Ei noista syylärin nykyajan paikkausaineista ole ollut haittaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Porsche Cayenne Turbo '06
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Ei olisi tainnu jäähdytysjärjestelmän paikka-aineet paljon auttaa tässä autossa viime aikoina...
Mut moottoriöljyistä nyt sen verran että olen viime elokuun jälkeen ajanut tuolla autolla noin 3000 kilometriä. Öljyt ja suodattimen olen näihin omiin vähällä ajolla oleviin harrasteautoihin vaihtanut tavan vuoksi kerran vuodessa. Yleensä syksyllä että saa talveen lähteä aina tuoreilla öljyillä. Jos sinne nyt jonkun lisälitkun kaataa niin eipä se sillä montaa tuntia ehdi olemaan ennen kuin vaihtuu öljyt taas kokonaan uusiin. Töissä on vanhojen vuotavien vaihdelaatikoiden öljyn sekaan lisätty sellaista tiivisteiden pehmentäjää josta on todella hyviä kokemuksia, pitääkin tsekata voiko sitä käyttää moottoriöljyjen kanssa vai oliko ihan puhtaasti vaihteistoöljyille tarkoitettu.
Comment
-
No ei tuolla redlinen kamalla oo kyllä mitään tekoa jäähdyttimen paikkausaineen kanssa. Fortella on ihan vastaavaa tavaraa myös. Tai en tiedä onko vastaavaa, mutta samaan käyttötarkoitukseen tehtyä. Nythän kyse on siis kovettuneen kumin/muovin pehmentämisestä, ei syylärin paikkaamisesta rakeilla.
Comment
-
Noin vuosi sitten 2019 Pärnun ratapäivillä alkoi koneen yläkerrasta kuulumaan nakutusta. Olen sen jälkeen käyttänyt moottorin vissiin neljä kertaa auki syytä etsiessä. Nyt viimeisellä kerralla vikakohta lopulta löytyi. Sinne on nyt vaihdettu nokkaketju ja kiristin, variocamin säädin ja solenoidi takaiskuineen, tehty fortekäsittelyjä ja huuhdeltu moottoria ja laitettu rvs:t sisään. Aina se vaan nakutti samalla tavalla. Lopulta viimeisellä kerralla käytin jo nokka-akselitkin irti ja näköjään se on tuo ensimmäinen nokkapukki jäänyt ilman voitelua. Koko muu yläkerta on ihan virheettömän näköinen joten mistään systemaattisesta öljynpaineviasta tuskin on kyse. Oma veikkaus on että joku paska on kovassa ratakäytössä lähtenyt liikkeelle ja tukkinut tuon kanavan.
Otin eilen Kymiringin keikan jälkeen taas auton pois liikennekäytöstä. Uudet osat tuli Saksasta viime viikon loppupuolella ja nyt kun saa tallista pari kiireellisempää projektia ensin pihalle niin saa tämän työn alle ja toivottavasti seuraavalla Pärnun reissulla ei oo samanlaisia ongelmia.
Comment
-
Missä/miten ajattelit tuon kannen kaulan kunnostaa? Vaatinee jotain erikoisvälineistöä aaroporata tai sitten tuon päädyn saa hoidettua ehkä helpommin kun ei tarvi ehkä koko kantta kohdistaa? Myin oman rs4 kannen jollekin foorumilaiselle joka aikoi sen vastaavan vian tosin keskellä kantta, jossain lahden kansifirmassa hoitaa joten sieltä saattas löytyä tuohonkin tekijä.
Comment
-
Eilen aloitin purkaan vanhaa nokka-akselikehtoa irti. Kaikki pultit sain lopulta pois, ei ollu aivan yksinkertaista sekään kun piti lennossa tehdä työkaluja. Vaan tottahan siellä moottorin sivussa kulkee jotain ahtimen öljylinjoja jotka on pultattu tohon housingin kylkeen kiinni ja estää pois nostamisen. Ahdas väli johon ei näe edes sen vertaa että tietäisi millä kannalla pultit on, tällä hetkellä en vielä tiedä miten ne saisin auki. Selvästikään niitä ei oo tarkoitettu pideltäväksi moottorin vielä ollessa kiinni korissa. Ehkä jo huomenna tai ylihuomenna ehtii jatkamaan, tää päivä menee taas muissa hommissa.
Comment
-
Cayenne kun tunnustaa vahvaa sukulaisuutta Touaregin kanssa, niin Touaregin ongelmat pätevät joiltain osin myös Cayenneen. Reilu viisi vuotta sitten oli ostohousut vedetty kainaloihin saakka ja vaikeaa kuumeilua aiheutti V10 TDI Touareg. Kerhotoveri mainitsi ettei se varsinaisesti ole DIY-miehen unelma, koska tekipä mitä hyvänsä öljynvaihtoa suurempaa, niin remontinkorjuut aina alkaa sanoilla "voimalinja irroita". Jäi sitten Touareg ostamatta.
Comment
-
Joo, sain sen camshaft housingin vaihdettua viime perjantaina. Vaan siitä eteenpäin ei ookaan sitten edistyny yhtään. Työtunteja ähränny ny pitkälle toistakymmentä sen jälkeen vaan kun vastustaa niin vastustaa. Luovutin jo Pärnuun lähtemisen kanssa.
Kärsivällisyys tän kanssa on kyllä ollu nyt koetuksella ihan tuelta. Tällä hetkellä on tunne että jos joskus saan vielä käyntiin niin seuraava vaihe on joko nettiautoon tai lähimpään kallionleikkaukseen.
Comment
-
Eihän tässä olisi sinänsä mitään ongelmaa kun olisi kunnon vehkeet ja tilat jossa harrastaa. Ei tuollaista autoa tuollaisella moottorilla oo tarkoitettu parsittavaksi ilman nosturia ja mahdollisuutta moottorin irrotukseen. Minä teen käsityökaluilla tuolla puoli metriä autoa leveämmässä ja pidemmässä tallissa kaljapäissäni kiroten niin onhan se nyt vaikeeta. Moottorin pudotus tuosta on tehty aika helpoksi, viiteen tuntiin ameriikan forumeilla puhuvat että on kone irti. Vaan se vaatisi sen isomman tallin ja nosturin jotka minulta puuttuu.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiMinulla taas olis jouten isohko talli, mutta kun ei ole nosturia eikä paljon muutakaan, paitsi tyhjä tila, niin paha sielläkäänon mitään tehdä.
Comment
-
Tänään oli ensimmäistä kertaa vähään aikaan inspiraatioo alkaa konetta kasaamaan. Nokka-akselit, nostajat, jakoketjun ja kiristimen, nokkapyörät ynnä muuta yläkerran palikkaa sai paikalleen. Ei se paljoa edistyny mutta vähän edes, tuntuu joka käänteessä vastustavan tommoset suoraviivaiset yksinkertaiset kasaamisetkin.
Comment
-
Ja tänään loput. Tai ainakin sen verran kasaan että sai käyntiin ja omalla voimalla siirrettyä tallista ulos. Jospa se tästä taas. Tää on kumminkin vaan harrastelelu, ei saisi antaa liikaa mennä hermot. Helpottaa kun sai tallin ja nosturin vapaaksi ja pääsee purkaan backlogia kaikista muista hommista.
Comment
-
Tuon edellisen kasauksen jälkeen käteen jäi pelkkää paskaa. Kone vuotaa jäähdytysnestettä ja moottoriöljyä. Molemmat vuotopaikat sellaisia joihin ei pääse mitenkään käsiksi moottori paikallaan. Mullahan ei oo kunnon tiloja eikä työkaluja eikä ainakaan osaamista korjata tommosia vikoja. Mulla ei myöskään pinkka kestä maksaa niistä vieraalle. Vaatii moottorin irrotuksen ja ties mitä muuta.
No huonoista vaihtoehdoista valitsin yhden ja siinä ny kävi sitten näin. Eilen ajoin tohon ruutuun auton ja tänäpä se on ny sitten koko lailla enemmän hengetön kuin vielä kertaakaan minun aikana. Ois aika mahtia kun olis muunmuassa nosturi ja semmonen talli ettei tarvisi taivasalla pakertaa. Oh well, kasvattaa luonnetta.
Comment
-
-
No niin se meinas jäädä minultakin, piti tämä sinne Terhon Pajalle toimittaa mutta alkoi näyttämään niin epävarmalta siirtää ajamalla ja tuommoiselle möykylle ei oo edes missään traileria saati vetoautoa. Siks toisekseen jos lähettää ahtimia huoltoon jne niin niissä menee ainakin pari viikkoa jonka aikaa vähintään toi sama möykky olis sitten ollut siinä nosturilla tukkeena tai toisena vaihtoehtona olis pitäny tehdä niin paljon ylimääräistä purkua ja kasausta että saa loppukorin siirreltävään kuntoon ja välissä pois tieltä.
Eihän toi teknisesti älyttömän monimutkainen operaatio ollut, sitä operatiivista toimintaa vaan on aika paljon. Toissapäivänä jonkun kolme tuntia valmistelin ja purin kaikkee sälää pois, eilen sitten loput isommat kokonaisuudet. Yhteensä joku 11-12h meni tohon pisteeseen. Tosin puskuri, sisälokarit ja umpiot ynnä jotain muuta keulan muoveja oli jo irti että ehkä tunnin verran saa niistä laskea vielä päälle.
Moottorinorsu täytyy käydä lainaamassa. Tähän asti sitä ei oo vielä tarvittu, laskin tunkilla koko paketin autosta alas semmoselle vanhasta tarjoilukärrystä tehdylle rullalaudalle. Sit pyörittelin ja työnsin tallin ovelle ja vedin sähkövinssillä talliin sisälle. Se rullalauta kohtasi vahvempansa siinä kohtaa ja rutisi palasiksi kynnystä vasten kun pienet pyörät pökkäs vastaan. Tarvii vaihtaa vähän tukevampi kuljetusalusta ja siinä tarvitaan sitten jo se norsu että saa patin siksi aikaa ilmaan. Laskin pikaisesti pyöristellen että kone 250kg, laatikko 150kg, keskitasuri 100kg, apurunko 50kg, etujarrut/vetarit/tukivarret 100kg. Kyllä siitä vaan painoo kertyy.
Comment
-
Mr.Crossfire Höpö höpö, sä et vaan enää muista millaista se oli sätkiä Pohjolan Liikenteen tallissa :) 30 vuotta sitten kun autojen kanssa enempikin puuhastelin, niin noin ne kaikki tehtiin ja taivasalla tietenkin kun kenellä sitä nyt olisi tallia ollut. Rasvamonttujakin oli vain huoltamoilla. Moottorin vaihtaminen "paljain käsin" liippaa sikäli läheltä, että KE20 Corollaan moottori tuli vaihdettua yläkautta ilman mitään nostoapuvälinettä. Vaikkei se iso murikka olekaan, niin oli minulla kaveri apuna.
Tuo sama operaatio piti C5 bittiin suorittaa, mutta se jäi kyllä juuri siitä kiinni, että se olisi pitänyt tehdän kans ulkona. Kotitallissa ei pituus riitä tuollaiseen touhuun.
Comment
Comment