Vanha nokkasorvi-Passat ajoi käyttöauton virkaa moitteetta vuoden ja n. 40tkm verran, mutta Touaregia olin haaveillut jo useamman vuoden sekä Passatin kori alkoi jo kukkimaan sen verran, että sen hyväksi saaminen olis vaatinu jo rahallisesti pikkuauton verran laittoa.
Kalastusta tulee harrastettua ja mielellään sellaisissa paikoissa, ettei muita ihmisiä tule vastaan, niin yleensä tietkin perille ovat heikonlaiset. Hieman korkeammalla maavaralla olevaa autoa siis "tarvii". Ja tilaa on myöskin oltava kahden lapsen ja kahden ison koiran kanssa. Ensiksi kattelin Octavia Scoutia, mutta vaimo sitten herätteli siihen totuuteen, että jos nyt ostaisi sellasen auton mitä ei kohta tarvis olla vaihtamassa pois kun siitä maasturistaki on tullu jokunen vuosi jo puhuttua. Järkipuhetta siis...
Pitkään tuli etsittya manuaalilaatikolla olevaa Touaregia, mutta sopivilla varusteilla varustettua yksilöä ei löytynyt. Yhtä manuaalia kävin loppujen lopuksi koeajamassa, ja silloin totesin ettei tällaista autoa voi manuaalina ostaa. Hirvittävän kömpelön tuntuinen ajaa.
Sopivasti varusteltu, ajettu ja hinnoiteltu yksilö löytyi autoliikkeen listoilta Helsingistä, josta se sitten toimitettiin kotiovelle asti. Maksoivat vielä Passatista jopa hävyttömän hyvän hyvityksen.
Muutaman viikon ehdin ajella, kun se ainoa pelottava asia kävi toteen eli vaihdelaatikko alko oikuttelemaan. Oireina mm. vikatilat, outo vaihtaminen ja ainakin kerran pamautti kolmosen pesään sellasella voimalla, että rojut lensi takapenkilltä lattialle. Vaikka yksilössä oli jo n. 200tkm mittarissa, autoliike suostui maksamaan laatikkoremontista puolet. Siispä loota lattialle ja rekkarahdilla kohti Latviaa ja Recroa. Jos korjaamon pihalla seisottamiseen käytettyä aikaa ei lasketa, niin laatikko lähti keskiviikkona matkaan ja oli jo seuraavalla viikolla tulossa takaisin. Laatikkona näissä siis Aisinin TR-60SN, 6v tiptronic.
Varsinaista projektia tästä tuskin syntyy, mutta joitain pieniä parannuksia ja ehjäyksiä on suoritettu ja tarkoitus suorittaa.
Tehty mm.
- MAF vaihdettu
- Ohjaustehostimen öljyjen vaihto huuhtelemalla + RVS-käsittely. Sisälläolleet öljyt oli kyllä sellasta kuraa, että oksat pois. Kohta pitäisi varmaan iskeä vielä toinen RVS-satsi perään.
- Vaihdelaatikon "full rebuild" ja vaihteistoöljyn jäähdyttimen vaihto
- 1kW TT-Thermon asennus
- Myllytys, PurplePassion-pohjustus ja Fussot päälle.
- Ohjelmointi + DPF:n tyhjennys ja EGR:n ohitus. Lukemat rapiat 200hv ja ~500nm.
- AT-kumit kesäksi
Tarkoitus tehdä jollain aikajänteellä:
- Valorauta (ns. "karjapuskuri").
- Webastoon ajastus / etäkäynnistys
Varusteita mm.
- Musta nahkasisusta
- Parkkitutkat
- Webasto (ajonaikainen)
- Irrotettava vetokoukku
- Navi + monitoiminäyttö mittaristossa
- Xenonit
- Alusta rautajousilla
Noin vuosi kauppojen jälkeen auto paljastui kolariautoksi, jonka vauriot korjattu joko kehnosti tai erittäin kehnosti. Hyvityksestä / korjauksista kiisteltiin Autolle.comin (autoliikkeen) kanssa kuukausikaupalla. Lopulta suostuivat maksamaan jonkinmoisen hyvityksen, mutta ei sellaista mihin olisin ollut tyytyväinen. Noiden kahden erotus oli kuitenkin vain 500€. Kuluttaja-asiamies linjasi, että ensisijaisesti virheet on korjattava, jotta auto vastaa markkinoitua "kolaroimatonta" autoa. Tätä vaihtoehtoa Autolle.com ei edes ottanut huomioon. Ensimmäinen hyvitystarjouskin oli 300€ ja sekin lahjakorttina.Reilu 4kk asian vireillelaitosta rahat tuli tilille, mutta en kyllä voi suositella ko. liikettä kenellekään.
Kalastusta tulee harrastettua ja mielellään sellaisissa paikoissa, ettei muita ihmisiä tule vastaan, niin yleensä tietkin perille ovat heikonlaiset. Hieman korkeammalla maavaralla olevaa autoa siis "tarvii". Ja tilaa on myöskin oltava kahden lapsen ja kahden ison koiran kanssa. Ensiksi kattelin Octavia Scoutia, mutta vaimo sitten herätteli siihen totuuteen, että jos nyt ostaisi sellasen auton mitä ei kohta tarvis olla vaihtamassa pois kun siitä maasturistaki on tullu jokunen vuosi jo puhuttua. Järkipuhetta siis...
Pitkään tuli etsittya manuaalilaatikolla olevaa Touaregia, mutta sopivilla varusteilla varustettua yksilöä ei löytynyt. Yhtä manuaalia kävin loppujen lopuksi koeajamassa, ja silloin totesin ettei tällaista autoa voi manuaalina ostaa. Hirvittävän kömpelön tuntuinen ajaa.
Sopivasti varusteltu, ajettu ja hinnoiteltu yksilö löytyi autoliikkeen listoilta Helsingistä, josta se sitten toimitettiin kotiovelle asti. Maksoivat vielä Passatista jopa hävyttömän hyvän hyvityksen.
Muutaman viikon ehdin ajella, kun se ainoa pelottava asia kävi toteen eli vaihdelaatikko alko oikuttelemaan. Oireina mm. vikatilat, outo vaihtaminen ja ainakin kerran pamautti kolmosen pesään sellasella voimalla, että rojut lensi takapenkilltä lattialle. Vaikka yksilössä oli jo n. 200tkm mittarissa, autoliike suostui maksamaan laatikkoremontista puolet. Siispä loota lattialle ja rekkarahdilla kohti Latviaa ja Recroa. Jos korjaamon pihalla seisottamiseen käytettyä aikaa ei lasketa, niin laatikko lähti keskiviikkona matkaan ja oli jo seuraavalla viikolla tulossa takaisin. Laatikkona näissä siis Aisinin TR-60SN, 6v tiptronic.
Varsinaista projektia tästä tuskin syntyy, mutta joitain pieniä parannuksia ja ehjäyksiä on suoritettu ja tarkoitus suorittaa.
Tehty mm.
- MAF vaihdettu
- Ohjaustehostimen öljyjen vaihto huuhtelemalla + RVS-käsittely. Sisälläolleet öljyt oli kyllä sellasta kuraa, että oksat pois. Kohta pitäisi varmaan iskeä vielä toinen RVS-satsi perään.
- Vaihdelaatikon "full rebuild" ja vaihteistoöljyn jäähdyttimen vaihto
- 1kW TT-Thermon asennus
- Myllytys, PurplePassion-pohjustus ja Fussot päälle.
- Ohjelmointi + DPF:n tyhjennys ja EGR:n ohitus. Lukemat rapiat 200hv ja ~500nm.
- AT-kumit kesäksi
Tarkoitus tehdä jollain aikajänteellä:
- Valorauta (ns. "karjapuskuri").
- Webastoon ajastus / etäkäynnistys
Varusteita mm.
- Musta nahkasisusta
- Parkkitutkat
- Webasto (ajonaikainen)
- Irrotettava vetokoukku
- Navi + monitoiminäyttö mittaristossa
- Xenonit
- Alusta rautajousilla
Noin vuosi kauppojen jälkeen auto paljastui kolariautoksi, jonka vauriot korjattu joko kehnosti tai erittäin kehnosti. Hyvityksestä / korjauksista kiisteltiin Autolle.comin (autoliikkeen) kanssa kuukausikaupalla. Lopulta suostuivat maksamaan jonkinmoisen hyvityksen, mutta ei sellaista mihin olisin ollut tyytyväinen. Noiden kahden erotus oli kuitenkin vain 500€. Kuluttaja-asiamies linjasi, että ensisijaisesti virheet on korjattava, jotta auto vastaa markkinoitua "kolaroimatonta" autoa. Tätä vaihtoehtoa Autolle.com ei edes ottanut huomioon. Ensimmäinen hyvitystarjouskin oli 300€ ja sekin lahjakorttina.Reilu 4kk asian vireillelaitosta rahat tuli tilille, mutta en kyllä voi suositella ko. liikettä kenellekään.
Comment