Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Golf Fire and Ice 1991

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Golf Fire and Ice 1991

    Tekastaan nyt tästäkin topikki. Kauheesti on kaikenlaisia rojekteja ja tuntuu ettei mikään niistä oikein valmistu. Tämä on poikkeuksellisesti melko valmis. Tosin tämä onkin minun ensimmäinen oma auto.

    Kortin saatuani ensimmäiset ajoni ajoin äidin Carina E:llä. Kuukauden jälkeen alkoi Toyota tympiä ja täytyi saada itselle mieluinen auto. Kakkoskoppainen Golf on aina ollut mieleen ja tyrkylle sattui vähän erikoisempi versio eli Fire and Ice -malli. Tämä tosin on sillä yleisimmällä tekniikalla eli 1.8 8v. Näitä on jonkun lähteen mukaan valmistettu noin 2000kpl.

    Tämä projekti alkaa siis noin kymmenen vuoden takaa. Ensiksi alustalle täytyi tehdä jotain, koska iskarit olivat aivan loppu. Tilattiin budjettisyistä JOMin korkeussäädettävä alusta. Hintaa oli muistaakseni karvan yli 200€.
    Vanteet olivat jo valmiiksi passelit tämän aikakauden autoon. BBS:n RZ 7x15 kokoisena. Yksi eturengas oli ostaessa puhki ja auton alla oli yksi talvirengas. Rengaspari piti ostaa. Falkenia siellä taisi alla olla 195/50/15 kokoisena. Jomit tonttiin ja suppari konttiin. Näillä mentiin kesä ja talvi ja toinen kesä. Sitten tuli se toinen talvi ja alkoi tehdä nelivetoa mieli. Isä halusi golfin ja itse ostin sitten ensimmäisen Audini. UrS6 V8 automaatti farkun, mutta se on jo sitten toinen tarina.

    Golf kävi silloin tällöin aina kesäautona. Viimevuodet se on seisonut. Pari vuotta sitten isä sitten ehdotti, että ostaisinko Golfin takaisin. Hinta oli kohtuullinen (vanha polkupyörä+1€) ja kaupat tehtiin. Tämän jälkeen Golf seisoi vielä tähän kevääseen saakka isän mökillä Nilsiässä.

    Ennen kuin Golfin saisi katsastettua oli tiedossa, että pakoputki on aivan mätä. Tilattiin kokonaan uusi pakoputki kattia myöten. Isä oli käynyt köynnistelemässä golfia jo valmiiksi ja huomannut, että pyyhkijät, sisäilman puhallin ja ajovalot eivät toimineet. Sulakkeet olivat kuulemma ok.. Arvelin virtalukon pohjan olevan syyllinen. Sekin tilattiin valmiiksi. Puuhakilvet pariksi päiväksi ja Joensuusta Kuopioon kulkevien linja-autojen aikatauluja tutkimaan. No, niitä ei ollut. Isä sitten tuli Joensuusta hakemaan keskiviikko aamuna aikaisin. Hyvän matkaa köröteltyämme huomasin, että siirtokilvet jäi kotia. Eikun 70km takaisin ja uusi yritys. Golfi mökiltä matkaan ja Kuopioon tuttavan pajalle putkea ja virtalukon pohjaa vaihtamaan.

    Putken vaihto oli naps ja kops. Virtalukon pohjan vaihto oli aivan uusi toimenpide. Pohjan vaihtoa varten täytyi koko lukkorunko irroittaa rattiakselista, koska pohjan kiinnitysruuvi on akseliin päin irtoava. Hieman työtä, mutta onneksi yksinkertaista. Kun pohja oli käsissä, niin iloksemme huomasimme, että valmiiksi ostettu pohja oli vääränlainen. Eikun uutta etsimään. Sellainen löytyi. Paketti rattia myöten kasaan ja testaamaan. Virhe. Ensinnäkään se uusi osa ei korjannut mitään vikaa ja toisekseen auto ei nyt startannut..
    Kello alkoi olla jo sen verran paljon, että päätin lähteä Joensuuta kohti ja ratkoa ongelman kotona. Ratti kasaan ja vanha virtalukon pohja liittimeen kiinni. Auton avaimella rattilukko pois ja jäätelötikulla vanhaa pohjaa kääntämällä auto käyntiin. Hyvin selvisi kotia.

    Seuraavana päivänä kävin paikalliselta marmorilta alkuperäisen virtalukon pohjan. 40€. Auto taas starttasi, mutta muut ongelmat eivät vieläkään korjautuneet. Ostin uuden ajovalojen katkaisimen. Vaihdoin sen ja ajovalot alkoivat toimimaan. Pyyhkijät tai puhallin ei. Nyt en keksinyt enää muuta kuin viikset. Tilasin molemmat. 40€ yhteensä. Jos ei niissä ole vika, niin täytyisi alkaa tutkia ns. syvemmältä. Tänään maanantaina tuli viikset. Ennen niiden hakua arvelin kuitenkin vielä mittailla sulakkeita. Ne olivat ehjät. Ilmeisesti niiden heiluttelu kuitenkin auttoi ja kaikki puuttuvat ominaisuudet palasivat..
    Todennäköisesti olisi selvinnyt pelkällä valokatkaisijan vaihdolla ja sulaketaulun rassauksella, mutta ompahan nyt uusi virtalukon pohja ja uudet viiksetkin.
    Kävin tänään tähän myös sen leiman katsurilta. Nyt on kesäauto taas elossa ja ajossa.

    Isä on vaihtanut jossain vaiheessa 185/55/15 renkaat tähän. Täytyy varmaan vaihtaa ne takaisin 195/50/15 kokoisiksi, niin saa edelleen alustana toimivan JOMin tonttiin. Maalipinta kaipaa myllytystä. Harjapesu on ollut ilmeisen helppo vaihtoehto. Korin muoviosat ovat myös huollon tarpeessa, mutta kyllä tästä vielä hyvä tulee.

    ​​​​​​Alla muutama kuva aiheesta.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut GaIIe; 1.6.2020, 21:42.

    #2
    Olikos tämä sillä ihanalla 1-pisteruiskulla joka lie lähinnä sähköistetty kaasari?

    Comment


      #3
      Sillähän se.

      Comment


        #4
        Harvinaisen susipaska laite, ainakin mitä kaverin peliä tuli vierestä seurattua. Voi se toki silti olla vähemmän paska kuin Pierburg:n vanhemmat kaasarit nykykunnossa.

        Comment


          #5
          Ei oo ollu mitään ongelmia koskaan. *Kop kop*
          Ei edes vaikka on seisonu vuosia sillon tällön.

          Comment


            #6
            Juu, älä lannistu kommenteista vaan tsemppiä jatkoon.

            Comment


              #7
              Ei oo ollu tapana lannistua huonoista kokemuksista autojen tekniikoista. Aika hankalaksi menisi elämä tällä meikäläisen kalustolla, jos niin tekisi. Kuitenkin nokkasorvia ja ilma-alustaa ja 5hp tippiä ja biturboa löytyy.. Ja näköjään susipaska ykspisteruiskukin :D

              Comment


                #8
                Tuo vika on helppo korjata 1.8T swapilla. :)

                Comment


                • #9
                  Helpompihan se on pikku käyntihäiriö korjata vaihtamalla vierasmoottori kuin poistamalla itse vika? :) Ja se Mono-Jetronic ei siis ole sähköistetty kaasari eikä erityisen surkea käyttöominaisuuksiltaan saman aikakauden kaasareihin verrattuna, sellaisten korvaajaksihan se aikoinaan tuli. Moottorin lämpiämisvaiheessa veto ainakin on tasaisempaa kuin keskivertokaasarilla, oli ryyppy sitten automaattinen tai käsikäyttöinen. Kalliimmissa malleissa oli nelipisteruiskua jo paljon aikaisemmin, sellaisiin verrattuna voi toiminta olla vähän kulmikkaampaa. Johtunee siitä että laitteessa ei ole ilmamäärän mittausta vaan pyörii puhtaasti alfanumeerisella säädöllä ja lambdakorjattuna.

                  Kannustusta Golf-projektille! Meidänkin perheessä oli kakkis silloin kun kortin sain reilu neljännevuosisata sitten. MIkä mukavinta niin kyseinen yksilö on ilmeisesti vieläkin olemassa.

                  Comment


                    #10
                    Tekemisen iloa täältäkin. Aikoinaan oli isopuskurinen Jetta samalla tekniikalla eikä mitään suurempia käyttö/huolto ongelmia ollut. Selkeä parannus oli kaasari Golffiin silloin.

                    Comment


                    • #11
                      Mahtavaa, että tuli yksi kakkis projekti lisää :) Innolla seurailen. Ei ne 1-pisteruiskut nyt niin paskoja ole. Mullakin vanha Pierburg pelittää, eikä ikää ole vasta kuin 30 vuotta ja 175tkm. Tiivisteet ja kalvot vaihdoin siihen just, sekä tarkastin kaikki alipaineletkut.

                      Comment


                        #12
                        Kiitoksia vaan kannustuksesta. Minusta tuo moottori on tuohon koriin aivan hyvä enkä ole huomannut mitään erikoisempaa toimintaa. Normaali kakkis. Toki 40hv tai 70hv lisää ei olisi pahitteeksi, mutta tällä mennään. Enkä oikein näe tarpeellisena vaihtaa 1.8töötä, koska haluaisin pitää tämän mahdollisimman alkuperäisenä.
                        Ei tämä kaipaa mitään muuta kuin maalipinnan kunnostamisen ja madaltamisen. Sitten on aivan tarpeeksi hyvä vehje. Ratti tulee kyllä vaihtumaan nelipuolaiseen, kun sellainen tähän kuulemma kuuluu. Käytin tämän tänään vielä harjapesussa. Ei tullut edes kattoluukusta vesi sisään.
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Nii se 10v vanha 200€ JOMi vaan säätyi alaspäin. Painepesurilla kurat pois tolpasta ja pienellä naputtelulla säätömutterit liikkeelle ja avaimella pyöritys. Siitä tuli nyt hyvä. Vielä oikean kokoiset renkaat alle ja keskikupit paikoilleen, niin alkaa olla kohtalaisen valmis tälle kesälle.
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Hyvältä näyttää kakkis.

                            Comment


                            • #15
                              Hienon näköinen kakkis kyllä. Myllytys ja kiillotus niin alkaa näyttää erinomaiselle.

                              Mukavaa nähdä lisää kasarivolkkareita foorumillakin, näissä on vaan sitä jotain.

                              Comment


                                #16
                                Taitaa olla suht ok kuosissa säilynyt ja säästynyt tuningilta, hyvä!. Sisusta ja etenkin kuskin penkki kertoo kyllä näissä paljon auton pidosta. Harvassa tuonikäisessä tuo ajovalojen korkeussäätö muuten :)
                                Ei muutakun kunnon myllytys, jotkut kivat vanteet alle ja tonttiin ;)

                                Comment


                                  #17
                                  Onhan se vallan nätti oman aikakautensa ilmentymä!

                                  Comment


                                    #18
                                    Kävin viikonloppuna sen gti/g60 nahkaratin. Nahka oli vähän huonossa hapessa. Ostin Furniture Clinicin ratinkorjaussetin. Hioin kehän karhakaksi ja hinkkasin värin pintaan. On se ainakin parempi kuin aloittaessa. Taitaa olla nyt seitsemän ohutta kerrosta maalia pinnassa.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut GaIIe; 18.6.2020, 23:03.

                                    Comment


                                    • #19
                                      seittemän on jo varmasti hyvä, itse vedin kauheassa kiireessä kolme kerrosta, ja kuukauden kuluttua irtosi kuin plastidip

                                      Comment


                                        #20
                                        Okei. Toivottavasti tuo nyt välttää. Toki jos menee mönkään, niin tehdään uudelleen. Ei tuo nyt niin isotöinen kuitenkaan ole.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X