Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VW Polo 86C -83

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • VW Polo 86C -83

    Kirjoitellaanpas tästä Polottimestakin - tai oikeastaan näistä kahdesta - hieman projektikertoumsta, kun on hommat saatu aloitetttua.

    Aikamatkaamme vuoteen 2016, jolloin saimme hyvän kaverini kanssa kaljanousuissa Hupellus-reissulla Norjassa idean, että ostetaan paluumatkalle joku kasarikippo harrasteeksi. Kuumeisesti selattiinkiin nettiautoa reissun loppupuolella, ja bongattiinkin Turusta hopeinen 260 tkm ajettu kakkoskorin sedan-Polo CL. Kyseessä oli isolohkoinen ja vielä harvinaisempi CL-malli - yleensähän nämä tuppaavat olemaan hyvin ankeita C-malleja joissa ovivalokin toimii vain kuskin ovesta. Soitettiin myyjälle laivalta ja myyjähän jopa suostui hakemaan satamasta autoa katsomaan. Todettiin, että eiköhän tällä Ouluun ajella ja ostettiin 500 eurolla pois. Tuo projekti jäi Ouluun päästyä seisomaan sitten pariksi vuodeksi erinäisistä elämäntilanteellisista syistä.

    Fast Forward vuoteen 2019, jolloin avokin porukat näyttivät näytti vihreää valoa säilytystilojen ja auton laittamistilojen suhteen, ja siirreltiin Hopeinen sitten tallille ja alettiin purkamaan. Parin vuoden säilytys oli tehnyt tehtävänsä ja mätää oli vähän turhankin paljon järkevästi korjattavaksi pohjassa ynnä muualla. Noh, selailin tori.fiitä ja nettiautoa toisen korin löytämisen toivossa, ja heinäkuussa sellainen löytyikin Tampereen seudulta. Ulkoisesti autossa ei ole juuri muita ehjiä peltejä,kuin pohja ja kyljet, mutta sehän passaa minulle - hopeisessa nuo osat ovat puolestaan ehjiä! Mukavasti auto pääsi takaisin kotiseudulleen, sillä pelleissä on kiinni Oulun läänin kilvet ja auto on uutena myyty Antti-Roikolla Ylivieskassa. Muutoin historiasta selvisi edelliseltä omistajalta, että uutena auto on pitkään ollut Kalajoella, sitten jossain vaiheessa siirtynyt jonkin ammattikoulun harjoitusautoksi ja viimeisen parin vuoden aikana ollut parilla omistajalla. Pultit eivät ainakaan ole jumissa, kun nitä on auottu tarpeeksi ;)

    Polossa on suhteellisen harvinainen Papyrusgrün-väri, ja tyypiltään se vuoden 1983 Volkswagen Polo Classic C. Alunperin tämä on rullannut Wolfsburgin tehtaalta ulos 1.1 -litraisella koneella, mutta joku aiempi omistaja on laittanut tähän isomman 1.3-litraisen HK-koneen, jossa on 55 hevosvoimaa. Yllättävän pirteästi liikkuu tuolla, kun omamassa on 710 kiloa. Matkalla Tampereelta Ouluun koneesta alkoi loppumatkassa kuulua mielenkiintoista naputusta moottorijarrutuksella, joten pitää perehtyä, onko tuolta nyt menossa jotain laakereita tai muuta kivaa. Hopeisesta pelastin purettaessa toisen 1.3 -litraisen 60 hevosvoiman koneen ja vaihdelaatikon, jonka ajattelin putsailla ja huoltaa. Onpahan sitten tarvittaessa heittää tilalle kone jos vihreän kone porsii.

    Tarkoituksena olisi hillitysti laitella tätä, kunnioittaen aikakautta ja ja mennä OEM-hengessä. Tavoitteena on ajella tällä kesäisin ja nautiskella kaasutinkoneen ja nelivaihteisen lootan tarjoamasta alkukantaisesta ajofiiliksestä. Näitä ei nää liikenteessäkään enää kauhean paljoa, etenkään ns. Derby-keulalla laatikkovaloineen. Tehtävälistalla riittää puuhaa:

    - Ovien, nokkapellin, peräkontin kannen ja etulokasuojien vaihto ehjempiin ja lommottomiin.
    - uudelleen maalaaminen alkuperäisellä värillä #lakkavika
    - sisustan päivittäminen. Nykyinen on kunnoltaan ruokkoamaton, mutta laitetaan alkuun tilalle CL:n aistikkaat siniset penkit. Nuo olisi tarkoitus verhoilla uudelleen.
    - koneiden huoltaminen ja remontointi
    - pakoputken vaihti
    - jousien, iskarien ja alatukivarsien vaihto. saas nähdä, pitäisikö vähän madaltaa.
    - jotkut 14-tuumaiset alut voisi etsiskellä. Tyyliin sopivat, tietenkin.Toki nuo 4,5x13 koon sirkkelinlevyt ovat kyllä aika hauskat as such.
    - hopeisesta kaikkien pelastettujen CL-mallisten osien siirto vihreään. Esimerkkeinä puskurit kromilistalla, kauhukahva, kello, parempi mittaristo etc.
    Attached Files

    #2
    Mun eka oma auto oli vuoden 1989 Polo Coupe, juurikin 55hv 1.3 koneella ja nelivaihteisella laatikolla. Varustelu oli osapuilleen samaa tasoa. Jälkikäteen on käynyt harmittamaan että eka auto tuli myytyä ja kävinkin vastaavaa autoa koeajamassa sillä ajatuksella, että hankkisi fiilistelyn vuoksi. Oli aika kullannut muistot sen verran hyvin, että ostamatta jäi... Nykypäivän mittapuulla aika primitiivinen laite.

    Comment


      #3
      TeroPee, no ei kai ne sun muutkaan häristimet ole sen ei-primitiivisiä kuin tuollainen Polo :D
      Tuon tyyppinen on hyvä nollain kaikelle uudelle tekniikalle ja mukavuudelle, kesäpäivänä kiva kruisailla ikkuna auki jätskille.

      Comment


      • #4
        Juuri kuten Pulla kirjoittikin, tuollaiseen ajoon tämä on tulossakin. Kesällä kivalla kelillä jätksikiskalle ja rantsuun. Oppii arvostamaan toisaalta nykyautojen helppoutta ja mukavuutta, toisaalta myös muistamaan millaista autoilu on ollut ei-niin-kauan aikaa sitten.

        Mutta en kyllä ihmettele Tero, että aika on saattanut kullata muistot - 500 kilsan road trippi sai tällä aikaan sen että viikkoon ei tehnyt mieli edes katsoa koko autoa :D

        Comment


          #5
          Kappas vain, tuo vihreä polo on tädin miehen entinen kesäauto. Tuolla on tullut sillointällöin ajeltua ja pientä remonttia tehtyä.

          Comment


          • #6
            Ohoh! Onpas pieni maailma! Pistän sulle Jussi YV:tä aiheeseen liittyen - olisi kiva kuulla tarinaa, kun hieman on aukkoja historiassa! :)

            Comment


            • #7
              Tulipa tehtyä pientä remonttia ajan kuluksi. Vaihtelin taakse väsyneet iskarit uusiin. Kuskin puolen nurkka oli antautunut totaalisesti - veikkaan että Tampere-Oulu moottori takakontissa ei ainakaan tehnyt hyvää iskarille...

              Lisäksi tein hopeisen koneelle kannentiivisterempan ja vaihdoin samalla vesipumpun ja jakohihnan. Kannentiivisteremppakaan ei näemmä ollut niin paha kuin ennakolta kauhistelin - Erwinistä löytyi hyvät ohjeet, joita oli helppo saksankin kielellä sanakirja apuna seurata. Nytpä tuo on helppo laittaa edellisen tilalle kesämmällä.

              Niin ja uusin tulpat ynnä muut kulutusosat. Vielä tuo pitää pesasta öljymähmästä, jota se oli kannen- ja venakopan tiivisteestä päästellyt.

              Etulokaria aloin vaihtelemaan, ja mukavasti kaikki pultit irtosivat ilman suurempia kommervenkkejä. Ongelmaksi muodostui etupellin ja lokasuojan liitos - ruostevaurioista johtuen lokari oli liitetty puskuriin hitsaamalla. Ja rälläkkäähän ei ollut juuri silä hetkellä saatavissa. Pitää napsaista tuo pois, ja korvata ruosteeksi haihtuneet kiinnityskohdat hopeisesta löytyvällä ehjällä peltipalalla.

              Pikkuhiljaa eteenpäin, eikhän tästä auto tule.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Päivitellääs tätäkin vähän.

                Projektia ei ole suinkaan kuopattu, mutta työt, iso K ja halliremontti haittaavat harrastusta. Halliin hankki appiukko viimein lämmityskattilan kesällä, ja se nostettiin alkusyksystä paikoilleen. Tuo aiheutti hieman uudelleenjärjestelyjä hallin sisäosien konfiguraatiossa, ja tavarat hakevat vielä paikkaansa. Lämmityksen käyttöönoton jälkeen tuonne saakin vesikiertoisen lattialämmön eikä lämpö lopu kesken - tulee mukavampi rassata. Jotain pientä tässä on tullut kuitenkin nysvättyä.

                Puskureita putsailin ja käsittelin puhdetöinä. Löysin paikallisesta tavaratalosta melko maukkaan tarjouksen KochChemien aineista, joten tuli poistettua hyllyyn mm. muovinhoitoainetta. Melko maukasta jälkeä sai aikaan 38-vuotiaisiin puskureihin, samoten uudet kilvet tekivät ihmeitä.

                Click image for larger version

Name:	IMG_0794.jpg
Views:	1302
Size:	259,6 Kt
ID:	1931353 Click image for larger version

Name:	IMG_0800.jpg
Views:	1322
Size:	130,8 Kt
ID:	1931354 Click image for larger version

Name:	IMG_0805.jpg
Views:	1316
Size:	192,7 Kt
ID:	1931357 Click image for larger version

Name:	IMG_0798.jpg
Views:	1385
Size:	232,8 Kt
ID:	1931358

                Kaikenlaisia osia on tullut haalittua mitä vastaan on tullut, kuten harvinainen alkupään kakkos-Derbyn maski ja alkuperäinen kello NOS-osina. Samoin tuli tilattua uusia tiivisteitä ja muoviosia, joita yllättäen edelleenkin saa tälläiseen spartalaiseen kikkareeseen. Tärkein hankinta oli kuitenkin uusi hiekkapelti, jotka tuntuivat olevan kiven alla. Lopulta tuo löytyi Heritage Partsilta briteistä, mutta Brexitin ansiosta toimitusten välivarastoinnissa meni 3 kk. Saas nähdä millainen tuo klokkerholm on tökätä paikalleen, mutta peltiähän se vain on. Tuo edellisen postauksen peltipalalla korjaaminen siis vähän eskaloitui ja päätin laittaa koko pellin uusiksi - lienee helpompaa hitsata pisteitä kuin saumaa...

                Viimeisimpänä hankin alustasarjan edukkaaseen 130 e hintaan, maltillisella 60/40 -madalluksella. Vielä pitäisi löytää enää vanteet, niin alkaa olla osahankinnat kaikkinensa tehtyjä. Hallin vintiltä löytyi parikin kasarimankkaa autoon, pitää katsoa lähteekö Blaupunkt vielä tulille vai mennäänkö Sonylla. Näistä pajotuksista lisää myöhemmin.

                Click image for larger version

Name:	IMG_0094.jpg
Views:	1314
Size:	310,1 Kt
ID:	1931355

                Loppuun vielä kuva tämän hetken projektikunnosta. Suorempaa peltiä on vaihdettu lähes kaikkialle, paitsi tuon hiekkapellin tilalle. Ensi kesäksi ajoon?

                Click image for larger version

Name:	EEB73898-F3DD-4359-8F8E-387B4CF2DF3A.jpg
Views:	1408
Size:	142,9 Kt
ID:	1931356

                Comment


                • #9
                  Meillä oli ja 1990 luvun puolivälissä tuommoinen Polo ja oli vielä GT mallia 1982 vuosimalli Rek no ARA-560. Siinä oli Ronal aluvanteet, takaspoileri, eri nokka-akseli, golf pallo vaihdekepin nuppi, irto kierrosluku mittari, ralliratti ja kylkiteipit. Vaihdettiin silloin Audi coupe Gt 2.2 87 joka on tallissa vielä. Nurmekseen meni ja joskus seurasin että poistettu liikenteestä 2002
                  . Edustalla oma Rothmans Monkey 89 joka sekin tuli hölmöyksissä myytyä. Kumpikin noista olis pitäny säästää. Polosta on vielä jossain parempiakin kuvia
                  Viimeksi muokannut suhinen; 7.12.2021, 22:37.

                  Comment


                  • #10
                    Väänän veistä haavassa. Oman rothmansin ehjäilin ajokuntoon toissa talvena. Tankki vain tihkuttaa läpi kun oli jäänyt vajaana seisomaan halliin ?

                    Comment


                    • #11
                      Komea GT ollut Sannalla. Nuo ei mitenkään yleisiä olleet uutenakaan käsittääkseni ja nykyään vieläkin harvemmassa. Tossahan oli hulppeat 75 hv tehoakin tuon nokan ansiosta, eli melkonen raketti :D

                      Myös Monkey on kyllä hieno.

                      Comment

                      Working...
                      X