Sen verran monta pyyntöä on tullut jonkunlaisen esitelmän laittamisesta että laitetaan nyt jotain ajatuksia ylös vaikka varsin väkevästi vääränmerkkinen lelu onkin.
Ostin aikanaan työmatka-autoksi 2002 vuosimallin Shitroen C5 farkun 2.2 Hdi koneella. Sillä tuli jyystettyä koulu- ja työmatkoja yhteensä 50tkm, koko ajan keskikulutus 5.4L/100km dieseliä. Jutkuilu vei kuitenkin voiton ja tällä kertaa painoin ostohousut jalassa autoliikkeeseen hakemaan sähköauton. Tuo Ampera on niin kutsuttu pistokehybridi. Kulkee ydinvoimalla niin kauan kuin akuissa virtaa riittää, polttomoottori käynnistyy vasta kun sähkö loppuu. Toimintasäde akuilla on näin kesäaikaan ollut minun ajotavoillani noin 60-65km joka riittää aika näppärästi 55km yhdensuuntaiseen työmatkaan. Ei tarvi säästellä ja hissutella mutta omilla ajotavoilla on silti merkitystä. Aivan tyhjästä täyteen lataaminen maksaa noin yhden euron ja sillä ajan aamuisin töihin jossa saa taas ilmaiseksi ladata kotimatkan sähköt. Näin ollen kuukausittaiset 2500km työajot ajaa noin 25 eurolla kun dieseliä paloi se 250-300€.
Sitten kun jossain vaiheessa sähkö loppuu ja polttomoottori pärähtää käyntiin niin 1.4 vapari polttaa tankista dinosaurusta kuten mikä tahansa pikkubensa. Jos ihan pelkällä bensalla ajaa niin kulutus lie jotain 7-8L/100km luokkaa eli aivan perseestä mutta eipä se minua juuri heilauta. Talviaikaan varmaan ei pääse koko matkaa sähköllä vaan arvelen että noin 30-40% ajoista mennään polttomoottori käynnissä. Silti keskikulutus tulee olemaan ~2L/100km 95E10. Bensakoneella vain ladataan sähköä, auton liikuttaminen hoidetaan aina sähkömoottoreilla. Vääntöä on 370Nm ja se tulee välittömästi koska sähkömoottori. Sivutieltä maantielle kiihdyttäminen on just yhtä ripeää kuin jollain isolla bensakoneella.
Varusteita on raksittu ihan kivasti, pakko kai ollakin kun uutena liki 50k€ autosta kyse. On cruise, bose, automaatti-ilmastointi (esilämmityksellä/-jäähdytyksellä), nahkapenkit, peruutuskamera (käytännössä pakollinen perän muotoilun vuoksi), navi, bluetooth, puheohjaus, dvd, usb, sadoittain tavaralokeroita, mukitelineitä, 12V pisteitä. Muotoilusta voi olla montaa mieltä, perä ja kylkilinja on jopa ihan siedettäviä kunhan alkujärkytyksestä pääsee yli vaan keula on kyllä aivan helvetin ruma. Sille täytyy tehdä jotain. Samoin boset lähtee kuikkaan per heti kun keksin mitä tilalle. Soi ne ihan kohtuullisesti mutta toi neljään tuuman "subwoofer" on lähinnä huono vitsi. Tämä on mallivuoden 2013 auto jossa on pieniä parannuksia alkusarjan autoihin verrattuna. Akuston kapasiteetti on ihan inasen suurempi ja polttomoottorin käytökseen voi vaikuttaa valikoista vähän enemmän.
Hiljaisuuteen ei vaan meinaa millään tottua, monta kertaa hitaammissa nopeuksissa ajaessa on tullut käännettyä ilmastointi ja stereot offille. Hyvällä päällysteellä ajaessa auto on liki äänetön. Leveät 17" renkaat meluaa mitä meluaa mutta muuten sisällä on täysi studiohiljaisuus. Ei sitä aiemmin huomannut mutta kyllä se jatkuva melusaaste vaan stressaa, tuolla on paljon levänneempänä perillä kuin vaikka sillä sitikan raadolla. Ei tästä mitään projektia tule koska työmatka-auto. Mielenkiintoinen kokeilu varmasti.
Ostin aikanaan työmatka-autoksi 2002 vuosimallin Shitroen C5 farkun 2.2 Hdi koneella. Sillä tuli jyystettyä koulu- ja työmatkoja yhteensä 50tkm, koko ajan keskikulutus 5.4L/100km dieseliä. Jutkuilu vei kuitenkin voiton ja tällä kertaa painoin ostohousut jalassa autoliikkeeseen hakemaan sähköauton. Tuo Ampera on niin kutsuttu pistokehybridi. Kulkee ydinvoimalla niin kauan kuin akuissa virtaa riittää, polttomoottori käynnistyy vasta kun sähkö loppuu. Toimintasäde akuilla on näin kesäaikaan ollut minun ajotavoillani noin 60-65km joka riittää aika näppärästi 55km yhdensuuntaiseen työmatkaan. Ei tarvi säästellä ja hissutella mutta omilla ajotavoilla on silti merkitystä. Aivan tyhjästä täyteen lataaminen maksaa noin yhden euron ja sillä ajan aamuisin töihin jossa saa taas ilmaiseksi ladata kotimatkan sähköt. Näin ollen kuukausittaiset 2500km työajot ajaa noin 25 eurolla kun dieseliä paloi se 250-300€.
Sitten kun jossain vaiheessa sähkö loppuu ja polttomoottori pärähtää käyntiin niin 1.4 vapari polttaa tankista dinosaurusta kuten mikä tahansa pikkubensa. Jos ihan pelkällä bensalla ajaa niin kulutus lie jotain 7-8L/100km luokkaa eli aivan perseestä mutta eipä se minua juuri heilauta. Talviaikaan varmaan ei pääse koko matkaa sähköllä vaan arvelen että noin 30-40% ajoista mennään polttomoottori käynnissä. Silti keskikulutus tulee olemaan ~2L/100km 95E10. Bensakoneella vain ladataan sähköä, auton liikuttaminen hoidetaan aina sähkömoottoreilla. Vääntöä on 370Nm ja se tulee välittömästi koska sähkömoottori. Sivutieltä maantielle kiihdyttäminen on just yhtä ripeää kuin jollain isolla bensakoneella.
Varusteita on raksittu ihan kivasti, pakko kai ollakin kun uutena liki 50k€ autosta kyse. On cruise, bose, automaatti-ilmastointi (esilämmityksellä/-jäähdytyksellä), nahkapenkit, peruutuskamera (käytännössä pakollinen perän muotoilun vuoksi), navi, bluetooth, puheohjaus, dvd, usb, sadoittain tavaralokeroita, mukitelineitä, 12V pisteitä. Muotoilusta voi olla montaa mieltä, perä ja kylkilinja on jopa ihan siedettäviä kunhan alkujärkytyksestä pääsee yli vaan keula on kyllä aivan helvetin ruma. Sille täytyy tehdä jotain. Samoin boset lähtee kuikkaan per heti kun keksin mitä tilalle. Soi ne ihan kohtuullisesti mutta toi neljään tuuman "subwoofer" on lähinnä huono vitsi. Tämä on mallivuoden 2013 auto jossa on pieniä parannuksia alkusarjan autoihin verrattuna. Akuston kapasiteetti on ihan inasen suurempi ja polttomoottorin käytökseen voi vaikuttaa valikoista vähän enemmän.
Hiljaisuuteen ei vaan meinaa millään tottua, monta kertaa hitaammissa nopeuksissa ajaessa on tullut käännettyä ilmastointi ja stereot offille. Hyvällä päällysteellä ajaessa auto on liki äänetön. Leveät 17" renkaat meluaa mitä meluaa mutta muuten sisällä on täysi studiohiljaisuus. Ei sitä aiemmin huomannut mutta kyllä se jatkuva melusaaste vaan stressaa, tuolla on paljon levänneempänä perillä kuin vaikka sillä sitikan raadolla. Ei tästä mitään projektia tule koska työmatka-auto. Mielenkiintoinen kokeilu varmasti.
Comment