Tekastaan nyt tästäkin topikki. Kauheesti on kaikenlaisia rojekteja ja tuntuu ettei mikään niistä oikein valmistu. Tämä on poikkeuksellisesti melko valmis. Tosin tämä onkin minun ensimmäinen oma auto.
Kortin saatuani ensimmäiset ajoni ajoin äidin Carina E:llä. Kuukauden jälkeen alkoi Toyota tympiä ja täytyi saada itselle mieluinen auto. Kakkoskoppainen Golf on aina ollut mieleen ja tyrkylle sattui vähän erikoisempi versio eli Fire and Ice -malli. Tämä tosin on sillä yleisimmällä tekniikalla eli 1.8 8v. Näitä on jonkun lähteen mukaan valmistettu noin 2000kpl.
Tämä projekti alkaa siis noin kymmenen vuoden takaa. Ensiksi alustalle täytyi tehdä jotain, koska iskarit olivat aivan loppu. Tilattiin budjettisyistä JOMin korkeussäädettävä alusta. Hintaa oli muistaakseni karvan yli 200€.
Vanteet olivat jo valmiiksi passelit tämän aikakauden autoon. BBS:n RZ 7x15 kokoisena. Yksi eturengas oli ostaessa puhki ja auton alla oli yksi talvirengas. Rengaspari piti ostaa. Falkenia siellä taisi alla olla 195/50/15 kokoisena. Jomit tonttiin ja suppari konttiin. Näillä mentiin kesä ja talvi ja toinen kesä. Sitten tuli se toinen talvi ja alkoi tehdä nelivetoa mieli. Isä halusi golfin ja itse ostin sitten ensimmäisen Audini. UrS6 V8 automaatti farkun, mutta se on jo sitten toinen tarina.
Golf kävi silloin tällöin aina kesäautona. Viimevuodet se on seisonut. Pari vuotta sitten isä sitten ehdotti, että ostaisinko Golfin takaisin. Hinta oli kohtuullinen (vanha polkupyörä+1€) ja kaupat tehtiin. Tämän jälkeen Golf seisoi vielä tähän kevääseen saakka isän mökillä Nilsiässä.
Ennen kuin Golfin saisi katsastettua oli tiedossa, että pakoputki on aivan mätä. Tilattiin kokonaan uusi pakoputki kattia myöten. Isä oli käynyt köynnistelemässä golfia jo valmiiksi ja huomannut, että pyyhkijät, sisäilman puhallin ja ajovalot eivät toimineet. Sulakkeet olivat kuulemma ok.. Arvelin virtalukon pohjan olevan syyllinen. Sekin tilattiin valmiiksi. Puuhakilvet pariksi päiväksi ja Joensuusta Kuopioon kulkevien linja-autojen aikatauluja tutkimaan. No, niitä ei ollut. Isä sitten tuli Joensuusta hakemaan keskiviikko aamuna aikaisin. Hyvän matkaa köröteltyämme huomasin, että siirtokilvet jäi kotia. Eikun 70km takaisin ja uusi yritys. Golfi mökiltä matkaan ja Kuopioon tuttavan pajalle putkea ja virtalukon pohjaa vaihtamaan.
Putken vaihto oli naps ja kops. Virtalukon pohjan vaihto oli aivan uusi toimenpide. Pohjan vaihtoa varten täytyi koko lukkorunko irroittaa rattiakselista, koska pohjan kiinnitysruuvi on akseliin päin irtoava. Hieman työtä, mutta onneksi yksinkertaista. Kun pohja oli käsissä, niin iloksemme huomasimme, että valmiiksi ostettu pohja oli vääränlainen. Eikun uutta etsimään. Sellainen löytyi. Paketti rattia myöten kasaan ja testaamaan. Virhe. Ensinnäkään se uusi osa ei korjannut mitään vikaa ja toisekseen auto ei nyt startannut..
Kello alkoi olla jo sen verran paljon, että päätin lähteä Joensuuta kohti ja ratkoa ongelman kotona. Ratti kasaan ja vanha virtalukon pohja liittimeen kiinni. Auton avaimella rattilukko pois ja jäätelötikulla vanhaa pohjaa kääntämällä auto käyntiin. Hyvin selvisi kotia.
Seuraavana päivänä kävin paikalliselta marmorilta alkuperäisen virtalukon pohjan. 40€. Auto taas starttasi, mutta muut ongelmat eivät vieläkään korjautuneet. Ostin uuden ajovalojen katkaisimen. Vaihdoin sen ja ajovalot alkoivat toimimaan. Pyyhkijät tai puhallin ei. Nyt en keksinyt enää muuta kuin viikset. Tilasin molemmat. 40€ yhteensä. Jos ei niissä ole vika, niin täytyisi alkaa tutkia ns. syvemmältä. Tänään maanantaina tuli viikset. Ennen niiden hakua arvelin kuitenkin vielä mittailla sulakkeita. Ne olivat ehjät. Ilmeisesti niiden heiluttelu kuitenkin auttoi ja kaikki puuttuvat ominaisuudet palasivat..
Todennäköisesti olisi selvinnyt pelkällä valokatkaisijan vaihdolla ja sulaketaulun rassauksella, mutta ompahan nyt uusi virtalukon pohja ja uudet viiksetkin.
Kävin tänään tähän myös sen leiman katsurilta. Nyt on kesäauto taas elossa ja ajossa.
Isä on vaihtanut jossain vaiheessa 185/55/15 renkaat tähän. Täytyy varmaan vaihtaa ne takaisin 195/50/15 kokoisiksi, niin saa edelleen alustana toimivan JOMin tonttiin. Maalipinta kaipaa myllytystä. Harjapesu on ollut ilmeisen helppo vaihtoehto. Korin muoviosat ovat myös huollon tarpeessa, mutta kyllä tästä vielä hyvä tulee.
Alla muutama kuva aiheesta.
Kortin saatuani ensimmäiset ajoni ajoin äidin Carina E:llä. Kuukauden jälkeen alkoi Toyota tympiä ja täytyi saada itselle mieluinen auto. Kakkoskoppainen Golf on aina ollut mieleen ja tyrkylle sattui vähän erikoisempi versio eli Fire and Ice -malli. Tämä tosin on sillä yleisimmällä tekniikalla eli 1.8 8v. Näitä on jonkun lähteen mukaan valmistettu noin 2000kpl.
Tämä projekti alkaa siis noin kymmenen vuoden takaa. Ensiksi alustalle täytyi tehdä jotain, koska iskarit olivat aivan loppu. Tilattiin budjettisyistä JOMin korkeussäädettävä alusta. Hintaa oli muistaakseni karvan yli 200€.
Vanteet olivat jo valmiiksi passelit tämän aikakauden autoon. BBS:n RZ 7x15 kokoisena. Yksi eturengas oli ostaessa puhki ja auton alla oli yksi talvirengas. Rengaspari piti ostaa. Falkenia siellä taisi alla olla 195/50/15 kokoisena. Jomit tonttiin ja suppari konttiin. Näillä mentiin kesä ja talvi ja toinen kesä. Sitten tuli se toinen talvi ja alkoi tehdä nelivetoa mieli. Isä halusi golfin ja itse ostin sitten ensimmäisen Audini. UrS6 V8 automaatti farkun, mutta se on jo sitten toinen tarina.
Golf kävi silloin tällöin aina kesäautona. Viimevuodet se on seisonut. Pari vuotta sitten isä sitten ehdotti, että ostaisinko Golfin takaisin. Hinta oli kohtuullinen (vanha polkupyörä+1€) ja kaupat tehtiin. Tämän jälkeen Golf seisoi vielä tähän kevääseen saakka isän mökillä Nilsiässä.
Ennen kuin Golfin saisi katsastettua oli tiedossa, että pakoputki on aivan mätä. Tilattiin kokonaan uusi pakoputki kattia myöten. Isä oli käynyt köynnistelemässä golfia jo valmiiksi ja huomannut, että pyyhkijät, sisäilman puhallin ja ajovalot eivät toimineet. Sulakkeet olivat kuulemma ok.. Arvelin virtalukon pohjan olevan syyllinen. Sekin tilattiin valmiiksi. Puuhakilvet pariksi päiväksi ja Joensuusta Kuopioon kulkevien linja-autojen aikatauluja tutkimaan. No, niitä ei ollut. Isä sitten tuli Joensuusta hakemaan keskiviikko aamuna aikaisin. Hyvän matkaa köröteltyämme huomasin, että siirtokilvet jäi kotia. Eikun 70km takaisin ja uusi yritys. Golfi mökiltä matkaan ja Kuopioon tuttavan pajalle putkea ja virtalukon pohjaa vaihtamaan.
Putken vaihto oli naps ja kops. Virtalukon pohjan vaihto oli aivan uusi toimenpide. Pohjan vaihtoa varten täytyi koko lukkorunko irroittaa rattiakselista, koska pohjan kiinnitysruuvi on akseliin päin irtoava. Hieman työtä, mutta onneksi yksinkertaista. Kun pohja oli käsissä, niin iloksemme huomasimme, että valmiiksi ostettu pohja oli vääränlainen. Eikun uutta etsimään. Sellainen löytyi. Paketti rattia myöten kasaan ja testaamaan. Virhe. Ensinnäkään se uusi osa ei korjannut mitään vikaa ja toisekseen auto ei nyt startannut..
Kello alkoi olla jo sen verran paljon, että päätin lähteä Joensuuta kohti ja ratkoa ongelman kotona. Ratti kasaan ja vanha virtalukon pohja liittimeen kiinni. Auton avaimella rattilukko pois ja jäätelötikulla vanhaa pohjaa kääntämällä auto käyntiin. Hyvin selvisi kotia.
Seuraavana päivänä kävin paikalliselta marmorilta alkuperäisen virtalukon pohjan. 40€. Auto taas starttasi, mutta muut ongelmat eivät vieläkään korjautuneet. Ostin uuden ajovalojen katkaisimen. Vaihdoin sen ja ajovalot alkoivat toimimaan. Pyyhkijät tai puhallin ei. Nyt en keksinyt enää muuta kuin viikset. Tilasin molemmat. 40€ yhteensä. Jos ei niissä ole vika, niin täytyisi alkaa tutkia ns. syvemmältä. Tänään maanantaina tuli viikset. Ennen niiden hakua arvelin kuitenkin vielä mittailla sulakkeita. Ne olivat ehjät. Ilmeisesti niiden heiluttelu kuitenkin auttoi ja kaikki puuttuvat ominaisuudet palasivat..
Todennäköisesti olisi selvinnyt pelkällä valokatkaisijan vaihdolla ja sulaketaulun rassauksella, mutta ompahan nyt uusi virtalukon pohja ja uudet viiksetkin.
Kävin tänään tähän myös sen leiman katsurilta. Nyt on kesäauto taas elossa ja ajossa.
Isä on vaihtanut jossain vaiheessa 185/55/15 renkaat tähän. Täytyy varmaan vaihtaa ne takaisin 195/50/15 kokoisiksi, niin saa edelleen alustana toimivan JOMin tonttiin. Maalipinta kaipaa myllytystä. Harjapesu on ollut ilmeisen helppo vaihtoehto. Korin muoviosat ovat myös huollon tarpeessa, mutta kyllä tästä vielä hyvä tulee.
Alla muutama kuva aiheesta.
Comment