Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Touareg kuntoon

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Touareg kuntoon

    Kirjoittelen tästä vähän tarinaa, niin jää jälkipolville vinkkejä ja toivottavasti tätä kautta saan niitä vinkkejä itsekin.

    Kyseessä siis ihan alkupään -03 Touareg 3.2V6 bensakoneella. Ilmajousilla, muuten perusvarusteilla, siistissä kunnossa.

    VOLKSWAGEN TOUAREG (I)
    Valm.kuukausi: -
    Rekisteröintipvm: 20030131
    Alustan nro: WVGZZZ 7L Z 3D004642
    Sylinteritilavuus: 3189
    Moottorin koodi: AZZ
    kW: 162

    Kaikissa tietolähteissä AZZ moottori on V6, mutta jo puolien asennosta koneen päällä voinee päätellä sen kuitenkin olevan VR6. Tämä puolestaan tarkoittaa että tyypillisesti jakoketju venyy ja jossain vaiheessa ajo loppuu. Ei kuitenkaan vielä, sillä vikakoodit kun nollaa se sytyttää vikavalon vasta n. 100km jälkeen.

    VCDS näyttää 208 ja 209 kanaville Idle Stabilization -10.0KW, Googlaillen tuo arvo saisi olla +-8. Moottori kuitenkin käy hiljaa ja nätisti. Isoin projekti siis tulee olemaan moottorin käyttäminen kokonaan irti, ketjun ollessa vaihteiston puolella.

    Mutta on tässä tietysti muitakin murheita, esim. toinen takapää laskee parkkipaikalla seistessä joten joku siellä vähän vuotaa. Onneksi osia löytyy edullisesti sekä uutena että käytettynä. Mm. molemmat takatolpat Saksasta posteineen 90e ja tuo puuttuva puskurin valonpesimen suoja Kiinasta 3e :)
    Attached Files

  • #2
    Saippuavedellä voisi löytyä se tolpan vuoto. Epäilisin että se on venttiili siinä tolpan yläpäässä mihin tulee ilmaletku. Alumiininen pussin pää happanee siitä venttiilin alta ja venttiilin o-rengas ei enää pidä. Näin minulla oli etutolpassa. Niitä venttiilejä saa kiinastakin sekä saksasta.

    https://r.tapatalk.com/shareLink?url...1&share_type=t
    (puhelimella kopsattu tapatalkista, voi siivota jos voi)

    http://www.air-suspension-shop.com/V...al-spare-parts

    Comment


      #3
      Samaa venttiilivuotoa mietin itsekin kun nettiä surffasin. Edessä se ilmaletku on nätisti esillä sivussa ja helppo vaikka saippuavedellä tutkia. Takaa en sitä kyllä nähnyt ja epäilen että se on siellä sisäpuolella jolloin tolppa pitää purkaa pois ennenkuin sitä voi tutkia yhtään. Uusi venttiili oli ebayssä luokkaa 15e ja siksi oli hyvä löytö tuo ebay:n kokonainen setti josta saa ainakin "varaosia" jos ei muuta.

      Comment


        #4
        Yksi projekti oli vaihtaa molemmat alatukivarret koska pulsat oli ihan kuolleita. Vanhasta piti puukkosahalla katkaista alimmat pultit ja oli tosi iso homma. Mulla ei oo prässiä että olisin saanut vaihdettua puslat vanhaan OEM tukivarteen niin tilasin kokonaan uudet varret, Saksasta 70e/kpl ja oli ihan hintansa arvoiset -> 2pv päästä pallonivelen suojakumi halki :-o kerron myöhemmin takuuprosessista.

        Jemmaan numerot osista:
        alatukivarsi oikea 7L0407154A
        - puslat alhaalla taaempi 7L0407182E, edestä 7L0407183A, sisällä 7L0412333A
        epäkesko aluslevy WHT001796A, epäkesko pultti WHT001833
        Attached Files

        Comment


          #5
          Ostaessa mittaristo herjasi jarruja ja VCDS kertoi vian olevan oikealla edessä ABS-anturissa. Edellinen omistaja oli vaihtanut anturin ja siitä todisteena ylimääräinen anturi takakontissa. Mittasin anturin varulta yleismittarilla ja vastusarvo oli speksien sisällä.

          Tajusin vasta jälkeenpäin että VCDS:llä olisi voinut katsoa myös anturien arvot ajossa ja tehdä siitä myös diagnoosia. Ilman sitä apua siis "google-paikallistin" vian laakeriin. Saksasta saapui laakeri (7L0498287, 96mm) ja viereinen autokorjaamo irroitti vanhan ja prässäsi uuden irroittamaani olkavarteen kohtuullista korvausta vastaan. Korjauksen totesin myöhemmin onnistuneeksi.

          Muistelen että joku vk sitten leimalle paloi toinen kilven valo. Nyt ei pala kumpikaan. Käytin auki, jolloin molemmista hajos muovi ruuvikiinnityksen ympäriltä mutta yllätykseksi molemmat oli sähköisesti ehjiä. Osanro 1J5943021A

          En millään löytänyt niille sulaketta ja epäilen googletiedon pitävän paikkaansa eli niille ei ole sulaketta vaan virta tulee suoraan comfort modulesta. Laitoin uudet tilaukseen (7e/kpl) ja kun ne joskus tulee niin sitten ihmetellä uusiksi, toivottavasti vika ei ole takakontin johtosarjassa, kaikki muu siellä pelaa.
          Attached Files

          Comment


            #6
            Yhden kompuramesen ketjun oon vaihtanut kaverin kanssa niin, että vedettiin vanha poikki ja uus jatkoksi ja sitten varovasti kaverin kanssa käänneltiin konetta ja nokkia niin, että saatiin vanha ketju ulos ja uus niitattua. Toki täytyy olla sitten niitattava lenkki sitä varten. Ehkä tässäkin vois toimia jos laahaimet on muuten siistissä kunnossa.

            Comment


            • #7
              Ei ole näihin niitattavaa ketjua saatavissa. Pakko purkaa koko laitos. Febin täysi sarja taitaa olla 45735.

              Minulla taisi olla vielä irtaallinen touaregin takaluukun oikean puoleinen johtosarja ainakin osittaisena tallissa. Siinä oli vaurioita saranan kohdalla.
              Viimeksi muokannut LauriJT; 8.5.2018, 08:27.

              Comment


                #8
                Tuulilasin vaihdatin alan liikkeessä, 345e. En ollut oikein tyytyväinen kun mustaa liimaa oli vänkärin nahkapenkissä, etumaskissa ja -kyljessä. Onneksi ne lähti pienellä hinkkaamisella irti. Lisäksi vänkärin pyyhin lakkasi pyyhkimästä kunnolla operaation jälkeen ja syyksi osoittautui erikoisen pyyhkijänvarren toisen puslan/"laakerin" rikkoontuminen. Tästä en syytä korjaamoa, vaikka pyyhin kyllä toimi hyvin aiemmin... Pitää jossain välissä metsästellä käytettyä, tästä kun ne peittomuovitkin on rikki.

                Koko vänkärin pyyhin 7L0955408D, pikkumuovi 7L0955235B, isompi muovi 7L0955205F

                Comment


                  #9
                  Nykyinen versio 7L0955408E, marmorilla vajaa 100e.

                  Comment


                    #10
                    Tässähän lienee sama kone kuin Mk4 R32? Ketjuhan näissä kestää isältä pojalle, laahaimet kuluvat ja ainakin ärrään olen nähnyt asennettavan katkaistavan ketjun.

                    Comment


                      #11
                      Lisää näitä helpompia remontteja tehty alta pois, ketjun vaihtoon kaikenlaisia vinkkejä kuunnellaan. Moottorin pois käyttäminen on kuitenkin tod.näköistä koska se vuotaa öljyä jostain sieltä takaa vaihteiston kylkeä pitkin ja sen löytää varmasti irrallaan myös helpommin :)

                      Samalla kun käytin tukivarret irti, vaihdoin eteen levyt ja palat vaikka vanhat oli suunnilleen myös kunnossa. Mulla on hyviä kokemuksia noista halvimmistakin Spareto/Autodoc jarruosista, että melkein samalla kun rengas on irti ne vaihtaa. Huomiona että 3 mäntäinen satula ja jarruteho on kyllä mahtava vaikka auto on raskas.

                      En oo vielä vaihtanut taakse mutta pitää siinä yhteydessä kun alan ihmettelemään ilmapussin vuotoa.

                      etujarrulevy vasen 7L6615301N, oikea 7L6615302N
                      eteen jarrupalat 7L6698151
                      jarrut taakse (1KF), levyt 7L8615601C, palat 7L6698451A

                      Kiitos Tepolle vinkistä, pitää metsästää pyyhkijän vartta jossain sopivassa välissä.

                      Comment


                      • #12
                        Ota taakse myös käsijarrukengät ja asennussarja. Ne kengät on hieman ärsyttävät säätää sitten. Ne ronkitaan sokkona pyörittämällä ruuvia jarrulevyn reiän kautta.

                        Comment


                          #13
                          Postissa tuli 70kg tavaraa, takalevyt+palat (ei käsijarrukenkiä kun nämä kerkesin tilata jo ennen Laurin vinkkiä), vinkkari, molemmat takapussit, raidetangon pää jne... ja pienimpänä uudet kilven valot.

                          Kauniina kesäpäivänä keskitin energiani siideriin sekä helppoon projektiin. Kilven valot pitäs olla kätevä vaihtaa kun ottaa kaks ruuvia auki ja liittimestä irti -> uusi tilalle. Mutta niinhän ne oli ruostunut liittimet toisiinsa että molemmista katkes valon puolelta uros liitin sinne sisään. Ja se tietysti tarkoittaa sitä ettei uutta saa paikalleen, eikä se katkennut pala ole esim. pihdeillä pois otettavissa.

                          En kolmannenkaan siiderin jälkeen keksinyt muuta kuin millisen poran jolla surauttelin syteen tai saveen, sinne päin naarasliittimeen ja survoin valot paikalleen. Tulkoon valo, ja valo tuli!!

                          Vaihdoin mielenkiintoni toiseen volkkariin (LT) ja vedin siihen lisävaloille sähköjä valmiiksi. Huomenna keskityn vaativampiin projekteihin, kuten vaikka loippaamiseen.
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Otin auton nosturille ja projektina takajarrut. Tässä videossa näytetään kuinka helppo pelkät palat on vaihtaa: https://www.youtube.com/watch?v=IB4mGThXqZc

                            Helppo siis silloin kun kaikki on uutta ja puhdasta, ei kuten oikeissa tilanteissa :) Pientä haastetta tuotti jo nuo sokat, jotka piti väkisellä repiä muodottomaksi että irtosivat. Seuraavaksi ongelmana tuo tappi mikä hakataan irti, se ei isollakaan lyömisellä edes hievahtanut, kummaltakaan puolelta. Laitoin vähän irroitusöljyä ja saa siinä hautua yön yli.

                            Toiselta puolelta mielenkiinnosta kurkkasin levyn irti ja tajusin mitä Lauri tarkoitti sanoessaan että vaihtaa samalla käsijarrun kengät. No saa nyt jäädä vaihtamatta tällä kertaa, en viitti tuon takia ajella liikkeeseen tai odotella ja tilata netistä. Leimalla ei noita onneksi testata, kuten ei jarruja ollenkaan. Kenkien osanro ylös: 7L0698525

                            Auton ollessa ylhäällä mietin että samallahan nuo peräöljyt vaihtaa kun tulppakin oli houkuttelevasti nokan edessä. Samalla kun laskin öljyjä astiaan muistin sen vanhan viisauden että pitäs ensin aukaista täyttöplugi ettei sen kanssa tule ongelmia. Kuten kuvasta näkyy en tätä noudattanut.

                            Öljy oli ihan terveen vihreän väristä ja tilalle meinasin laittaa hyllyssä valmiiksi olevaa edullista Motonetista joskus haettua GL-5 speksit täyttävää Motoxia. Mutta toiset velvollisuudet kutsu ja projekti jatkuu myöhemmin.
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut aakman; 21.5.2018, 22:29. Perustelu: öljyn merkki korjattu oikeaksi, aina laadukas Motox :)

                            Comment


                            • #15
                              Mulla ne testasi käsijarrun ja muutkin dynolla. Sehän pomppasi silloin käkkäristä mikä oli paksussa ruosteessa, sekä rumpu että kengät. Etuletkut on myös minkä syynäävät tarkkaan. Veljen entisessä torakassa sama juttu käkkärissä. Siitä irtosi sopivasti kengästä pintakin kun peruutti sitä jarrunvaihtopaikalle.

                              Jakolaatikon roput on sitten pahimmillaan pirun tiukassa. Se uppoaa kokonaan reikään ja on koko matkalta kierrelukitteessa. Voi olla että joudut tilaamaan uudet koska melko varmasti nylppää. Siinä täyttö ja tyhjennys on samanlaiset.

                              Comment


                                #16
                                Eihän tämä taas edennyt toivotusti. Tai eteni sen verran että se takajarrujen tappi lähti onneksi paineilmataltalla irti mutta paljastui uutta murhetta. Tapin voisi hioa ruosteesta nätiksi mutta se paloja painava pelti on jo ruostunut haperoksi -> tilaukseen uudet 7L0698269

                                Toisella puolella käsijarrukengät niin tiukassa kiinni levyn sisäpinnassa että kun revin sen irti, se repi ne kiinnitysjouset läskeineen läpi siitä jarrukilven pellistä. Hohhoijaa.. ei viitti 40e maksaa uudesta jarrukilvestä joten pitää kokeilla hitsailla siihen vähän paikkaa. (jarrukilpi taka vasen 7L0609451B, oikea 7L0609452B)

                                Näihin pitänee kuitenkin lopulta tilata uudet käsijarrukengät 7L0698525, jarrukenkien kiinnitysosat 7L0698545.

                                Sen lisäksi kun pyörittelin akseleita niin erikoista kahinaa kuuluu toisen puolen ulommasta takavetarista. Siinä ei oo klappia ja suojakumi on ehjä, mutta pitää sen verran käyttää sitäkin auki että selviää mistä ääni tulee. Mielestäni ääni ei tuu laakerista.
                                Attached Files

                                Comment


                                  #17
                                  Jarruosia siis odotellessa siirryin auton etupäähään, kun aina välillä siellä joku kolahteli. En muuta väljää löytänyt mutta raidetankoon kämmenellä lyömällä sai sisäpäästä pienen kolahduksen aikaiseksi. Parilla kympillä saa uuden sisä- ja ulkopään joten vaihdoin sen tilalle. Suojakumi oli ehjä ja vielä OEM joten laitoin sen takaisin. Kaikki muu onnistuikin nätisti mutta että sain kumin irti vanhasta, piti ulkopää irroittaa ja se oli tutusti lujassa kiinni. Siitä ei varmasti kulmia olisi auton alla säädetty, kun nytkin vaati tangon ruuvipenkkiin ja isot putkipihdit...

                                  Josta tulikin mieleeni että voisi omatoimisesti herkistellä toisen puolen ja käyttää nelipyösuuntauksessa, nyt kun tukivarretkin on vaihdettu ja epäkeskopultit käännetty vain "suunnilleen samaan asentoon kuin aiemmat"

                                  Kuvassa näkyykin että mulla ei vieläkään ole oikeaoppisia pihtejä joilla saisi semmosen pikaklemmarin(?) sivusta kiinni. Kyselin niitä joskus aiemmin mutta en vieläkään tiedä mistä niitä järkevästi saisi. Tuotakin perinteistä ruuviklemmaria jouduin vielä kuvan oton jälkeen kääntämään, kun tuohon tulee semmoinen suojapelti päälle.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minä hain niitä rutattavia pantoja vrten motonetistä knipexin korvakiinnikepihdit.

                                    Comment


                                      #19
                                      Purin Saksasta tulleet takapussit paketista. Ja se vaatii erityismaininnan koska ne oli pakattu jollain koneella useisiin pahvi-muovikerroksiin ja kesti vartin saada paketti auki :( Parempi kai näin että säilyvät ehjänä.

                                      Iskari+pussihan on siis yksi paketti ja kiinni yhdellä pultilla alhaalta ja neljä pienempää pulttia yläpäässä. Siinä on semmonen keinurakennelma ja kaksi etummaista pulttia pystyy irroittamaan suht nätisti sivusta mutta en millään keksi miten taaemman otetaan irti -> sinne hädin tuskin näkee -> google apuun.

                                      https://www.youtube.com/watch?v=_A1qhW71BSM

                                      Ja kyllä sinne pitkillä varsilla pitäisi pultteihin yltää.. ei kai se auta kuin ens kerralla ottaa parempi valo ja parempi asenne niin ehkä se irtoaa :)

                                      Mulla on vähän verkkaista tämä tekeminen mutta sehän ei nättinä kesäpäivinä haittaa. Ulkona ajattelin vaihtaa trailerista vetopään haitarikumin joka oli haljennut. Itse vetopää lähti nätisti kahdella läpipultilla irti ja siitä sai sitten sen kumin pois. Optimistisena irroitin sen ja luulin niiden olevan jotenkin "yleismallisia". No Motonetissa eikä Biltemassa niitä ollut ollenkaan eikä sunnuntaina oikein muita kauppoja auki. Netistä sitten surffatessani löysin että niitähän on kymmeniä erilaisia... pitää vissiin käydä tuon mallin kanssa jossain vaunuja myyvässä puljussa jos siellä olis.

                                      https://www.vaunushop.fi/perakarryta...palkeet/30904/
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #20
                                        Putsaa noiden pussien letkuliitoksen potero hapettumista ja suihkase maalia suojaksi. Siihen venttiiliin myös uusi o-rengas. Sen venttiilin spessuavaimen voi tehdä laittamalla vaikka teipillä venttiilin sivussa oleviin pykäliin sopivan paksut rautalangan pätkät ja sopivalla hylsyllä, olikohan 13mm kääntää varovasti auki ettei katkea.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nuo venttiilit voi samantien uusia.. mistäkö tiedän?
                                          17mm lenkki, 12-kulmainen menee suoraan pitopaineventtiilin rungon päälle.
                                          Pienestä poranterästä natsat lenkin ja venttiilin väliin...
                                          Toki tuossa vaiheessa saa auki pillupihdeilläkin...

                                          Comment


                                            #22
                                            Siihen ensimmäiseen liittimeen mihin ilmaputki tulee käy siis ihan 12mm avain. Sisempään, kuvassa, menee päälle pikkusen vasaralla avustaen 17mm lenkki. Virittelin aukaisua varten pienet natsat niihin hahloihin mutta se tarttu kyllä niin tiukkaan lenkki siihen että ei niitä edes tarvinnut. Ehkä siihen olis pitäny olla 18mm ja nuo natsat :) Mutta se oli kyllä sen verran löysällä että varmasti olisi auennut myös vaikka pihdeillä.

                                            Tolpat siis tuli Saksasta ja ties kuinka kauan olleet ebayssä myynnissä, siltikin niissä oli painetta sisällä joka suhisi liittimestä ulos joten laitan tuon paketin nykyisen tilalle, koska voisi tuosta päätellä että se jotakuinkin ehjä on.

                                            Tunteeko joku sen sähköisen iskarin toimintaa, sillehän on säätö keskikonsolissa mutta edestä tulevat piuhat oli katkaistu auton perässä joten ei se toiminnassa ollut. Liekö mitään järkeä edes yrittää metsästää mistä ne on katkaistu ja lähteä liittämään uusiksi, kai ne jollain hyvällä perusasetuksella toimii ilman jännitettäkin?
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos yks ei riitä, tästä voi huuta vielä toisen :)
                                              https://huutokaupat.com/917123

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä mä käyn tuosta ainakin lähtösumman tarjoomassa, hieno vinkki, kiitti :)

                                                edit: kävin tarjoomassa ja tutkin samalla tarkemmin, näyttäisi olevan rautajousilla koska siinä ei ole vaihdekepin alla oikealla puolella korkeudensäätöä. Ja tuo moottorin vikavalo on 93% varmasti sama työläs projekti kuin minulla eli venynyt ketju ja siitä syystä myynnissä.
                                                Viimeksi muokannut aakman; 29.5.2018, 19:13.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ota sitten tämä, ei ketjuonkelmia.
                                                  https://huutokaupat.com/895526

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ekassa ketjuun liittyvä vikakoodi, toinen r5 ja manuaalilaatikolla. Ei kumpikaan jatkoon. Kyllä ilmajousitus on must... vaikkakin sen kanssa saa välillä painia.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nousi tuon huutokaupa.com tregin hinta 3800e:n niin en viitsinyt enää huvikseen ostaa pihalle varaosiksi :)

                                                      Sain eilen vaihdettua toisen takatolpan ja selviää myöhemmin kun saan auton maahan että auttoiko se. Vaihtohan on erittäin suoraviivainen mutta tolpan yläpään kiinnityspulteista (16mm) kaksi takimmaista on semmoisessa paikassa ettei alhaalta pääse käsiksi vaan pitää sivusta aukaista. Ja ongelma on että siihen ei sovi normi räikkä+hylsy vaan tarvii piippuavaimen tai semmosen taivutetun lenkin. Mulla kesti yhden pultin aukaisu 45min kun se oli niin perhanan tiukkaan ruostunut ja mahtui kääntämään yhden hampaan kerrallaan, aina viritellen piippuavaimeen jatkovartta että jaksoi vääntää.

                                                      Vinkiksi itsellekin jatkoon että pitää uhrata yks 16mm hylsy ja rälläköidä matalammaksi niin mahtuu 1/2" räikällä ehkä vääntää.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Meni nosturillakin ihan kohtalainen aika ja tosiaan saa koko työkalurepertuaaria käyttää, mukaanlukien piippuavain.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Sain kaikki takas nippuun ja kävin 200m lenkin ajamassa. Korkeudensäätö näytti toimivan mutta silti anto kohta vikailmoituksen ruutuun "Running gear". Pitänee kalibroida alusta ja toivoa että se asettuu. Ja pyörien suuntauksen tarvii.

                                                          Luulen että seuraavaksi ajelen tovin ja kesäkuun lopulla alkaa venyneen ketjun remontti. Mitähän tähän tarvis vaihtaa, muutakuin ECU:n ohjelmaa, jos haluaa viinalla kulkea jatkossa...?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jos viinalle halajaa, niin kaikki letkut, suuttimet todennäköisesti, kuten pumppu. Olettaen, ettei niiden tuotto riitä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X