Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VW Touareg V8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    VW Touareg V8

    Voisihan sitä jonkunnäköistä esitelmää kirjata tuosta kamppeesta, joka tulee Yetiä korvaaman.

    Eli me käydään retkillä. Tämä ei tarkoita mitään samoilua kävellen pitkin metsiä, vaan ennemminkin kaiken maailman hiekkateiden ja muiden vähän pienempien reittien tutkimista. Pari vuotta tuossa käytössä on palvellut Skoda Yeti, joka omaa vähän normiautoa enemmän maavaraa ja nelivedon. Skoda toimitti myös työmatka-auton virkaa.

    Kuitenkin mieli on tehnyt vähän enemmän maastoautomaista kulkinetta. Kyrväkkäämpää vekotinta niin sanotusti. Työmatka-ajot saa jäädä muille autoille, joten katseet siirtyi bensakoneellisiin vehkeisiin.
    Tähän väliin sanottakoon, että tiedän kyllä, ettei tuo Touareg mikään oikea maastoauto. Mutta tuollainen vähän vähän maastoautonkaltainen valmiste kuitenkin.
    Audien Q7 meni reilusti yli budjetin. Lisäksi VW:n tuotos on vähän työkalumaisempi. Pidän siitä.

    Eli ensimmäisen lähdön Volkswagen Touareg.
    Tuossa kuukauden päivät sitten oli myynnissä kaksi V8 bensakoneellista. Valkea ja sininen. Valkea rujommassa kunnossa, mutta toki edullisempi. Sitä jo lähdettiin katsomaan, mutta matkalta soittelin myös sinisen myyjälle.
    ​​​​​Käännyttiinkin sitten vähän eri suuntaan ja autoa katsomaan.

    No auto osottautui livenäkin vallan siistikuntoiseksi. Ainoaksi miinukseksi jäi vetokoukun puute. Sitä puutetta kuitenkin paikkasi kauko-ohjattava webasto. Myyjän kanssa vähän kinattiin hinnasta. Lopulta tein tarjoukseni pelkillä talvirenkailla. Ei mennyt läpi ja kotiin lähdettiin ilman Torakkaa.
    Viikko tuon jälkeen sattui menoa vähän samalle suunnalle. Sattui myös niin että toverit Kieväläinen ja Takkunen saattaisivat tulla wingmaneiksi auton katsomiseen. Takkusella on tainnut pari näitä touaregeja olla perhepiirissä ja Kieväläisellä on pippuripossu. Laitoin myyjälle viestiä, että tarjoukseni olisi edelleen voimassa. Vastauksena tulikin sitten, että tehdään kaupat sillä hintaa.
    Paikalle ajeltiin sitten Jussin Cayannella. Sai vähän osviittaa, millainen alustaltaan tuollaisen Touaregin pitäisi olla. Toki possun kone kelaa vauhtia melko eri tavalla.
    Paikan päällä vielä kierreltiin porukalla autoa. Riikka ja Lauri kurkki auton alle. Lauri huikkas: "löytyy täältä ainakin irrotettavan koukun luukku ja sen takaa reikä". Silloin päätin lopullisesti, että auto lähtee mukaan. Pieni koeajo, rahan siirto myyjälle ja takaisin päin.

    Paluumatkalla tuli todettua, että termostaatti vuotaa koska lämmöt eivät nousseet yli 60°. Talvirenkaat tuntui myös melko livakoilta. Muuten kaikki tuntui toimivan, tosin alustan liikkeet melko hitaat etenkin ylöspäin.

    Auto on siis vuoden 2003 VW Touareg, moottorina 4.2 V8 bensa. 310hp/410nm taisi olla lupaukset tehosta. Vaihteistona 6-pykäläinen automaatti, jossa hidas alue ja kytkettävä keskilukko.

    Muutamia muita mainitsemisen väärtejä varusteita: musta nahkasisusta sähköpenkein, kauko-ohjattava weba, ilma-alusta, radiossa olisi navi, mutta ei ole kartta cd:tä ja tosiaan se irrotettava koukku. Koukkuun löytyi kuulaosakin peräluukusta.

    ​​​​
    ​​​​​​
    ​​​
    ​​​​​

    ​​​​​
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Lipponen; 24.12.2021, 21:36.

    #2
    No mitä sitä tuolle tekee tai ainakin suunnittelee tekevänsä:

    Ostoreissulta palatessa tosiaan termostaatin saattoi todeta olevan melko valmis, kyllähän tuollaisen - 10° pakkasessa pitää normaalit moottorilämmöt saavuttaa. Jakohihna oli vaihdettu 50tkm aikaisemmin, mutta vuonna 2013 eli jakopääremppa kaikkine hiluineen oli syytä teettää.
    Tämä teetettiinkin Lappeenrannassa Myllymäen auto ja konehuollossa. Itsekin ehkä olisin tuollaisen kyennyt tekemään, mutta ongelmaksi muodostui oman tallin pituus. Auto mahtuu talliin, mutta mitään sille ei mahdu tekemään ovien ollessa kiinni.

    Valot on melko onnettomat, varsinkin lyhyet. Lähes sama kuin parkeilla ajaisi. Lisäpitkätkin tulee varmasti laitettua, mutta melkeinpä ensin täytyy saattaa lyhyet valot paremmiksi. Muuten kontrasti tulee olemaan liian suuri.

    Apukuskin puolen etuoven lasinnostinsysteemin vaihto. Tuo akkuna ei toimi.

    Autossa ei tosiaan ole kuin nastarenkaat. Nekin vähän liukkaan livakat. Kesäksi tarttee hommata vanteet ja renkaat. Tässä valinnassa voisi viedä autoa vähän offroad-henkiseen suuntaan.

    Muutenkin jotain maastotouhu reksiviittaa: lisävaloa, ne vanteet ja renkaat, ehkä katolle joku kori jne...

    Putkistolle tekisi mieli tehdä jotain. Nyt on melko hiljainen.

    Väri ei ole ihan lemppari.
    ​​
    Tuossapa noita ajatuksia. Katsoo nyt, mitä sitä loppujen lopuksi tulee toteutettua. Mää oon hyvä haaveilemaan, mutta monesti hommat jää suunnittelu asteelle.

    ​​​​
    Viimeksi muokannut Lipponen; 24.12.2021, 20:28.

    Comment


      #3
      Ja tähän loppuun tarttee vielä isosti kiittää Lauria ja Jussia. Olitte paljon avuksi auton noudossa.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
        Kesäksi tarttee hommata vanteet ja renkaat. Tässä valinnassa voisi viedä autoa vähän offroad-henkiseen suuntaan.

        Muutenkin jotain maastotouhu reksiviittaa: lisävaloa, ne vanteet ja renkaat, ehkä katolle joku kori jne...
        ​​​​
        Anna mopon keulia oikein kunnolla ja lähde muokkaamaan rekeä Darkside Developmentsin viitoittamaan tyyliin, tietysti budjettiratkaisuin? Värikin lähtöjään sama tuossa:
        https://www.darksidedevelopments.co....v10-pd313-ble/

        Comment


          #5
          Tällaisesta itsekin haaveilin ja kuumeilin vuosi sitten, mutta loppujen lopuksi itselle tuli Q7 3.0TDI. Tykästyin Touaregin työkalumaisuuteen ja tietynlaiseen arvokkaaseen vanhenemiseen kuuautoon verrattuna. Tarjonnan ohuus ja satunnainen tarve seitsemälle istumapaikalle käänsi valinnan Audin leiriin ja siellä taas hintataso ja bensakoneisten tarjonnan vähäisyys pakotti ostamaan dieselin.

          Tuo 4.2 V8 tuli kuitenkin koeajettua ja hyvä fiilis itsellekin jäi siitä. Herraskainen vehjes kun ei kuulu edes kasikoneen ääntä. Sekin on kyllä korjattavissa. Vink vink.

          Comment


            #6
            Takaovien päädyt kantsii tässäkin kurkata. Ne tahtoo kaikissa saman suvun autoissa mätiä sieltä päätykanttauksen sisältä.

            Kyllähän tommonen oikeesti on oikeilla renkailla varsin maastokelpoinen. Cayennessa on about samanlainen voimalinja, keskilukkoineen ja alennusvaihteineen. Se meni jo todella ihmeellisiin paikkoihin huonokuntoisilla 22" kesärenkailla joissa ei maastoajo-ominaisuudet ole ollut varmaan kovin korkealla prioriteetilla.

            Comment


              #7
              Vanteista ja renkaista.

              Ulkomaista Touaregfoorumia tuossa välillä olen aiheen tiimoilta selannut. 31." sanotaan olevan maksimi rengaskoko joka korottamatta mahtuu. Toki ilma-alustaa voi ilmeisesti jo ohjelmallisesti nostaa vähän. 17" vanne taitaa olla minimi mikä jarruille menee eli joku 265/65/17 saattaisi olla rengaskoko johon päätyä. 265/70/17 menee ilmeisesti mutta saattaa vähän raapia joissain tapauksissa.
              Ihan pelkkiä mönkimisrenkaita en silti laita. Kuitenkin maantiellä tulee kuitenkin ajeltua.

              Kokemuksia tälläisista renkaista voi laittaa.

              ​​​​​Vanteita koetan nyt ensin metsästää. Ei kait 18" ihan katastrofi olisi Tyylillisesti sopivaa mallia ei ole vaan sattunut silmiin. Ei uutena, eikä etenkään käytettynä.

              Comment


                #8
                Khyllä tukkireki pesee nykyisistä maastureista aika monen maasto-ominaisuuksiltaan, jos on vain oikein tehtaalta speksattu lukkojen yms suhteen. Youtubesta taitaa löytyä pätkäkin, missä ne ajaa offia toureageilla ja cayenneillä :) Toki hieman modattuina, mutta eipä noi "oikeat" maasturikkaan mettää lähde ilman kunnon pohjapanssareita ja renkaita.

                Comment


                • #9
                  Joo kyllä torakala ajelee hakkuuaukolle tracktorin ja metgsäkoneenkin jälkeä, jos ei kauheen pahaa mutakuoppaa ole. ylämäkeen ajaessa haittaa lähinnä konepelti, joka peittää taakse jopa metsän. Ihmeen kyvykäs laite ihan katurenkaillakin ja pelkällä keskilukolla. En muista sanoinko Teemulle, että mulla on vielä neljän pyörän ketjut jemmassa, millä pääsee talvella niin pöljään paikkaan kiinni että hakea voi jo keväällä.

                  Comment


                    #10
                    Olen töissä eräällä metsäkonevalmistajalla ja meidän testikuskilla on "huoltoautona" torakan sukulainen amarok, ja ei se ole kyllä kertaakaan valittanut, että ei olis päässyt pelipaikoilla (toki se vähän sääli tota suhteellisen uutta autoa). Toki sillä ei oo vaaraa, että sitä autoa ei saisi pois metsästä, käljyt vain kii autoon ja testikoneella vetää pois mettästä ;)

                    Comment


                      #11
                      Eikö Laurilla ollut omassaan jonkinlainen pohjapanssari vai muistanko väärin? Se navin cd taitaa olla melko yhtä tyhjän kanssa jos tässä on tehdasnavi, uusimmat kartat on muistaakseni vuodelta 2011. Renkaat vaihtamalla ja pelkällä keskilukolla varustettuna tosiaan varsin maastokykyinen vekotin kunhan omapainon muistaa. Joskus vähän speksailin V10-koneista Torakkaa pikkupäissäni, onneksi en ostanut...

                      Comment


                        #12
                        Jo ostaessa auton vikamuistista löytyi koodi 00290. Oli kuitenkin intermittent.

                        Joku viikko sitten syttyi ABS ja luistonesto valot tauluun. Sama koodi löytyi ja nyt ei enää lähtenyt pois. Jokunen päivä sen jälkeen saapui myös vikailmoitus alustalta ja koodi 00144.
                        Molemmat nuo koodit viittaavat vasempaan takanurkkaan.

                        Paikalliseen varaosaliikkeeseen tilasin uuden abs-anturin. Vaihto on niin suoraviivainen että touhusin sen tuossa pihamaalla. Samalla löysin iskarin alapäästä tulevan johdon ja sen liitoksen. Liitos oli hivenen löysän oloinen. Suihkautin siihen hieman kontaktispraytä ja painoin kiinni. Ja tadaa, viat olivat päällä edelleen.

                        Viime viikolla ajelin sitten töihin Touaregilla ja työpäivän päätteeksi otin auton halliin sisälle ja betonilattialle. Taas pyörä irti ja tutkimaan johtonippua.
                        Ja kas. Sieltä löytyi johdossa olevan kiinnikeklunssin juuresta reilu murtuma. Nappasin sivareilla johdon poikki ja kuorin eristeet. Kuusi karvaa löyty kuorien sisältä jotka laitoin ihan karvaperseliitoksilla yhteen. Reilusti teippiä päälle ja koko komeus nippusiteillä kiinni tukivarteen siten että liitos olisi mahdollisimman stabiili.

                        Ilmajousituksen vika hävisi mutta abs vika jäi. Huono karvaperse tai sitten johto on hapettunut pidemmältä matkalta.
                        Onneksi tuo johdon pätkä on helpohkosti vaihdettaessa. Liitos löytyy takaa iskarin yläpään tienoilla rungon sisäpuolelta. Osanumero johdolle on 7L0-971-279-G joten tarttee tilata ja vaihtaa tässä jossain vaiheessa. 500km tuolla teippipatentilla nyt kuitenkin ajanut ja kestänyt.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut Lipponen; 16.1.2022, 19:43.

                        Comment


                          #13
                          Takakulman johtopatentti toimii edelleen muun paitsi abs-osalta. Ihan mykkä se ei ole mutta signaali vääristyy sen verran että muutaman kilometrin jälkeen abs/esp luovuttavat. No uusi johto odottelee jo varaosamyymälän hyllyssä noutoa.

                          Kuten jo aikaisemmin sanoin valot on onnettomat. Joulupukki toi lahjakortin Valostoreen. Tuossa männä viikolla sitten kliksuttelin ostoskoriin parin Purelux Black Boost S200:ia. Joku maskiin upotusasennus noille pitäis keksiä.

                          Lyhyetkin on huonot. Niille ensi hätään tein umpion kiillotuksen. Pitäis käydä pimeässä kokeilee auttoiko yhtään. Ainakin ulkoisesti menivät parempaan suuntaan.

                          Myös kesärengastus alkaa olla selkeä. Pitäisi vaan touhuta kaikki asiat samalle tontille. Renkaat on tällä hetkellä Porissa Jussin hellässä huomassa. Vanteet käytin hiekkapuhallettavana ja jauhemaalattavana.



                          ​​​​
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Tarttee kyllä kiillottaa umpioita lisää. Vaikutusta oli parempaan päin mutta setissä mukana tullut UV-suoja ei oikein toiminut. Tarttee kalvottaa tai lakata.

                            Noita lisävaloja viikonloppuna väkekertelin paikoilleen. Mekaaninen asennus alkaa olla suuntausta vaille valmis. Johdotuksissa jäi kaks isointa juttua vaiheeseen. Eli herättettä en päässyt koska molemmat umpiot on jumissa. Umpioissa pitäisi olla sellainen hirveen kätevä "veä tästä, käännä tosta" systeemi. Mutta se on rikki molemmista.

                            Myöskään katkaisijaa en vielä pujottanut kabiiniin.

                            Kuvista näkee minne lamput lupsahti. Maski menee heittämällä paikoilleen. Tulee kuitenkin lisävalojen kuvion eteen pahasti. Pitää joko

                            ​​​​​​A) silpoo nykyiseen maskiin kolot (vihreiden piirrosten kohdalle)
                            ​​​​​​B) Ostaa joku harvempi tuning maski
                            C) tehdä joku maski.
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Umpioiden projektoreiden heijastinpinnat voivat myös olla jo ehtoopuolella tuon ikäisessä. Ne uusimalla valoteho paranee huimasti.

                              Comment


                                #16
                                Tuli viime viikonloppuna ajeltua pimeässä. Kyllä mää luulen että noista lamput saa. Pitää vain vielä hinkata linssejä ja vaihtaa tuoreet polttimot.

                                Syy viime viikonloppuiseen ajeluun olikin kesärengastus.

                                Eli kuten ketjun aloituksessa tuli mainittua niin torakkaa ostaessa viimeiset tinkaukset hinnasta, tehtiin jättämällä silloiset kesäpyörät pois kaupasta. Tähän oli oikeastaan syynä ihan se ettei sellaiset 20" vanteet matalilla kumeilla olleet sellaiset renkaat jotka minulle toimisivat.

                                Jo syksyllä Torista löytyi Torag oem 17" vanteet jotka oli sprayllä maalattu mustaksi. Vanteet kävivät talven aikana jauhemaalaamossa saamassa päällensä RAL9023 pulverin jossa on vähän helmiäiskidettä seassa.

                                Kumit löytyi niin ikään Torista. 2000km ajetut bridgestonen Dualer HT842. Kokona 265/65/17.

                                Renkaiden ostossa avusti toveri Kiaku joka kumeja muutaman kuukauden säilyttelikin. Nämä siis käytiin Porista noutamassa. Kiitokset Jussille jälleen.

                                Eilen sitten vanteet ja renkaat yhdistyi Otavassa toveri Kauhasen tallilla.
                                Tänään tunkkasin renkaat auton alle. Hieman ovat painavampia käsitellä kuin vaikka A2:sen 14" renkaat. Kuitenkin alle lupsahtivat. Kivasti ja tasaisesti pyörivät.
                                Attached Files

                                Comment


                                • #17
                                  Ihan mielenkiinnosta: Miten näissä autoissa on tuo käsijarru toteutettu? Ostin itselleni tällaisesta autosta nuo Brembon nelipyttyiset takasatulat kun noita saa ihan karkkirahoilla (30-40e per täysin kunnossa oleva ehjä siisti satula) ja laittelen ne etupäähän kiinni, sopivan mallisten ja kokoisten takajarrulevyjen kera. Sitten taas jostain ruosteisista yksmäntärautasatuloista (joissa kulahtanut S4 logo 15 vuoden takaa) huutelevat montaa satasta kappaleelta. En tajua en.

                                  Comment


                                    #18
                                    Käsijarru on jalkajarru. Eli mersumaiseen tapaan vasemmalla jalalla polkaistava poljin joka vapautetaan kahvasta vasemmalta. Takana on siis jarrulevy jossa seisontajarrulle rumpujarru.

                                    Ainakin toverit hopsis ja kiaku ovat noita pajoittaneet ja osaavat kertoa tarkemmin.

                                    Comment


                                      #19
                                      No semmonen. Jarrukengät sun muut rumpujarruvehkeet levyn sisäpuolella. Käyttää levyä ikäänkuin jarrurumpuna. Ei koske käyttöjarrun satulaa millään tavalla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuolla aikaisemmin kirjoittelin ilma-alustan ja ABS:n viasta. Aihe jäi siihen pisteeseen että johtosarjan pätkä tulisi vaihtaa.


                                        Kesäloman aikana Heinäkuussa sitten viimein tuumasta toimeen.
                                        Johdon vaihtaminen oli melko suoraviivainen homma. Napsautella vanha irti kiinnikkeistä ja liittimistä. Uusi sitten käänteisessä järjestyksessä takaisin. Takarunkopailkin luona oleva liitos vaati vähän notkeaa rannetta mutta ihan saavutettava paikka kuitenkin.
                                        Johdon vaihtamisen jälkeen intopiukeena koeajolle.
                                        Perkele, vikavalot palaa edelleen.

                                        Nyt sitten ajattelemaan asiaa oikein huolella.
                                        Auton kun starttaa niin abs ei ole vikatilassa. Vikatila menee päälle vasta vähän matkan ajamisen jälkeen.
                                        Ennen kuin abs on vikatilassa, vilkuttelee abs-valo taulussa ja jyrkissä käännöksissä auto jukertaa vastaan. Aivan kuin lukko olisi päällä. Sorapihaan jää oikein kuopaisuja kun renkaat koettavat väkisin olla samassa tahdissa. Kun abs menee vikatilaan niin paikallaan pyörittely helpottuu.
                                        Homma alkoi silloin talvella. Ennen sitä abs toimi ihan oikeastikin.


                                        Vaihdettuja osia siis ensin abs-anturi (joku halvin Noname) ja se johtosarja (Ei mikään minun tuntema merkki sekään)
                                        Koska saman johtosarjan perässä oleva ilma-alusta ja muut toiminnot pelaavat aloin miettiä halpis abs-anturin toimintaa.
                                        Tilasin tilalle Boschin anturin.

                                        Tähän vaihdoin sen ja heti ensi metreistä huomasi että tuo jukertaminen oli poissa. 500m ajon jälkeen abs-valo sammui ja kaikki toimi kuten pitääkin.

                                        Alunperin vika on siis ollut johtosarjassa. Vaihdoin virheellisesti huonolaatuisen abs-anturin toimivan tilalle. Sitten kun johtosarjavika korjaantui jäi tuo abs-vika päälle johtuen huonosta anturista.

                                        Loogista eikö totta.


                                        No samassa rytäkässä tänään tuli vaihdettua seisontajarrupolkinen kaasujousi. Vanhastaan poljinta joutui vähän varpaalla nostamaan jotta seisontajarrun valo sammui. Nyt riittää että vapauttaa kahvasta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tänään käytiin rengaskaupoilla.

                                          Edelliset talvirenkaat olikin melko livakat.

                                          AIkaisemmin olin ajatellut että kesäksi hommaisi rouheammalla kuviolla olevat. Kuitenkin kun kesärenkaat löyty kivasti H/T mallia niin etsitään sitten talveksi jotain offis tyylistä.
                                          Nämäkin löytyi kivasti tuolta erään toisen autofoorumin kautta ja tällä kertaa ihan naapuripaikkakunnalta.

                                          Ainoa vaan että koko on renkailla 33x12, vanteen et sama 55 kuin OEM-vanteella. Ulkomaan Touareg foorumia kun selailin niin siellä todettiin että 32" olisi maksimi mikä muokkaamatta mahtuu. No eihän tyhmä usko jos ei itse kokeile. Kun tosiaan matkaakaan ei renkaiden luo paljon ollut niin ei muuta kuin kokeilemaan.

                                          ​​​​​​Rengasta mallattiin ensin tuon 265/65/17 kesärenkaat eteen. "Ei tää kyllä kauheasti suurempi ole"
                                          Tunkki auton alle ja etu fillari irti ja toinen tilalle.
                                          ​​​​​​No suorassa ollessa mahtuu hulppeasti. Mutta kun kääntelee ääriasennot niin renkaat kuvio hivoo sisälokasuojaan niin edestä kuin takaa. Lisäksi yläpallonivelen mutterinkanta painuu hieman kuvion joukkoon. Kaaren puolesta mahtuu kyllä.

                                          Vähän aikaa takaraivon raapimista ja sitten vaimo sanoi että "Jos sun tekee nää mieli ostaa niin osta".

                                          Mobilepayn kautta rahaa siirtymään ja renkaiden nostelu kyytiin.

                                          Suunnitelmana on että pienellä leepulla saada tila tuolle pallonivelen mutterille.
                                          Sisälokasuojille ehkä riittää lämmöllä tehty uudelleen muotoilu. Jos ei se riitä niin siirtää hieman ulommas. Pitäisi olla melko helppoa kun tosiaan ne cuulerit ei ole haittoina.

                                          Jatkuu jossain vaiheessa.
                                          Leimalla käytin viime maanantaina kun sain tuon ABS:n toimimaan.
                                          Pari pientä huomiota tuli. Sanallinen huomautus tuli siitä että seisonta jarru saisi ottaa joka polkaisulla. Nyt nappaa kiinni noin joka toisella. Kun ottaa kiinni niin pitää kyllä. Lie jostain säätörattaasta hävinnyt hampaita.
                                          Hylsy sen sijaan tuli siitä että joka nurkan jarruletkut oli lähteneet murtuilemaan. Oikein aiheellinen huomio siis ja extra pisteet katsurille siitä että raotti jarruletkun suojana olevia suojaspiraaleja jotta tuon huomasi. Letkut taitaa saada alle 20€ kaikkiin neljään nurkkaan joten ei kauhea taloudellinen tappio. Toki lie minkälainen ilmattava tuosta tulee.



                                          ​​​​​
                                          ​​​​
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Ihan samanlainen se on ilmata kun mikä vaan muukin. Olikos tässä tuplanipoilla satulat vai yksillä?

                                            Comment


                                              #23
                                              Itsellä 275/65R18 Falken Wildpeak A/T renkaat alkuperäisillä vanteilla alla. Väistää yläpallon juuri juuri ja edessä ottaa käännettäessä yhdessä kohtaa sisälokasuojaan.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #24
                                                En itsekkään malttanut olla kokeilematta toiselle puolelle.
                                                Alusta ylimpään asentoon niin ihan hivoen väistää sen mutterin. Ensin kyllä ajattelin että tuo olisi kiinteä väli. Sama korkeudesta riippumatta. Mutta ei näemmä ollut. Renkaiden leveyskin on näemmä 12.5" kun tarkemmin katsoin.

                                                Maavaraa helmasta mitattuna noin 40cm.

                                                PS. Tuplanipat on
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut Lipponen; 3.10.2022, 20:03.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                                                  ...Leimalla käytin viime maanantaina kun sain tuon ABS:n toimimaan....
                                                  ​​​​​
                                                  ​​​​
                                                  Mää vilkaisi tätä topikkia maanantaina ja hoksasin että kuukausi alkaa kohta olla menny. Maanantaina töiden jälkeen vaihtelin taakse jarruletkut ja ilmattiin takaa. Vaihdoin myös hantin etuletkun.
                                                  Tiistaina oli sitten ilta menoja ja ei kerennyt perehtyä.
                                                  Tänään vaihdoin viimeisenkin nurkan letkun ja ilmaisin toki myös edestä molemmat puolet. Ehkä ei ihan kaikki ilma tullut pois mutta jarrut kyllä lukittuu kerrasta. Aika uusinta näytölle oli varattu 16:10 ja viimeinen pyörän pultti meni kiinni 16:02. Mutta kerkesin ja taas on vuodeksi leima.

                                                  Siinä etuletkujen kanssa ährätessä katselin noita etusisälokasuojia ja niiden alueita niiden alla. Sanoisin että heleppo homma tuo laajennus mitä talvirenkaita varten joutuu tekemään.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Peruutin Torakalla kärryn kanssa ojaan. Tosin ihan tarkoituksella. Sain tällä keinoin kärryn paremmin hollille kun kannoin siihen polttopuita metsästä.
                                                    Kuormaa tehdessä kasvoi kanto kärryn renkaan eteen. Kun lähdin kömpimään takaisin tielle niin ensimmäinen yritys keskeytyi nelipyöräsudintaan. Vähän pakkia ja pienellä vauhdilla kärry kannon yli pompauttaen systeemit tielle. On se kätevä veturi noissakin hommissa.

                                                    Piti alkaa noita talvirenkaita sovittelemaan nyt viikonloppuna mutta innostuin noita polttopuita tekemään niin taidan jättää ensi viikonlopulle.
                                                    ​​​​
                                                    ​​​​​​
                                                    Attached Files
                                                    Viimeksi muokannut Lipponen; 29.10.2022, 14:30.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onpahan ollut koko viikonlopun valkeaa ja märkää maassa.Talvirenkaita siis autoihin.

                                                      Talvirenkaiksi on siis hankittu Cooper Discover S/T nastallinen nappulakumi. Kokona 33/12.5 17" vanteilla. ET vanteista 55.
                                                      Kuten ylempänä sanoin ei renkaat edessä mahdu aivan suoraan. Kumin kuvio raapisi edessä ylätukivarren mutterin ja kumit pyöräkotelossa sisälokasuojaan edestään ja takaa. Raapisi siis kun ratti on käännetty lähes täydet. Pyörät suorassa mahtuvat.

                                                      Mutterin väistämiseen lähdettiin yksinkertaisesti spacerilla. Ensin minulla oli kokeilussa Bilteman 5mm välike. Senkin olisi saanut sopimaan 5x130 pulttijakoon. Kuitenkin tuli töissä leikkuutettua 6mm alumiini spacerit. Tein vielä tuollaiset senkkireiät joilla lätyn saa ruuvattua kiinteästi vanteeseen. Mitoituksessa kävi pikku erehdys ja piirsin liian pienen keskireiän spaceriin. No kotitallissa onneksi oli hiovia välineitä joilla avarsin reiän 65.1mm-->71.1mm. Tai no tein reilusti suuremmankin koska käsivarainen hionta tuskin olisi sattunut riittävän keskeisesti.

                                                      Sisälokasuojia muotoilin lämmöllä ja voimalla. Kuumailmapuhaltimella lämpöä ja sopivalla vivulla vääntelyä. Renkaiden etupuolelle syntyi helposti reilu 20mm lisää tilaa. Renkaiden takana kuskinpuolella on nyt 2-3mm tyhjää kun pyörät ovat vinkkelissä. Apumiehen puolella ollaan vielä pikkuisen kumi/muovikosketuksessa.
                                                      Tämä siis kun alusta on peruskorkeudessaan.

                                                      Jos alustan ajaa manuaalisesti alas niin sisälokasuoja lepää koko puolikierrosta kumia vasten.

                                                      Takana renkaat mahtuvat ilman leepuja joka alustan asennossa.

                                                      Täytyy siis jossain vaiheessa muotoilla vänkärinnpuolta vielä vähän lisää. Lisäksi autoa voisi nostaa ohjelmallisesti sen minkä voi. Löysin jo vcds ohjeet mutta en muista paljonko nostoa on mahdollista tehdä.
                                                      Viimeksi muokannut arto s; 8.11.2022, 22:59.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Reilun pari viikkoa rumistellut noilla talvirenkailla. Melko äänekkäät ovat mutta eivät täristele juuri normaalia rengasta enempää. Vielä ei ole kunnolla jäistä tai lumista tienpintaa tullut pyörän alle jotta tuntuisi ovatko miten livakkaat.

                                                        Jarrujen kuluneisuus varoitin syttyi. Muutenkin jarrut tärrää vähän jarrutuksessa ja seisontajarru ei ota ihan joka polkaisulla. Pitää siis jossain vaiheessa ensi vuotta vaihdella jarruasiat autoon.

                                                        Putkistolle koetin tehdä helppoa ja yksinkertaista takapöntön bypassia. Ei ollut juurikaan vaikutusta joten tarttee jossain vaiheessa tehdä jotain muuta.

                                                        Pään sisällä on alkanut pyöriä hahmotelma katolle tulevasta korista. Se vaatinee ainakin yhden askartelupäivän töissä tässä joskus talven aikana.

                                                        ​​​​​​
                                                        Viimeksi muokannut Lipponen; 27.11.2022, 14:30.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hyvin on pärjännyt noilla kumeilla nyt ihan oikeassakin talvessa. Ihan jäisimmillä pinnoilla ei nastojen pito oikein pure mutta lumessa pääsee kahlaamaan kunhan pitää kuvion auki riittävällä kaasun käytöllä. Miettinyt että ruuvaisiko vielä yhteen riviin keskelle piikkejä.

                                                          Näin talvella tulee kärryä vedettyä polttopuiden noutoreissuilla. On vaan hyvä vetoauto tuollainen Touareg. Kuvassakin näkyy että tuo meidän kärry on tuollainen itse tekoinen. Pitkä ja kapeahko sekä akseli sellaisessa kohtaa että tulee melko etupainoinen kun tasaiseen lastaan. Mutta Touareg ei oo juur millänsäkkään. Edellinen koukullinen auto eli Yeti oli paljon tarkempi sille että kärry oli suhkoht tasapainossa. Toki VW painaa lähes tuhannen kiloa enemmän.
                                                          Työvaloja saisi olla vähän joka suuntaan kun pimeässä peruuttelee. Tähänkin ehkä ratkaisua luvassa sen kattokorin myötä. Materiaalia saapuikin työmaalle jo pitäisi enää leikkuuttaa vähän pellin paloja ja opetella hitsaamaan.

                                                          Myös vinssiä olen miettinyt. Koskaanhan en tuolla sellaiseen paikkaan aja jossa vinssiä tarvitaan mutta olisihan se miehekästä olla. Kuitenkin valtavirtaa vastustaen olen ajatellut että vinssi tulisi taakse. Tähän on kaksikin syytä.
                                                          Ensinnäkin se että tuo vinssi olisi sellainen pelastautumiskeino ei etenemisväline. Jos etuperin jonnekin ajaa on varmaan helpompi vetää itseään vanhoja jälkiä takaisin.
                                                          Toisekseen jos autoa käyttää trailerin vedossa, niin taakse asennetulla vinssillä voisi vetää jonkin auton raadon kärryyn.

                                                          ​​​​

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vasta Touareg kantaan siirtyneenä, on mukava huomata, että kanssa harrastajia löytyy myös kerhosta.

                                                            Tätä rengashommaa olen itsenikin mielessäni pyöritellyt, paikoillaan BF goodrich ko2 rengastus, joka alkaa olla sika valmiiksi ajettu. Kumissa saisi mukavuuden kannalta olla 55 profiilia korkeampi kumi ja olenkin alkanut kartoittaa vaihtoehtoja. Tämä topikki antaa vähän suuntimaa itsellekkin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X