Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Yamaha XV535 Virago -91

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Yamaha XV535 Virago -91

    ZX6R lähti syksyllä sellaiseen kotiin, jossa tehokasta pyörää ehkä osataan käsitellä. Tilalle tuli vuoden 1991 Virago 535cc koneella.

    Vaikka tänä vuonna yhdessä pyöreitä vuosia täytettiinkin, ei tuollaisen Viragon orkkis/orkkismainen lookki sovi omaan makuun sitten pätkääkään. Nyt talven aikana pelastetaan Virago museoinnilta, ja katsotaan saisiko siitä omaan makuun sopivan pelin.
    Tehtävälistalla siis pyörän bobberointi, eli lookkia raskaalla kädellä kevyemmäksi. Tarkoitus kuitenkin jättää runko silpomatta, että tarvittaessa saa takalaukut tai vänkärin penkin paikalleen.

    Ensimmäisessä kuvassa lähtötilanne, eli tällaisena vehje mulle tuli. Ensimmäisenä lähti jäätävän rumat jälkikäteen laitetut tanko, tangon raiserit ja etuvalo. Tilalle tuli orkkisraiserit ja luotisuora dragbar. Ensi kesä näyttää, tarviiko tilalle hankkia käyrempää tankoa ajomukavuuden vuoksi. Samalla aloin mallailemaan alkuperäisen penkin tilalle tulevan satulan aluslevyä pellistä. Penkkikin tuli tilattua ja sovitettua paikalleen, mutta tulipa epähuomiossa tilattua tuuman-pari liian pitkät jouset. Tarvii etsiä jostain lyhyemmät tilalle.

    Koska liiallinen kiiltävä alumiini tai kromattu metalli ei sovi minun tyylitajuun alkuunkaan, maalasin putken 800c kuumakestomaalilla. Moottorin pesin liotinpesuaineella ja hioin pahimmat hapettumat pois. Sekin odottelee maalaamista Motipin Engine Paintilla. Tankki, etulokari ja muita pikkuosia on jo pohjamaalissa odottelemassa varsinaista värikerrosta.

    Hyllystä löyty vajaa purkki volkkarin LC9Z-maalia, jolla vasiten maalasin jarru- ja kytkinkahvat. Sen verran kivan näkönen värisävy, että taidan samalla värillä maalata myös muut osat. Tietääpähän myös, että tarvittaessa samaa maalia löytyy helposti lisää. Sivuposkia hioessa tuli plastidipin alta esiin jonkun tekemät erikoismaalaukset, jotka nyt valitettavasti saa luvan peittyä lopullisesti oikean maalikerroksen alle.

    Kunhan koneen saa maaliin, voikin alkaa sovittelemaan mm. Kiinasta tilattua Harrikan takalokaria paikalleen.
    Jonkinlainen uusi putkisto olisi myös kiva, mutta järkeviä huiluja ei tahdo löytyä sopurahalla. Delkevicin tekele on ainoa ulkonäöllisesti silmää miellyttävä, mutta hinta on kolmannes koko pyörän hinnasta. Suorat huilut on sitten järkyttävän rumia ja / tai liian kovaäänisiä. Jotkut kiinantekeleethän löytäisi edullisesti ja voisi muokata, jos osaisi ja olisi sopivat vehkeet.

    Todo-lista:

    - Koneen maalaus
    - Takalokarin sovitus
    - Penkin lopullinen sovitus
    - Keulan stefojen ja öljyjen vaihto.
    - Pisteosien (keulapumppujen alaosat, kolmiot, takahaarukka yms.) maalaus
    - Kaasareiden synkronointi
    - Venttiilivälyksien ja nokkaketjujen tarkastus
    - Perus talvihuollot, eli moottori- ja kardaaniöljyt, ilmansuodatin, tulpat.
    - Etu- ja takavalot pitäisi hankkia.
    - Tankin, lokareiden, sivuposkien yms. maalaus.
    - HD-malliset tangon katkaisijat, jos ne saa jotenkin järkevästi sovitettua.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut mstr; 31.1.2021, 18:51.

    #2
    Kappas, mukavaa nähdä Virago-projekti. Itselläkin menossa XV1000 Virago -83 muutos cafe raceriksi. Laittelehan tarinaa ja reilusti kuvia kun hommat etenee. :)

    Comment


    • #3
      Ekassa kuvassa vähän näkyy taustalta appiukon XV1100 TR1:stä sorvattu cafe racer. :) Hienoja pelejä niistä saa, itellä ei vaan riitä sellaseen osaaminen tai vehkeet.

      Jos tuon raaserisi saat kesäksi nippuun, kävästään potkimassa renkaita jossain kun samalla kylällä näyt vaikuttavan. :)

      Comment


        #4
        Tonha mä oonki nähny monta kertaa, en hoksannukaan sitä kuvasta. Hieno peli. Joo kova yritys on saada itelläki kesäksi nippuun. Osat on melkolailla kaikki, mut oma hommansa ne on kaikki hieroo kohilleen.

        Comment


        • #5
          Täältäkin löytyy -83 xv750 kahvilaksi muokkailtuna. Näitä on mukava rakentaa, kevyitä projekteja autoihin verrattuna :)

          Comment


            #6
            Mä tein kans äidille 535 viragon pari kesää sitten. Siitä tuli mielestäni ihan siisti pienellä pudjetilla.Click image for larger version

Name:	20200605_183300779_iOS.jpg
Views:	2038
Size:	604,2 Kt
ID:	1910428

            Comment


            • #7
              Mistä takalokari on lainattu? Penkki lienee omatekoinen?
              Viimeksi muokannut Killeri; 5.2.2021, 17:25. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

              Comment


                #8
                Lokari on tehty vakiosta. Täällä lisää tarinaa ja kuvia:

                http://www.moottoripyora.org/keskust...bobber-papatin

                Comment


                • #9
                  Kiitos, siellähän oli hyvää tarinaa. Samaa mieltä olen tuosta keulan lullamaisuudesta. Autotallissa rullaamalla saa etujarrulla keulan melkein pohjaan. Saitko jollaki konstilla keulaa jäykemmäksi? Tarkotus olis tiputtaa sitä ehkä sentin verran.

                  Sain aikaseksi maalattua koneen ja samalla loput putkiston osat sekä korjattua putkeen tulleita valumia. Seuraavaksi pitäs naputella intternetsistä tulemaan pakoputken tiivisterenkaat ja molempien koppien rosteriruuvit kun vanhat on jo kovin ikävän näköset.

                  Jospa se siitä alkais pikkuhiljaa menemään jo kasaan päin, niin pääsisi varsinaisiis maalaushommiin.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Hidasta edistystä tämänkin kanssa. Muutama lämmin päivä säikäytti siihen todellisuuteen, että kohtahan ne ajokelit on taas jo ihan nurkan takana. Aloin vanhaa takalokaria silppuamaan, josko siitä saisi jotakin aikaiseksi. Alkuperäisen suunnitelman muovinen kiinalokari ei vaikuttanutkaan loppuunsa kovin hyvältä.

                    Rälläkkä kauniiseen käteen, ja kyllähän siitä huomattavasti kevyempi ja sirompi tuli. Nyt vaan pitäisi saada perää alemmas, koska rako lokarin ja takarenkaan välillä on maasturiluokkaa. Samalla keksin käyttöä tuolle alkuperäiselle kilpitelineelle. Josko siitä saisi soviteltua näppärän penkin kiinnikkeen.

                    Penkin kanssa suunnittelin myös sellaista liikkua, että josko hankkisi jostain risan orkkispenkin, ja hyödyntäisi siitä valmiin pohjan. Katsotaan nyt keväällä ensin, miten perse kestää tuota ohkasta bobbersatulaa.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Pikkuhiljaa alkaa tämäkin mennä kasaan päin. Alkuperäiseen värisuunnitelmaan tuli viime hetkillä vähän muutosta, kun keksin että joku gun metal -tyyppinen tumman harmaa voisi toimia hyvin, ja samalla maalipurkin hintakin puolittuisi.
                      Hain Väripolarilta (terveiset sinne, palvelu oli kerrassaan loistavaa) purkillisen Motipin 51085 -sävyistä maalia, maalasin sillä sivuposken kokeeksi ja totesin että löyty heti mieluinen sävy. Lisää maalia ei löytynyt heti hyllystä, vaan meni tilaushommiksi. Jospa ensi viikolla pääsisi pitkien vapaiden aikana maalaamaan loppujakin osia. Takavalon tilasin myös, saa nähdä montako viikkoa toimituksessa menee kun Suezin kanavakin näyttää olevan vielä tukossa. :) Jos ei ala kohtuudella kuulua, niin täytyy hankkia suomikaupasta viisinkertaisella hinnalla.

                      Perään vänkärin penkin paikalle askartelin myös peiteläpyskän, johon on tarkoitus kiinnitellä aikanaan myös pienet kuljetuspoksit mm. tarvittavia työkaluja, varatulppia yms. varten. Vielä kun jostain onnistuisi löytämään jostain sopivan pienet.

                      Tuossa kun tankkia sovitteli paikalleen, niin huomasin että tuon suoran tangon kanssa ottaa katkasijat kiinni tankkiin, kun tankoa veivaa ääriasentoon. Tanko menee siis ainakin vaihtoon, koska en tuota halua enempää korottaakaan.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Vähän päivitystä taas tähänkin. Tankki ja etulokari tuli maalattua tuossa pääsiäisviikolla. Maalipinnasta tuli mielestäni varsin onnistunut, joskin hyvään lopputulokseen pääsisi vielä vesihiomalla ja myllyttämällä pinnan.
                        Nostelin tankin paikalleen, laskin uuden öljyt koneeseen ja perään sekä vaihdoin tulpat. Putsari oli jo ennestään lähes uudenveroisen näköinen, joten turhaan sitä alkaa vaihtamaan.
                        Mitään järkihintaista kilpitelinettä ei oikein tahtonut vielä löytyä, joten yhdestä kulmaraudasta ja naulauslevystä tekasin jonkinmoisen virityksen alkuun.Ei se kovin kaunis ole, mutta toiminee siihen asti että jaksaa etsiä tai tehdä paremman.

                        Yrmäytin mopon tulille, ja hokasin että ilmeisesti vanhat bensan tankissa oli tehnyt tehtävänsä. Käynti oli huonohkoa ja välillä vähän rötäili putkessakin. Kävin hakemassa 4t-pienkonebensaa siinä toivossa, että se mennessään huuhtelisi kaasareista hartsiintuneet bensat pois. Kyllähän se pahimmat käyntihäiriöt vei mennessään ja tyhjäkäynti asettui uomilleen. Ajattelin silti nostaa kaasarit pöydälle ja putsata ne sekä tarkastaa missä kunnossa mm. kalvot ja kurkut on. Molemmat kurkut olivat alkaneet halkeilla klemmarin alta, sekä kalvotkin oli jo parhaat päivänsä nähneet. Ebaysta laitoin tilaukseen kaasareiden huoltosatsin sekä uudet kurkut. Jospa ne ensi viikolla tulisi. Tuossa pienkonebensan kanssa lutratessani hokasin, että soolojakkaraa sovittaessani olin ranettanut uusien kiinnikkeiden kanssa. Yhden kierretangon pätkän olin näemmä tiukannut sen verran lujaan, että se oli lävistänyt penkin alla olevan bensatankin. Pyörää kallistaessa sukat kastu. Paikaksi ujuttelin sopivan kokoisen ruuvin reikään ja vuorasin sen vielä kemiallisella metallilla. Vaikuttaa pitävältä paikalta. Paikka oli sen verran v-mäinen (toinen kuva, kuvassa näkyvän kiinnikkeen alla), että ruuvi piti ujutella reikään pinseteillä ja kemiallinen metalli -seos lapioida päälle sopivaksi vuollun puutikun avulla.

                        Motonetistä hain led-vilkuille sopivan releen, ja vanhalta releeltä pätkin piuhat uudelle. Vilkut vilkkuu nyt oikeassa tahdissa, mutta vaatii silti vielä vastukset vilkkujen väliin jotta kaikki eivät vilku yhtäaikaa hätävilkkujen tapaan.
                        Kohtalotoverilta sain edullisesti hieman rispaantuneen orkkispenkin, josta on tarkotus alkaa muovaamaan mcpeten esimerkin innoittamana sirompaa penkkiä.
                        Vilkkukytkimen kankea toiminta ärsytti sen verran, että tempasin katkaisijan auki ja totesin vanhan koneenkäyttäjän siirtyneen ajasta ikuisuuteen. Jonkinmoisen pesän oli hämähäkki onnistunu sinne aikainsaatossa tekemään. Putsasin ruumiit pois ja läjäsin hökötyksen uudelleen, nyt skulaa taas sutjakkaasti.

                        Takavalon sain pitkähkön odotuksen jälkeen käsiini. Tilauksen tein 25.3., trackerin mukaan paketti oli suomessa jo 30.3. ja 7.4. toimitusajaksi luvattiin 4-7 arkipäivää. Kun 20 päivää oli mennyt eikä mitään kuulunut, soitin Postin aspaan ja kysyin että mitäs nyt. Postin aspa keksi sujuvasti selityksen, että paketti ei oikeasti ole tullut vielä Suomeen, vaan pelkästään kuljetusyksikkö jossa paketin varmaan olisi pitänyt olla. Pyysi odottelemaan. Seuraavana päivänä postilaatikossa oli lappu, että paketti on noudettavissa noustopisteeltä. Nopeastipa se sitten tuli, kun aspan selityksen perusteella vuorokaudessa Kiinasta Ouluun... Eli toivoa vielä on etuvalon kanssa, joka on tilattu 30.3. ja trackerin mukaan saapunut Suomeen 6.4.

                        Kunhan taas olis vähän vapaata, niin seuraavat toimenpiteet olisi takavalon sovitus ja kaasareiden kasaaminen, kunhan neki osat nyt vain saapuisivat.

                        Youtubeen uppasin vähän ääninäytettä, miltä nuo rahtusen avarretut vakioputket kuulostaa. Ihan riittävästi mökää omaan makuun, en kaipaa yhtään suoria huiluja.
                        https://youtu.be/-IuOKdwk1k8
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut mstr; 1.5.2021, 13:17.

                        Comment

                        Working...
                        X