Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tasauspyörästön laakerin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tasauspyörästön laakerin vaihto

    A6 C5:ssä vaikuttaisi etutasauspyörästön oikea laakeri pitävän ääntä, laipasta kun kokeilee niin on pystyvälystä reilusti kun vertaa vasempaan puoleen tai taakse.
    Edessä oikealla vetoakseli on kyllä lyhyempi kuin vasemmalla, että voisiko se ääni tulla sittenkin jostain muualta?
    Pyöränlaakerit kokeiltu kaikki, ei välystä.
    Oikealla puolella on koppa, joten sitä kautta varmaan saisi sen laakerin vedettyä irti tai taitaa olla ulkokehältä tuossa kopassa kiinni.
    Tuollahan on shimmejä välissä, niin mitenköhän tuossa pääsisi helpoimmalla, ilman että joutuisi koko perää purkamaan ja hammaskosketusta uudelleen säätämään kun tuskin sitä saa enää kohdalleenkaan?
    Tässä varaosakuvaa http://www.realoem.me/Audi/RDW/A6Q/2...R/4/409/409060
    Kyseessä 5HP19 ECC vaihteisto, suoraan tuohon ei etkakaan näytä osia, mutta 5HP24 näyttää, ZF-centeriltä varmaankin saisi varmasti oikean laakerin.
    Jos tuon laakerin vaihtaa, niin apurunko täytyy ottaa pois tai koko moottori vaihteistoineen.
    Tässä ei oikein auta enää radion kovemmalle laitto, on sen verran kova ääni jo, nosturilla koitin "ajaa" mutta eihän tuo suostu pyörittämään kaikkia pyöriä kun "tasauspyörästö lukko" hakkaa kokoajan abseja päälle, joten ei pystynyt kuuntelemaan, miten tuota vielä diagnosoisi ennen hommaan ryhtymistä, on sen verran iso työmaa jo??

    #2
    Voithan mitata uuden ja vanhan laakerin paksuuden. Jos ne on samat, niin voit ottaa riskin ja kokeilla kauanko pelaa. Ei siinä oikein mitään muuta oikotietä ole.

    B5 mallissa etuperän saa kyllä pudotettua pois irroittamatta apuronkoa, luulisi onnistuvan myös tuossa.

    Comment


      #3
      Tuota ajattelin että mittaisi mikrometrillä uuden ja vanhan laakerin paksuuden, mutta jos se vanha on kulunut, niin mittaus on turha.
      Tosin laakerit on hyvin tarkkaan tehtyjä, joten voisi olettaa että saman valmistajan laakeri olisi riittävän lähellä, shimmitkin oli 0,05mm välein, laakereissa tuskin tuota isompaa toleranssia.

      Koitin tuosta korjausohjetta etsiä elsasta mutta en löytänyt, lähinnä se purkaminen kiinnostaa, ettei paljon turhaa ota pois.

      Comment


      • #4
        Edessä oikealla vetoakseli on kyllä lyhyempi kuin vasemmalla
        Mitenkäs tämä on mahdollista pitkittäismoottorin ollessa kyseessä? Vai onko kyse nyt joistakin milleistä?

        Comment


          #5
          Vetoakseliksi sanotaan myös sitä sisällä olevaa raudan pätkää, en tarkoittanut sitä ulkona törröttävää missä nivelet päissä...

          Comment


            #6
            Minun nähdäkseni moottorin sijoittelulla pitkittäin tai poikittain ei ole korrelaatioita sen kanssa että onko vetarit saman pituiset vai ei. Tähän mennessä taitaa olla kaikissa Audeissa mitä on tullut laiteltua niin vetoakselit enemmän tai vähemmän eri pituiset eri puolilla autoa.

            Laakerin jos saa järkevällä työllä vaihdettua, niin saattaisin ehkä laittaa vanhoilla shimmeillä. Vedoten juuri tuohon laakereiden suhteellisen hyvään mittatarkkuuteen.

            Comment


            • #7
              Vaihdoin viimetalvena B4 laattikkoon etutasauspyörästöön poskilaakerit. Kopan puolella ulkokehä oli poskessa pienellä välyksellä. Ulkokehän alla simmit. Sisäkehä tuli akselista pois ulosvetimellä. Ei ollu tiukka, mutta laakerin päällä oli joku klipsulukitteinen osa, ehkä nopeusanturin käyttöpyörä. Toisesta puolesta ei ole muistikuvaa, lienee siis mennyt samalla kaavalla.

              Ostin fantastisen hintaiset laakerit marmorilta. Jollain hyllyssä olleella töhnällä katselin hammaskosketuksen paikkaa ja tulin siihen tulokseen ettei tartte muuttaa simmejä.

              Vanhat laakerin oli omien kriteerien mukaan p...na, eli ulkokehät oli kuopilla. Ihme kyllä en kuullu vielä mitään erikoisempaa ääntämistä. Alkuperäinen syy laatikon purkuun oli synkrojen vaihto.

              Comment

              Working...
              X