Kokeillaas kertoa jonkunlainen tarina tästä jäärata käyttöön hommatusta volvosta. Idea oli että projekti menee todella pienellä budjetilla ja hyödynnetään nurkkii kertyneitä osia. Edellinen jäärata bmw e34 m50b25 lahosi ja oli aika miettiä ottaako siitä tekniikka ja turbottaa vai etsiä tilalle joku muu. Ajatuksena kun oli jos kesälläkin voisi käydä radalla. No kauan tuli vaihtoehtoja valkattua ja ahaa elämys heräsi nettiauton halvinta volvo 740 b230 turboa kohtaan. Ilmoituksessa kerrottiin härvelin kulkevan e85 aineella ja penkkilappu näytti 228/450 tehot, jospa siinä olisi valmis peli jäille. Se tuli sitten haettua 2018 loppu kesästä ja kotiin päästessä todettua että huohottelee aika rajusti. Mittasin puristukset seuraavalla viikolla ja kaikki kun heittelivät päätin nypätä koneen ja hatun irti. Myyjä kuitenkin rehdisti väitti puristusten olevan tasaiset kun oli ne mitannut. :) Konetta siinä pyöritellessä tuli todettua että kaikki männät ei käy lohkon tasalla.
Siis kellari auki ja tutkimaan vauriot. Kolme veiviä oli silmämääräisesti ainakin banaanina. Onneksi velipuolelta löytyi spm veivit, volvon vahvin m90 laatikko ja jotain laakereita hyllystä. Ne tuli lunastettua pois ja kasa muita osia tilattua. Alakerta meni kasaan uusilla laakereilla ja männänrenkailla, Tässä oli paikoillaan 530 pieni venttiili kansi josta päädyttiin luopua ja tilalle 531 iso venttili kansi vähän siistittynä ja kg trimning nokalla kun sattui sopivasti myynnissä olemaan. Tuubisarja löysi myös oman paikan ja siihen jatkoksi tallista holsetin hx35 ja iso kiina cooleri. Ahtoputki aineet ja tt bypass löytyi myös nurkista, Moottorin ohjauksena tässä on volvon oma lh2.4 joten maf piti suurentaa. S2 maffista joskus katkesi lanka ja sitä ihmetellessä näytti lähes samalta mittapää kinnitykseltä kuin volvossa. No näinhän se oli että vaihtoi vain volvon mittapään audin runkoon. Jakajasta päätin myös luopua ja kaveri kolvasi lisäkortin ezk boxiin jonka päähän tuli vag hukkakipinä puola uusilla tulpan johdoilla.
Konetta rakentaessa ja osia odotellessa tuli värkättyä jarrut kuntoon edestä ja takaa. Joku kierreholkki sarja oli myös jäänyt nurkkiin ja ne tuli laitettua keulaan. Ja taakse löysi paikkansa bmw:stä jäänet etujouset mersun säätöpalikoilla. Myös punaiset säädettävät konin pumput oli jostain renaultin pakusta peräisin taakse. Kuppipenkit, vyöt ja ratti siirtyi myös bemarista. Ja kesää ajatellen tuli hydraulinen käsijarru. Kuvat on kivoja ni niitä nyt tähän loppuun muutama. Seuraavassa osiossa ekat testi ajot...
Siis kellari auki ja tutkimaan vauriot. Kolme veiviä oli silmämääräisesti ainakin banaanina. Onneksi velipuolelta löytyi spm veivit, volvon vahvin m90 laatikko ja jotain laakereita hyllystä. Ne tuli lunastettua pois ja kasa muita osia tilattua. Alakerta meni kasaan uusilla laakereilla ja männänrenkailla, Tässä oli paikoillaan 530 pieni venttiili kansi josta päädyttiin luopua ja tilalle 531 iso venttili kansi vähän siistittynä ja kg trimning nokalla kun sattui sopivasti myynnissä olemaan. Tuubisarja löysi myös oman paikan ja siihen jatkoksi tallista holsetin hx35 ja iso kiina cooleri. Ahtoputki aineet ja tt bypass löytyi myös nurkista, Moottorin ohjauksena tässä on volvon oma lh2.4 joten maf piti suurentaa. S2 maffista joskus katkesi lanka ja sitä ihmetellessä näytti lähes samalta mittapää kinnitykseltä kuin volvossa. No näinhän se oli että vaihtoi vain volvon mittapään audin runkoon. Jakajasta päätin myös luopua ja kaveri kolvasi lisäkortin ezk boxiin jonka päähän tuli vag hukkakipinä puola uusilla tulpan johdoilla.
Konetta rakentaessa ja osia odotellessa tuli värkättyä jarrut kuntoon edestä ja takaa. Joku kierreholkki sarja oli myös jäänyt nurkkiin ja ne tuli laitettua keulaan. Ja taakse löysi paikkansa bmw:stä jäänet etujouset mersun säätöpalikoilla. Myös punaiset säädettävät konin pumput oli jostain renaultin pakusta peräisin taakse. Kuppipenkit, vyöt ja ratti siirtyi myös bemarista. Ja kesää ajatellen tuli hydraulinen käsijarru. Kuvat on kivoja ni niitä nyt tähän loppuun muutama. Seuraavassa osiossa ekat testi ajot...
Comment