Ajattelin aloittaa uuden aiheen, koska ne keksi minkä aiheen yhteyteen tämän liittäisi. Nyt ollaan (ainakin minun kirjoissa) erittäin jännän äärellä!
Pohjustusta sen verran, että kävin viikonloppuna mökillä ja pohja ryykkäsi pari kertaa soratiehen hiljaisesta vauhdista, sekä jossain vaiheessa ajoin suht terävään kuoppaan kotiinpalatessa, jonka seurauksena seuraavana päivänä huomasin oikean eturenkaan puhjenneen sisäkyljestä. Lisäksi huomasin, että auton alla repsotti jokin johto. Johdon alkuperä selvisi pian, kun moottorin vikavalo syttyi ja antoi koodit takimmaisesta kuskin puolen lambdasta. Varmistin asian mönkimällä auton alle ja toteamalla, että kyllä sieltä yksi lambdan johto on rispaantunut rikki.
Vaihdatin sitten uuden renkaan ja ajattelin koettaa liittää sen yhden revenneen johdon (väliaikaisesti) takaisin rasvamontusta käsin töissä. Auto toimi oikein mainiosti vielä tänä aamuna töihin ajellessa. Montulle ajaessani sitten, yksi ajosilloista päätti hieman pompata ja pamautti semisti auton pohjaan, jonnekin oikean puolen tukivarsien paikkeille, jonka seurauksena luistoneston valo syttyi välittömästi. Noh saatiin lopulta auto montun ylle ja pääsin liittämään sen yhden revenneen lambdan johdon (yhden niistä neljästä siis mitä siellä suojamuovin sisässä kulkee. Tarkistin myös silmämääräisesti, ettei valojen tasonsäädön anturi tai mikään muukaan rikkoutunut ajosillan kolauksesta. Kaikki näytti ehjältä. Pakitin pois ja nollasin vikakoodit. Luistoneston valo ei sammunut.
Pari käynnistä-sammuta settiä testatakseni pysyykö vikavalo poissa ja uudestaanhan se syttyi. Vikakoodit uudelleen lukuun ja BOOM! Pelkästään moottorilta 22 vikakoodia. Herjaa tuli mm. kampi- ja nokka-akseleiden asentotunnistimista, maffista, kaikista neljästä lambdasta, ecusta, N75 ja kaikista muista antureista ja venttiileistä, joissa kulkee sähkö ja jotka vaikuttavat moottorin toimintaan sekä jostain EVAP päästömittausvehkeistä. Lähes kaikissa oli yhteisenä tekijänä lopussa "short to ground". Auto lähtee käyntiin ja sillä voi ajaa (huonosti), mutta pyörii tyhjäkäyntiä hyvin epätasaisesti ja käy niin rikkaalla, että bensa haisee. Lisäksi homecoming-mode on päällä, eli ei ahda kuin max 0,4bar.
Mystisyyttä lisää vielä tuo luistoneston valo, sekä se, että kun vikakoodit nollaa, niin aina tulee eri määrä koodeja takaisin. Aina vähintään se 15 ja maksimissaan 25. Sen verran ollaan tehty troubleshootingia, että kun ei tiedetty mihin moottori on maadoitettu, niin maadoitettiin se testimielessä itse 75mm3 kaapelilla, mutta ei auttanut. Eli ei vissiin moottorin maadoitus ole ainakaan pielessä. Sitten tuli mieleen, että ECU olisi rikki, mutta eihän koko auton pitäisi lähteä käyntiin jos se olisi rikki? Tuskin tuosta lähes kaikki sähkövermeet on kertalaakista pamahtanu rikki, joten mikähän olisi sellainen yhteinen tekijä joka puuduttaisi noin monta osaa kerralla ja herjaisi tuota "short to ground"ia? Ja voiko tuo luistonesdon valo sekä lambdan johdon korjaus liittyä jotenkin tähän samaan vai onko se vain sattumaa?
Pohjustusta sen verran, että kävin viikonloppuna mökillä ja pohja ryykkäsi pari kertaa soratiehen hiljaisesta vauhdista, sekä jossain vaiheessa ajoin suht terävään kuoppaan kotiinpalatessa, jonka seurauksena seuraavana päivänä huomasin oikean eturenkaan puhjenneen sisäkyljestä. Lisäksi huomasin, että auton alla repsotti jokin johto. Johdon alkuperä selvisi pian, kun moottorin vikavalo syttyi ja antoi koodit takimmaisesta kuskin puolen lambdasta. Varmistin asian mönkimällä auton alle ja toteamalla, että kyllä sieltä yksi lambdan johto on rispaantunut rikki.
Vaihdatin sitten uuden renkaan ja ajattelin koettaa liittää sen yhden revenneen johdon (väliaikaisesti) takaisin rasvamontusta käsin töissä. Auto toimi oikein mainiosti vielä tänä aamuna töihin ajellessa. Montulle ajaessani sitten, yksi ajosilloista päätti hieman pompata ja pamautti semisti auton pohjaan, jonnekin oikean puolen tukivarsien paikkeille, jonka seurauksena luistoneston valo syttyi välittömästi. Noh saatiin lopulta auto montun ylle ja pääsin liittämään sen yhden revenneen lambdan johdon (yhden niistä neljästä siis mitä siellä suojamuovin sisässä kulkee. Tarkistin myös silmämääräisesti, ettei valojen tasonsäädön anturi tai mikään muukaan rikkoutunut ajosillan kolauksesta. Kaikki näytti ehjältä. Pakitin pois ja nollasin vikakoodit. Luistoneston valo ei sammunut.
Pari käynnistä-sammuta settiä testatakseni pysyykö vikavalo poissa ja uudestaanhan se syttyi. Vikakoodit uudelleen lukuun ja BOOM! Pelkästään moottorilta 22 vikakoodia. Herjaa tuli mm. kampi- ja nokka-akseleiden asentotunnistimista, maffista, kaikista neljästä lambdasta, ecusta, N75 ja kaikista muista antureista ja venttiileistä, joissa kulkee sähkö ja jotka vaikuttavat moottorin toimintaan sekä jostain EVAP päästömittausvehkeistä. Lähes kaikissa oli yhteisenä tekijänä lopussa "short to ground". Auto lähtee käyntiin ja sillä voi ajaa (huonosti), mutta pyörii tyhjäkäyntiä hyvin epätasaisesti ja käy niin rikkaalla, että bensa haisee. Lisäksi homecoming-mode on päällä, eli ei ahda kuin max 0,4bar.
Mystisyyttä lisää vielä tuo luistoneston valo, sekä se, että kun vikakoodit nollaa, niin aina tulee eri määrä koodeja takaisin. Aina vähintään se 15 ja maksimissaan 25. Sen verran ollaan tehty troubleshootingia, että kun ei tiedetty mihin moottori on maadoitettu, niin maadoitettiin se testimielessä itse 75mm3 kaapelilla, mutta ei auttanut. Eli ei vissiin moottorin maadoitus ole ainakaan pielessä. Sitten tuli mieleen, että ECU olisi rikki, mutta eihän koko auton pitäisi lähteä käyntiin jos se olisi rikki? Tuskin tuosta lähes kaikki sähkövermeet on kertalaakista pamahtanu rikki, joten mikähän olisi sellainen yhteinen tekijä joka puuduttaisi noin monta osaa kerralla ja herjaisi tuota "short to ground"ia? Ja voiko tuo luistonesdon valo sekä lambdan johdon korjaus liittyä jotenkin tähän samaan vai onko se vain sattumaa?
Comment