Foorumista huolimatta tämä todennäköisemmin voisi kiinnostaa yleisöä kuin talviautoksi ”alennettu” B8.5 A4 – ja ainakin tämän parissa puuhaillaan enemmän, vaikka kyseessä on pikemminkin harrastusauto kuin harrasteauto.
Vaikka ulkoisesti ja teknisesti kyseessä on aimo annos VW Nutzfahrzeug ”hyötyajoneuvoa”, niin ohjaamo on Multivanin ja ”se juttu” piilee tehtaan alkuperäisessä 4-paikkaisessa retkeilyautovarustuksessa; ”pop-top” telttakatto vuoteella, kaasuliesi, tiskiallas (raikas- ja harmaavesisäiliöt), pieni sähkökäyttöinen jääkaappi, muut kaapistot sekä lämpölasit ym.
Tekniikka: vakio kakspuolikas 5-sylinterinen 174-kaakkinen pumppari (AXE) 6-vaihteisella manuaaliaskilla (menohaluja hillitsee 2507 kilogramman omamassa).
Alusta: AP:n coil-overit
Vanteet: Volkkarin 19” OEM Amarokista (malli Cantera)
Itselle jo toinen T5 California, harjoituskierroksesta tulossa erillinen viesti myöhemmin. Ennen tämän yksilön löytymistä tarkoituksena oli hommata uusintapainokseksi kasvojenkohotuksessa käynyt yksilö ja kevättalvella tuli varsin tiiviisti seurattua Keski-Euroopan tarjontaa. Huhtikuun puolivälissä sitten oli bingo lähellä: T5GP, jossa 132kW biTDi:n perisynti oli korjattu tehdasuudella moottorilla, sekä auto muutenkin erinomaisilla spekseillä. Pikainen soitto välittäjälle sekä iso pyörä pyörimään, mutta pian Saksasta kuului huonoja uutisia: auto juuri myyty. Toisen selvittelemämme yksilön kohdalla olisin voinut vielä juuri ja juuri kärsiä xenoneiden puutteesta, mutta moottorin öljynkulutusremontti osoittautui jollain pienemmällä korjaamolla ”perinteisin” menetelmin suoritetuksi kunnostukseksi. Varmaankin tai ainakin kenties ihan toimiva ratkaisu, mutta ei ”epävirallisena” oikein istu tuon hintaluokan autoon. Ei jatkoon.
Noin kahta viikkoa myöhemmin kohdalle osuikin sitten tämän auton myynti-ilmoitus. Parille kerhotoverille tuli siinä kohtaa heitettyä linkki saatesanoilla ”tuo menee äkkiä” sen kummemmin asiaa vielä ajattelematta. No yllättävän äkkiä se oma autokuume otti lisää kierroksia ja katse kääntyikin Saksan facelifteistä juuri tähän yksilöön, joten soittoa myyjälle, samalle illalle junalippu veljen luo sohvasurffaamaan sekä seuraavana aamuna autokaupoille ja maitojunan sijasta Volkkarilla paluumatkalle.
Lähtökohta: 16” alut alla, takapuskurissa vahvistus tutkien toimimattomuudesta, kaikki merkit tallella ja muutenkin täysin orkkiskuosissaan.
Hieman erikoisesti auton mukana tuli kahdet eri kesärenkaat – kummatkin VW:n alkuperäisillä aluvanteilla – joista luonnollisesti ne tuumaa suuremmat täytyi heti ensitöiksi pyöräyttää alle. Varaosanumero paljasti kyseessä olevan 5-pyttyisen Touaregin 17-tuumainen ”Suez”.
Pyöräteline oli myös pakollisten hankintojen listalla. Alkuperäisen telineen hinnasta ja saatavuusongelmista johtuen tähänkin tuli samanlainen Fiamman teline kuin oli jo edellisessäkin.
Aiemmista autoista oppineena vähänkin suuremmat muutokset olisi paras hoitaa mahdollisimman pian ”samaan konkurssiin”. Tämän auton kohdalla se tarkoitti alustasarjaa sekä vanteita.
Alustasarjaksi valikoitui kalleimman ja halvimman välimaastoon osunut AP – osittain keväällä olleen ”cash back” kampanjan siivittämänä, mutta vaakakupissa painoi toki emomerkki KW:n tunnettavuus. Ensimmäisen myyjän kautta toimitusaika olisi venähtänyt jopa kahdeksaan viikkoon, joten sieltä palautettiin rahat ihan mukisematta, kun toiselta toimijalta sarja löytyi hyllystä. Ainakin takaiskarit autoon oltiin uusittu muutama kymppi aiemmin, mutta takajousien statuksesta kertonee hyvin se, että keulaa madallettiin noin viitisen senttiä, mutta perää tipputettiin vain sentti vaateriin sekä Tüv-lappujen minimiin saattamiseksi.
Alustajumpan yhteydessä vaihtui rengassarjakin. Kun jo lähtöjään toinen vannesarjoista oli Touaregista, niin niiden tarjontaa tuli tutkittua muutenkin; 19-tuumaisten tarjonta vain tahtoo painottua enemmän 5x130-jakoisiin kuin 5-sylinteristen 5x120-jakoon. Lopulta kaverin vinkistä mieluisa OEM-vanne löytyi Amarokista ja kantaa mallinimeä ”Cantera”.
Perushuollon, pienen siistimisen yms. myötä tämä kesä onkin menty käytännössä tällä setupilla.
Auto vielä viimeisiä viikkoja tälle vuodelle ajossa, mutta sen jälkeen to do -listalla / suunnitelmissa mm.:
Audiopäivitys - äänentoisto on mallia ihan onneton ja joku vasemmanpuoleisista kaiuttimista vähän rätiseekin, joten erillissarja (Blam?) sekä todennäköisesti sille jokin 4-kanavainen vahvistin (kenties DLS:n) on hankintalistalla. Ostohetkellä ollut alkeellinen Kenwoodin 2-din navisoitin on hiljattain vaihtunut Pioneerin aikaviivein sekä jakosuotimin varustettuun grammariin.
Ratin vaihto - edellisen nahkapäällysteiseen MF-rattiin verrattuna tämä halppisversio paitsi tuntuu, niin myös näyttää kohtuu kauhealta, joten ensimmäisenä ratiksi sovitettaneen T5GP:n / Passatin monitoimiruoria. Faceliftin sähköt vaikuttaa olevan ihan eri vuosikymmeneltä (noh, niinhän ne oikeastaan onkin), joten suunnitelma saattaa vielä muuttua lennosta, mikäli tuo rattikakeasia osoittautuu aivan ylitsepääsemättömäksi haasteeksi.
Parkkitutkien korjaus - taakse tuli jo hommattua sekä vaihdatettua koko kierros tutkia, mutta silti niistä yhdestä tulee vikakoodia ja edestä kahdesta. Näiden vaihtoa / johtosarjan mittailua ainakin tiedossa.
Päiväajovalot - toisesta sumuvalosta oli sopivasti lasi rikki, joten niiden runkoja hyödyntäen yleismalliset pyöreät LED-päiväajovalot puskurin orkkispaikoille. Tämä projekti tuli aloitettua jo ennen lomareissua, mutta VCDS:llä suoritetun tutkimuksen perusteella (kiitos Harjula jälleen avusta) näissä vanhuksissahan ei sumuvalot vaihdukaan huomiovaloiksi pelkästään rasti ruutuun tyyppisesti (maa-asetus), joten parempi tehdä johdotukset ajan ja ajatuksen kanssa talven mittaan.
B-pilareiden teippaus mustiksi - tilasin jo kertaalleen muotoonleikatut teipit, mutta en ollut tyytyväinen lopputulokseen (ts. omaan kädenjälkeen), joten uusintaa varten taidan vain hakea x-määrän mustaa teippiä joltain paikalliselta mainostoimistolta ja kokeilla uudelleen.
Sisustapäivitystä - DC-fixiä tms. kaappeihin? Ihan ei tuo nykyinen kuosi ole tätä päivää, joten teippaus GP:n hieman harmaampaa antiikkitammea tai kenties jotain vaaleampaa puujäljitelmää imitoivalla kalvolla on listalla. Ja mikäli tähän ryhdytään, niin sisustaa voisi muutenkin koittaa nuorentaa GTE/GTD-kuosisin penkinpäällisin..? We’ll see.
Vaikka ulkoisesti ja teknisesti kyseessä on aimo annos VW Nutzfahrzeug ”hyötyajoneuvoa”, niin ohjaamo on Multivanin ja ”se juttu” piilee tehtaan alkuperäisessä 4-paikkaisessa retkeilyautovarustuksessa; ”pop-top” telttakatto vuoteella, kaasuliesi, tiskiallas (raikas- ja harmaavesisäiliöt), pieni sähkökäyttöinen jääkaappi, muut kaapistot sekä lämpölasit ym.
Tekniikka: vakio kakspuolikas 5-sylinterinen 174-kaakkinen pumppari (AXE) 6-vaihteisella manuaaliaskilla (menohaluja hillitsee 2507 kilogramman omamassa).
Alusta: AP:n coil-overit
Vanteet: Volkkarin 19” OEM Amarokista (malli Cantera)
Itselle jo toinen T5 California, harjoituskierroksesta tulossa erillinen viesti myöhemmin. Ennen tämän yksilön löytymistä tarkoituksena oli hommata uusintapainokseksi kasvojenkohotuksessa käynyt yksilö ja kevättalvella tuli varsin tiiviisti seurattua Keski-Euroopan tarjontaa. Huhtikuun puolivälissä sitten oli bingo lähellä: T5GP, jossa 132kW biTDi:n perisynti oli korjattu tehdasuudella moottorilla, sekä auto muutenkin erinomaisilla spekseillä. Pikainen soitto välittäjälle sekä iso pyörä pyörimään, mutta pian Saksasta kuului huonoja uutisia: auto juuri myyty. Toisen selvittelemämme yksilön kohdalla olisin voinut vielä juuri ja juuri kärsiä xenoneiden puutteesta, mutta moottorin öljynkulutusremontti osoittautui jollain pienemmällä korjaamolla ”perinteisin” menetelmin suoritetuksi kunnostukseksi. Varmaankin tai ainakin kenties ihan toimiva ratkaisu, mutta ei ”epävirallisena” oikein istu tuon hintaluokan autoon. Ei jatkoon.
Noin kahta viikkoa myöhemmin kohdalle osuikin sitten tämän auton myynti-ilmoitus. Parille kerhotoverille tuli siinä kohtaa heitettyä linkki saatesanoilla ”tuo menee äkkiä” sen kummemmin asiaa vielä ajattelematta. No yllättävän äkkiä se oma autokuume otti lisää kierroksia ja katse kääntyikin Saksan facelifteistä juuri tähän yksilöön, joten soittoa myyjälle, samalle illalle junalippu veljen luo sohvasurffaamaan sekä seuraavana aamuna autokaupoille ja maitojunan sijasta Volkkarilla paluumatkalle.
Lähtökohta: 16” alut alla, takapuskurissa vahvistus tutkien toimimattomuudesta, kaikki merkit tallella ja muutenkin täysin orkkiskuosissaan.
Hieman erikoisesti auton mukana tuli kahdet eri kesärenkaat – kummatkin VW:n alkuperäisillä aluvanteilla – joista luonnollisesti ne tuumaa suuremmat täytyi heti ensitöiksi pyöräyttää alle. Varaosanumero paljasti kyseessä olevan 5-pyttyisen Touaregin 17-tuumainen ”Suez”.
Pyöräteline oli myös pakollisten hankintojen listalla. Alkuperäisen telineen hinnasta ja saatavuusongelmista johtuen tähänkin tuli samanlainen Fiamman teline kuin oli jo edellisessäkin.
Aiemmista autoista oppineena vähänkin suuremmat muutokset olisi paras hoitaa mahdollisimman pian ”samaan konkurssiin”. Tämän auton kohdalla se tarkoitti alustasarjaa sekä vanteita.
Alustasarjaksi valikoitui kalleimman ja halvimman välimaastoon osunut AP – osittain keväällä olleen ”cash back” kampanjan siivittämänä, mutta vaakakupissa painoi toki emomerkki KW:n tunnettavuus. Ensimmäisen myyjän kautta toimitusaika olisi venähtänyt jopa kahdeksaan viikkoon, joten sieltä palautettiin rahat ihan mukisematta, kun toiselta toimijalta sarja löytyi hyllystä. Ainakin takaiskarit autoon oltiin uusittu muutama kymppi aiemmin, mutta takajousien statuksesta kertonee hyvin se, että keulaa madallettiin noin viitisen senttiä, mutta perää tipputettiin vain sentti vaateriin sekä Tüv-lappujen minimiin saattamiseksi.
Alustajumpan yhteydessä vaihtui rengassarjakin. Kun jo lähtöjään toinen vannesarjoista oli Touaregista, niin niiden tarjontaa tuli tutkittua muutenkin; 19-tuumaisten tarjonta vain tahtoo painottua enemmän 5x130-jakoisiin kuin 5-sylinteristen 5x120-jakoon. Lopulta kaverin vinkistä mieluisa OEM-vanne löytyi Amarokista ja kantaa mallinimeä ”Cantera”.
Perushuollon, pienen siistimisen yms. myötä tämä kesä onkin menty käytännössä tällä setupilla.
Auto vielä viimeisiä viikkoja tälle vuodelle ajossa, mutta sen jälkeen to do -listalla / suunnitelmissa mm.:
Audiopäivitys - äänentoisto on mallia ihan onneton ja joku vasemmanpuoleisista kaiuttimista vähän rätiseekin, joten erillissarja (Blam?) sekä todennäköisesti sille jokin 4-kanavainen vahvistin (kenties DLS:n) on hankintalistalla. Ostohetkellä ollut alkeellinen Kenwoodin 2-din navisoitin on hiljattain vaihtunut Pioneerin aikaviivein sekä jakosuotimin varustettuun grammariin.
Ratin vaihto - edellisen nahkapäällysteiseen MF-rattiin verrattuna tämä halppisversio paitsi tuntuu, niin myös näyttää kohtuu kauhealta, joten ensimmäisenä ratiksi sovitettaneen T5GP:n / Passatin monitoimiruoria. Faceliftin sähköt vaikuttaa olevan ihan eri vuosikymmeneltä (noh, niinhän ne oikeastaan onkin), joten suunnitelma saattaa vielä muuttua lennosta, mikäli tuo rattikakeasia osoittautuu aivan ylitsepääsemättömäksi haasteeksi.
Parkkitutkien korjaus - taakse tuli jo hommattua sekä vaihdatettua koko kierros tutkia, mutta silti niistä yhdestä tulee vikakoodia ja edestä kahdesta. Näiden vaihtoa / johtosarjan mittailua ainakin tiedossa.
Päiväajovalot - toisesta sumuvalosta oli sopivasti lasi rikki, joten niiden runkoja hyödyntäen yleismalliset pyöreät LED-päiväajovalot puskurin orkkispaikoille. Tämä projekti tuli aloitettua jo ennen lomareissua, mutta VCDS:llä suoritetun tutkimuksen perusteella (kiitos Harjula jälleen avusta) näissä vanhuksissahan ei sumuvalot vaihdukaan huomiovaloiksi pelkästään rasti ruutuun tyyppisesti (maa-asetus), joten parempi tehdä johdotukset ajan ja ajatuksen kanssa talven mittaan.
B-pilareiden teippaus mustiksi - tilasin jo kertaalleen muotoonleikatut teipit, mutta en ollut tyytyväinen lopputulokseen (ts. omaan kädenjälkeen), joten uusintaa varten taidan vain hakea x-määrän mustaa teippiä joltain paikalliselta mainostoimistolta ja kokeilla uudelleen.
Sisustapäivitystä - DC-fixiä tms. kaappeihin? Ihan ei tuo nykyinen kuosi ole tätä päivää, joten teippaus GP:n hieman harmaampaa antiikkitammea tai kenties jotain vaaleampaa puujäljitelmää imitoivalla kalvolla on listalla. Ja mikäli tähän ryhdytään, niin sisustaa voisi muutenkin koittaa nuorentaa GTE/GTD-kuosisin penkinpäällisin..? We’ll see.
Comment