Hommasin viime talvena kärrynvetohommiin / kakkosautoksi Tiguanin. Voisihan sitä vakiollakin ajella, mutta eihän näistä malta pitää näppejään erossa.. :)
Moottori on CCZ eli sama 200hv EA888g1 T(F)SI kuin A3, Golf 6 GTI, Octavia 2fl RS, Passat jne. Samasta pannusta on myös ainakin 170 ja 211hv versiot ilman mekaanista eroa.
Oikeastaan homma lähti liikkeelle jo ennen auton hankintaa. Ostin tältä foorumilta käytetyn K04-064 -ahtimen eli EA113 S3/Golf6R/Cupra. Alkujaan sen oli tarkoitus mennä muokattuna kaverin 1.8TSI ocuun, mutta auto lähti kiertoon ja minulle jäi ahdin hyllyyn. Tiguanin hankinnan jälkeen kiusauksen vastustaminen oli melkolailla ylivoimaista.
Projekti on jo jonkinlaisella mallilla tätä kirjoittaessa, joten lähdetään liikkeelle historiasta.
Step 1 oli reippaan speksauksen lisäksi hoidattaa ahdin autoon mahdollisimman helposti istuvaksi ja muutenkin mieluisaksi. K04-064 on suoraan sanottuna aika kehno ahdin tehtaalta. Alkuperäiskohteessaan se pyrkii sakkaamaan rajusti alle 4000rpm alueella. Käytännössä ahtoa pitää rajoittaa isolla kädellä ja kunnon vääntöpotentiaali menetetään. 2283 kompressori on vaan jättöpäältään liian pieni ja ottopäältään liian iso. Speksi johti sekä turbiinin että kompressorin kasvattamiseen, mutta yleisestä trendistä poiketen kompressorin imu ei kasvanut yhtään. Tehoa ei varsinaisesti havitella enempää kuin K04-064 pystyy tarjoilemaan, mutta sakkaustaipumusta ei saa olla eikä myöskään lagia.
Finturbo rakensi ahtimen minun tai paremminkin yhteisesti mietittyyn speksiin. Lopputulos on vähän mallia kootut teokset, jotta se sopisi paikalleen mahdollisimman hyvin. Rakenneltavaksi jäi ainoastaan N75:n letkutukset eli ei oikeastaan mitään. Kompressorin lähtövinkkeli on ihan ministi eri, mutta letku onneksi sopeutuu.
Ahtimen vaihdon yhteydessä autoon hyppäsi samalla RM Motorsin 3" downpipe 200cpsi katilla. Arvelin, että kyllä Passattiin ja Golfiin tarkoitettu piippu Tiguaniinkin istuu, mutta olin väärässä. Vaihteisto on tässä isompi, joten jousto nojasi kardaanin lähtöön. Istui se putki toki lopulta, kun sitä ammattimies aikansa leikkeli ja liimaili.
Loppuputki pysyy vakiona vaikka osoittautuisi kuinka ahdistavaksi. Tämän laitteen sleeper-indeksiin ei saa tulla miinuspisteitä :)
Omien töiden sesonkiaikana tällainen auton rakentelu on käytännössä mahdotonta, joten asennustyöt olen ulkoistanut Myllymäen auto ja konehuoltoon. Ansiokkaasti siellä tunnutaan näistä suoriutuvan.
Tämä rakentelu toimii samalla erikoismoottori.fi:n (eli minun) testimuulina. Tämä on minulle ensimmäinen EA888g1 MED17.5 K04-viritys, joten luultavasti muutama mutka on silläkin puolella tiedossa. Autossa on myöskin DQ500 DSG, joka on mahdollistanut hyvän kiireettömän paneutumisen sellaisen softailuun. Tarvitsenkohan varmasti launch controllia myös peräkärry kytkettynä...
Moottori on CCZ eli sama 200hv EA888g1 T(F)SI kuin A3, Golf 6 GTI, Octavia 2fl RS, Passat jne. Samasta pannusta on myös ainakin 170 ja 211hv versiot ilman mekaanista eroa.
Oikeastaan homma lähti liikkeelle jo ennen auton hankintaa. Ostin tältä foorumilta käytetyn K04-064 -ahtimen eli EA113 S3/Golf6R/Cupra. Alkujaan sen oli tarkoitus mennä muokattuna kaverin 1.8TSI ocuun, mutta auto lähti kiertoon ja minulle jäi ahdin hyllyyn. Tiguanin hankinnan jälkeen kiusauksen vastustaminen oli melkolailla ylivoimaista.
Projekti on jo jonkinlaisella mallilla tätä kirjoittaessa, joten lähdetään liikkeelle historiasta.
Step 1 oli reippaan speksauksen lisäksi hoidattaa ahdin autoon mahdollisimman helposti istuvaksi ja muutenkin mieluisaksi. K04-064 on suoraan sanottuna aika kehno ahdin tehtaalta. Alkuperäiskohteessaan se pyrkii sakkaamaan rajusti alle 4000rpm alueella. Käytännössä ahtoa pitää rajoittaa isolla kädellä ja kunnon vääntöpotentiaali menetetään. 2283 kompressori on vaan jättöpäältään liian pieni ja ottopäältään liian iso. Speksi johti sekä turbiinin että kompressorin kasvattamiseen, mutta yleisestä trendistä poiketen kompressorin imu ei kasvanut yhtään. Tehoa ei varsinaisesti havitella enempää kuin K04-064 pystyy tarjoilemaan, mutta sakkaustaipumusta ei saa olla eikä myöskään lagia.
Finturbo rakensi ahtimen minun tai paremminkin yhteisesti mietittyyn speksiin. Lopputulos on vähän mallia kootut teokset, jotta se sopisi paikalleen mahdollisimman hyvin. Rakenneltavaksi jäi ainoastaan N75:n letkutukset eli ei oikeastaan mitään. Kompressorin lähtövinkkeli on ihan ministi eri, mutta letku onneksi sopeutuu.
Ahtimen vaihdon yhteydessä autoon hyppäsi samalla RM Motorsin 3" downpipe 200cpsi katilla. Arvelin, että kyllä Passattiin ja Golfiin tarkoitettu piippu Tiguaniinkin istuu, mutta olin väärässä. Vaihteisto on tässä isompi, joten jousto nojasi kardaanin lähtöön. Istui se putki toki lopulta, kun sitä ammattimies aikansa leikkeli ja liimaili.
Loppuputki pysyy vakiona vaikka osoittautuisi kuinka ahdistavaksi. Tämän laitteen sleeper-indeksiin ei saa tulla miinuspisteitä :)
Omien töiden sesonkiaikana tällainen auton rakentelu on käytännössä mahdotonta, joten asennustyöt olen ulkoistanut Myllymäen auto ja konehuoltoon. Ansiokkaasti siellä tunnutaan näistä suoriutuvan.
Tämä rakentelu toimii samalla erikoismoottori.fi:n (eli minun) testimuulina. Tämä on minulle ensimmäinen EA888g1 MED17.5 K04-viritys, joten luultavasti muutama mutka on silläkin puolella tiedossa. Autossa on myöskin DQ500 DSG, joka on mahdollistanut hyvän kiireettömän paneutumisen sellaisen softailuun. Tarvitsenkohan varmasti launch controllia myös peräkärry kytkettynä...
Comment