Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kuluttaako liikaa?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Kuluttaako liikaa?

Alla A6 2.4 tiptronic -99. kilometrejä on kertynyt reilut 100 tkm. Päästöt oli viime katsastuksessa hyvät ja muutenkin auto pelaa kuten pitääkin, mutta polttoainetta palaa aika reippaasti. Keskikulutus sekalaisessa ajossa noin 12 l/100 km. Se ei kuulosta vielä pahalta, mutta kävin viikonloppuna reilun 200 km pituisen reissun maantieajoa ja silloin kulutus 9.9 l/ 100km.
    Tuntuisi että vajaavetoisen pitäisi mennä 1-1.5l vähemmällä.

Tuli puheeksi kaverin Volvon kulutus, myös 2.4 koneella ja automaatilla. Kertoi sen kulkevan 9-11 litran välissä seka-ajossa.

Onko Audi vain vähän janoisempi?

Kytke ilmastointi pois niin menee vähemmällä :)

Voihan siinä jotain vikaakin olla, mutta ei tuo nyt vielä aivan järkyttävältä kuulosta. Kulutukseen vaikuttaa myös paljon ohitusten määrä jne. Tasa-ajossa sitä ei niin paljon mene kuin "pumppaavassa ajossa".

Comment

Kyllä tuo ihan järkevältä kuulostaa, oma on 2.8,m quattro ja farkku, mutta muuten vastaava kuin oma yksilösi.
      Keskikulutus on 12,8 l sadalla, maantiellä 500 km mökkireissu keskinopeudella 98 km/h (pari sataa km moottoritietä, muuten satasta ja kaikkialla sopiva ylinopeus, muutamia rekkoja ohitettavana ja kylmästöinti jatkuvasti päällä) meni nintendon mukaan 10,7 l/100 km. Hissuttelemalla ja ilmastointi poissa olisi mennyt alle kympin.
      2.4 ja 2.8 välillä ei pitäisi olla isoa eroa, valmistajan mukaan farkku on 0,1 l satasella janoisempi, ja quattro vie ~litran enemmän kuin etuveto.

Eli 2.8 quattro Avantin 12,8 ja 10,7 ovat aika hyvin linjassa 2.4 sedan etuvetosi 12,0 ja 9,9 kanssa.
      Vajaa 13 litraa 98:a sadalla voi toki kuulostaa paljolta, mutta muistetaan kyseessä olevan nelivedon ja automaatin häviöillä varustettu omamassaltaan 1750-kiloinen malmikasa, eikä kenkää säästellä.

Jossain Tekniikan Maailman 2-litraisten perusvessojen (Accord, Mondeo ja muut) testissä kulutus satasen tasanopeudella oli luokkaa 10-11 litraa satasella, ja ainakin oma A6 menee noissa tasanopeuksissa 9-10 litraan.

Comment

Kuluttaako liikaa?

Jep ;) Ilmastointi tietenkin ottaa omansa. En ole suinkaan huolestunut, mutta olisi mukava vertailla mitä muilla vastaavalla ajelevilla kuluttaa. Itse olen ajellut tällä autolla vasta reilut 3000 km, en tiedä mikä olisi normaali kulutus.

Katselin vanhoja keskusteluja joissa oli keskustelua kulutuksesta ja niistä kävi ilmi, että lambda-anturi vanhetessaan lisää kulutusta. Pitää käyttää irti ja katsella millainen kunto niissä on noin päällisin puolin.

Comment

Ihan normaalia. Ehkä lambdan vaihdolla voisi saada jotain parannusta aikaan.
          Mutta tuossa vertailun vuoksi meidän audin kulutusta, 50/50 kaupungissa ja maantiellä. Useimmiten vaimo käskemässä, minä en pääse noin pieniin kulutuksiin Audilla.

Comment

Omani menee...

Minun 3.0 kulkee keskikulutuksenaan 10.7L / 100 km (Kompuutterin mukaan, 50% kaupunki pyöritystä). Emäntä ajaa maantiellä alle 9L satasella. Muu kulutus: Lahden moottoritiellä kesäkelillä vakionopeudensäädin 20 yli sallitun, kulutus alle 11L satasella...ihan kohtuu.

Comment

Kun joskus laskin kulutusta, sekalaisen ajon tulos oli 11.8. Sen jälkeen totesin, että antaa olla.

Viime kesänä ajelin kohtuullisen kuorman kanssa Tampereelta Savoon päin ja takaisin vajaa 1000km lenkin, nopeusalueita 40-100km/h, keskikulutus 8,95l. Kyllä maantiellä ohitustenkin kanssa - jos siis ei ole joka kilometrillä ohittamassa - pitäisi päästä kesähelteellä ilmastoinnin ym. roippeen kanssa kohtuulukemiin. Mulla kun on kaiken lisäksi neliveto, joka "vie" tehoja ja lisää kulutusta.

Comment

Working...
              X