Lift kittiäkin saa jos tuntuu että ei huimaa tarpeeksi https://youtu.be/huvfAWc_iOM?t=137
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
VW Touareg V8
Collapse
X
-
Tänään oli miesaskartelun täyteinen päivä. Siihen kuului rälläköintiä ja hitsausta.
Jostain olen saanut päähäni että tuollaisessa offroad henkisessä autossa pitää olla katolla sellainen korihärdelli.
Siihen on hyvä laittaa sitten kauheesti valoja.
Torista löytyi 1m leveä ledbar kohtuu hintaan ja toveri Harjulaa ja Pänttöstä apuna käyttäen sain sen tänne tontille. Appiukolta sain parin ledtyövaloja taakse.
Mutta että se kori/asennusteline.
Olen töissä tehtaalla jossa on mm laser joka leikkaa metallia ja särmäyskone joka painaa peltejä mutkalle. Lisäksi löytyy hitsauskoneet ja jauhemaalausta.
Oikein hyvän olisi saanut kun olisi tupakkiaskin kanteen vähän piirtänyt suuntia ja antanut ammattimiesten tehdä. Mutta ei vaan itse se täytyy. Meni syteen tai saveen.
Ensin leikkasin ja taivuttelin tuollaisia putkia. Materiaalina 1/2" Fe vesijohto putki.
Sitten hitsasin putkista tuollaiset kehät.
Aikaisemmin olin tilannut laserilta tuollaisia levyn palasia. Solikka suunnittelu omaa lähtöä.
Kun putkikehät ja levyn palaset yhdisti sopivasti oli loppu tuotteena tälläistä.
Sitten känkkänä roudattiin maalauslinjaan ja paikalle tuli uhvo.
Olen itsekin yllättynyt miten hyvä lopputuloksesta tuli. Maalausta en niinkään jännittänyt vaan omaa hitsaamistani. Mutta kun oli hyvät koneet niin niillä onnistui tälläinen tumpelokin. Maaliksi valitsin RAL9005 De. Eli röpelö efekti mustan. Tämä ihan sillä tarkoituksella että maali häivyttää hitsausvirheitä tehokkaasti.
Kokonaisuus painaa noin tonnin. Tarkemmin punnittuna 35kg. Toki tuohon tulee vielä jonkun pohjaverkon paino ja yksien valojen paino lisää.
Piti vielä seuraavana päivänä käydä vähän koemallaamassa aihetta katolle.
Viimeksi muokannut Lipponen; 12.3.2023, 18:38.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Jatkoin tätä korin touhua tässä viikon mittaan.
Leikkuutin ja taivututin parit kiinnikkeet lisävaloille. Tuli melko tukevat.
Sitten mietin itse korin kiinnitystä autoon. Tuossahan on nuo urat katossa joihin OEM kattotelineet kiinnittyvät. Toki minulla ei sellaisia ole.
Ensin leikkuutin laput joissa M8 kierteet. Ruuvasin pultin pätkät reijistä läpi ja tulppahitsasin toiselta puolelta.
Nuo solahtaa kivasti katon uriin. Sitten tein noille sopivat kulmaraudat. Kulmat maalautui mustiksi.
Kulmaraudoissa oli reijitykset U-pulteille ja etäisyys silleen että nuo putkikehät jää U-pultin pitoon.
Mutterit tiukalle ja hökötys on tukevasti katolla. Vähän tuli korkeat noista kannakkeista mutta on nyt tuollaiset.
Sitten pitää viedä virrat katolle sinne missä virtaa tarvitaan.
Comment
-
Vetelin virtaa katolle. Tässä käytin valmista perävaunu kaapelia. Sisältää 7x1.5 johtimet samassa kuoressa. Noista 2+2 niputin yhteen virraksi ja maaksi etuvalolelle. Loput kolme menee taakse työvaloille, virtapisteelle ja niiden maaksi. Taka-asiat on vielä kytkemättä.
Johto nousee konehuoneesta apukuskin puolelta lasin reunaa pitkin ja sieltä jatkuu katon reunaa pitkin. Sellaisia liimattavia nippusiteen kiinnikkeitä kylvin noin 20cm välein. Niihin sitten nipparilla johto kiinni. Vähän sellaista muovispiraalia on johdon päällä ja kutiste sukkaa ja teippiä. Kunnon hyvä asennus siis.
Käytiin nyt pääsiäisenä mun kotipuolessa tekemässä vähän porukalla klapeja isälle kuivamaan. Otin sitten meillekin kärryn perään roikkumaan ja heittelin rankoja siihen. Pistin myös ohuita polttopuiksi päätyneitä riukuja sopiviksi pätkiksi ja nostin sylillisen tuonne kattokorin. Jokainen klapu se on kotiin päin. EI ainakaan tuollainen kuorma katolla tuntunut mitenkään pahalta. Kyllä sen toki aistii että painopiste on ylhäällä mutta suhinatta ja vittuilematta puut kulki 250km matkan.
- 3 tykkäystä
Comment
-
Iski oikein halvaannuttava vika tuossa kuukausi sitten.
ajeltiin mökille puumalaan ja parkkeerasin siihen pihamaalle.
Sitten kun oltiin lähdössä pois niin eipäs käynnistynytkään.
Appiukolla oli tuollainen vikakoodinlukijapulikka joka vahvisti että G28 kuoli.
No eipä siinä. Laina-autolla kotiin ja varaosa netistä tilaten. Tultiin nyt sitten viettää juhannusta mökille niin otin osan ja vähän kaluja mukaan.
Anturi sijaitsee kuskin puolella lähellä kattia. Koska korkea auto niin ei auton alle pääsy ollut juuri ongelma. Se mikä taas oli ongelma oli anturin liitin kuskinpuolen kannen takana. Tuntuu ja peilin kautta näkyy mutta oikein käsiä siihen ei saa väännättämään auki. No parin tunnin ähellyksen jälkeen vaimo tuli ja sorjin käsin naps und kops avasi liittimen. Uusi meni naps kiinni ja auto toimii taas.
- 1 like
Comment
-
Ilmastointi ei ole puhaltanut kylmää koko sinä aikana kun tänä keksintö on meillä ollut. Käytin sitten ihan täyttö huollossa. Jonkin verran tuli vanhoja aineita tuli ulos ja enemmän uusia sisään.
Vähän olivat joutuneet "Econ" nappia ränkkäämään edes takaisin mutta sitten alkoi viileä virrata. Toiminut nyt ihan ok.
Lähdettiin Eestissä käymään tällä autolla. Esim Tallinnan alueen tietyömailla aivan verraton laite kun on korkeaa kumia ja maavaraa.
Comment
-
Toisaalta Muugan laivalla ei tarvi välittää niistä tietyömaista ;) Ja muutenkin helpompi suomen päässäkin...
Mutta joo, kyllä nykyteillä tuota korkeaa maavaraa tarvii ainakin täällä pohojammaalla, sen verran pottupeltoa alkaa nää yksinumeroisia pienemmänt tiet muistuttaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viestiIhan mielenkiinnosta: Miten näissä autoissa on tuo käsijarru toteutettu?....
Jultsu oli joskus viime vuonna kysellyt käsijarrusta kun satulat on niin halpoja.
Seisontajarru ei näissä ole missään tekemisissä käyttöjarrun kanssa. Satulassa ei siis ole seisontajarrumekanismia.
Viime katsastuksella leimahenkilö sanoi että olisi kyllä hyvä jos seisontajarru ottaisi heti kerralla. Nyt joutuu tuplapolkemaan.
Minä asiaan perehtymättä tilailin taakse uudet levyt, palat, kengät ja seisontajarrun nippelisarjan. 230€ jäi ostoskoriin summaksi. Levyt ja kengät Boschia, jarrupalat Fedoroa ja nippelit jotain nonamea.
Tänään kun oli aikaa niin auton perä talliin ja touhuamaan.
Pyörä irti.
Takapalat on kiinni semmoisen puikon varassa. Pelkkien palojen vaihtoon ei tarvitsisi kuin poistaa puikon lukitussokka ja puikko. Palat nousee tuon jälkeen pois satulasta.
Mutta koska myös levyjä ja niiden sisällä olevaa seisontajarrua ollaan korjaamassa, tulee levyt luonnollisesti irroittaa. Jarrusatula on kahdella M16 XNZ kantaisella pultilla kiinni. Tilaa on sovittaa akkupulttipyssy päpättämään auki. Omaksi yllätykseksi kaikki lähtivät ihan nappia painamalla irti.
Satula syrjään ja levystä vielä yksi T50 torx auki. Sitten levyn saa nitkutettua irti.
Levyn sisällä on seisontajarru mekanismi. Jarrukengät jousineen, keulan puolella kenkiä linkkumekanismi johon vaijeri tulee ja perän puolella yksinkertainen ruuvattava säädin. Kumpikin kenkä on jousitetun tapin varassa taustalevyssä.
Jousitapeissa on 5mm kuusiokololle paikka. 90 asteen kääntö ja tapit lähtevät irti.
Pitkillä tukevilla meisseleillä saa jouset yms purkautumaan. Kannattaa ehkä ottaa kohteesta kuvia ennen kuin alkaa vääntelemään. Kun sopivan kohdan vääntämiselle keksii saattaa koko keksintö purkautua silmän räpäyksessä lattialle. Kuvista on helpompi arvailla miten mikäkin piti olla.
Uudet asiat parhaaksi katsomassaan järjestyksessä takaisin. Itse kasasin molemmat puolet vähän eri tavoin mutta lopputulos lie se mikä ratkaisee. Joku osannee sanoa mikä on vähiten huono keino väännellä jousia paikoilleen.
Kun nuo roippeet on kasattu voi nostaa uuden levyn paikoilleen ja kiinnittää sillä T50 pultilla. Satula kasautuu paikoilleen purkamista päin vastaisessa järjestyksessä.
Sitten säätö. Eli jarrulevyssä on yksi kirteellinen reikä. Tuon reiän kautta voi säädin rullan ratsasta pyörittää esim pitkällä tasapää meisselillä. Itse säädin siten että ruuvasin niin kauan kunnes jarru tarttui ihan kunnolla kiinni eikä levyä voinut käsin pyörittää. Sitten otin kaksi naksua auki päin ja testasin että levy pyörii laahaamatta. Huomatkaa että molempien takapyörien tulee olla ilmassa jotta levyjä voi pyöritellä käsin.
Tarkastin pois purkamani osat ja kaikkissa oli vielä eloa jäljellä. Paloissa/kengissä pintaa ja levytkään eivät kovin naarmuille olleet kuluneet. Osien vaihto oli siis ehkä turhaa säätö olisi riittänyt. No onpahan tehty.
Viimeksi muokannut Lipponen; 27.9.2023, 11:52.
- 1 like
Comment
-
-
-
Joulukuussa kävin hakee puita tuolta 50km päästä. Kesken ajon meno muuttui vähän kumalliseksi ja mittaristoon syttyi alustalta vika ilmoitus.
Hetken päästä tajusin että perä on niin ylhäällä mitä auto voi nostaa eikä tuu alas vaikka nappulasta pyytää. Keula totteli hetken ohjausta mutta sitten sekin lukittui johonkin välikorkeuteen. Oli hieman jännä ajaa kun Stance oli kuin 80-luvun pystyperse korollassa.
Päästiin sen verran mökillä vikakoodilukijan päähän että sain keulan uudelleen liikkeelle. 01780, 01400 ja 02250 koodit löysi appiukon lukijapulikka. Nostatin keulan ylös että auto olisi about vaaterissa. Sillä konstilla saatiin ajo-omituisuudet kelvollisiksi ja puut haettua. Ajoin torakan kärryineen umpihankeen liiterin viereen odottamaan seuraavaa kertaa.
Jossain vaiheessa reissua myös luistonesto veti itsensä johonkin umpisolmuun.
Eilen sitten tuli ajankohtaiseksi hakea lisää puita.
Ensin temmelsin pihassa noin 30m matkaa noin 3h. Auto kyllä liikkui umpilumessa kun lukko oli päällä. Ei vaan kääntynyt mihinkään joka oleellisesti vaikeutti kärryn peruutusta. Kahdesti ruovin auton mahastaan kiinni. Ensimmäisen kerran kaivoin ja heijasin irti. Uskon että Aisini oli vähän ymmällään kun heijasin autoa edes takaisin rumppaamalla vaihdetta D:n ja R välillä. Huomasin myös että D:ltä kun vetää R:lle kierrosten ollessa +4000rpm ei vetosuunta muutu.
Toisella kertaa kiinni jäädessä soitin sitten naapurille joka nytkäisi minut selkeille vesille nelivetotraktorilla jossa on lumiketjut joka renkaassa.
Pihassa möyrinnän tuloksena auto taisi lämmetä joka kolkasta. Nimittäin ajellessa kaikki viat hävisi. Alustakin toimi joka suuntaan molemmista päistä.
Eli ajamalla korjattu.
- 1 like
Comment
-
Siellä mahtaa olla ilmajousituksessa vettä, joka jäätyy. Nostin joku aika sitten 15 asteen pakkasessa oman auton ylös, mutta sepä ei tullutkaan sieltä alas ennen kuin oli ollut lämpimässä riittävän kauan. Mulla vilkuttelee keltaista ilmajousituksen valoa vähän reilummilla pakkasilla aika herkästi. Kompuran huoltosarja ja uudet ryynit on jo hyllyssä, mutta tartteisi ensin saada astinlaudat pois jotta saa kompuran pudotettua.
- 1 like
Comment
-
Joo hauskaa oli sen tekeminenkin.
Ja on tavallaan osoittautunut ihan toimivaksi kamppeeksi. Vasta tein hinauspuomin jota voi roudata tuolla korissa. Mulla on tuossa nyt pohjana semmoinen sinkitty verkko. Vähän kanaverkkoa tiuhempi ja tukevampi mutta aika samaa henkeä.
Toiminut loistavasti. Ainoa huonous verkossa on että "helähtää" kun oven sulkee. Vaneria mietin myös tuonne mutta se keräisi varmaan kaikkea lehteä ja töhnää enempi. Verkosta ne tulee läpi. Lumet tuosta on huono puhdistaa.
Yksi käytännöllisyyttä heikentävä seikka tuossa koko korissa on sen sijainti. Se on kuitenkin about minun pään korkeudella eli noin 190cm matalalla. Sinne ei mielikseen mitään kovin painavaa nostele.
Satunnaisia polttopuu ja muita kärrynvetelyitä olen tässä talvella tehnyt Torakalla. Muutaman kerran on jouset vetäneet itsensä tilttiin. Välillä taas toiminut ihan hyvin. Pitää kesällä perehtyä. Jousituksen kompuraa kannattanee huoltaa. Nyt korisee jo aika uhkaavalla nuotilla.
Yhdellä reissulla taannoin oli lähellä etten jäänyt peltoon kiinni. Ei ollutkaan enää jäässä ja kantanut. Tarpeettoman rajulla kaasun annostelulla päästiin kuitenkin lopulta palaamaan kovalle maalle.
- 1 like
Comment
-
Alkupään Touaregeissä oli takapenkillä 3X normaali kokoinen niskatuki. Nämä niskatuet blokkaa näkymää taakse aika tehokkaasti. Myös penkkien kääntäminen täyteen kuljetusmoodiin niskatuet paikoillaan ei onnistu.
08/2004 jälkeen tehtaalta tulleissa autoissa oli keskipaikalle asennettu matalampi niskatuki jolla näkyvyys tauspeilin kautta parani. Sivuilla oli loppuun asti täyskorkeat tuet.
Tänään tuli mahdolliseksi vaihtaa yksi korkea mallinen tuollaiseen matalaan. Oli vielä samaa mustaa nahkaa molemmat. Minulla on nyt siis kaksi matalaa ja yksi korkea. Tarttee vielä metsästää tuo yksi matala tuonne taakse.
Comment
-
Lähdettiin taas mun kotipuolen suuntaan. Otettiin kärry perään suunnitelmissa ottaa klapeja kuorma kotiin viemiseksi. Matkalla oikaisun yhden hiekkatien kautta. Kelirikko oli syönyt siihen tosi pahoja routaheittoja ja ihan reikiäkin. Ei muuta kuin vauhdilla ja voimalla porskuttaen eteen päin.
Kunnes....
Viimeinen 20km nilkutin tuolla stankella noin 50km/h. Etupyörät ei montaa astetta mahdu kääntymään mutta otin risteykset laajoilla linjoilla. Vähän kumin käryä tuli jossain vaiheessa joten kai rengas raivasi itselleen tilaa tuonne sisälokasuojiin.
No pääsin perille. Otin kaljan. Tarttee huomenna vähän tutkailla. Onneksi VCDS jäi kotiin joten ei pääse lukemaan koodejakaan.Viimeksi muokannut Lipponen; 26.4.2024, 22:52.
Comment
-
Pääsin tänään auton kanssa betonilattialle ja sain avukseni tunkin. Kuskin pyörän irrotin ja sieltähän löytyi tukivarresta irronnut tasoanturi. Täysin ehjä mutta pompannut reiästään irti. Voitelin ja hetkistelin anturin niveliä ja tökkäsin uudelleen paikoilleen. Alusta heräs ja parin starttauksen jälkeen alkoi toimia.
Matka jatkuu taas.
Comment
-
Viimeinkin vaihtelin kesärenkaat myös tähän.
Samalla tiukkasin vähän käsijarru systeemiä siitä jarrulevyn säätöreiästä. Parani mutta vieläkin poljin menee aika syvälle. Pitää katsoa josko vielä ennen leimaa laittais yhdet naksut tiukemmalle.
Löysin myös kuskin etunurkasta katkenneen jarrupalan johdon rippeet. Selittää jarrupala hälytyksen. Liittimellä oli toinen johto lähtenyt sieluineen liitinrungosta ja on jossain tien päällä. No onneksi varastoista löytyi auton puolen johtosarjaan sopiva vastakappale liitin jossa pätkät johtoa. Johdot yhteen ja jarrupalanohitin paikalleen. Kas hälytykset poistui mittaristosta.
Jousitus vetäisi taas takapään jökkiin. Pitää varmaan kesällä tehdä joka tolppaan se venttiilin vaihto ja kompuralle huolto.
Talvirenkaat on selkeästi kulunut tän talven aikana. Nastat on pysyneet mutta kuviosta on lähtenyt millejä. Pitää vähän miettiä jatko suunnitelmia. Aika liukkaaksi ovat nimittäin käyneet nuo renkaat ja talvella tulee näemmä pakollista kärryn vetoa.
Comment
Comment