Vähän taustatietoa näin alkuun: katselin kesän mittaan paljon T3 porttereita hupikäyttöön ja kävin yhtä jo paikan päällä tutkimassakin, mutta kun mieluista ei oikeen tuntunut löytyvän niin laajensin vähän näkökenttää ja törmäsin avolavahiaseen. Hintaa vähän toista tonnia, ajokuntoinen, vähintäänkin patinoitunut ja ei älyttömän kaukana. Täytyihän se käydä hakemassa, ei noita joka kulmalta pursua.
Ja sitten itse autosta. Lattia oli suht laho, ja sen jo vaihdoinkin ennen pahimpia pakkasia pohjolan tallissa. Myös jakohihna tuli varmuuden vuoksi vaihdettua, kun auto on seissyt toistakymmentä vuotta ajamattomana. Uutta vesipumppua en löytänyt mistään, täytyy vanha käyttää jossain kunnostettavana kun siitä aika jättää. Jarrut kävin myös syksyllä läpi. Ihme kyllä joku oli ne jo äskettäin huoltanutkin, edessä ja takana oli uudet jarrukengät. Lähes kaikki sylinterit olivat silti jumissa, että hyvä ne oli putsata. Hieman sähköhommiakin on tiedossa, vilkut (paitsi ei hätävilkut, mielenkiintoista) ja takavalot on pois pelistä. Joskin molemmat toimivat hakiessa, jossain huono liitos lyönyt oikosulkuun? Takavalot on ensimmäisenä epäiltyjen listalla, pohjat on niin pahoin läpiruostuneet. Ihme kyllä näihin saa vielä uusia takavaloja, tosin vain sen takia että saman ikäluokan land cruiserissa sattuu olemaan samanlaiset :D Sähköjä tähän on itse räpelletty jonkun aikaisemman omistajan toimesta, ainakin sulaketaulu on uusittu. Toivottavasti noi aikaisemmat räpellykset ei teetä kovin paljoa ylimääräisiä sähkötöitä, kun ei ne muutenkaan omiin lemppareihin kuulu. Trafin mukaan ainakin suurimman osan elämästään auto on viettänyt lapissa, joten ruostetta on lattia mukaanlukienkin vähemmän kuin osasin odottaa ja monet alustan pultit aukeavat paljon helpommin kuin lähes 25v uudemmasta audistani.
Ajettavuudeltaan tämä on yllättävän hyvä, tai ainakin parempi mitä olisin osannut odottaa. Uskaltaa ajaa jopa kahdeksaakymppiä, kun vain saa niin paljon nopeutta kerättyä. Moottori on 2.2 litrainen nelimukinen diesel, vaihteita 4 kappaletta eteenpäin ja vaihdekeppi on rattiakselin kyljessä. Vaihdevivustossa on tällä hetkellä niin paljon väljää, että oikean vaihteen löytäminen on ensikertalaiselle suht hankalaa. Keskipenkki lämpiää kätevästi alla olevan moottorin toimesta. Huollot on älyttömän helppo tehdä, koska auton alle mahtuu ryömimään varsin helposti ja kaikki komponentit on hyvin esillä ja tilaa riittää. Jos moottoriin täytyy päästä yläpuolelta käsiksi eikä pelkkä keskipenkin kääntö riitä, niin moottorin sivuilta, sivupenkkien alta, saa vielä kolme peltiä ruuvattua irti. Näin saa koneen ympärille tilaa aikalailla saman verran kuin normi autossa on konepelti avattuna.
Hommasin auton lähinnä hupiajo ja satunnaiset lähiympäristön kalareissut mielessä. Tuli kyllä jo mieleen, että lavalle voisi helposti rakentaa pienen saunan? Mitään näyttelypeliä tästä ei ole ihan lähiaikoina ainakaan tulossa, mutta huomiota herättänee varmasti silti.
Projekti etenee suuremmalla nopeudella kun alkaa taas pihalla tarkenemaan ilman karvalakkia, nyt talven aikana ois tarkoituksena lähinnä penkinpäälisten teko aikakauden kankaasta ja säiden salliessa ehkä jotain pikku hipistelyä. Mukana tulleet mangelssit täytyis ainakin kiillottaa
Ja sitten itse autosta. Lattia oli suht laho, ja sen jo vaihdoinkin ennen pahimpia pakkasia pohjolan tallissa. Myös jakohihna tuli varmuuden vuoksi vaihdettua, kun auto on seissyt toistakymmentä vuotta ajamattomana. Uutta vesipumppua en löytänyt mistään, täytyy vanha käyttää jossain kunnostettavana kun siitä aika jättää. Jarrut kävin myös syksyllä läpi. Ihme kyllä joku oli ne jo äskettäin huoltanutkin, edessä ja takana oli uudet jarrukengät. Lähes kaikki sylinterit olivat silti jumissa, että hyvä ne oli putsata. Hieman sähköhommiakin on tiedossa, vilkut (paitsi ei hätävilkut, mielenkiintoista) ja takavalot on pois pelistä. Joskin molemmat toimivat hakiessa, jossain huono liitos lyönyt oikosulkuun? Takavalot on ensimmäisenä epäiltyjen listalla, pohjat on niin pahoin läpiruostuneet. Ihme kyllä näihin saa vielä uusia takavaloja, tosin vain sen takia että saman ikäluokan land cruiserissa sattuu olemaan samanlaiset :D Sähköjä tähän on itse räpelletty jonkun aikaisemman omistajan toimesta, ainakin sulaketaulu on uusittu. Toivottavasti noi aikaisemmat räpellykset ei teetä kovin paljoa ylimääräisiä sähkötöitä, kun ei ne muutenkaan omiin lemppareihin kuulu. Trafin mukaan ainakin suurimman osan elämästään auto on viettänyt lapissa, joten ruostetta on lattia mukaanlukienkin vähemmän kuin osasin odottaa ja monet alustan pultit aukeavat paljon helpommin kuin lähes 25v uudemmasta audistani.
Ajettavuudeltaan tämä on yllättävän hyvä, tai ainakin parempi mitä olisin osannut odottaa. Uskaltaa ajaa jopa kahdeksaakymppiä, kun vain saa niin paljon nopeutta kerättyä. Moottori on 2.2 litrainen nelimukinen diesel, vaihteita 4 kappaletta eteenpäin ja vaihdekeppi on rattiakselin kyljessä. Vaihdevivustossa on tällä hetkellä niin paljon väljää, että oikean vaihteen löytäminen on ensikertalaiselle suht hankalaa. Keskipenkki lämpiää kätevästi alla olevan moottorin toimesta. Huollot on älyttömän helppo tehdä, koska auton alle mahtuu ryömimään varsin helposti ja kaikki komponentit on hyvin esillä ja tilaa riittää. Jos moottoriin täytyy päästä yläpuolelta käsiksi eikä pelkkä keskipenkin kääntö riitä, niin moottorin sivuilta, sivupenkkien alta, saa vielä kolme peltiä ruuvattua irti. Näin saa koneen ympärille tilaa aikalailla saman verran kuin normi autossa on konepelti avattuna.
Hommasin auton lähinnä hupiajo ja satunnaiset lähiympäristön kalareissut mielessä. Tuli kyllä jo mieleen, että lavalle voisi helposti rakentaa pienen saunan? Mitään näyttelypeliä tästä ei ole ihan lähiaikoina ainakaan tulossa, mutta huomiota herättänee varmasti silti.
Projekti etenee suuremmalla nopeudella kun alkaa taas pihalla tarkenemaan ilman karvalakkia, nyt talven aikana ois tarkoituksena lähinnä penkinpäälisten teko aikakauden kankaasta ja säiden salliessa ehkä jotain pikku hipistelyä. Mukana tulleet mangelssit täytyis ainakin kiillottaa
Comment