Laitetaan myös tänne tarinointia kamppeesta. Isommin tämän kanssa ei varmaan tule projektoitua, mutta kokemuksia ja huoltotarinoita esille. Vielä ei ole rinkelikeulalla ihan vastaavaa tarjolla, joten tämän kannalle kallistuin. Lähin taitaisi olla A3 hypridi.
Kyseessä siis Chevroletin Volt, eli tuo minkä pohjalle Opelin Ampera myös tehty. Toisinsanoen sama auto, mutta erona lähinnä erilaiset puskurit.
Tämä yksilö oli ostohetkellä halvin, eli paras, mitä nettiautosta löytyi. Mittarissa jo päälle 150tkm, eli katsotaan miten pitkään mennään ennen isoja remontteja. Akuston pitäisi kestää yli takuun, joka taisi olla se 180tkm. Jännityksellä odotan, kuinka mahtaa käydä.
Tässä nyt jotain speksiä autosta:
-Akusto 16,5 kWh
-moottorina jokin 1.4 singeri, joka pyörittää tarvittaessa sähkömoottoria.
-Varusteita perusautoon tarpeeksi, Bose äänentoisto, navigointi, sähköllä ilmastointia, peilinsäätöjä yms, penkilämmittimet, peruutuskamera, kruise. Se mitä tästä taitaa puuttua, on adaptiivinen kruise, kaistavahti ja automaattinen tihkutunniste pyyhkijöillä.
-Sähkörange on käytännössä ollut 40-70km välissä, bensiinimoottorilla sitten matka jatkuu, täydellä tankilla vissiin jonkin 400km verran lisää.
-Lataus max 16A, joka on harmittavan hidas. Varsinkin jos kauppareissuilla haluaisi ladata, siinä harvoin ehtii saamaan yli 3 kWh sisään (eli noin 15-20km).
Kuitenkin yksi edullisimpia vaihtoehtoja kokeilla tätä sähköhippeilyä. Auto on hyvä ajaa ja pysyy riittävästi liikennevirran matkassa. Tehoa saisi toki olla enemmän, mutta eipä tämä ratakipoksi ole suunniteltu.
Kulutus pysynyt maltillisena, vaikka välillä joutunut ajamaan yli sähkön kantaman. Bensaa palanut karkeasti ~1,5l / ajettua 100 km kohden. Aiempi auto kuitenkin hörppi sen 9l satkulle, dieseliä. Ihan kohtuullisesti siis tulee säästöä polttoaineissa ja varsinkin veroissa. Edellisessä lähes 1000e / vuosi, tässä se oli 90e paikkeilla.
Ensimmäinen korjaus pitäisi tehdä, kunhan tarkempi vikakohde löytyy. Oikealta edestä kuuluu naksahdus kun vedon voimaa siirtää, joko kiihdyttää tai jarruttaa. Vahva veikkaus vetoniveleen, pitäisi ehtiä luuraileen alle paremmin. Osia ei kovin vahvasti löydy perinteisistä kaupoista, motonet / spareto. Mutta tähän sentää löytyy rockauton puolelta kampetta. Esim juurikin tuo vetari löytyisi suoraan, ei tarvisi nivelten kanssa ruveta puljaan.
Hommasin myös koti / reissukäyttöä varten r-evc:n johdon, jossa lataustehoa pystyy säätämään 6-16A välillä, perus pistorasiasta. Saa kotonakin vähän nopeammin virtaa sisään, kuin auton omalla 10A laturilla.
Tästähän on olemassa jo uudempaankin mallia, jossa tuota latausnopeutta on kasvatettu ja akustolla pääsee ~30km pidemmälle. Ei vain löydy kuin amerikoista, joten uittoautoja voi silloin tällöin tulla myyntiin suomessakin. Toinen vaihtoehto olisi ollut pikkubemmi i3, mutta euroja olisi pitänyt lyödä yksi 10ke lisää, joten jäi vielä hautumaan.
Kyseessä siis Chevroletin Volt, eli tuo minkä pohjalle Opelin Ampera myös tehty. Toisinsanoen sama auto, mutta erona lähinnä erilaiset puskurit.
Tämä yksilö oli ostohetkellä halvin, eli paras, mitä nettiautosta löytyi. Mittarissa jo päälle 150tkm, eli katsotaan miten pitkään mennään ennen isoja remontteja. Akuston pitäisi kestää yli takuun, joka taisi olla se 180tkm. Jännityksellä odotan, kuinka mahtaa käydä.
Tässä nyt jotain speksiä autosta:
-Akusto 16,5 kWh
-moottorina jokin 1.4 singeri, joka pyörittää tarvittaessa sähkömoottoria.
-Varusteita perusautoon tarpeeksi, Bose äänentoisto, navigointi, sähköllä ilmastointia, peilinsäätöjä yms, penkilämmittimet, peruutuskamera, kruise. Se mitä tästä taitaa puuttua, on adaptiivinen kruise, kaistavahti ja automaattinen tihkutunniste pyyhkijöillä.
-Sähkörange on käytännössä ollut 40-70km välissä, bensiinimoottorilla sitten matka jatkuu, täydellä tankilla vissiin jonkin 400km verran lisää.
-Lataus max 16A, joka on harmittavan hidas. Varsinkin jos kauppareissuilla haluaisi ladata, siinä harvoin ehtii saamaan yli 3 kWh sisään (eli noin 15-20km).
Kuitenkin yksi edullisimpia vaihtoehtoja kokeilla tätä sähköhippeilyä. Auto on hyvä ajaa ja pysyy riittävästi liikennevirran matkassa. Tehoa saisi toki olla enemmän, mutta eipä tämä ratakipoksi ole suunniteltu.
Kulutus pysynyt maltillisena, vaikka välillä joutunut ajamaan yli sähkön kantaman. Bensaa palanut karkeasti ~1,5l / ajettua 100 km kohden. Aiempi auto kuitenkin hörppi sen 9l satkulle, dieseliä. Ihan kohtuullisesti siis tulee säästöä polttoaineissa ja varsinkin veroissa. Edellisessä lähes 1000e / vuosi, tässä se oli 90e paikkeilla.
Ensimmäinen korjaus pitäisi tehdä, kunhan tarkempi vikakohde löytyy. Oikealta edestä kuuluu naksahdus kun vedon voimaa siirtää, joko kiihdyttää tai jarruttaa. Vahva veikkaus vetoniveleen, pitäisi ehtiä luuraileen alle paremmin. Osia ei kovin vahvasti löydy perinteisistä kaupoista, motonet / spareto. Mutta tähän sentää löytyy rockauton puolelta kampetta. Esim juurikin tuo vetari löytyisi suoraan, ei tarvisi nivelten kanssa ruveta puljaan.
Hommasin myös koti / reissukäyttöä varten r-evc:n johdon, jossa lataustehoa pystyy säätämään 6-16A välillä, perus pistorasiasta. Saa kotonakin vähän nopeammin virtaa sisään, kuin auton omalla 10A laturilla.
Tästähän on olemassa jo uudempaankin mallia, jossa tuota latausnopeutta on kasvatettu ja akustolla pääsee ~30km pidemmälle. Ei vain löydy kuin amerikoista, joten uittoautoja voi silloin tällöin tulla myyntiin suomessakin. Toinen vaihtoehto olisi ollut pikkubemmi i3, mutta euroja olisi pitänyt lyödä yksi 10ke lisää, joten jäi vielä hautumaan.
Comment