S2 kone levisi. Mäntiä on vielä kaiken lisäksi vissiin aiakin kolmea eri toleranssia, ja jos nyt menet tuon kikkareen hoonaamaan, niin ei välttämättä nykyiset männät oo enää oikealla välyksellä. Valitettavasti tuon kellarin remontointiin liittyy hiton monta ongelmaa. Mä en edes lähtenyt korjaamaan konetta. Vaihtelin sitten muuta tilalle. Hieno ja harvinainen vehje tuo sinun auto. Jos naarmut ovat tosi pienet, eikä juuri tunnu edes sormeen, en ehkä tekis niille mitään. Nyt kun kone on jo valmiiksi auki, hommaa siihen 16V yläkerta, niin alkaa tulla sitä voimanp*skaa :)

      Comment


        #4
        Ihan silmiä avartavaa tekstiä. Kävin pk-seudun reissulla näyttämässä lohkoa 9xx pajalla kerran se jo kontissa oli mukana ja kaveri totesi että jäljet ovat niin pienet ettei hän tekisi muuta kuin laittaisi uudet männänrenkaat ja kovaa ajoa. Vaikuttaisi että lohkon puhalluksessa on päässyt jyvänen jos toinen puhallus matskua männänrenkaille joka olisi aiheuttanut jäljet. Muuta järkevää selitystä ei heilläkään ollut jäljille antaa. Saapa toimia lohko golffin kontiss paino-ballastina kerran viikonloppu menee reissun päällä. Alkuviikosta varmaan lähtee männänrenkaat + paljon muuta pientä hilpettä tilaukseen ja loppuviikolla voisi sitten päästä jo asentelemaan.

        Voi olla että ainakin alkuun jää 16V toteuttamatta. Ensin tehdään toimiva tekele ja katsotaan kasvaako nälkä syödessä. Pitää kuitenkin muistaa että cabrion kori saattaa olla hieman fletku joten ei mitään ihan mahdottomia :)

        Comment


          #5
          Kyllähän nämä kiinnostaa, ainakin mua :) Täältä löytyy kuvan kaltainen -88 Turbo.

          9xxfin-foorumilta voisi löytyä kommentteja tähän projektiin, mutta toisaalta se tuntuu vähän kuolleelta foorumilta ja Audifinnsillä tuntuu löytyvän aika hyvin teknistä tietämystä moneenkin asiaan.

          Missä aiot vaihdattaa torque tuben laakerit (vai tarkoititko laakereilla niitä)?

          Comment


            #6
            Siistin ja asiallisen näköinen possu. Hyvä myös tietää että täältä löytyy kohtalotovereita :-)

            En itseasiassa tänne aamulla kirjoitellassa vielä tiennyt 9xx-foorumin olemassaolostakaan. Lieko ettei googlen haut vie heidän keskusteluihin vaiko mikä. Toinen mistä olen ammentanut tietoa ja kokemuksia on Rennlist:in foorumi. Siellä mm. bongasin oman autoni ja sen kuvat jotka oli otettu yli 10 vuotta aikaa helsingissä. Pieni maailma tai jotain sinne suuntaan :)

            Laakerien vaihdosta olen sopinut Tamperelaisen ET-Autotech korjaamon kanssa. Sovittiin että hankin laakerit ja toimitan pakettina heille. Ei vaan kenelläkään ole C4 välyksen laakereita suoraan hyllyssä, niin saa odotella viikon jos toisenkin niiden saapumista.

            Edit: Maanantain tosin ajattelin vielä soittaa 9xx-serviceen ja kysyä onnistuisiko heiltä laakereiden vaihto ja minkälaista korvausta vastaan. Ei tänään kaiken muun keskellä älynnyt kysyä operaatiota heidän liikkeestä.

            Comment


              #7
              Noi tuubin laakerit on vähän semmonen juttu, että hieroa voi loputomiin tai sitten vaan hakea laakerit laakerikaupasta. Voi olla, että luokilla on väliä tai sitten ei. Ei sitä kukaan oikeasti tiedä. Jos haluaa asian hoitaa kerralla kuntoon loppyhyviksi, Black sean laakerit ovat sitten oikea valinta. Tässä on itsekin tullut tutkittua jo kahden rempatun putken laakereita, eivätkä kummatkaan olleet kunnossa. Toiset kasaa nillä alkuperäisillä sisäholkeilla, jotka voi olla jo aika loppu tai sitten uusilla nylon holkeilla. Jotkut väittävät, että nylon holkit ovat liian löysät, mutta tsellä ne ainakin oli ihan hemmetin tiukat. Jos haluaa kunnon päänsäryn kannattaa lukea tää. http://www.blackseard.com/site/index...id=9&Itemid=11Mä valitsin vastoin ohjeita laakerit, joissa oli nylon pölysuojat. Varsinkin siihen halki olevaan tuubiin olis aika hölmöä laittaa peltisellä pölysuojalla olevat laakerit. Jos ne laakerit eivät pidä ääntä, mun mielestä ei kannata missään tapauksessa kajota siihen tuubiin varmuuden vuoksi. Laakereita irroitettaessa niitä paikallaan pitävät kumirinkulat luultavasti vaurioituvat. Varsinkin, jos laakereista on tullut rasvat pihalle ja ajan saatossa ovat muuttuneet lähes tervaksi sinne tuubiin. Siitä sitten kun kierretangolla vetää ne ulos, ottaa kumi siipeensä herkästi. Omassa käytin ne, jotka jäivät ehjäksi ja risoihin tein silikoniputkesta sopivat.

              Comment


                #8
                Omassa putki pitää jo melkoista rohinaa pyöritellessä, joten työn alle se on pakko ottaa. Kuten edellä kuvailit, niin rasvat se on heittänyt pitkin poikin putkea. Saa nähdä kuinka lähtevät lopulta irti. Linkin takana oli kyllä asiaan perehdytty ja itsellä on juurikin tuollainen halkaistu putki. Lisäksi putki on ollut säilössä jossakin missä se on saanut kosteutta, joten kaiken päälle koneeseen tuleva pää on melkoisen pintaruosteen peitossa.

                Ensi viikolla kokeilen kuinka pillootti laakeri sopii kepin päähän. Tosin mietin jos meinaa vähän olla väljä, niin mikä estää käyttämässä laakeriliimaa tai vaihtoehtoisesti koneistamaan kepin pään ja hankkimalla pienemmällä halkaisijalla olevan laakerin pilotiksi? Toinen vaihtoehto mikä tulee mieleen on holkittaa akselin pää takaisin vakio kokoon speed sleevillä tai vastaavalla.

                Mitä laakereiden kannakkeisiin ja sisäholkkeihin tulee, niin sellaisia en ole ennen hypistellyt niin en osaa sano mikä voisi olla paras vaihtoehto niiden paikallaan pitämiseksi. Hahlon suojaksi olen jo miettinyt, että teippaisin tavarish tyyliin koko tuubin lämpö heijastavalla teipillä joka samalla suojaisi hahlon kohdan lialta ja pitäisi pahimmat pakoputkesta säteilevät lämmöt poissa laakereilta. Se onko teippi idean isää kopioiden kultaista vaiko ei jääkööt nähtäväksi :)

                Comment


                  #9
                  Mulla se tuubin avoin kohta oli teipattu alumiiniteipillä umpeen. Mä en usko, että se lämpö siellä olis mikään erityinen ongelma. Jos pitoautoa oot tekemässä, niin etsisin käsiin umpinaisen tuubin ja tekisin noilla black sean laakereila juuri noista niiden sivuilla kerrotuista syistä. Itsekin huomasin laakereita asentaessa, että se halkaisija ei oo kovin mittatarkka. Oli kohtia, joissa laakeri ei ollut kiinni juuri lainkaan.

                  Comment


                    #10
                    Itselläkin oli pieniä todisteita, että siinä oli joskus teippipä ollut. Suurin osa saumasta oli kuitenkin nyt auki. Vielä odottaa tuubin purku sopivaa väliä. Päätinkin hakea paikallisesta rautakaupasta kierretankoa, jatkomutterin ja m12 sopivan neulalaakerin jeesaamaan kiertely urakassa. Purun jälkeen näkee sitten mitä sieltä ulos putkahtaa.

                    Tällä viikolla ei hirveästi oli ehtinyt tallilla aikaa vietellä, kun muutto meinaa häiritä harrastuksia. Osia odotellessa ehdin kuitenkin napata lohkon sekä kannen konttiin ja suunnata ne perässä työpaikalle missä ajelin vanhat maalit pois lasikuulalla. Samalla tuli käytyä kaikki lohkosta löytyvät kierteet läpi. On sitten kivampi kasailla kun sen aika joskus koittaa.

                    Tänään ehdin antaa kaikille osille kunnon pesun jotta kaikki kanavat ja kolot saadaan puhtaaksi puhallusmoskista. Toivoin että maalin alta olisi paljastunut siisti ja tasainen pinta, mutta olisihan sitä pitänyt ajatella että yli 30v lohko voi enää virheettömässä kunnossa olla. Onneksi pahimmat kraaterit on ns. alapuolella. Kuitenkin mielessä pyörii pitäisikö tämä vielä käyttää maalarilla ja vetää jokin pohjamaalin värinen pulveri päälle jotta kolot saisi piiloon.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_6101.jpg
Views:	3470
Size:	281,8 Kt
ID:	1934291 Click image for larger version

Name:	IMG_6102.jpg
Views:	3447
Size:	218,2 Kt
ID:	1934292

                    Comment


                      #11
                      Mä tein ulosvetäjän kuppiterästä ja akselin vahvuisesta kierretangosta.

                      Comment


                        #12
                        Tallissa saatu puuhailtua pienen tauon jälkeen. Amerikan mantereelta saapui Only944 tilaus, josta tuli asenneltua short shifter sekä shifter linkki paikoilleen. Oli melkoinen ero kun vertasi edellisiin, todennäköisesti tehdaslaisiin linkkeihin. Ei tarvitse enää ihmetellä miksi ennen purkua vaihdekeppi ei palauttanut sivusuunnassa enää ollenkaan vai jäi niille sijoilleen mihin kepin kulloinkin sattui jättämään.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_6185.jpg
Views:	3171
Size:	136,1 Kt
ID:	1935328

                        Edellispäivänä tulikin sitten tehtyä vihdoista viimein torque tube valmiiksi. Kyllä siinä vaan ensimmäisellä kerralla kannattaa tunteja varata kun itseä ainakin hirvittää osien saatavuuden puute, ettei vain rikkoisi mitään mitä ei enää mistään saa. Asentaessa ei siitä huolimatta ihan ilman vastoinkäymisiä selvitty. Ensimmäistä laakeria lähdin asentamaan väärästä päästä sillä seurauksella että ulkokehän kumi jäi peräpäässä olevan reijän reunoihin jumiin. Sen irrottamiseen taisi mennä liki pari tuntia, mutta onneksi tuli suht ehjänä vielä pihalle.

                        Laakereita kehikkoihin kasatessa myös huomasin että niitit jotka olin varannut asennukseen olivat vääränlaiset. Hetken pohtimisen jälkeen päätin että heppaan puolikkaat kolmesta kohtaa pistehitseillä kiinni ja tasoitan pinnan niin ei jää suurempia möykkyjä kumin alle. Hyvin tuntui pelaavan ja kannattaa myös ottaa huomioon, ettei maadota toiseen peltiin vaan siihen mistä aloittaakin hitsaamaan tai vaihtoehtoisesti laakerin sisältä, niin minimoi riskin ettei virta pääse hyppäämään laakerin pintojen "lävitse". Toinen mitä voin myös akselia asentaessa suositella, niin kannattaa rasvata akseli ohuella rasvakerroksella (itse käytin molykoten o-ring greasea, valkoista ja hyvinkin liukasta kamaa).

                        Mitä myös edellisissä viesteissä oli puhetta, niin tässä on puoliksi halkaistu tt, joten viimeisen laakerin puristuma on melko olematon. Tästä syystä asensinkin ensin akselin parille laakerille jotka olivat syvemmällä ja vasta sen jälkeen asensin viimeisen laakerin suoraan akselille oikeaan kohtaan vanhoja jälkiä hyväksi käyttäen. Näin ei tullut ongelmaksi että ensimmäinen laakeri olisi lähtenyt kävelemään akselin asennuksessa sisälle. Rasvan kanssa akseli meni pikku hiljaa ensin muovi ja lopuksi kupari-vasaralla taputellen. Uudet sisäholkit teki työkaveri ohjeiden mukaan mitkä clarks-garage olikin ilokseni piirtänyt ( http://www.clarks-garage.com/graphic...ing-sleeve.jpg ).

                        Aikaa tosiaan koko hommaan taisi mennä lähempänä 8 tuntia, aloittaen tilanteesta missä akseli ja laakerit oli jo irrotettu tt:n sisältä. Asennuksen jälkeen laakerit rullailee ilman minkäänlaisia sivuääniä tai rohinoita. Samaa ei ihan voinut vanhoista laakereista sanoa.

                        Nyt vaan odottelemaan 9xx tilausta jotta pääsee koneen kimppuun. Ilmeisesti jonkun komponenttien kanssa on saatavuus ongelmia mitä tilaukseeni laitoin kun ei ole vielä kuulunut. Pitänee ensi viikon alussa alkaa kysellä mikä meininki...

                        Click image for larger version

Name:	IMG_6197.jpg
Views:	3063
Size:	124,4 Kt
ID:	1935329 Click image for larger version

Name:	IMG_6200.jpg
Views:	3065
Size:	87,0 Kt
ID:	1935330 Click image for larger version

Name:	IMG_6202.jpg
Views:	3063
Size:	73,7 Kt
ID:	1935331 Click image for larger version

Name:	IMG_6207.jpg
Views:	3085
Size:	90,0 Kt
ID:	1935332 Click image for larger version

Name:	IMG_6217.jpg
Views:	3122
Size:	102,9 Kt
ID:	1935333

                        Comment


                          #13
                          Mitäs tänne kuuluu?

                          Toi vaihdevivustojen uusinta todellakin kannattaa, mulla myös noi Only944 -vivut sekä myös vaihdekepin päässä korjaussarja, tuntuma on oikein hyvä. Toi torque tuben remppa kiinnostaa myös kun omassani kytkimen painelaakeri(?) rallattaa ja tt:n laakeritkin kahisee. Olisi siinä savottaa jollekin tulevalle talvelle :)

                          Comment


                            #14
                            Maaliskuun loppuun mennessä sain niputettua alakerran takaisin kasaan, mutta sen jälkeen onkin ollut melkoisen hiljaista. Työt ovat vieneet koko kesän milloin mihinkin suuntaan Eurooppaa, eikä kovin montaa vapaata viikonloppua ole kalenteriin eksynyt. Onneksi tällä viikolla alkoi päiväopinnot amk:ssa niin on ainakin teoreettisia mahdollisuuksia alkaa rakentelemaan tätä eteenpäin hieman rivakammalla tahdilla. On kaikenmaailman vapaita viikonloppuja, syyslomia ja pitkiä joululomia mitkä oli työmaailmassa ennenkuulumattomia asioita :-)

                            Mukava kuulla, että olet tykännyt Only944 hilppeistä. Muualtakin netin syövereistä löysin positiviisa kokemuksia jonka perusteella nuo laitoin itsellekin tilaukseen. Onhan tuossa torque tubessa tekemistä, mutta varmasti hälyäänet ja rahinat hälvenee. Saa nauttia niistä tarkoituksenmukaisista auton äänistä enemmän :-)

                            Alakerran kasauksessa ei mitään ihan madottomia ihmetyksiä tullut. Välysten mittauksen plastigaugella, männänrenkaiden välysten mittaus rakotulkilla ja pulttien momenttiin kiristystä ja osien silmämääräistä tarkistusta. Ainoa mikä tuossa alakerrassa on hyvä muistaa, että laittaa ohjeiden mukaan ihan joka paikkaan sitä tasotiivisteliimaa niin pysyy öljyt oikealla puolella konetta. Omalla kohdalla jäi pari pientä täppää kampuran stefojen viereltä laittamatta niin piti käyttää uudelleen pultit ja kampuran kehikko auki. Kuvista poiketen myös tasapainoakselit ovat paikoillaan, mutta niin tuoretta kuvaa ei puhelimen syövereistä tahtonut löytyä.

                            Seuraavana pitäisi kysellä koneistamolta joko kansi olisi valmiina, niin saisi heittää sen niskaan ja alkaa kasaamaan yläkertaa ja lopulta jakoa paikalleen.

                            Click image for larger version  Name:	IMG_6378.jpg Views:	0 Size:	114,5 Kt ID:	1945932 Click image for larger version  Name:	IMG_6381.jpg Views:	0 Size:	180,8 Kt ID:	1945933 Click image for larger version  Name:	IMG_6517.jpg Views:	0 Size:	180,5 Kt ID:	1945934
                            Viimeksi muokannut Henri_; 28.8.2022, 08:11.

                            Comment


                              #15
                              Jälleen pitkän hiljaiselon jälkeen tallissa alkaa tapahtua tai ainakin kovin on suunniteltu tapahtuvan. Joskaan ei ihan sitä mitä oli alunperin suunnitteilla.

                              Lukuisista yrityksistä huolimatta koneesta puuttuu edelleen sen verran osia että sen loppuun saattaminen on taloudellisesti melko järjetön projekti. Homman alunperin piti mennä niin, että ostan auton, osat ovat toisella kaverilla josta ne voi noutaa sopivan ajan tullen ja kaikki on toimivasta autosta aikanaan purettu. Tämän kaverin piti siis kunnostaa osista kone mutta 5 vuodessa siitä ei valmista tullut. Osia pitelevää kaveri on ollut kuitenkaan melko mahdotonta saada tontille ja jos sellainen ihme on käynyt niin aina on ollut jos jonkinlaista meriselitystä miksi niitä osia ei nyt tällä hetkellä voikaan luovuttaa (ovat jossain toisessa hallissa, ovet ovet jäässä tm vastaavaa). Yleensä aina päivää ennen kuin on pitänyt tavata tai samaisena aamuna on tullut viesti että tänään ei käykkään syystä x. Joulun tienoilla laskin että 9XX hinnaston mukaan kaikelle vielä tarvittavalle tulisi hintaa hieman vajaat 40 000€ joten projekti alkoi tuntumaan melkoisen mahdottomalta.

                              Alastaron ratapäiviltä tulikin pieni idea että mitäpä jos sinne asettelisi jotain aivan muuta ja siitä saakka olen mietiskellyt mitä sinne konehuoneeseen alkaisi seuraavaksi lusikoida. Pitkään mielessä oli joko perinteinen 1.8t tai 2.0tfsi, mutta rivinelosen laittaminen täydellisessä tekniikan vaihdossa ei vaan tuntunut kovinkaan inspiroivalta. Lisäksi kyseisten moottorien öljypumppu menisi juuri apurungon ja hammastangon kohdalta, joten siinä olisi pitänyt lähteä melko nopeasti laittomille poluille kun olisi nekin pitänyt asetella/ rakennella kotitallissa uudelleen. Yhtenä hyvänä vaihtoehtona pidin myös 2.2 i5 turboa, mutta pienen nettiauton ja autoscoutin selailun jälkeen totesin että niidenkin hinnat ovat lähteneet melkoiseen liitoon. Itse maksoin aikanaan laatikkovikaisesta s6 pari tonnia ja nyt saa melkein heittää nollan perään yhtä rikki olevasta ?

                              Sitä sitten alkoi jo mietiskellä jo konsernin ulkopuoleltakin vaikka ja mitä kunnes törmäsin vähän tuoreempaan tekniikka vaihtoehtoon, eli 3.2 vr6 184kw muodossa. Siinä tuntui tehoa olevan alkuun sopivasti, öljypumppu meni oikeassa paikassa ja kytkimenkin rakentelu vanhemman vr6 laatikkoa käyttäen ei pitäisi olla mikään täysin mahdoton tehtävä. Lisäksi se äänimaailma on jotain hieman muuta kuin mitä rivi nelonen tarjoilee :-) Siispä tuumasta toimeen ja etsimään sopivaa tekniikan luovuttajaa. Tällä hetkellä kaupat on sovittu (mutta nouto vielä tekemättä) laatikkovikaisesta 3.2 vr6 passatista joka pitäisi joko tämän viikon tai ensi viikon alun paikkeilla hakea talliin ja aloittaa purkutyöt. Uudet jakokilkkeet on myös jo maailmalta tulossa kerran kone on jo pöydällä niin hyvä ne on siinä samalla vaihtaa. Tarkoitus on siis ensiksi istuttaa vakio vr6 konehuoneeseen ja katsella miten porsche niillä tehoilla liikkuu ja jos alkaa ahdistaa tai kyllästyttää niin maailmalta on aina saatavilla jos jonkinmoista apupuhallusta joko remmin tai pakokaasun voiman välityksellä. Lisäksi uudet katsastusmääräykset antavat pelivaraa rakentaa aina maltilliseen 282kw asti :-) Lisäksi vaikka ei ihan äkkiä uskoisi niin netin tietojen mukaan alkuperäinen 4 sylinterinen ja vr6 painaisivat suhteellisen saman verran. Oli myös väittämiä että vr6 olisi jonkin matkaa kevyempi mutta lopulta sen näkee kun molemmat on lavalla ja saa molemmat punnittua.

                              Näillä eväillä siis toivon että rakentelu pääsisi vihdoin kunnolla alkamaan kun ei tarvitse enää odotella ja kysellä muiden aikataulujen perään ja josko nyt osia olisi vihdoin saatavilla. Osien haltijasta on myös tehty rikosilmoitus entisen omistajan toimesta, mutta poliisi päätti jättää syyttämättä. Kuitenkaan ei ole papereita olemassa kun yksityisten välillä asioista on vuosia aikaa sovittu niin voisin kuvitella että menee äkkiä hankalaksi ratkottavaksi.

                              Ensi viikolla uskoisin että lisää infoa tulee :-)
                              Viimeksi muokannut Henri_; 20.6.2023, 17:37.

                              Comment


                                #16
                                Kurkkaa nyt kuitenkin tää, ennen ku haet sen VR6 koneen, vaikka ei sekään huono olis. https://www.boostbrothersgarage.com/ Tuossa saisi aika äkkiä valmiilla osilla alakerran kii voimansiirtoon. Kokemuksesta voin sanoa, että siihen R&D hommaan menee aika lailla aikaa, mut on se välillä silti kivaakin.

                                Comment


                                  #17
                                  07K oli kieltämättä myös listalla ja kyselinkin parilta tutulta mitä moisen uittaminen kontin kyljessä olisi kustantanut Ameriikan mantereelta. Euroopassa tuntuvat olevan melko harvinaisia vapari muodossa ja ttrs/ rs3 motit maksaa vielä nekin melko mukavia euroläjiä. Kieltämättä ei olisi yhtään pahitteeksi, että valmiita palikoita kytkinosastolle löytyisi, mutta tällä kertaa näyttää että rakentelun puolelle menee.

                                  Onneksi se tuntuu olevan melko sama minkä 6-lovisen vr6 laatikon ottaa, kun jako moottorissa on pysynyt samana vuodesta 9jotain. Siihen pitää töissä rakennella kytkinkopasta frankenstein niin, että tt akseli osuu keskelle ja niin että kaikki pinnat on suoria. Muuten pakettina pitäisi toimia vr6 240mm vauhtis, porschen oma 240mm kytkinlevy sekä vr6 paineasetelma + painelaakeri. Tosin vielä on epäselvää onko 944 ja vr6 kytkimen paksuudessa eroa tai muuten suurempia eroja sen perusmuodoissa. Täytyy käydä romiksella mittailemassa ensi viikon aikana kun on taas kotinurkilla.
                                  Viimeksi muokannut Henri_; 21.6.2023, 21:57.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei nyt aivan sietämättömän hintainen lähtökohta tämäkään:
                                    https://www.ebay.de/itm/325553878200?

                                    Comment


                                      #19
                                      Kieltämättä itse moottorista hinta ei ole kovinkaan paha. Mitä aiemmin katselin niin rapakon takana myydään koko autoja kolaroituna alle tonnilla ja tarvetta tulisi kuitenkin johtosarjalle, eculle, antureille, imu-että pakosarjoille sekä apulaitteille. Tämän hetken rahtihinnoilla edes puolikkaan auton kuljettaminen maksaisi tonni tolkulla + siellä päässä asioiden järjestelminen ja auton silpominen myös jokusen euron.

                                      Aikaisemmissa viesteissä en tainnut mainita, mutta etsinnässä on ollut joko kolaroitu tai laatikkovikainen koko auto niin saa samalla rahalla koko paketin apulaitteineen päivineen. Jos huomaan työn edetessä jotain uupuvan luovuttaja autosta, niin saa helposti käytyä kaivamassa pihalta talteen.
                                      Viimeksi muokannut Henri_; 23.6.2023, 05:36.

                                      Comment


                                        #20
                                        En tiedä soveltuuko vr6 perään, mutta omassa 944:ssä B5 RS4 kytkin pelas aika kivasti howen hydraulisen painelaakerin kanssa. Shimmaamisen kanssa oli alkuun vähän ongelmia, mutta laakerin mukana tuli iso nippu shimmejä, millä sen sai sitten kohdalleen. Ei pienintäkään oiretta luistamisesta ja silti suht normaali käytellä. Pääsylinteri oli possun ihan oma. National clutch uk teki levyn joka sopi possun akseliin ja tuohon asetelmaan. Oli Sachsin performance massalevy jousitetulla keskiöllä. uusi paineasetelma löyty ebaystä 250 eurolla ja levy tais olla about 200e. Vauhtipyöränä oli clutchmastersin teräspyörä. Se tais tulla jenkeistä about 500e hintaan. Toi voimansiirto kannattaa varmaan mitoittaa niin, että myöhempää ahtamista varten ei tarvii heti tehdä kaikkea uusiksi :D
                                        Viimeksi muokannut JM; 24.6.2023, 10:42.

                                        Comment


                                          #21
                                          Täältä takaviistosta sen verran, että Passatista peräisin oleva AXZ-moottori on FSI-kone, toisin kuin esimerkiksi R32-Golfissa tai TT:ssä käytetyt imusarjasuihkutteiset. Tällä ei ole suurtakaan merkitystä vakiomoottoria vaihtaessa, laatikon pulttijako yms. asiat ovat samoja, mutta ahtaminen isompine suuttimineen vaatii sitten kertaluokkaa isompaa protoilua. Voimaosien sopivuus kannattaa tarkistaa erityisesti mäntien osalta, FSI:n ja imusarjasuihkutteisten VR6-pannujen v-kulma ei nimittäin ole sama (10,6/15 astetta). Kiertokanget ovat moottoreissa samat, as far as I know, mutta kampiakseli ei.

                                          Comment


                                            #22
                                            Noista vinkeistä on kyllä paljon iloa kytkimen rakentelun kanssa. Mietinkin että jossain näin että tuo "keskiholkin" vaihtaminen toisenlaiseen kytkinlevyssä onnistuu, mutta en vain muistanut yhtään että missä. Seuraavaksi alkaa kyllä tuollaisen kytkin kopan metsästys, kun purkaamolla mitä käytän yleisesti ajattelin niitä olevan muutamakin kappale mutta eipä ollutkaan yhtään. Luulisi kuitenkin olevan suht helposti löydettävissä oleva kapine niin katsotaan mistä tulee eteen ensimmäisenä. Pitää kyllä rakennella kerralla kunnon palikoista, ettei moneen kertaan tarvitse samoja osia ostella :D


                                            Tuon AXZ-moottorikoodin ja FSI tekniikan tiesinkin, mutta oma yllätys tuli kyllä siinä ettei samaa käytettykään R32/ TT/ A3:ssa. Ajattelin että saman ikäisissä kaikki olisi fsi tekniikalla eikä enää imusarjaan suihkutuksella. Pitänee vähän tutkailla mitä ameriikan mantereella ovat noista kertoneet. Ainakin rotrexin valikoimasta löytyy ahdinta kyseiselle moottorille ja TVR:llä valmista kittiä niin 3.2 FSI, kuin 3.6FSI:hin. Mitenkähän mahtaa R36 suuttimet sopia omaan moottoriin ja riittäisiköhän niissä cc:t niin jääkööt vielä tutkinnan alle tulevaisuuteen. Varmaan asian tullessa ajankohtaisemmaksi pitää em. putiikeille laittaa viestiä miten he ovat polttoainepuolen ratkoneet.

                                            Tänään tuli haettua Passatti kuleksimasta kotitallille. Oli kyllä elämys kun vuokrahinurin simpukassa arviolta 15 astetta tyhjää niin sai keskittyä liikenteeseen ja kaistaviivoihin. Tämä ilta vielä rauhaksiin ja huomenna olisi tarkoitus aloittaa purku operaatio. Mielenkiinnosta mittasin, niin 944 oma moottori on vajaat 10cm pidempi ja muutaman cm leveämpi kuin mitä passatin vr6. Onko tämä sitä teknistä kehitystä, materiaalin säästöä vai mitä niin siihen en lähde ottamaan kantaa. Antaa vaan toivoa että kyllä sen possun konehuoneeseen pitäisi saada sopimaan :-) SIvukommenttina, jos joku tarvitsee 3C passatista sisustan osia, vanteita, mekatroniikasta rikki olevaa dsg:tä, vetareita, kardaania tai muuta itselle tulevaisuudessa tarpeetonta niin irtoavat kyllä myyntiin :-)




                                            Click image for larger version

Name:	IMG_2450.jpeg
Views:	1027
Size:	288,5 Kt
ID:	1958332



                                            Comment


                                              #23
                                              Ai niin, tuosta vaihteiston adapterin teosta tuli mieleen omat taistelut. Tehtiin ensin jurikin niin, että leikottiin pitkittäiskoneisen vaihdelaatikon kuoresta irti semmonen pala, minkä siitä sai ja sitten siihen hitsuuttelemaan pohjaa. Se vaan päättyi ikävästi siihen, että kytkinromut eivät mahtuneet mitenkään sinne sisälle. Possun koppa on todella matala ja sinne ei VAG osat mahdu millään. Itse päädyin lopulta ostamaan RWD-motorsportilta 1.8T -> borg warner T5 kytkinkopan, jonka laitoin paikalle lyhentämällä torquetubea. VAG kytkinromujen kanssa käy äkkiä muuten niin, että akselin pää ei yllä lähellekään kampuran neulalaakeria. Jos pitäis ihan tyhjästä lähteä, kokeilisin varmaan tehdä kytkinkopan sopivasta auton peltivanteesta. Sitten kun tuubin lyhentää, seuraavana ongelmana on kardaanitunneli, joka on oikeasti ahdas. Mä sain nuijittua sopivan kolon sinne niin, että kytkinkoppa meni lopulta paikoilleen.

                                              https://www.rwdmotorsport.com/produc...5-bellhousing/

                                              Edit:
                                              Mun kohdala osa ongelmaa saattoi olla myös valituissa osissa. En halunut lähteä tekemään poikittaiskoneisen osilla, koska se olisi johtanut kardaanitunnelin leikkeyyn. Startti ei sillä setupilla mahdu sinne mitenkään ilman peltitöitä.
                                              Viimeksi muokannut JM; 1.7.2023, 20:28.

                                              Comment


                                                #24
                                                Samaa tuossa alkuviikosta mittailin, ettei siellä kovinkaan paljoa tilaa ole tarjolla. Toinen vaihtoehdon minkä löysin on adapterilevy 022103551A (Hammun VR6T projektia selaillessa bongattu) + 01E laatikosta laippa ku starttikin tulisi moottorin vierelle eikä tosiaan tulipellistä kuskin jalkatilaan. Tosin tuo tila saattaa senkin kanssa muodostua ongelmaksi.

                                                Meni kyllä tämä viikko melko äkkiä pelkästään purkuhommia tehdessä. Nyt on kuitenkin possu konehuonetta siistitty sen mitä sielä kehtasi pois repiä ja samalla lähti nokkapelti, puskurit ym asennusta haittaavat häiriötekijät pois tieltä. Passatista lähti kone ja koko konehuoneen johtosarja on kaivettu ehjänä pois. Sisältä pääsin jatkamaan jonkin matkaa, mutta kun katselin youtubesta Deutsche Auto Partsin 2.0TFSI swappia ja miten he puukottivat johtosarjaa tulin tulokseen, että kaivan melkolailla koko johtosarjan autosta pihalle kaikkin bokseineen ja sensoreineen. Kun kone on saatu possuun joku päivä kiinni niin johtosarja kasaan auton ulkopuolelle ja yksi kerrallaan laatikoita irti tutkien samalla mitä kaikkea se oikeasti vaatii käydäkseen. Erikoismoottorille tosin soittelin jo ennen passatin ostia ja juteltiin että ajonesto sieltä ainakin lähtee ensimmäisen DSG ohjauksen kanssa veks.

                                                Mutta ensin pitää tosiaan ratkoa kytkimen + moottorikannattimien pulma. Jos ei mikään muu pitkässä juoksussa meinaa auttaa, niin omassa opinahjossa eli Turun AMK:llä on 3D printterit myös metalleille niin pitää heidän kanssaan jutella saisiko osaan pientä suunnittelu/ printti apua. Ensin toki kannattavampaa tehdä osa kotona muovista ja kokeilla että se sopii mittojen puolesta autoon ja jatkojalostaa siitä jo 01E laippa ei sovi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jos noin hienot vehkeet on käytössä, niin antaa mennä vaan :D Itse olisin ehkä leikellyt 8mm teräksestä koneen taakse menevän levyn. Sitten olis tehnyt(sorvannut) silmälaakeriin sopivan "ohjurin, jolla olis keskittänyt kehän ja kytkinkopan pohjan oikeaan paikkaan ja koko komeus sitten sähköliimalla kii. Sen kehän sais tosiaan vaikka peltivanteesta. jenkeissä käyttävät paljon noita teräksisiä kytkinkoppia, kun ovat helppoja valmistaa. Mitä tähän swappiin tulee, niin mun mielestä nepa on yksi parhaista autoista ottamaan sisäänsä modernimpaa tekniikkaa. Possun omat koneet ovat aika kamalia tekeleitä ja kori on hyvä. Sietää helposti sen +400hv antautumatta mistään. Ikäisekseen (ja muutenkin) todella napakka koppa ja hyvä ajettava. Avosta en tiedä, onko se miten paljon löysempi, mutta eiköhän sekin oo tehty aika hyväksi. Sitten kun possu on jo n iin tukevasti ankkuroitu VAG-konserniin, sopii saman sateenvarjon alta poimitut tekniikat pussihousumielessäkin sinne erinomaisesti. Oma 1.8T nepa meni viinalla maantiellä selvästi alle kympin. Nyt kauhistuttaa kaadela viinaa kutoseen, kun se imuroi sitä aika raivoisasti, eikä tehoa oo lähellekään samaa määrää.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Se voi olla kyllä että vehkeet on hienoja, mutta tekijä sitten vähän rujompi :D Tuo ei kyllä kuulosta huonolta ajatukselta ollenkaan. Teräsvannetta on kuitenkin helppo silpoa ja hitsialla mielin määrin niin saa muodot haettua hyvin kohdalleen ja tulee ehkä hieman halvemmaksi kuin hakea pari a 400€ vaihdelaatikkoa romikselta vain silpoakseen ne rälläkällä. Mitä tuohon turbo s:n koneeseen ehti perehtyä niin on siellä kyllä melko eksoottisia materiaaleja käytetty milloin missäkin. Jos kansi pysyisi lohkossa paremmin kiinni ahdettuna ja olis materiaalit vähän yleisemmässä käytössä niin ei välttämättä olisi ihan niin paha motti. Nyt kuitenkin pitää miettiä mitä tuolle koneelle tekee, kun melkolailla läpikäyty alakerta löytyy ja koneistamolla täysin läpikäyty kansi. Kai noista joku jonkun euron vielä maksaisikin jos myyntiin laittaisi kun ei tuosta kahvipöytääkään ilkeäisi tehdä.

                                                    Cabrion kori itseä vähän mietityttää että miten joustava mahtaa olla. Sen näkee sitten joku kesä kun tämä laite lopulta liikkuu. Kulutusta en ole uskaltanut edes tässä kohtaa homma ajatella :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Noi turbon koneet on ihan kiven alla ja varmasti saat niistä mukavan kasan harrastuskassaa. Ehjiä ei löydy mistään ja jos löytyy, niin hinnat ovat ihan astronomisia. Siihen se oman S2 koneenkin korjaus loppui, kun totesin että menee auton hinta koneen laittamiseen. Tietty toi kannattaa kyllä tehdä niin, että ei peruuttamattomasti tuhoa mitään. Joku museohöperö tuonkin aikanaan haluaa kuitenkin entistää, että saa ajaa kaks päivää vuodessa halvalla...

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X