Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pussihousu iski: VW Jetta MK2 1988

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pussihousu iski: VW Jetta MK2 1988

    Jetta MK2 ei liene niitä halutuimpia kohteita harrastaa, mutta kun sellainen minulle päätyi, niin päätin alkaa harrastamaan. Auto on ollut perheelläni vuodesta 1993 lähtien ja tällä hetkellä kilometrejä on takana reilu 180tkm. Ruostetta löytyy jonkin verran, lähinnä takakaarien takaosista, mutta päällisin puolin tarkasteltuna läpiruostuneita kohtia ei löydy. Vuosien myötä on tullut pieniä kolhuja sinne ja tänne, ei mitään vakavaa eikä korjaamatonta. Kolareita autolla ei ole ajettu. Moottori on EZ, 1.6 litrainen kaasutinmoottori, vaihteisto 4-lovinen manuaali. Tekniikalleen auto on hyväkuntoinen, käyntiinkin lähti puolen vuoden seisonnan jälkeen nikottelematta.

    Tällaisen auton arvo lasketaan mieluummin sataisssa kuin tonneissa, joten jonkin verran piti miettiä pelastaako museoinnilta vai kunnostaako auto museorekisterikelpoiseksi. Orkkissivulistapussihousumies nosti sen verran päätään, että päätin aloittaa auton kunnostamisen ja aikanaan museokatsastamaan sen. Talven aikana on tarkoitus aloittaa auton riisuminen jotta saan paermman käsityksen auton korin kunnosta. Peltiosiahan noihin saa ihan alkuperäisenäkin varsin hyvin ja hinnatkin on harrastajaystävällisiä. Tarkoitus ei ole orjallisesti saattaa autoa täysin alkuperäiseen kuosiin, kysymykseen tulee lähinnä auton varustaminen kyseisen aikakauden joillakin lisävarusteilla, sikäli kun se on mahdollista.

    Joitakin osia on etsinnässä, mm. aikakauden Alpha tai Gamma radio, ehjä maski, sekä konepelli päällä olevista ilmanottoritilöistä oikean puolimmainen.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20210622_085140_hdr.jpg
Views:	2065
Size:	308,2 Kt
ID:	1920240

    #2
    Onhan niitä Jettojakin näkynyt liikenteessä laiteltuna, eli ei varsin hyljeksitty kuitenkaan. Ihan siistin oloinen aihiohan se näyttää näin etäämmältä katsottuna olevan.

    Comment


      #3
      Nämä ovat aina mukavia juttuja, kun kasariautoille annetaan huolenpitoa. Ei näitä enää ruuhkaksi asti liikenteessä näy.
      Museoon jos on mennäkseen, pääasia että pysyvät hengissä.

      Comment


        #4
        Ei näitä liikaa ole, jos kohta koskaan ei ole ollutkaan. Musokatsastukseen tämä on kohtuullisen vähällä vaivalla saatavissa, mutta toisaalta homman voisi tehdä vähän perusteellisemmin. Sisältä auto on yleisilmeeltän juuri niin siisti kuin sopii olettaa tämän ikäisestä autosta. Likaantunut jossain määrin, mutta pääosin ehjä. Kuljettajan penkin selkänoja on volkkarimaiseen tyyliin rikki vasemmalta puolelta vyötärön kohdalta. Guuglailemalla en löytänyt suoraan samanlaista valmista verhoilua, mutta täytyy etsiä paikka josta löytyisi kangasta. Sen jälkeen verhoilun korjaus on aika helppoa.

        Juhannukseksi suunnittelin pikku puuhastelua, eli tänään on tarkoitus käydä vuokraamassa tekstiilipesuri ja pestä istuimet sekä muu verhoilu.

        Comment


          #5
          Mielenkiinnolla seuraan tätä ja mietinkin mistä tämä löytyi kun ei omaan Nettiauton hakuagenttin osunut. Meillä oli aikoinaan kaksikin Jettaa, pikkulasinen valkoinen 1.6 CL vuodelta 1986 ja sitten isopuskurinen 1.8 Flair punaisena vuodelta 1990. Jos olisi määrättömästi aikaa, tilaa ja rahaa niin vähintään toinen tuollainen minttikuntoinen pitäisi haalia itsellekin jemmaan.

          Comment


            #6
            Kokemukset löytyy kolmesta Jetasta. -86 dsl, 4-vaihteinen, tähän varaosa-auto -87 dsl, 5-vaihteinen. Molemmissa huikea CL varustus. Vanhemmilla oli -91 1.6td Flair, myös punainen, taitanee olla vieläkin liikenteessä Tyrnävällä. Myös saman ikäluokan Golfista vankat kokemukset.

            Joku tovi sitten pistin hävitykseen kakkisten osia, jotain katkaisijoita ja releitä on vielä hyllyssä.

            -86 oli vielä etuovissa kaksiosaiset lasitkin.

            Mielenkiinnolla seuraan, mitä tästä löytyy.

            Comment


              #7
              Oi.

              Ensimmäinen auto jolla olen ajanut oli 1985 jetta. 1.3 kaasutin moottorilla. Tuon salaa ajoin autotallista pihatiemme päähän ja takaisin. Sitten haravoin renkaan jäljet soralta ettei isä ja äiti huomaa.

              Ihan maantiellä asti en oo koskaan jetalla ajanut mutta kakkiksia olen pari omistanut.
              Viimeksi muokannut Lipponen; 23.6.2021, 17:47.

              Comment


                #8
                Asiallinen laite! Itse tuli joskus 2004-2005 hujakoilla pari vuotta ajeltua -90 1.3 kaasarikoneisella Mk2 Golffilla. 3-ovista Jettaa yritin silloin etsiä, mutta järkevän välimatkan päästä ei löytynyt sopivaa yksilöä.

                Comment


                  #9
                  jos penkki on rikki, voisi koittaa etsiä ehjän vastaavan tilalle. Yleensä apparin puoleinen on ainakin ehjä, ja näistä osia vaihtelemalla voisi saada hyvän kuskin penkin. Tuossa ei liene mikään harvinaisen värinen sisusta kuitenkaan?

                  Comment


                    #10
                    Vanhemmilla oli tuollainen uusi 80-luvun lopulla. Niillä oli ollut Citikoita ja Pösöjä siihen asti ja sen jälkeen. Jetta nimittäin osottautui vikaherkäksi ja jätti tiellekin pari kertaa, vaikka uusi auto oli...

                    Paljon hienompi ja harvinaisempi kuin vastaava Golf. Peukku! Kymmenisen vuotta sitten oli tuommoinen itsellä, maksoin 280€ ja möin 300€. Silloin oli myös Lötkö ajossa, Jetta tuntui pienelle ja napakalle :D

                    Comment


                      #11
                      CL tuokin lienee, varusteita ei juuri ole muita kuin kuljettajan istuimen korkeussäätö. Sisäverhouksen tunnus on 04, tuolla numerolla ei juuri mitään löydy.

                      Comment


                        #12
                        tuolta voisi jotain selvitä, vai onko jo tutkittu http://a2resource.com/. (lähinnä kyllä jenkkiversioita tuolla)
                        mikäs tuo on vuosimalliltaan; -88 tai uudempi kyllä mutta tarkemmin?

                        Comment


                          #13
                          Väkisin tulee mieleen oma gtx-projekti joka oli kyllä aika kaukana pussihousuilusta.
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            VIN-koodin mukaan vuosimalli on 1988 ja koska auto on Suomessa luovutettu 7.4.1988, niin ei ainakaan sen uudempi ole. Tarkan valmistusjankohdan kai saisi selville tyyppikilvestä, sellaista en ole kuitenkaan löytänyt vielä. Vararengas on valmistunut viikolla 34 1987, eli johonkin tuohon väliin se osuu.
                            Viimeksi muokannut jannekk; 26.6.2021, 20:33.

                            Comment


                              #15
                              Tuotantopäivämäärä on 12.10.1987. Sen verran on selvinnyt lisää, että ilmeisesti kysymyksessä on vähemmän tunnettu Sky-malli: GTI:n ohjauspyörä, GT:n kangasverhoilu, vihreäsävyiset lämpölasit, keskikonsoli, CL:n vaimennettu kojelauta. Jetta Sky tuli 1988 perusmallin rinnalle.

                              Sisäpesun suoritin penkeille sekä oviverhoiluille, niitä ei ole tietääkseni sen jälkeen pesty kun auto tuli perheeseemme. Ja sen kyllä huomasi; noin 80 litraa meni Kärcherin läpi vettä, ennen kuin penkeistä ja verhoiluista nousi vain puhdasta, kirkasta vettä. Jossain toisessa topikissa joku totesi, että sisäpesu on palkitsevaa. Todellakin on, siinä näkee melko helposti sen vaivannäön tuloksen.

                              Comment


                                #16
                                Iso peräkontti. Mahtuu kuskikin sinne.

                                Comment

                                Working...
                                X