Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 2.7bit reilu parikymmentä vikakoodia moottorilta!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 2.7bit reilu parikymmentä vikakoodia moottorilta!

    Ajattelin aloittaa uuden aiheen, koska ne keksi minkä aiheen yhteyteen tämän liittäisi. Nyt ollaan (ainakin minun kirjoissa) erittäin jännän äärellä!

    Pohjustusta sen verran, että kävin viikonloppuna mökillä ja pohja ryykkäsi pari kertaa soratiehen hiljaisesta vauhdista, sekä jossain vaiheessa ajoin suht terävään kuoppaan kotiinpalatessa, jonka seurauksena seuraavana päivänä huomasin oikean eturenkaan puhjenneen sisäkyljestä. Lisäksi huomasin, että auton alla repsotti jokin johto. Johdon alkuperä selvisi pian, kun moottorin vikavalo syttyi ja antoi koodit takimmaisesta kuskin puolen lambdasta. Varmistin asian mönkimällä auton alle ja toteamalla, että kyllä sieltä yksi lambdan johto on rispaantunut rikki.

    Vaihdatin sitten uuden renkaan ja ajattelin koettaa liittää sen yhden revenneen johdon (väliaikaisesti) takaisin rasvamontusta käsin töissä. Auto toimi oikein mainiosti vielä tänä aamuna töihin ajellessa. Montulle ajaessani sitten, yksi ajosilloista päätti hieman pompata ja pamautti semisti auton pohjaan, jonnekin oikean puolen tukivarsien paikkeille, jonka seurauksena luistoneston valo syttyi välittömästi. Noh saatiin lopulta auto montun ylle ja pääsin liittämään sen yhden revenneen lambdan johdon (yhden niistä neljästä siis mitä siellä suojamuovin sisässä kulkee. Tarkistin myös silmämääräisesti, ettei valojen tasonsäädön anturi tai mikään muukaan rikkoutunut ajosillan kolauksesta. Kaikki näytti ehjältä. Pakitin pois ja nollasin vikakoodit. Luistoneston valo ei sammunut.

    Pari käynnistä-sammuta settiä testatakseni pysyykö vikavalo poissa ja uudestaanhan se syttyi. Vikakoodit uudelleen lukuun ja BOOM! Pelkästään moottorilta 22 vikakoodia. Herjaa tuli mm. kampi- ja nokka-akseleiden asentotunnistimista, maffista, kaikista neljästä lambdasta, ecusta, N75 ja kaikista muista antureista ja venttiileistä, joissa kulkee sähkö ja jotka vaikuttavat moottorin toimintaan sekä jostain EVAP päästömittausvehkeistä. Lähes kaikissa oli yhteisenä tekijänä lopussa "short to ground". Auto lähtee käyntiin ja sillä voi ajaa (huonosti), mutta pyörii tyhjäkäyntiä hyvin epätasaisesti ja käy niin rikkaalla, että bensa haisee. Lisäksi homecoming-mode on päällä, eli ei ahda kuin max 0,4bar.

    Mystisyyttä lisää vielä tuo luistoneston valo, sekä se, että kun vikakoodit nollaa, niin aina tulee eri määrä koodeja takaisin. Aina vähintään se 15 ja maksimissaan 25. Sen verran ollaan tehty troubleshootingia, että kun ei tiedetty mihin moottori on maadoitettu, niin maadoitettiin se testimielessä itse 75mm3 kaapelilla, mutta ei auttanut. Eli ei vissiin moottorin maadoitus ole ainakaan pielessä. Sitten tuli mieleen, että ECU olisi rikki, mutta eihän koko auton pitäisi lähteä käyntiin jos se olisi rikki? Tuskin tuosta lähes kaikki sähkövermeet on kertalaakista pamahtanu rikki, joten mikähän olisi sellainen yhteinen tekijä joka puuduttaisi noin monta osaa kerralla ja herjaisi tuota "short to ground"ia? Ja voiko tuo luistonesdon valo sekä lambdan johdon korjaus liittyä jotenkin tähän samaan vai onko se vain sattumaa?

  • #2
    Kurkkaapa isot sulakkeet ECUn muoviboksin sisuksista sekä ratin alta suojamuovien takaa releiden vierestä.

    Comment


    • #3
      ECUn muoviboksin alta tuli tarkastettua ja ehjä oli. Pitää huomenna tsekata lisää.

      Comment


        #4
        Tarkista maadoitukset.

        Comment


        • #5
          Onkos niitä maadoituspisteitä muualla kuin vänkärin puoleisen välijäähyn takana ja paisuntasäiliön alla?

          Comment


            #6
            Imusarjassa tai kannen takapäässä on kolmas.

            Comment


              #7
              Jos vikailmoitus on "oikosulku maihin" niin eikö sieltä kantsis ettiä enempi niitä oikarissa olevia (läpiviennit, väliin jääneet jne) piuhoja tai murtuneita piirilevyjä ja/tai piirilevyjen liitinjuotoksia? Siis, kun ongelma alkoi vielä kontaktista ja ykköspostauksessa kerrotaan jo maadoitus jollain tasolla testatun.

              Aloittaisin ite ECU:n piirilevystä ja liitoksista. Esim. kokeilemalla toista samanlaista ecua orkkiksen tilalla.

              Comment


              • #8
                Heti ekana katottiin taas auton alle ja tutkittiin jokainen johto mitä sieltä käsin järjellisesti näkyi, että on ehjiä. Maadoitustestauksessa maadoitettiin siis vain moottori, koska sehän makaa kumityynyjen päällä ja on maadoitettu jonnekin, eikä löydetty sitä maadoituskohtaa, joten poissuljettiin se maadoittamalla se itse. ECUn maadoituksia ei olla tutkittu vielä. ECUn rikkoontuminen tuli toisena mieleen, mutta sitten lueskelin täältä, että jos se on rikki, niin auton ei pitäisi lähteä edes käyntiin...

                Comment


                  #9
                  Ei ne rikkinäiset piuhaneristeet välttämättä siellä auton alla ole.

                  Ja kyllä maailma on täynnä huonosti käyviä autoja, joissa on ECU rikki enempi tai vähempi. Et tosissasi voi uskoa, että kaikki pienet/isot komponentti- ja/tai esim. juotosongelmat 100% tapauksissa johtaisivat tilanteesen, jossa kone ei edes käynnisty.

                  Comment


                  • #10
                    En uskokaan niin, siksi täällä vähän kyselenkin neuvoa :P Kaikki vinkit ovat tarpeen! :)

                    Comment


                    • #11
                      Ainiin, tämäkin muuten selvisi. Tunsinpa itseni hieman hölmöksi vian löydyttyä :D Kojelaudan päädyssä olevasta sulaketaulusta oli yksi 15A sulake moottorinohjaukselta kärähtänyt... Sen kun vaihtoi uuteen, niin kaikki em. viat, mukaanlukien luistoneston merkkivalo, korjaantuivat!

                      Comment


                        #12
                        Hyvä kun kerroit vian syyn. Kerro vielä sulakkeen numero, niin seuraava löytää sen nopeammin ;)

                        Comment

                        Working...
                        X