Tällä kertaa teki mieli vähän muhkumpaa. Varmaan puoli vuotta koitin taas sopivaa kohdetta löytää "omalta" merkiltä mutta eihän Audia oo kiinnostanu 2000-luvulla tehdä yhtään järkevää bensamoottoria siinä hintaluokassa johon itse pystyi. Q7 oli tapetilla pitkään ja naapurista Touareg, välillä D3 A8 tai viimeisenä oljenkortena joku hinnat alkaen 4G A6. Joka kerta lopputulos oli sama, dieselkoneisia olisi ollut heti 200 nettiautossa mutta bensakoneet oli jotain todella laiskan ja aika lussun välimaastosta. Tommonen Cayenne ilmestyi putkelle ihan vahingossa, ekalla kerralla dissasin heti sen kummemmin miettimättä. Vaan johonkin alitajuntaan se sitten jäi kummittelemaan koska aika pian putkella ei muita ollutkaan. Pari konsultointia aiheesta etukäteen enemmän tietäneiltä ja yhden pitkän puhelun myyjän kanssa se vaati. Puhelun päätteeksi sanoin vielä pari yötä nukkuvani asian yli mutta seuraavana päivänä jo soitin että aletaas jiiraan aikatauluja että saan ostaa menolipun junaan.
Lähtötietoina oli vanha paljon ajettu erikoisauto. Just the way I like it. Tuolla oli tönätty 313tkm kun minä ostin. Toisaalta hanskalokero tursuaa kuitteja, joista lähes kaikissa lukee Porsche. Auto on uutena myyty jollekin firmalle Ruotsiin josta se on kahden yksityisomistajan jälkeen tuotu noin vuosi sitten Suomeen. Isot kilometrit oli aika helppo hyväksyä ajattelemalla että olisi voinut maksaa 100tkm vähemmän ajetusta 10000€ enemmän ja korjata kaikkia tyyppivikoja seuraavan parin vuoden aikana 5000 eurolla. Tässä on lähes kaikki mallin tyypilliset vikakohteet jo korjattu. Plussana muihin verrokkeihin oli myös koko lailla fully loaded, just the way I like it.
Piti tulla näyteikkuna mallinen topikki mutta projektihan tästä tulee. Kaikkea pientä on vähän joka puolella ja pari vähän isompaakin juttua. Aloitetaan ny tässä vaiheessa kuitenkin auton esittelyllä ja turataan sitten myöhemmin.
- Mallivuosi 2006, valtaosa myynnissä olevista on '03-'04 vuosimallisia joissa on kaikenlaista lastentautia joita näissä jo korjattu
- 4.5 V8 Turbo, 450hp/620Nm. Vapaastihengittävä ei ollut vaihtoehto, ensinnäkään 340hp ei riitä viemään tuota 2500kg omamassalla olevaa tankkia mihinkään, toisekseen vaparien lohkojen sylintereissä käytetty lokasil-pinnoite kesii epidemiaksi asti irti, varsinkin alueilla joissa moottorille tulee kylmäkäynnistyksiä. Turboissa käytetty samaa Nikasil pinnoitetta kuin Audin koneissa ja näissä ei samaa ongelmaa esiinny.
- Varustelista on aika kivaa luettavaa, kaikki normaalit sähköhimmelit tietenkin. Lisänä panoraama kattoluukku, Entry & Drive, sähköinen vetokoukku, ilmajousitus, Boset, On-board air, lämmitetty ratti, alennusvaihteisto, keskilukko, sähköpenkit ja ratti, navi, puhelin ja kaikki muu mitä jo unohdin.
Mitä nyt tiedossa on laittoa niin pienempinä juttuina ovien lukkojen mikrokytkimet tunnustaa sukuaan ja kessyn kahvoista vain takaovien kahvat toimii täydellisesti, molemmista etuovien kahvoista tunnistimia rikki. Navin kartat on ajalta jolloin kuljettiin vielä härkävankkureilla, yleinen putsaus ja puleeraus sisältä ja päältä tarvii tehdä ennen talvea. Ja fiksata pari pientä ruostepaikkaa, oven kahvan juuressa, jonkun sivulistan alla ja toisen takaoven päädyssä. Ihan VAG sukua näiltäkin osin, ei mitään vakavampaa onneksi vaan hyvin pieniä.
Isompi ongelma realisoitui Pärnun ratapäivillä. Viimeisten kierrosten jälkeen alkoi kuulumaan kolinaa jostain. Auton sisälle sitä on ajossa koko lailla mahdoton paikantaa, on tuo sen verran hyvin äänieristetty. En sitä reissussa alkanut selvittämään vaan ajelin kotiin meiningillä hajoaa jos hajoaa. Lopulta kotona ääni tarkentui apukuskin puolelle sylinterikanteen. Venakopan tiivisteet oli joka tapauksessa vaihtolistalla ja niitä vaihtaessa selvittelin asiaa enemmän. Parin päivän salapoliisityön jälkeen vika löytyi imunokan ennakonsäätimestä joka jostain syystä pääsee klappaamaan edestakaisin, jotain sieltä on rikki, en tiedä selviääkö koskaan mitä. Siltä Variocamin solenoidilta kun irrottaa liittimen niin lakkaa metelöimästä, auto on nyt kuitenkin ajokuntoinen. Alavääntöä siinä hiukan menettää mutta fullboostilla menee kyllä ihan perkeleesti. Ainoa järkevä reitti on kuitenkin ottaa jakopää auki ja vaihtaa se säädin, tai samantein vaikka molemmin puolin. Uusi jakoketju kaikkine hiluineen ilman muuta samalla kerralla. Empä ole koskaan tällaista moottoria purkanut, vähän jänskättää mutta hyvällä tavalla. Ihmiset niitä muuallakin purkaa ja kasaa. Ja ompa taas yksi sulka hattuun lisää kun voi sanoa sellaisenkin homman tehneensä.
Vaihteistoöljyt ja suodattimen jo vaihdoin, oli muuten mukavaa lutrata kun ei tarvi nosturia ollenkaan. Ilmajousitus vaan korkeimpaan asentoonsa ja rullaili alustan kanssa auton alle. Kunhan nyt hamassa lähitulevaisuudessa saa osat ja työkalut tuohon jakoketjun tunkkaamiseen niin seuraavana listalla on tottakai virisofta ja sitä myötä kun alkaa osat ahdistamaan ja hajoamaan niin parempaa rautaa tilalle. Softalla tuosta koneesta on otettu ~500hp/720Nm. Secondary cat delete, parempi intake plenum, välijäähyjä, ahtoputkia jne hipopaloja saa aika hyvin joilla pääsee vakiosisuskalujen kanssa vielä 50hp korkeammalle ja luonnekin muuttuu vielä herkämmäksi. Ameriikan joe on ottanu 650hp/800Nm suuruusluokan lukemia vakioahtimilla ja jos hyrriä lähtee speksaan ni teholukemat heilahtaa luokkaan 800hp/1200Nm eli potentiaalia moottorissa kyllä riittää. Moottorista yksi pykälä eteenpäin onkin sitten Aisinin valmistama 6-vaihteinen automaatti joka sopii erinomaisesti vaikka V10 TDI Touaregilla jumbojetin vetoon mutta sporttisempaan ajotyyliin se on kyllä kuin vanha lätkäpakki, hidas mutta kankea. Eikä sille oikein ole mitään edes tehtävissä. Mutkaradalla on ihan koko ajan väärä pykälä päällä ja vaihdot on hitaita. Suoralla pätkällä kaasu pohjassa upshiftit on sentään kohdillaan eikä tää nyt paikaltaan lähtiessäkään mikään kovasti hidas ole, 80km/h vauhdista rekan ohituksessa ensimmäinen auto minulla jota ei oikein kannata kaasu pohjassa koko matkaa vedättää. Uskomattoman hienosti vie tuo moottori noinkin painavaa autoa jo vakiotehoilla.
Ja se tärkein. Se tunne kun parkkipaikalla pitää autolta pois kävellessä kääntyä ympäri katsomaan. Eräänä aamuna kaksi kertaa. Se on se jonka takia näitä kaiken järkevän perustelun ulkopuolella olevia vehkeitä kai jaksaa harrastaa vuodesta toiseen vaikka helpommalla ja halvemmalla pääsisi kun hakisi kaupasta uuden Focuksen.
Pärnun kuvat lainattu kerhon galleriasta, eiköhän niitä fotoja jossain vaiheessa tule lisää.
Lähtötietoina oli vanha paljon ajettu erikoisauto. Just the way I like it. Tuolla oli tönätty 313tkm kun minä ostin. Toisaalta hanskalokero tursuaa kuitteja, joista lähes kaikissa lukee Porsche. Auto on uutena myyty jollekin firmalle Ruotsiin josta se on kahden yksityisomistajan jälkeen tuotu noin vuosi sitten Suomeen. Isot kilometrit oli aika helppo hyväksyä ajattelemalla että olisi voinut maksaa 100tkm vähemmän ajetusta 10000€ enemmän ja korjata kaikkia tyyppivikoja seuraavan parin vuoden aikana 5000 eurolla. Tässä on lähes kaikki mallin tyypilliset vikakohteet jo korjattu. Plussana muihin verrokkeihin oli myös koko lailla fully loaded, just the way I like it.
Piti tulla näyteikkuna mallinen topikki mutta projektihan tästä tulee. Kaikkea pientä on vähän joka puolella ja pari vähän isompaakin juttua. Aloitetaan ny tässä vaiheessa kuitenkin auton esittelyllä ja turataan sitten myöhemmin.
- Mallivuosi 2006, valtaosa myynnissä olevista on '03-'04 vuosimallisia joissa on kaikenlaista lastentautia joita näissä jo korjattu
- 4.5 V8 Turbo, 450hp/620Nm. Vapaastihengittävä ei ollut vaihtoehto, ensinnäkään 340hp ei riitä viemään tuota 2500kg omamassalla olevaa tankkia mihinkään, toisekseen vaparien lohkojen sylintereissä käytetty lokasil-pinnoite kesii epidemiaksi asti irti, varsinkin alueilla joissa moottorille tulee kylmäkäynnistyksiä. Turboissa käytetty samaa Nikasil pinnoitetta kuin Audin koneissa ja näissä ei samaa ongelmaa esiinny.
- Varustelista on aika kivaa luettavaa, kaikki normaalit sähköhimmelit tietenkin. Lisänä panoraama kattoluukku, Entry & Drive, sähköinen vetokoukku, ilmajousitus, Boset, On-board air, lämmitetty ratti, alennusvaihteisto, keskilukko, sähköpenkit ja ratti, navi, puhelin ja kaikki muu mitä jo unohdin.
Mitä nyt tiedossa on laittoa niin pienempinä juttuina ovien lukkojen mikrokytkimet tunnustaa sukuaan ja kessyn kahvoista vain takaovien kahvat toimii täydellisesti, molemmista etuovien kahvoista tunnistimia rikki. Navin kartat on ajalta jolloin kuljettiin vielä härkävankkureilla, yleinen putsaus ja puleeraus sisältä ja päältä tarvii tehdä ennen talvea. Ja fiksata pari pientä ruostepaikkaa, oven kahvan juuressa, jonkun sivulistan alla ja toisen takaoven päädyssä. Ihan VAG sukua näiltäkin osin, ei mitään vakavampaa onneksi vaan hyvin pieniä.
Isompi ongelma realisoitui Pärnun ratapäivillä. Viimeisten kierrosten jälkeen alkoi kuulumaan kolinaa jostain. Auton sisälle sitä on ajossa koko lailla mahdoton paikantaa, on tuo sen verran hyvin äänieristetty. En sitä reissussa alkanut selvittämään vaan ajelin kotiin meiningillä hajoaa jos hajoaa. Lopulta kotona ääni tarkentui apukuskin puolelle sylinterikanteen. Venakopan tiivisteet oli joka tapauksessa vaihtolistalla ja niitä vaihtaessa selvittelin asiaa enemmän. Parin päivän salapoliisityön jälkeen vika löytyi imunokan ennakonsäätimestä joka jostain syystä pääsee klappaamaan edestakaisin, jotain sieltä on rikki, en tiedä selviääkö koskaan mitä. Siltä Variocamin solenoidilta kun irrottaa liittimen niin lakkaa metelöimästä, auto on nyt kuitenkin ajokuntoinen. Alavääntöä siinä hiukan menettää mutta fullboostilla menee kyllä ihan perkeleesti. Ainoa järkevä reitti on kuitenkin ottaa jakopää auki ja vaihtaa se säädin, tai samantein vaikka molemmin puolin. Uusi jakoketju kaikkine hiluineen ilman muuta samalla kerralla. Empä ole koskaan tällaista moottoria purkanut, vähän jänskättää mutta hyvällä tavalla. Ihmiset niitä muuallakin purkaa ja kasaa. Ja ompa taas yksi sulka hattuun lisää kun voi sanoa sellaisenkin homman tehneensä.
Vaihteistoöljyt ja suodattimen jo vaihdoin, oli muuten mukavaa lutrata kun ei tarvi nosturia ollenkaan. Ilmajousitus vaan korkeimpaan asentoonsa ja rullaili alustan kanssa auton alle. Kunhan nyt hamassa lähitulevaisuudessa saa osat ja työkalut tuohon jakoketjun tunkkaamiseen niin seuraavana listalla on tottakai virisofta ja sitä myötä kun alkaa osat ahdistamaan ja hajoamaan niin parempaa rautaa tilalle. Softalla tuosta koneesta on otettu ~500hp/720Nm. Secondary cat delete, parempi intake plenum, välijäähyjä, ahtoputkia jne hipopaloja saa aika hyvin joilla pääsee vakiosisuskalujen kanssa vielä 50hp korkeammalle ja luonnekin muuttuu vielä herkämmäksi. Ameriikan joe on ottanu 650hp/800Nm suuruusluokan lukemia vakioahtimilla ja jos hyrriä lähtee speksaan ni teholukemat heilahtaa luokkaan 800hp/1200Nm eli potentiaalia moottorissa kyllä riittää. Moottorista yksi pykälä eteenpäin onkin sitten Aisinin valmistama 6-vaihteinen automaatti joka sopii erinomaisesti vaikka V10 TDI Touaregilla jumbojetin vetoon mutta sporttisempaan ajotyyliin se on kyllä kuin vanha lätkäpakki, hidas mutta kankea. Eikä sille oikein ole mitään edes tehtävissä. Mutkaradalla on ihan koko ajan väärä pykälä päällä ja vaihdot on hitaita. Suoralla pätkällä kaasu pohjassa upshiftit on sentään kohdillaan eikä tää nyt paikaltaan lähtiessäkään mikään kovasti hidas ole, 80km/h vauhdista rekan ohituksessa ensimmäinen auto minulla jota ei oikein kannata kaasu pohjassa koko matkaa vedättää. Uskomattoman hienosti vie tuo moottori noinkin painavaa autoa jo vakiotehoilla.
Ja se tärkein. Se tunne kun parkkipaikalla pitää autolta pois kävellessä kääntyä ympäri katsomaan. Eräänä aamuna kaksi kertaa. Se on se jonka takia näitä kaiken järkevän perustelun ulkopuolella olevia vehkeitä kai jaksaa harrastaa vuodesta toiseen vaikka helpommalla ja halvemmalla pääsisi kun hakisi kaupasta uuden Focuksen.
Pärnun kuvat lainattu kerhon galleriasta, eiköhän niitä fotoja jossain vaiheessa tule lisää.
Comment