Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tortun päiväkirja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tortun päiväkirja

    Otteita VW Touranin -07 2.0tdi (170hv) DSG Highlinen päiväkirjasta.

    Viidem vuoden (2018) alkukesästä tuli mitta täyteen S2:n kanssa, joka lähti keski-suomen suuntaan ja ostaja maksoi osan kauppasummasta kansanautona. Aluksi haussa oli A3 3.2, mutta pikkuhiljaa aloin ymmärtämään, että olen varmaan kyllin vanha ajamaan sellaisella autolla, minkä mä tarviin eikä ole pakko ostaa sellaista minkä muut haluaa.
    Auto tuli pajan pihaan ja oli siinä kunnossa missä myyjä sen lupasikin olevan, eikä koeajollakaan tullut yllätyksiä esiin, joten paiskattiin kättä ja pikkuässän kohtalo sinetöitiin viimeistään sillä hetkellä.

    Kesäkuun auto jäi lähes seisomaan nyrren reissun vuoksi ja ajelin vielä urssilla sen minkä jaksoin, enne seisontaan laittoa. Lisäksi tortun etuiskarin yläpään laakeri rutisi epämiellyttävästi, joten pistin laajemman osakattauksen tilaukseen. Laakerien lisäksi ostoskoriin lipesi, Vogtlandin säädettävä alusta ja muuta oheistarvetta. Romujen saavuttua ja aikataulun salliessa perkelöitiin turbokiisselin kanssa vogtlandi paikalleen ja taisin siinä pajoitusta odotellessa poimia ebaysta yhdet BBS Detroitit kesävanteiksi. Toveri pirinen leipoi pyöränkulmat niin kohdilleen, kuin ne vain sai, mutta takapään camper-säädöt olivat täysin jumissa ja ne saivat jäädä odottamaan seuraavaa motivaatiopuuskaa.Maltillisella 45mm madalluksella ja pari tuumaa isommilla vanteilla sai kummasti ilmettä perhevaunulle.

    Heinäkuussa oli ryhmätreffit muutaman kerhotoverin kanssa erikoismoottorin ranchilla ja samalla kaivettiin BMN:stä lisempää menohaluja. Heti ohjelmoinnin jälkeen autoon ilmestyi mystinen vika joka tappaa menohalut täysin. Kuitenkaan ei Petrin kanssa saatu vikaa toistettua, saatika logitettua, joten jätettiin sikseen (sovittiin toki että palataan myöhemmin asiaan) ja en tähän päiväänkään mennessä ole keksinyt syy-yhteyttä tälle rynkytykselle. Joskus toistuu monta kertaa päivässä, ja joskus pysyy viikon pari poissa.

    Viime kesä meni suurinpiirtein näillä.
    Attached Files

    #2
    Syksy oli sähkötöiden aikaa. Webasto toimi totuttuun tapaan siihen asti, kunnes sitä todenteolla ensimmäisen kerran tarvittiin. Onneksi joku on ruksannut sähkölläkin toimivan lämppärin joka tuntuu olevan yllättävän tehokas. Weban toimimattomuudeksi paljastui kellolta webastolle lähtevän herätejohon katkeminen. Samaan syssyyn oli myös telestartin antennin johto nirhaantunut poikki. Näistä selvittiin tinaamalla ja kutistesukalla.

    Ärsyynnyn hyvin nopeasti tortun kuulumattomaan radioon, sekä radion liitettävyyden puutteeseen. Pistin ebaysta tilaukseen Xtrons anroidsoittimen joka on toimittanut kohtuudella soittimen virkaa. Nyt saa kuunnella muutakin, kuin radion kohinaa. Tosin päivien pidentyessä on tullut noteerattua, että näytössä saisi olla enemmän kirkkautta.

    Seuraavaksi valoparannuksia. Muksuja saa kyytsätä hoitoon valaisematonta tietä 20km suuntaansa, ja vaikka xenonit ovat lähtökohtaisesti hyvät, niin etualan valoa on liikaa, joka häiritsee näykyvyyttä kauemmas. Kävin rullamitalla vilkaisemassa maskin leveyden ja pistin taas nettikaupan laulamaan. Tällä kertaa joku kotimainen minkä-tahansa-romun-ja-tarvikkeen-kauppa toimitti ledbarin. Asennus jakaa paljon mielipiteitä, mutta tälläkin kertaa mulle piisaa, että se on piilossa, eikä riko keulan ilmettä. Vähän joutui etukehikkoa ja maskia pilkkomaan, mutta ei kaduta lainkaan, vaikka reipas työpäivä meni kaikkineen.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Vuodenvaihteen jälkeen kävin taka-akselin ja jumittuneiden camper-varsien kimppuun. Kun kerran perkelöintiin alkaa, niin pistin samalla tilaukseen kaikki puslat ja pallot ja mitkä tahansa taka-akselille, ettei tarvitse viikottain juosta kulmien säädössä. Eteen tietty samaa kyytiä. Varret vaihdettiin ja mainitsemallani 45mm madalluksella takapää meni juuri ja juuri ohjearvoihin ja etupään camperikin tuli ikäänkyin sorvattua tai jyrsittyä aiemmin kohdalleen :)
      Ajotuntuma parani entisestään ja vielä ennen Levin ratapäivää vaihdoin toisen takapyöränlaakerin ja takajarrut. Levi meni ongelmitta ja suorimman mahdollisen reitin (2014km) sijaan välttelin valtateitä ja viidelle päivälle joista neljänä käytännössä ajoin, kertyi 3123km. Käytiin wisan kanssa mm. kilpisjärvellä lounastamassa ja samalla tuli myös torttu käytettyä norjassa.
      Levin ratapäivästä sen verran, että hyödyllinen kokemus sekin, koska tää on mun ensimmäinen ESP:llä varustettu auto. Toistakymmentä kierrosta tuli reenattua ja uusia juttujakin oppi sinä aikana. Ei siis aivan turhaa.
      Attached Files

      Comment


        #4
        Kevään lähestyessä oli aika kaivaa Detroitit varaston nurkasta ja aloittaa vain ehostus. Ei ollut halua kiillottaa alumiinille asti, koska vanteiden pinta on koneistuksen jäljiltä lakattu ja taittaa mahtavasti valoa, joten päätin aloittaa lakkapinnan ehostuksen. Osa naarmuista oli liian syviä ja meni alumiiniin asti, mutta koitin tehdä sen mikä oli vielä pelastettavissa. Vanhan lakan hionta ja isompien lakkakuoppien täyttö ennen ruiskutusta.
        Ensimmäiseksi kerraksi olen aivan tyytyväinen lopputulokseen. Yksi vanne pääsi valumaan, mutta sen paikkaamiseen ei tarvitse edes irroittaa rengasta, joten jääköön taas talven murheeksi. Tai sen viikon, kun pitää taas kesärenkaita laittaa alle.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Tällä viikolla vielä pesua ja vahausta. Yksi tän auton parhaista ominaisuuksista on väri, johon ensimmäisenä kiinnitin huomiota. Sitä täydensi voimalinja ja varustelutaso.
          Koska numerot on kivoja, niin: Ensimmäinen täysi tankkaus on tehty 22.6.2018 ja tähän päivään mennessä on taivallettu 29635km keskikulutuksella 6,67 l/100km kilometrikustannusten ollessa 0,091€/km.
          Mitään fataalia ei ole ilmestynyt, mutta henkisesti olen jo valmistautunut nokkaremonttiin, koska se lie väistämätöntä seuraavan 50tkm aikana. Melkoista rynkytystä välillä tyhjäkäynnillä, eikä paskat nokat juuri varmaan auta ekassa viestissä mainittuun hyytymiseen ja rytkytykseen. Viime syksynä broidille vaihtui touranin nenäkeppi ja siitä puuttui vaatimaton 7mm nostoa. Kilsoja oli 360tkm ja minulla nyt 299tkm.

          Ei mulla muuta tällä erää.
          Attached Files

          Comment


            #6
            Hyvin sopii detroitit alle (peukku) Pitää morotella, jos tulee liikenteessä vastaan :)

            Comment


              #7
              Turre on ihan ok käyttis.
              Meillä palveli useamman vuoden BMM-motilla varustettu 7-paikkainen highline.
              Kiertoon kun pistettiin, mittarissa oli ~340-350tkm.

              Minä en autoon tehnyt kuin ihan pakolliset huollot. Se riitti.
              Konetta ei auottu meidän aikana kertaakaan. Kytkinpaketti oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta 190tkm kohdalla.

              Comment


                #8
                Kyllä on hieno sininen perhevolkkari.

                Comment


                  #9
                  Tähänkin oli vauhtis pistetty 170tkm kohdalla. Olen saattanut kuulla taas jotain ääniä, mutta ei vielä jaksa stressata.
                  Niin ja pakollisia huoltaja minullakin kaikki, eihän vanhoja ja likaisia tolppia tohdi laittaa paikalleen kääntölaakerin vaihdon jälkeen :)
                  Vajaassa vuodessa oon kyllä vahvasti päättänyt, ettei käyttikseen enää ikinä väkisin vaihdettavaa lootaa.

                  Comment


                    #10
                    Laitoitteko Lemin reissulla askiin softaa? DSG on aivan mukava laatikko, ainoa miinus mikä korostuu tälleen korjaamoukkona niin ryömittäminen on vähän/paljon hankalaa. Mutta softattuna jonkun vähänkään kiukkusemman kattilan perässä niin kyllä naurattaa. 6hp ja siitä uudemmat zf automaatit on mukavia isoihin mukavuuslosseihin mutta dsg korissa kuin korissa soveltuu semmoiseen aktiivisempaankin ajotapaan.

                    Comment


                      #11
                      Eihän me semmosia.
                      Pystyn kyllä allekirjoittamaan kertomasi DSG:stä. Ajossa erittäin kiva aski, mutta tosiaan pienien liikkeiden kanssa todella kulmikas. Varsinkin jos koittaa peruuttaa ja renkaan reitille sattuu joku pullonkorkkia isompi este, mistä pitäisi varovasti mennä yli.
                      Ahdin on taas viime aikoina vislannut aktiivisemmin ja ehkä vähän odotankin sitä päivää, kun joutuu ostamaan uuden :)

                      Comment


                        #12
                        Sopivan tylsää harrastamista. Tällä hetkellä on kertynyt 46tkm ja rapiat omaa ajoa ja remontinkorjuupäivät loistavat poissaolollaan. Vaativin homma viime päivityksen jälkeenn taisi olla takapyörän laakerin vaihto ja muuten vain vaihdettu öljyjä, tankattu ja ajettu. Tykkään tästä.

                        Comment


                          #13
                          Kyllä tuollainen harrastaminen on mukavaa. Se on harvinaista herkkua että saa nauttia ehjästä (harraste)autosta.

                          Comment

                          Working...
                          X